Gå til innhold

Magetrøbbel, flaskemating og MME

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei på dere!

Jeg har en sønn på snart 8 uker, som nå kun får MME. Det har han stort sett fått siden fødselen.

En periode kunne det gå et par dager mellom hver avføring, og vi fikk beskjed om å bruke malt i hver flaske ned melk. Da noen dråper og maks en teskje i døgnet (i starten).

Men etterhvert begynte han å bli veldig urolig rundt måltidene. Til tider mye gulping, skriking og luft i magen. I tillegg til at han ligger og presser, uten at det kommer ut noe bæsj.

I en periode var hver mating et lite mareritt. Først spise, så under rapingen ble han helt krakilsk. Skrek og var i helspenn. Etter mange minutter kunne det komme en rap og en del gulp.

Også etter at han hadde spist fortsatte skrikingen.. Nærmere en time på de verste øktene. Han var vanskelig å roe ned, før han til slutt fant roen ved å sovne på enten meg eller mannen min.

Og etter noen timer var de på'n igjen.

Vi prøvde å bytte merke, fra Nan til Allomin, som han nå får. Og vi merket umiddelbar bedring på enkelte områder.

Vi var hos helsesøster nylig. Vekten går fint opp, så gulpingen går ikke utover veksten. Hun foreslo å gi enda mer malt, siden det da var to dager siden sist avføring.

Han er født fire uker for tidlig, og helsesøster tror litt av problemer kan være umoden lukkemuskel. I tillegg til at han har mye luft i systemet.

Han har aldri vært forstoppet, siden han har fått så mye malt. I går tenkte vi at malten kan være roten til mye av det vonde. Han svelger jo luft pga flaskene, men ikke SÅ mye at det skal bli et så stort problem som det er nå.

Kuttet den i noen flasker og tenker å prøve det resten av helga, siden jeg skal på helsestasjonen igjen på mandag.

Det er utrolig dårlig med informasjon rundt de forskjellige typene med MME. Og det er heller ikke så lett å bli klok på alt sammen.

Er det flere som har erfaringer med samme problematikk når det kommer til flaskebarn? Og hva ble løsningen til slutt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For oss hjalp det også å bytte til et annet merke enn nan (begynte med hipp). Vi fikk dessuten råd om å bruke duphalac/laktulose i liten sprøyte rett i munnen fremfor malt i flaskene. Det hjalp hvertfall for sønnen min, som kun fikk mme og slet mye med magevondt. Jeg kan dessverre ikke huske når vi kunne gå over til duphalac, men jeg mener helsesøstra vår kom med en anbefalt dosering ganske tidlig. :-)

Anonymous poster hash: dad05...a8e

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vår slet mye med magen på den tiden. For oss hjalp det å bytte flasker, altså flasker som har såkalt åpen bunn. MAM har det og dr brown har det. Vår foretrekker MAM. I tillegg ga vi sukkervann når han hadde det verst, etter anbefaling fra hs. Vår fikk også malt, men fikk mer problemer, så det ga vi oss raskt med. Eller er de bare å ta tiden til hjelp.

Vi gjorde også øvelser som å dra bena hans forsiktig opp mot magen for at luften kunne komme ut, dette hjalp også litt på avføringen hans. Vår fikk nan HA 1 på det tidspunktet, også etter anbefaling fra hs.

Når det er sagt bedret mye seg etter 12 uker, da roet magesmertene seg, og har fikk lettere for og få ut luft og avføring.

Skrevet
Huff, akuratt som å lese om barnet mitt :( velkommen til den rådville MME jungelen.. Min slet meg magevondt til han var 2 mnd, da klarte vi å snu det. eksakt hva som hjalp vet jeg ikke. for vi gjorde en del endringer samtidig, men jeg fikk et nytt og lykkelig barn og det er det viktigste! Byttet ut NAN med allomin, kastet malten og gav sviskesaft i stedet. kjøp poser med svisker, ta det og en god del vann, kok i 10 min, la det stå på 1 enda litt til. sil av. putt i små bokser, frys ned ;) vi heller det rett i mme flaskene
Vi tok også med oss guttungen til manuell terapaut og han "gnei" på`n 2 ganger.

Hva som hjalp vet jeg ikke, men har en fornøyd gutt på 4mnd nå :D

Masse lykke til! jeg er også overbevist om at malten er roten til alt vondt.

Hei på dere!

Jeg har en sønn på snart 8 uker, som nå kun får MME. Det har han stort sett fått siden fødselen.

En periode kunne det gå et par dager mellom hver avføring, og vi fikk beskjed om å bruke malt i hver flaske ned melk. Da noen dråper og maks en teskje i døgnet (i starten).

Men etterhvert begynte han å bli veldig urolig rundt måltidene. Til tider mye gulping, skriking og luft i magen. I tillegg til at han ligger og presser, uten at det kommer ut noe bæsj.

I en periode var hver mating et lite mareritt. Først spise, så under rapingen ble han helt krakilsk. Skrek og var i helspenn. Etter mange minutter kunne det komme en rap og en del gulp.
Også etter at han hadde spist fortsatte skrikingen.. Nærmere en time på de verste øktene. Han var vanskelig å roe ned, før han til slutt fant roen ved å sovne på enten meg eller mannen min.

Og etter noen timer var de på'n igjen.

Vi prøvde å bytte merke, fra Nan til Allomin, som han nå får. Og vi merket umiddelbar bedring på enkelte områder.

Vi var hos helsesøster nylig. Vekten går fint opp, så gulpingen går ikke utover veksten. Hun foreslo å gi enda mer malt, siden det da var to dager siden sist avføring.
Han er født fire uker for tidlig, og helsesøster tror litt av problemer kan være umoden lukkemuskel. I tillegg til at han har mye luft i systemet.

