AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #81 Skrevet 8. august 2015 Jeg forbinder ikke alkohol med fyll, og kan godt drikke bare ett glass god vin. Også sammen med barna, hvis vi er på restaurant eller ferie eller noe. Men jeg er ikke vant til at alkohol skal serveres på alle markeringer, og heller ikke tidlig på dagen. En dåp er gjerne ferdig klokka 14, skal man da drikke vin? Hvorfor det? I tillegg syns jeg ikke man trenger å drikke alkohol når man har en markering med barn i fokus. Ikke fordi man blir full, men fordi det rett og slett ikke er nødvendig. Derfor serverer vi mineralvann, brus og kaffe. Jeg har ikke opplevd alkohol i dåp tidligere, heller ikke i konfirmasjon. I bryllup, ja. Å servere alkohol i dåp blir litt som å servere alkohol i en barnebursdag, syns jeg. I dåp er det som oftest flest voksne. I en barnebursdag er det per definisjon flest barn. Blir litt snodig å sammenligne de to settingene...selvfølgelig serverer man ikke alkohol til barn i en barnebursdag. Anonymous poster hash: fc5d5...a59
Trampe Skrevet 8. august 2015 #82 Skrevet 8. august 2015 I dåp er det som oftest flest voksne. I en barnebursdag er det per definisjon flest barn. Blir litt snodig å sammenligne de to settingene...selvfølgelig serverer man ikke alkohol til barn i en barnebursdag.Anonymous poster hash: fc5d5...a59 Kan formulere meg litt mer presist. Barnebursdag = en bursdag for barnet. For et lite barn er det ofte flere voksne enn barn i en barnebursdag, ihvertfall om det er det førstefødte barnet i familien. Tanter, onkler, besteforeldre, foreldre og gudforeldre. Samme folka som kommer i dåpen. For meg er det like unaturlig å ha alkohol i en dåp som å ha det i ettårsdagen til barnet. Og nei, man serverer selvsagt ikke alkohol til barn, uansett hvor gamle de er. Skal ha ungene mine med i et bryllup snart, der blir det servert alkohol til maten, men selvsagt ikke til barna. Det skjønner da alle. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #83 Skrevet 8. august 2015 Kan formulere meg litt mer presist. Barnebursdag = en bursdag for barnet. For et lite barn er det ofte flere voksne enn barn i en barnebursdag, ihvertfall om det er det førstefødte barnet i familien. Tanter, onkler, besteforeldre, foreldre og gudforeldre. Samme folka som kommer i dåpen. For meg er det like unaturlig å ha alkohol i en dåp som å ha det i ettårsdagen til barnet. Og nei, man serverer selvsagt ikke alkohol til barn, uansett hvor gamle de er. Skal ha ungene mine med i et bryllup snart, der blir det servert alkohol til maten, men selvsagt ikke til barna. Det skjønner da alle. Ok, da har vi forskjellige definisjoner av en barnebursdag. For meg er det en bursdag for og med barn. Jeg synes for øvrig ikke det er noe galt i om de voksne drikker alkohol i en bursdag for en ettåring. Vi får bare bli enige om å være uenige Dette er jo ikke noe problem uansett, jeg blir bare overrasket over holdningen til alkohol. Anonymous poster hash: fc5d5...a59
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #84 Skrevet 8. august 2015 Det er jo en helt annen situasjon. Jeg hadde aldri SERVERT vin en søndag formiddag i selskap til et barn. Har dere alkohol i bursdager til ungene også? Så lenge hovedpersonen ikke er voksen skal det ikke være alkohol. Ikke fordi folk kan forandre seg i fylla eller at folk blir fulle, men i min verden passer det seg ikke i det hele tatt. Og jeg tar meg gjerne et glass til maten med barn i nærheten, aldri gjort meg noenting. Men jeg hadde fortsatt ikke kjøpt inn alkohol og servert det hverken til dåp, konfirmasjon eller bursdager til unger. Anonymous poster hash: 0bf8b...c03 I en barnebursdag, nei selvfølgelig ikke. I en dåp/navnedag, ja om det føles naturlig. I vår navnedag var vårt barn det enste barnet. Resten var voksne. Da føltes det naturlig at de som ikke kjørte, var gravide eller av andre årsaker ikke ønsket alkohol, fikk tilbud om et glass vin om de ønsket. Mange takket ja til det, ingen var synlig påvirket. Så mye alkohol hadde vi uansett ikke, vi hadde beregnet to glass til hver. Ønsker man ikke alkohol i slike settinger er det helt ok. Ønsker man det syns jeg det er like ok. Så lenge det ikke utagerer til fyll, noe de fleste oppegående voksne klarer å passe på. Anonymous poster hash: 80079...89e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #85 