Gå til innhold

Stebarn og søsken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerte deres stebarn på nyheten om at far og stemor/mor og stefar skulle få baby?

Anonymous poster hash: eb998...ca1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle hvordan andre sine barn reagerte, det betyr jo ikke at "deres" barn vil reagere på samme måten.

Anonymous poster hash: b41d3...8c2
  • Liker 3
Skrevet

Det kommer jo helt an på settingen i familien.

De to yngste ble glade, eldstemann (9 da vi fortalte det) ble flau fordi han måtte tenke på hvordan babyer blir laget ;)

AnonymBruker
Skrevet

Litt avmålt første gang, svangerskapet endte med ufrivillig abort. Glad neste gang og gleder seg veldig nå, kikker på mager og babyer overalt og vil helst handle inn alt av plysjtøy og bamser og dill og dall i hele butikken;-) Stebarnet går på ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 44177...e83

Skrevet

Det kommer jo ofte an på settingen ja, men her ble vi veldig overasket over reaksjonen på stesønnen min. Jeg var ikke helt godtatt av han enda, ting gikk litt fort i svingene her..Vi tenkte at han ville misslike det og bli sjalu! Siden han og pappa alltid har vært alene og har et spesielt bånd. Når vi sa at jeg hadde baby i magen så ble han så lykkelig! Han fant frem leker babyen skulle få, når vi bakte pepperkaker så la han en pose med nystekte pepperkaker i fryseren som lillebror skulle få når han kom ut, når jeg hadde født så fikk han komme på sykehuset dagen etter, døra til rommet smeller opp og der står en spent gutt å roper: Hvor er lillebroren min??. Han hadde med seg gaver, tegninger og koste masse med lillebror,Han ringte meg kl 8.00 hver dag for å høre når han kunne komme (vi måtte være på sykehuset en uke ca) . I dag er lillebror 5 måneder, men ikke like spennende lenger, men han er veldig omsorgfull og beskyttende når det gjelder lillebror. Fetter får ikke lov til å ta på han uten å vaske hender og slike ting. Vi har sett sjalusi en gang. Da lekte han baby og ville drikke av tåteflaske og ligge i fanget til pappa. Det fikk han lov til og da var han ferdig med det! det var ikke så gøy å være baby likevel. Tror bare det er ekstremt viktig å inkludere han, la han være storebror, la han hjelpe til og gi han positive tilbakemeldinger når han er god og snill, og for all del gi stebarn og pappa alenetid også. Det er jo sikkert litt blandet følelser som vi ikke alltid merker, derfor er det lurt å ikke plutselig ta fra stebarnet den pappa og sønn tiden de hadde før. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle hvordan andre sine barn reagerte, det betyr jo ikke at "deres" barn vil reagere på samme måten. Anonymous poster hash: b41d3...8c2

Nei, men kanskje TS vil høre andres erfaringer allikevel?? Alltids godt å høre andres erfaringer, så kan man forberede seg på hva som KAN komme :)

Anonymous poster hash: 4bcb5...ca3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle hvordan andre sine barn reagerte, det betyr jo ikke at "deres" barn vil reagere på samme måten. Anonymous poster hash: b41d3...8c2

Hvis det ikke spiller noen rolle hvordan andre har reagert, tenkt, ment og erfart kan vi i grunn legge ned hele forumet.

Er kanskje ikke kvalifisert til å svare siden jeg ikke er stemor, men barna mine har forskjellig far. De to eldste reagerte forskjellig på de to småsøsknene. Har opplevd sjalusi bare med eldstemann. Spesielt de helgene han og søstra hadde pappahelg, og baby var igjen med meg og stefaren dems. Men det var mest i begynnelsen. Og kun med første baby. Da vi fikk en baby til var alt bare helt supert for alle tre søsknene. De har vært så flinke med minstejenta.

Det samme med pappa og stemor sitt fellesbarn, de er veldig flinke med henne også. I begynnelsen var det et snev av sjalusi fra eldstemann, men det gikk fort over. Eldstejenta har ikke vært sjalu på søsknene.