Han har aldri vært forstoppet, siden han har fått så mye malt. I går tenkte vi at malten kan være roten til mye av det vonde. Han svelger jo luft pga flaskene, men ikke SÅ mye at det skal bli et så stort problem som det er nå.

Kuttet den i noen flasker og tenker å prøve det resten av helga, siden jeg skal på helsestasjonen igjen på mandag.

Det er utrolig dårlig med informasjon rundt de forskjellige typene med MME. Og det er heller ikke så lett å bli klok på alt sammen.

Er det flere som har erfaringer med samme problematikk når det kommer til flaskebarn? Og hva ble løsningen til slutt?

Skrevet

På en måte godt å høre at det er andre i samme situasjon. På den andre siden så unner jeg ingen det. For det er utrolig frustrerende.

Men det ser faktisk ut til at det er i ferd med å snu litt nå. Han har vært i strålende humør i går og i dag. Og det ser allerede ut til at det funker bra uten malt.

Avføringa kom i dag selv om han nå ikke har fått malt på et døgn. Men skal kjøpe inn svisker og prøve det om han skulle bli forstoppet.

Vet ikke helt hvorfor man blir rådet til å gi malt, når det virker som om gir mye mer luft. Og utrolig bløt avføring, ikke minst.

En kan jo bare tenke med seg selv.. Om man er så løs i magen, så har man det heller ikke helt topp.

AnonymBruker
Skrevet

Her hjalp det å bytte til Hipp men også malt hjalp. Når vi bytta til Hipp så gulpet han mindre men bæsjet ennå ikke daglig og det skal de når de får mme. Ga han derfor malt innimellom og det hjalp.

Anonymous poster hash: 797a9...e06

Skrevet

Vi byttet til nan ha1, og etterhvert til hipp.

Minifom hjalp også.

Skrevet

Skjønner godt fortvilelsen din! Kunne ønske at helsesøster informerte om flaskemating og alt rundt det når man ikke ammer, på samme måte som de informerte om amming. Er så mye man lurer på som man ikke får svar på..

Vi brukte Nan til å begynne med, men da ble hun så treg i magen. Byttet til Hipp, da ble det bedre, men nå virker det som hun er treg i magen igjen. Helsesøster (som forøvrig ikke har peiling på dette) sa vi bare skulle bruke malt så hun fikk bæsje hver dag, problemet er at da må vi bruke en god dæsj i hver flaske. Hopper vi over ei flaske stopper det opp. 

Men kan man begynne med svisker før de er 4 måneder? Om man kan det skal vi prøve det. Her hjelper det forresten å sitte i vippestol eller newbornsetet til tripptrapp, da skjer det ofte noe :P Ellers hjelper det når jeg legger henne på ryggen på bena mine når jeg sitter i sofaen, har litt bøy på knærne, og maserer magen hennes.. 

Gjest Solstråla88
Skrevet

Skjønner godt fortvilelsen din! Kunne ønske at helsesøster informerte om flaskemating og alt rundt det når man ikke ammer, på samme måte som de informerte om amming. Er så mye man lurer på som man ikke får svar på..

Vi brukte Nan til å begynne med, men da ble hun så treg i magen. Byttet til Hipp, da ble det bedre, men nå virker det som hun er treg i magen igjen. Helsesøster (som forøvrig ikke har peiling på dette) sa vi bare skulle bruke malt så hun fikk bæsje hver dag, problemet er at da må vi bruke en god dæsj i hver flaske. Hopper vi over ei flaske stopper det opp.

Men kan man begynne med svisker før de er 4 måneder? Om man kan det skal vi prøve det. Her hjelper det forresten å sitte i vippestol eller newbornsetet til tripptrapp, da skjer det ofte noe :P Ellers hjelper det når jeg legger henne på ryggen på bena mine når jeg sitter i sofaen, har litt bøy på knærne, og maserer magen hennes..

Vi fikk beskjed om at man kan begynne med litt svisker før 4 måneder.

Skrevet

Hvordan blir bæsjen med så mye malt. Her blir den jo helt flytende.

Og virker som om han før mer luftplager av malten.

I går var det helt ekstremt med skriking, og dagen i dag er ikke kjempebra den heller. Han skriker hver gang han må rape, og siden vi raper to ganger under måltidet, og en gang etter så blir hvert måltid et slit.

Han kan dessuten fortsette å skrike lenge etterpå.. Da han i utgangspunktet skal være mett og fornøyd.

Skrevet

Hvordan blir bæsjen med så mye malt. Her blir den jo helt flytende.

Og virker som om han før mer luftplager av malten.

I går var det helt ekstremt med skriking, og dagen i dag er ikke kjempebra den heller. Han skriker hver gang han må rape, og siden vi raper to ganger under måltidet, og en gang etter så blir hvert måltid et slit.

Han kan dessuten fortsette å skrike lenge etterpå.. Da han i utgangspunktet skal være mett og fornøyd.

Den er ganske tykk, ikke løs som man kanskje skulle tro.. Ser ut strever veldig for å få det ut av og til.

Håper dere finner en løsning så måltidene blir bedre, er ikke noe kjekt når de små plages.

Skrevet

Her gikk vi fra Nan til Hipp, men ble mye verre. Så tilbake til Nan, for så til Nan man får kjøpt på apoteket. Begynte også med minfom, og sluttet helt med malt. Det ser ut som om det hjelper, og merkelig nok er avføringen løsere nå etter vi sluttet med malt. ( det hjalp ikke å bare ha malt i noen flasker, måtte kutte alt malt ut)

Ellers samme erfaring på barsel og helsesøster, de vet veldig lite om mme, og det er trist da de som ammer får masse hjelp.

Anonymous poster hash: 96d15...b51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...