Skrevet 8. august 2015 Kan formulere meg litt mer presist. Barnebursdag = en bursdag for barnet. For et lite barn er det ofte flere voksne enn barn i en barnebursdag, ihvertfall om det er det førstefødte barnet i familien. Tanter, onkler, besteforeldre, foreldre og gudforeldre. Samme folka som kommer i dåpen. For meg er det like unaturlig å ha alkohol i en dåp som å ha det i ettårsdagen til barnet. Og nei, man serverer selvsagt ikke alkohol til barn, uansett hvor gamle de er. Skal ha ungene mine med i et bryllup snart, der blir det servert alkohol til maten, men selvsagt ikke til barna. Det skjønner da alle. Jeg var i en 1-årsdag for et par uker siden. Hagebursdag. Mest voksne, et pr små barn. Vi ble servert cava når vi kom, og vin til maten. Jeg følte ikke det var rart. Oppmerksomheten var på barnet, med gaver, lek og ballonger. At de voksne fikk drikke vin istedenfor brus eller noe annet ekkelt må da være ok. Anonymous poster hash: 80079...89e
Trampe Skrevet 8. august 2015 #86 Skrevet 8. august 2015 Ok er det jo, så lenge ingen blir fulle og skaper vanskelige situasjoner for barna. Jeg ser ikke ned på folk som bruker alkohol på en annen måte enn jeg gjør, men jeg syns ikke alkohol hører hjemme i en feiring for/av barn. Det er meg. Men så er jeg glad i brus jeg da, så jeg ville nok tatt imot brus i stedet for vin i flere settinger. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #87 Skrevet 8. august 2015 Er snitter virkelig vanlig i barnedåp? For meg er det noe jeg blir servert på sammenkomsten etter en begravelse. Dere bør absolutt servere mat, det er jo et selskap hvor folk finner frem finstasen, kjøper flotte gaver og og forventer servering. Naturlig nok, da det vil være noen timer fra frokost til man er hjemme igjen og noen er kanskje i tillegg langveisfra. Helt vanlig i min omgangskrets, jeg forbinder det ikke med begravelse. Syns det er godt å få snitter ved lunsjtider, blir mett med ikke tung i magen, syns middag er for tidlig, og pålegget er salt. Med kaker etterpå, som i min familie pleier å være i rikelig monn, er jeg god og mett når jeg går. Tror det er fordi mange forbinder alkohol utelukkende med fyll. Slik jeg er vokst opp er et glass vin til maten en naturlig del av måltidet i finere selskap (for voksne selvfølgelig). Her snakker vi et glass eller to, ikke nok til å påvirke normale voksne. Ut fra det jeg har lest på KG tidligere mener enkelte at voksne forandrer personlighet selv etter en enhet alkohol, og at de etter det er ute av stand til å være med barn. Jeg tenker at disse menneskene som faktisk forandrer seg etter ett glass vin med fordel skal holde seg unna, men oss andre kan gjerne nyte et glass til maten. Og ja, dette er "barnets dag". Jeg ser forøvrig ikke hvorfor det tar vekk fra barnets dag at enkelte skåler for barnet med et glass champagne. Men det er da meg.Anonymous poster hash: 80079...89e Jeg forbinder ikke alkohol med fyll, og i et voksent selskap er vin til maten en selvfølge. Jeg har imidlertid aldri vært i dåp med alkohol, og jeg syns heller ikke det passer. Både fordi det er for tidlig på dagen, men også fordi det ofte er flere barn tilstede, og jeg syns man skal kunne kose seg i samvær med barn uten alkohol. I alle fall når det er et barn som feires. I bursdager for barn der det er mest voksne serveres det heller ikke alkohol, i alle fall ikke hos oss, og det syns jeg er greit å holde på også i dåp. Anonymous poster hash: 8a230...547 1
Gjest Marillia Skrevet 9. august 2015 #88 Skrevet 9. august 2015 Jeg har vært i mange barnedåper og i alle har det blitt servert mat og med kaker etterpå. De fleste velger koldtbord i en eller annen variant (også jeg) da det er lettest å forberede dagen før. Blant mine venninner har det vært vanlig å bake kaker til hverandres bryllup, dåp og konfirmasjon, en fin måte å bytte tjenester på. Tror dette er ganske vanlig, i alle fall her jeg bor. Be heller mor og svigermor om å bidra med noe til koldtbordet. Det trenger ikke være komplisert, men lag opp feks karbonader i god tid og frys. Likedan pizzasnurrer om det er mange småbarn. Det er ikke vanlig med alkohol til dåp her jeg bor, men har sett at noen har lettøl/øl til spekemat, men har ingenting i mot det.