Anonymous poster hash: f7d4a...22f

• Liker 2
Skrevet

Det kommer jo ofte an på settingen ja, men her ble vi veldig overasket over reaksjonen på stesønnen min. Jeg var ikke helt godtatt av han enda, ting gikk litt fort i svingene her..Vi tenkte at han ville misslike det og bli sjalu! Siden han og pappa alltid har vært alene og har et spesielt bånd. Når vi sa at jeg hadde baby i magen så ble han så lykkelig! Han fant frem leker babyen skulle få, når vi bakte pepperkaker så la han en pose med nystekte pepperkaker i fryseren som lillebror skulle få når han kom ut, når jeg hadde født så fikk han komme på sykehuset dagen etter, døra til rommet smeller opp og der står en spent gutt å roper: Hvor er lillebroren min??. Han hadde med seg gaver, tegninger og koste masse med lillebror,Han ringte meg kl 8.00 hver dag for å høre når han kunne komme (vi måtte være på sykehuset en uke ca) . I dag er lillebror 5 måneder, men ikke like spennende lenger, men han er veldig omsorgfull og beskyttende når det gjelder lillebror. Fetter får ikke lov til å ta på han uten å vaske hender og slike ting. Vi har sett sjalusi en gang. Da lekte han baby og ville drikke av tåteflaske og ligge i fanget til pappa. Det fikk han lov til og da var han ferdig med det! det var ikke så gøy å være baby likevel. Tror bare det er ekstremt viktig å inkludere han, la han være storebror, la han hjelpe til og gi han positive tilbakemeldinger når han er god og snill, og for all del gi stebarn og pappa alenetid også. Det er jo sikkert litt blandet følelser som vi ikke alltid merker, derfor er det lurt å ikke plutselig ta fra stebarnet den pappa og sønn tiden de hadde før.

Hvor gammel er storebror? Hørtes fint ut. :)

Jeg tenker litt på det der med å gi de "far og sønn-tid". Mange som sier det der. Men hva med "mor og sønn-tid"? Altså, i den andre familien. Min stesønn har to nye småsøsken som mor og stefar har fått. Der hører jeg aldri snakk om at han får noe spesiell egentid med mor, mens når det gjelder far så skal han fortsatt ha det?? Selv om far har ny samboer og etterhvert flere barn. Ting må jo få lov å endre seg? :)

Skrevet

Hvor gammel er storebror? Hørtes fint ut. :)

Jeg tenker litt på det der med å gi de "far og sønn-tid". Mange som sier det der. Men hva med "mor og sønn-tid"? Altså, i den andre familien. Min stesønn har to nye småsøsken som mor og stefar har fått. Der hører jeg aldri snakk om at han får noe spesiell egentid med mor, mens når det gjelder far så skal han fortsatt ha det?? Selv om far har ny samboer og etterhvert flere barn. Ting må jo få lov å endre seg? :)

Ja, det er så klart like viktig med mor-sønn tid. Nå vet ikke jeg hvordan det er hos mor med mor-sønn tid. Det er ikke noe særlig dialog mellom mor og far men jeg vet at han har både lillesøster og stesøster der som også er like gammel som stesønnen min. Altså 5 år.
AnonymBruker
Skrevet

Litt avmålt første gang, svangerskapet endte med ufrivillig abort. Glad neste gang og gleder seg veldig nå, kikker på mager og babyer overalt og vil helst handle inn alt av plysjtøy og bamser og dill og dall i hele butikken;-) Stebarnet går på ungdomsskolen.

Hva mener du med "stebarn"?

Anonymous poster hash: 7c49b...597

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "stebarn"?

Anonymous poster hash: 7c49b...597

Mannens barn fra tidligere forhold, var det til å misforstå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble veldig glad når mamma og stefar skulle ha baby. men når pappa og stemor skulle ha baby ble jeg ikke glad. Stemora mi er ikke av den beste sorten. og pappa ville ikke ha barnet. han hadde nok med 3 egne pluss alle stebarna. 

Anonymous poster hash: 67c09...299
Skrevet

Her ble stebarnet veldig glad for å høre at vi skal ha baby! Magen har fått kveldskos omtrent hver kveld siden hun fikk vite om graviditeten, blir strøket på og snakket med hver dag, får gaver og andre småting ofte. Snakker mye om "når babyen vår kommer". :ler: 

Veldig koselig, men jeg er litt "på vakt" for sjalusi o.l da hun er ganske stor (går på ungdomsskolen) og har en del diagnoser og utfordringer. Vi har henne også 100% så pappa må nok deles på. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...