Gå til innhold

Servering i dåp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør ha noe mer å spise enn kaker, som flere nevner her blir det fort en lang dag, og hvis man spiser frokost i 9-10-tiden er man gjerne sulten igjen til dåpsselskapet begynner.

Men jeg ser ikke problemet med å spørre for eksempel foreldre og søsken om de kunne tenke seg å hjelpe til litt med maten, det gjorde søsteren min da de hadde barnedåp tidligere i år, og alle vi syntes det var helt greit å lage noe enkelt noe til koldtbordet. Ser ikke helt forskjellen på å bidra med en kake til kakebordet og på å lage eggerøre til koldtbordet.

Anonymous poster hash: 4cebd...4d3

Enig, de fleste synes det er helt greit å bidra til et koldtbord. Hver enkelt har sikkert sin spesialitet som h*n er gode på å lage. 

Det krever litt tid og planlegging, men er absolutt noe å tenke på. 

Ser det var noen som hadde laget pizza snurrer. Mer skal det ikke til. Det viktige er at gjestene får mat. 

Alkohol er selvsagt uhørt i en barnedåp. 

Anonymous poster hash: 62fb8...27f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er snitter virkelig vanlig i barnedåp? For meg er det noe jeg blir servert på sammenkomsten etter en begravelse.

Dere bør absolutt servere mat, det er jo et selskap hvor folk finner frem finstasen, kjøper flotte gaver og og forventer servering. Naturlig nok, da det vil være noen timer fra frokost til man er hjemme igjen og noen er kanskje i tillegg langveisfra.

Skrevet

Alkohol er selvsagt uhørt i en barnedåp.  Anonymous poster hash: 62fb8...27f

Hvorfor det?
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trengs det? Er det unormalt å ikke servere mat?

For vi er egentlig bare ute etter å se hva som er vanlig og akseptert, før vi bestemmer oss.

Anonymous poster hash: 01a86...6ac

Har vært i mange dåpen de siste årene (også arrangert to stk selv) og det har alltid vært middag! Vi hadde treretters, men mange laget også en gryterett

m brød el.l. Deretter kaker og så kanskje kveldsmat (spekemat, suppe el.l). Jeg hdfr blitt veldig overrasket dersom jeg ikke fikk

mat!

Anonymous poster hash: 9a049...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde grillmat med tilbehør i vår navnefest. Vin, øl og mineralvann og drikke. Kaffe og kaker etterpå. I min omgangskrets er det normalt med både varmmat og alkohol i slike anledninger. Det er aldri snakk om fyll. Ser ikke hvorfor det at man feirer et barn skal tilsi at det er uhørt med alkohol. Men er man vant med at alkohol = fyll, så blir det selvsagt noe annet...

Anonymous poster hash: fc5d5...a59
  • Liker 3
Skrevet

Mange grunner til at det ikke bør serveres alkohol i barnedåper, eller andre tilstelninger hvor det er barn. Ikke alle tåler så godt alkohol, og det kan lett bli litt for mye eller for noen så skal det ikke stort mer enn et glass vin til før man merker forskjell i væremåten. Derfor!! Og siden dette er en fest for barn, så hvorfor kan ikke de voksne holde seg unna alkoholen denne dagen?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mange grunner til at det ikke bør serveres alkohol i barnedåper, eller andre tilstelninger hvor det er barn. Ikke alle tåler så godt alkohol, og det kan lett bli litt for mye eller for noen så skal det ikke stort mer enn et glass vin til før man merker forskjell i væremåten. Derfor!! Og siden dette er en fest for barn, så hvorfor kan ikke de voksne holde seg unna alkoholen denne dagen?

Folk som ikke klarer å bare ta ett (1) glass vin har ikke noe ved slike tilstelninger å gjøre!

De dåper jeg har vært gjest i har tilbydt ett glass vin til alle voksne og det gikk da helt strålende. Det var ikke mer vin, kun det ene glasset. Resten var vann, te, kaffe og mineralvann.

Anonymous poster hash: 45fe6...6cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde grillmat med tilbehør i vår navnefest. Vin, øl og mineralvann og drikke. Kaffe og kaker etterpå. I min omgangskrets er det normalt med både varmmat og alkohol i slike anledninger. Det er aldri snakk om fyll. Ser ikke hvorfor det at man feirer et barn skal tilsi at det er uhørt med alkohol. Men er man vant med at alkohol = fyll, så blir det selvsagt noe annet...

Er mulig at enkelte her forbinder alkohol med fyll...