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #89 Skrevet 9. august 2015 Helt vanlig i min omgangskrets, jeg forbinder det ikke med begravelse. Syns det er godt å få snitter ved lunsjtider, blir mett med ikke tung i magen, syns middag er for tidlig, og pålegget er salt. Med kaker etterpå, som i min familie pleier å være i rikelig monn, er jeg god og mett når jeg går. Jeg forbinder ikke alkohol med fyll, og i et voksent selskap er vin til maten en selvfølge. Jeg har imidlertid aldri vært i dåp med alkohol, og jeg syns heller ikke det passer. Både fordi det er for tidlig på dagen, men også fordi det ofte er flere barn tilstede, og jeg syns man skal kunne kose seg i samvær med barn uten alkohol. I alle fall når det er et barn som feires. I bursdager for barn der det er mest voksne serveres det heller ikke alkohol, i alle fall ikke hos oss, og det syns jeg er greit å holde på også i dåp. Anonymous poster hash: 8a230...547 Du forbinder ikke alkohol med fyll? Hva forbinder du med fyll, brus, mineralvann? Anonymous poster hash: 61cd2...8c3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #90 Skrevet 9. august 2015 Som alle sier, mat må man ha! Vi hadde fiskesuppe, litt skalldyr ved siden, hjemmebakt brød og pølser til ungene.. Forskjellige kaker etterpå. All maten ble spist opp, var kakene vi hadde mye igjen av. Anonymous poster hash: a9758...0a2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #91 Skrevet 9. august 2015 Ok, hva i alle dager er det med all rødvinen? En dåp skjer en søndag formiddag, hadde aldri forventet å bli vartet opp med middag med rødvin klokken 14. Har vært i ganske mange dåpen nå, og jeg tror du kommer fint unna med et koldtbord og kaker etterpå. Og dessuten synes jeg det er veldig upassende med rødvin i en barnedåp. Serverer dere rødvin i 1-årsdagen også?Anonymous poster hash: a2528...02b 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #92 Skrevet 9. august 2015 Ikke jeg heller. Her tok både jeg og samboer en øl til grillmaten i dag. Med 3-åringen ved bordet. Og vi forandret selvfølgelig ikke personlighet, dette var en øl. En! Om folk forandrer personlighet av et glass vin eller en øl foreslår jeg at de slutter å drikke, de må isåfall tåle alkohol svært dårlig. Og nei, man MÅ ikke drikke med barn tilstede, men for meg er en øl eller vin en like naturlig del av måltidet som brus er for andre. Dette er sikkert fordi jeg aldri har opplevd noe negativt rundt alkohol som barn, og mine foreldre delte gjerne en flaske vin med oss tilstede. Det handler om måtehold og å kjenne sine egne begrensinger. Klarer du ikke det så får du heller la være. Anonymous poster hash: 80079...89e Folk som endrer personlighet er de som har et alkoholproblem. De som drikker mer enn 1 enhet og som også smugdrikker sprit. Gitt at folk klarer seg med faktisk ett (1) glass vin til maten er jo ikke alkohol noe problem - snarere en glede under dagen! Anonymous poster hash: 45fe6...6cb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #93 Skrevet 9. august 2015 Ok, hva i alle dager er det med all rødvinen? En dåp skjer en søndag formiddag, hadde aldri forventet å bli vartet opp med middag med rødvin klokken 14. Har vært i ganske mange dåpen nå, og jeg tror du kommer fint unna med et koldtbord og kaker etterpå. Og dessuten synes jeg det er veldig upassende med rødvin i en barnedåp. Serverer dere rødvin i 1-årsdagen også?Anonymous poster hash: a2528...02b Nei, ikke vin i barnebursdager. Men i dåp: ja, 1-2 glass vin til maten.Anonymous poster hash: 45fe6...6cb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #94 Skrevet 9. august 2015 Du forbinder ikke alkohol med fyll? Hva forbinder du med fyll, brus, mineralvann?Anonymous poster hash: 61cd2...8c3 Har ikke opplevd fyll. Har vi servert alkohol er det 1-2 glass rødvin.Anonymous poster hash: 45fe6...6cb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #95 Skrevet 9. august 2015 Du forbinder ikke alkohol med fyll? Hva forbinder du med fyll, brus, mineralvann? Anonymous poster hash: 61cd2...8c3 Jeg siterte en ab som mente folk flest forbandt alkohol med fyll, men jeg gjør ikke det, for hverken jeg eller familien drikker oss fulle. Det er snakk om å dele en flaske vin til maten og konjakk til kaffen en lørdag, og det er ikke fyll. Studentfester med en kartong vin pr snute er fyll, folks om raver i gatene, danser på bordene, skriker og skråler, det er fyll. Ett glass vin til en middag er ikke fyll, men jeg mener fremdeles ikke at alkohol skal serveres i dåp. Anonymous poster hash: 8a230...547
