Gå til innhold

Uttrykke ønske om ordentlige gaver i bursdagsinvitasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Poden fyller 8 om 1 måned, og jeg sitter og redigerer invitasjonene as we speak...

De siste årene har han fått så utrolig mye jall og tull i bursdaggave, plastikkdingser som er morsomme i 5 minutter, og etterpå bare fyller rommet hans.

Lurer derfor på om det er kosher å skrive at vi ber om at han bare får "ordentlige" gaver? Hvordan skal man så formulere det? Er det greit å legge ved en ønskeliste, og be om at han ikke får noe annet enn det som står på den?

Takknemlig for synspunkter.

Anonymous poster hash: ba1af...e33
AnonymBruker
Skrevet

Da må du vel heller be om at de avstår fra gaver, iallefall hvis det er sånn at de såkalt ordentlige gavene koster mer enn de han får. Ellers er jeg enig i at det er mye plastræl, 90% av det burde aldri vært laget.

Anonymous poster hash: 6754e...8e7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner tanken din godt, men det er ikke så greit å få det formulert på en OK måte. Hvis han ønsker seg én spesiell, litt dyrere ting, kan han kanskje ønske seg tilskudd til det? Jeg tror det er lurere enn å indirekte si at tidligere gaver ikke har vært gode nok. 

Anonymous poster hash: afafd...920
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Poden fyller 8 om 1 måned, og jeg sitter og redigerer invitasjonene as we speak...

De siste årene har han fått så utrolig mye jall og tull i bursdaggave, plastikkdingser som er morsomme i 5 minutter, og etterpå bare fyller rommet hans.

Lurer derfor på om det er kosher å skrive at vi ber om at han bare får "ordentlige" gaver? Hvordan skal man så formulere det? Er det greit å legge ved en ønskeliste, og be om at han ikke får noe annet enn det som står på den?

Takknemlig for synspunkter.

Søsteren min og mannen skriver sånne ønskelister på vegne av barnet sitt.

Det er greit å skrive at det er dette man helst ønsker, men ikke at det kun er dette. Noen kjøper bursdagsgaver i god tid, og da kan det fort bli litt sårt hvis dette ikke er på listen.

Anonymous poster hash: 42556...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke gaver sender du med sønnen din når han er i bursdager ts? 

Anonymous poster hash: cfba6...da6
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Til nær familje/ gudforeldrer/ faddrer muligens, til noen andre absolutt ikke ok!

Man takker for å tar imot de gaver man får! 

Anonymous poster hash: d7826...087
  • Liker 4
Skrevet

Nei, nei, nei! Ikke med mindre noen spør.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke gaver sender du med sønnen din når han er i bursdager ts? 

Anonymous poster hash: cfba6...da6

Bøker, sokker/trøyer, fotball, skjerf, votter, hoppestrikk/hoppetau, badminton-sett, frisbee eller gavekort er det jeg kommer på nå at han har hatt med. Jeg pleier som regel be ham spørre bursdagsbarnet om ønsker, eller jeg ringer foreldrene hvis jeg får tid.

• Liker 2
Skrevet

Vi har fått invitasjoner med tekst omtrent som det her: Siden Knut sparer til star wars lego, så ønsker han seg penger til bursdagen.

Ikke noen liste, ikke noe "dette er bra, dette er drit"opplegg. Men det er lov å ønske seg penger når de sparer til noe.

• Liker 10
Skrevet

enig til familie kan man vell skrive en liste, og alikevell lære poden til at være takknemlig uansett hva han får. Vi har aldri laget noen liste men til jul/bursdag spør jo familien om det er noe spesielt han ønsker seg. Da kan man si hva han ønsker seg, alikevell skal man ikke forvente å få nettop dette.

Til barn i klassen osv kan man jo si hva han ønsker seg om de spør men blir jo direkte ufint om det er dyre ting, man må lære å være glad for det man får. En gave skal være en gave ikke et krav om noe man SKAL ha.

sånn er det da for oss voksne og :P Man må takke for de rare lysestakene til jul selv om de kun kommer til å bli brukt når dette familiemedlemmet er på besøk. thats life :)

• Liker 1
Skrevet

Uansett hvordan du formulerer deg så kommer det til å høres litt frekt ut.. Selv om jeg forstår frustrasjonen :)

Jeg pleier alltid å ringe å spør om det er noe spesielt de vi skal i bursdag til ønsker seg, eller samler på. Rett og slett fordi jeg synes det er så kjedelig å komme med noe tull som bare kommer til å bli sett på i 2 min før det blir gjemt bort i en kasse. Jeg personlig hadde vært takknemlig hvis vi hadde fått utdelt en ønskeliste over hva folk ønsker seg, men jeg hadde aldri levert ut en selv på min sønns vegne, rett og slett fordi jeg synes det høres litt forlangende ut. Litt tveegget for meg den der. :P

Konklusjonen min er at jeg hadde nok ikke kommet med noen ønsker eller forslag til hva de som kommer i bursdagen skal kjøpe til han. Blir bare merkelig å gjøre noe slikt i en slik setting. Er noe annet når folk og familie faktisk spør hva han ønsker seg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Bøker, sokker/trøyer, fotball, skjerf, votter, hoppestrikk/hoppetau, badminton-sett, frisbee eller gavekort er det jeg kommer på nå at han har hatt med. Jeg pleier som regel be ham spørre bursdagsbarnet om ønsker, eller jeg ringer foreldrene hvis jeg får tid.

Det er fint av deg. Og det er jo naturlig å spørre bursdagsbarnet om hva han/ hun ønsker seg. Er det svært få som gjør dette nå til dags?

Anonymous poster hash: 53aef...b70

AnonymBruker
Skrevet

Dyre ting kjøper vi/besteforeldre/annen familie til ham, så skal selvfølgelig ikke skrive noe slikt.

Synes bare det hadde vært fint å få gitt beskjed om at han blir like glad for et par billige sokker med et morsomt motiv som han blir for en plastting, forskjellen er bare at han kommer til å bruke sokkene i lengre tid. Og de kan slites ut. Det er absolutt ikke pengene det skal stå på.

Men jeg skjønner at det ikke er greit. Og nei, det virker ikke som om det er vanlig å spørre om ønsker.

Hadde det vært helt opp til meg, kunne vi gjerne kuttet ut gave-styret, men poden synes jo det er gøy ;)

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er lett er å formulere på en måte hvor ikke budskapet virker litt frekt. Men ideen om å skrive at han sparer til noe, var jo ikke dum. Hvis det stort sett er gutta fra klassen som inviteres, foreslår jeg at det blir tema på neste foreldremøte. Guttene i min sønns klasse gir stort sett kun penger til hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut gaver, be om kun hjemmelagde ting som en tegning eller be om at alle gjester går sammen om en gave.

Anonymous poster hash: b6c82...764

• Liker 4
Skrevet

Det hadde vært veldig bad taste å skrive noe sånt i invitasjonen. Veldig frekt. Du kan nok ikke diktere hva slags gaver gjestene skal gi, men du kan jo gi et hint dersom de spør. 

• Liker 1
Skrevet

En gave er det de som gir gaven som velger.

Jeg kan ikke se hvordan du skal formulere en tekst uten å være ekstern frekk

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, TS! Jeg jobber i en butikk og vi får regelmessig en container full av ræl fra Kina. Vi snakker om plastdingser hvor en eske med en leke/spill veier omtrent 20 gram og hvis du rister esken hører du det hrangle.. Disse tingene kostet sikkert ikke mer enn 5 øre å produsere og er selvfølgelig ekstremt billige og folk virkelig kaster seg over dette! Det er som å gi barna søppel og jeg ville faktisk heller møtt opp uten en gave i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 36abf...58c

• Liker 3
Skrevet

Ikke greit til venner. Bare hvis de spør.

Skrevet

Synes selv dette er vanskelig (både som giver og mottaker) og irriterer meg grønn over å bruke tusenvis av kroner på gaver som blir pakket opp og siden drukner i haugen av annet ræl.

Men man kommer liksom ikke unna gaver og jeg har ikke mulighet til å bruke mer enn 100-150kr pr barnebursdag og selv om jeg gjerne skulle gått sammen med andre så krever det for mye organisering (2 barn = 30-40 bursdager pr år)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...