Skrevet

Folk som ikke klarer å bare ta ett (1) glass vin har ikke noe ved slike tilstelninger å gjøre!

De dåper jeg har vært gjest i har tilbydt ett glass vin til alle voksne og det gikk da helt strålende. Det var ikke mer vin, kun det ene glasset. Resten var vann, te, kaffe og mineralvann.

Det er for så vidt enig i (at de ikke har noe ved slike tilstelninger å gjøre), men for noen er det faktisk slik.

• Liker 2
Skrevet

Er mulig at enkelte her forbinder alkohol med fyll...

Ja, forbinder det nok noe med fyll, men likevel så passer ikke barn/alkohol sammen. Og i alle fall ikke i en barnedåp, som jo også ofte er på dagen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig det er verre å ta seg et glass vin på en søndag kl. 13 enn saken at det er i en dåp. Kunne ikke falt meg inn å servere vin slik på formiddagen. 

Anonymous poster hash: 0bf8b...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, forbinder det nok noe med fyll, men likevel så passer ikke barn/alkohol sammen. Og i alle fall ikke i en barnedåp, som jo også ofte er på dagen.

Da har vi forskjellige meninger. Jeg synes det er problemfritt med alkohol og barn, så lenge det da ikke er snakk om stort inntak. Jeg ser heller ikke problemet med å drikke alkohol på dagtid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det?

Tror det er fordi mange forbinder alkohol utelukkende med fyll. Slik jeg er vokst opp er et glass vin til maten en naturlig del av måltidet i finere selskap (for voksne selvfølgelig). Her snakker vi et glass eller to, ikke nok til å påvirke normale voksne.

Ut fra det jeg har lest på KG tidligere mener enkelte at voksne forandrer personlighet selv etter en enhet alkohol, og at de etter det er ute av stand til å være med barn. Jeg tenker at disse menneskene som faktisk forandrer seg etter ett glass vin med fordel skal holde seg unna, men oss andre kan gjerne nyte et glass til maten.

Og ja, dette er "barnets dag". Jeg ser forøvrig ikke hvorfor det tar vekk fra barnets dag at enkelte skåler for barnet med et glass champagne. Men det er da meg.

Anonymous poster hash: 80079...89e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da har vi forskjellige meninger. Jeg synes det er problemfritt med alkohol og barn, så lenge det da ikke er snakk om stort inntak. Jeg ser heller ikke problemet med å drikke alkohol på dagtid.

Ikke jeg heller. Her tok både jeg og samboer en øl til grillmaten i dag. Med 3-åringen ved bordet. Og vi forandret selvfølgelig ikke personlighet, dette var en øl. En! Om folk forandrer personlighet av et glass vin eller en øl foreslår jeg at de slutter å drikke, de må isåfall tåle alkohol svært dårlig.

Og nei, man MÅ ikke drikke med barn tilstede, men for meg er en øl eller vin en like naturlig del av måltidet som brus er for andre. Dette er sikkert fordi jeg aldri har opplevd noe negativt rundt alkohol som barn, og mine foreldre delte gjerne en flaske vin med oss tilstede. Det handler om måtehold og å kjenne sine egne begrensinger. Klarer du ikke det så får du heller la være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært ordentlig mat før kakene i dåpens jeg har vært i. Det trenger ikke være noe komplisert, feks gryterett, rundstykker, ris og salat. Tror ikke det blir spesielt dyrt heller :)

Anonymous poster hash: 5dcc1...72f

Skrevet

Tror det er fordi mange forbinder alkohol utelukkende med fyll. Slik jeg er vokst opp er et glass vin til maten en naturlig del av måltidet i finere selskap (for voksne selvfølgelig). Her snakker vi et glass eller to, ikke nok til å påvirke normale voksne.

Ut fra det jeg har lest på KG tidligere mener enkelte at voksne forandrer personlighet selv etter en enhet alkohol, og at de etter det er ute av stand til å være med barn. Jeg tenker at disse menneskene som faktisk forandrer seg etter ett glass vin med fordel skal holde seg unna, men oss andre kan gjerne nyte et glass til maten.

Og ja, dette er "barnets dag". Jeg ser forøvrig ikke hvorfor det tar vekk fra barnets dag at enkelte skåler for barnet med et glass champagne. Men det er da meg. Anonymous poster hash: 80079...89e

Så vi er egentlig enig, tror jeg. Jeg mener det har vært alkoholservering i de barnedåpene jeg har vært i de siste 25 årene, og det har vært uproblematisk. Altså at alle oppfører seg og ikke drikker for mye. Har man invitert gjester som har alkoholproblemer stiller saken seg annerledes, synes jeg, for fyll eller folk som endrer seg er ikke bra.

Ofte er det mange som kjører og det er kanskje ikke mange som ønsker alkohol, men serveres det god mat vil en god vin eller øl øke smaksopplevelsen. Men man skal være var for mengden og eventuelle endringer i personlighet, men et glass til maten tåler de fleste.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg heller. Her tok både jeg og samboer en øl til grillmaten i dag. Med 3-åringen ved bordet. Og vi forandret selvfølgelig ikke personlighet, dette var en øl. En! Om folk forandrer personlighet av et glass vin eller en øl foreslår jeg at de slutter å drikke, de må isåfall tåle alkohol svært dårlig.

Og nei, man MÅ ikke drikke med barn tilstede, men for meg er en øl eller vin en like naturlig del av måltidet som brus er for andre. Dette er sikkert fordi jeg aldri har opplevd noe negativt rundt alkohol som barn, og mine foreldre delte gjerne en flaske vin med oss tilstede. Det handler om måtehold og å kjenne sine egne begrensinger. Klarer du ikke det så får du heller la være.

Det er jo en helt annen situasjon. Jeg hadde aldri SERVERT vin en søndag formiddag i selskap til et barn. Har dere alkohol i bursdager til ungene også? 

Så lenge hovedpersonen ikke er voksen skal det ikke være alkohol. Ikke fordi folk kan forandre seg i fylla eller at folk blir fulle, men i min verden passer det seg ikke i det hele tatt. 

Og jeg tar meg gjerne et glass til maten med barn i nærheten, aldri gjort meg noenting. Men jeg hadde fortsatt ikke kjøpt inn alkohol og servert det hverken til dåp, konfirmasjon eller bursdager til unger. 

• Liker 5
Skrevet

Server middag, dessert, kaker og kaffe :) Ha brus til barna, og noe godt å drikke til de voksne, brus kan også være godt. Sannsynligvis er det andre barn med i selskapet enn bare dåpsbarnet. Gudstjenesten er gjerne i 11-tida, ferdig mellom 12 og 12:30...så er det tid i kirka eller utenfor der til å ta bilder osv., andre gratulanter som kommer i kirka og ser, men som ikke er i selskapet. Så tida det tar å kjøre dit selskapet skal være. Selskapet begynner mellom 13 og 14 en gang, og det går helt fint å spise varm mat/middag på det tidspunktet. Så noen timer etter middagen er det kake og kaffe.. Så er selskapet ferdig mellom 18 og 19 en gang. Senest.

Det er en måte man kan gjøre det på. Det er jo på en måte som en "konfirmasjon", forskjellen er at midtpunktet er en baby, og ikke en ungdom. 

Skrevet

Det er jo en helt annen situasjon. Jeg hadde aldri SERVERT vin en søndag formiddag i selskap til et barn. Har dere alkohol i bursdager til ungene også?

Så lenge hovedpersonen ikke er voksen skal det ikke være alkohol. Ikke fordi folk kan forandre seg i fylla eller at folk blir fulle, men i min verden passer det seg ikke i det hele tatt.

Og jeg tar meg gjerne et glass til maten med barn i nærheten, aldri gjort meg noenting. Men jeg hadde fortsatt ikke kjøpt inn alkohol og servert det hverken til dåp, konfirmasjon eller bursdager til unger.

I dåp er hovedpersonen ikke bevisst at hun/han blir feiret engang, så jeg synes prinsippet ditt blir noe firkantet her. Dette er en fest for familien.

Vi kommer nok til å bestemme oss avhengig av hva menyen blir. Ingen av gjestene har problemer med å passe måten, og alle barnegjestene er vant til at de voksne har et vettugt alkoholforbruk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forbinder ikke alkohol med fyll, og kan godt drikke bare ett glass god vin. Også sammen med barna, hvis vi er på restaurant eller ferie eller noe. Men jeg er ikke vant til at alkohol skal serveres på alle markeringer, og heller ikke tidlig på dagen. En dåp er gjerne ferdig klokka 14, skal man da drikke vin? Hvorfor det? I tillegg syns jeg ikke man trenger å drikke alkohol når man har en markering med barn i fokus. Ikke fordi man blir full, men fordi det rett og slett ikke er nødvendig. Derfor serverer vi mineralvann, brus og kaffe.

Jeg har ikke opplevd alkohol i dåp tidligere, heller ikke i konfirmasjon. I bryllup, ja. Å servere alkohol i dåp blir litt som å servere alkohol i en barnebursdag, syns jeg.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...