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #96 Skrevet 9. august 2015 Nei, ikke vin i barnebursdager. Men i dåp: ja, 1-2 glass vin til maten.Anonymous poster hash: 45fe6...6cb Uten å gå så mye inn i hva jeg jobber som, så kan jeg si at jeg har mye kunnskap om temaet. Et inntak på 2,4-3 dl vin(som vil være 2 gj.snittlige vinglass), så vil en kvinne rundt 65-70 kilo få en promille som burde være uakseptabel i en barnedåp. Barn er også mye mer sensitiv til endringer i personlighet hos sine foreldre enn mange tror, og ved et inntak fra 3-4 dl og oppover, føler en veldig stor prosent barn ubehag rundt sine foreldre. Nå er en dåp veldig ofte en familiesituasjon som inkluderer flere barn enn dåpsbarnet, og derfor syns jeg personlig at vinservering er en uting. Jeg ville også unngått alkoholservering i barnebursdager slik som deg, og også på julaften, 17. mai og nyttårsaften frem til barna er i seng. Og etter ungene sover, bør en foresatt beholde en promille under 0,30 (det tallet endrer seg fra person til person).Anonymous poster hash: a2528...02b 3
Luckiness Skrevet 9. august 2015 #97 Skrevet 9. august 2015 Dersom dere skal ha kaker, kaffe, te o.l. så ville jeg skrevet i innbydelsen "etter kirken inviterer vi til kaffe/kaffe og kaker". Da skjønner alle hva de får servert. Jeg er f.eks. vant med at det serveres koldtbord/lignende + kaker og kaffe i dåp. Så jeg hadde sikkert blitt litt overrasket om jeg "kun" kom til kaker og kaffe. Ikke at det er noe i veien med det Jeg ville vært superfornøyd med kun kaker. Men da har folk sjans å spise en større frokost/lunsj på forhånd så en ikke blir for sulten. Kjedelig å ha sultne gjester eller for "få" kaker fordi alle er sulten og hiver innpå.
Biloba Skrevet 9. august 2015 #98 Skrevet 9. august 2015 Uten å gå så mye inn i hva jeg jobber som, så kan jeg si at jeg har mye kunnskap om temaet. Et inntak på 2,4-3 dl vin(som vil være 2 gj.snittlige vinglass), så vil en kvinne rundt 65-70 kilo få en promille som burde være uakseptabel i en barnedåp. Barn er også mye mer sensitiv til endringer i personlighet hos sine foreldre enn mange tror, og ved et inntak fra 3-4 dl og oppover, føler en veldig stor prosent barn ubehag rundt sine foreldre. Nå er en dåp veldig ofte en familiesituasjon som inkluderer flere barn enn dåpsbarnet, og derfor syns jeg personlig at vinservering er en uting. Jeg ville også unngått alkoholservering i barnebursdager slik som deg, og også på julaften, 17. mai og nyttårsaften frem til barna er i seng. Og etter ungene sover, bør en foresatt beholde en promille under 0,30 (det tallet endrer seg fra person til person).Anonymous poster hash: a2528...02b Det er ikke så mange år siden man kunne kjøre med promille 0,5, men det er altså for mye til å være i hus med sitt sovende barn? Jeg er 53-55 kg alt ettersom, og er fortsatt godt selskap selv for barn etter 2 glass vin til en middag. Å være dåpsgjest er ikke som å fly et F-16. Barna i vår storfamilie er vant til at noen av de voksne tar et glass eller to i middagsselskaper, de blir ikke usikre på folk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #99 Skrevet 9. august 2015 Det er ikke så mange år siden man kunne kjøre med promille 0,5, men det er altså for mye til å være i hus med sitt sovende barn? Jeg er 53-55 kg alt ettersom, og er fortsatt godt selskap selv for barn etter 2 glass vin til en middag. Å være dåpsgjest er ikke som å fly et F-16. Barna i vår storfamilie er vant til at noen av de voksne tar et glass eller to i middagsselskaper, de blir ikke usikre på folk. Bra innlegg. Er mest vant til dåp i utlandet og da er det helt normalt med 1-2 glass vin men ikke mer og man har jo heller ikke selskapet så lenge.Anonymous poster hash: 45fe6...6cb
Gjest Nori Skrevet 9. august 2015 #100 Skrevet 9. august 2015 Vi hadde navnefest forrige helg. Det ble servert to retters middag på restaurant med en god eplemost til drikke. Etterpå dro vi hjem og serverte kaffe, kaker og brus. Jeg har aldri opplevd å ikke få mat i dåp/navnefest. Har også opplevd å få servert alkohol, men vanligvis har selskapene vært alkoholfrie. Personlig synes jeg ikke alkohol er naturlig i en slik setting som dåp/navnefest/konfirmasjon, men jeg er ikke prinsipielt i mot det heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå