Gå til innhold

Servering i dåp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Personlig syntes jeg ikke vin er nødvendig. Det har jeg aldri opplevd å få servert selv heller. Men noe mat syntes jeg absolutt det bør være.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å servere gryterett med loff og salat, samt kaffe og kaker.

Til drikke, vann, brus og farris.

Kaffe og kaker etterpå, og så er selskapet over rundt 16-17 på ettermiddagen.

Vin er ikke nødvendig på søndag formiddag/tidlig ettermiddag, når folk skal kjøre hjem etterpå.

Noen tilreisende har sikkert også lang kjørevei hjem også.

Anonymous poster hash: 57bbf...fd4
  • Liker 4
Skrevet

Hva mener du med det ?

Takk for forslag alle sammen forresten.

Anonymous poster hash: 01a86...6ac

At man ikke ber sine inviterte gjester gå hjem når de blir sultne.

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha lett mat a la koldtbord etter kirken, og så kaker og kaffe etter det igjen. Kunne ikke falt meg inn å servere alkohol i en dåp. 

• Liker 4
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Bør ha mat ja..vi hadde koldtbord. Men hva er greia med dere som nevner vin? Vin i en BARNEdåp? Hvorfor? Synes det er upassende.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med det ?

Takk for forslag alle sammen forresten.

Anonymous poster hash: 01a86...6ac

At du oppfattes som svært gjestefiendlig og gnien.

Anonymous poster hash: 45fe6...6cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha lett mat a la koldtbord etter kirken, og så kaker og kaffe etter det igjen. Kunne ikke falt meg inn å servere alkohol i en dåp.

Ganske vanlig i de dåpene jeg har vært gjest i, London/Oslo.

Dåpsselskapet varer noen timer på dagtid med tapasliknende mat og et par glass vin, ikke noe mer. Dernest litt dessert og kaffe.Easy og avslappet.

Anonymous poster hash: 45fe6...6cb

Skrevet

Bør ha mat ja..vi hadde koldtbord. Men hva er greia med dere som nevner vin? Vin i en BARNEdåp? Hvorfor? Synes det er upassende.

Jeg synes det går, hvis man serverer en "skikkelig" middag der vinen fremhever maten og det er snakk om et glass eller to.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vin og øl hører til feiring i min verden. Det betyr ikke at det blir fyll av det.

Anonymous poster hash: a6a7b...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men i min omgangskrets er det vanlig med enten koldtbord av noe slag eller en gryte/stek e.l. Evt dessert. Og så kaker og kaffe etterpå. Drikke er brus/vann/alkoholfritt. Hadde synes det var rart om ikke det var matservering av noe slag, men da må det i hvert fall spesifiseres i invitasjonen.

Anonymous poster hash: 123ac...fbe
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør ha noe mer å spise enn kaker, som flere nevner her blir det fort en lang dag, og hvis man spiser frokost i 9-10-tiden er man gjerne sulten igjen til dåpsselskapet begynner.

Men jeg ser ikke problemet med å spørre for eksempel foreldre og søsken om de kunne tenke seg å hjelpe til litt med maten, det gjorde søsteren min da de hadde barnedåp tidligere i år, og alle vi syntes det var helt greit å lage noe enkelt noe til koldtbordet. Ser ikke helt forskjellen på å bidra med en kake til kakebordet og på å lage eggerøre til koldtbordet.

Anonymous poster hash: 4cebd...4d3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde vi to forskjellige gryteretter med ris og salat til :)

Vin og annen alkohol var uaktuelt.

Anonymous poster hash: 40aab...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Folk beg å få lavt blodsukker så sent på dagen,uten mat.

Skulle de få servert bare kaker, så hadde det gått 30 mon så segner jeg om ,om d ble bare kaker.Det er lov å tenke selv.

Ang alkohol så har jeg aldri opplevd å få det. Grunnen er at d er dåp...folk kjører,og vi har ikke tradisjon for det tidlig på dagen . Ikke for det, godt med et glass øl til mat.

Anonymous poster hash: 3e588...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig med mat i barnedåp. Enten koldtbord, snitter eller middag før kakene serveres.

Synes ikke alkohol hører hjemme i en barnedåp. 

Anonymous poster hash: 62fb8...27f
  • Liker 1
Skrevet

Vi hadde snitter og pizzabaguetter i navnedagen. Ikke akkurat så veldig klassisk med pizzabaguetter, men jeg skal love deg de fikk bein å gå på. 😆 Det var definitivt de som gikk først. Og så kaker og kaffe etterpå. Vi serverte også vin, men ikke mer enn at det ble et glass champagne før maten og et glass vin til maten. Ønsker selvfølgelig ikke fyll på en slik dag, samtidig er vin veldig normalt for begge våre familier å servere i høytidelige anledninger.

Skrevet

I både min og mannens slekt er dåp/navnefest familiedager hvor den nærmeste familien er samlet. Vi møtes i kirken/rådhuset og er sammen til tidlig kveld. Da er det naturlig at det blir servert mer enn bare kaker. Gryterett, koldtbord og tapas har vært vanligst. Behøver ikke være dyrt, flott og fint. Det viktigste er at vi er sammen. Vi valgte å bestille tapas til sistemann, rett og slett fordi vi ikke orket å styre med mat selv. Kaker osv. bidrar alle med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det folk reagerer på her TS, er at det å servere nok mat og drikke er en ganske sentral del av det å være vertskap. Som dere jo er, siden dere har invitert til og arrangerer selskap. En viktig grunntanke da er at gjestene skal få en fin opplevelse og ikke skal mangle noe, eller måtte ordne noe selv. De "ofrer" jo faktisk endel for et slikt selskap; de har brukt penger på presang, på reise til og fra og noen har nok måttet kjøpe nytt antrekk. De pynter seg til ære for barnet, og bruker en fridag på å feire det. Da skulle det også bare mangle at vertskapet sørger for at de både opplever selskapet som trivelig, og at ingen trenger å gå derfra hverken sulten eller tørst. Det er vertskapet måte å vise at de setter pris på gjestene sine, og at de tar seg tiden til å komme på en slik dag. Ved å velge noe annet virker man både gjerrig, utakknemlig, selvsentrert og ikke spesielt opptatt av at gjestene skal ha det bra.

Anonymous poster hash: 827cd...51d

• Liker 9
Skrevet

Koldtbord med både varm og kaldmat etterfulgt av kakebord er vanligst i min krets. 

Skrevet

Jeg er vant til at det blir servert snitter eller koldtbord etterfulgt av et rikholdig kakebord. Ingen alkohol. Vi hadde dåp for lillebror sist søndag og serverte hjemmelaget koldtbord. Stor suksess :)

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at det bør serveres litt mat av noe slag i en dåp. Det er jo et selskap, så snitter, gryterett el. bør man ha. Ikke nødvendig med noe veldig fancy synes jeg. Også kakebord da... Men alkohol hører da ikke hjemme i en barnedåp, like lite som det hører hjemme i en konfirmasjon. Dette er en dag for barna!

Anonymous poster hash: 1f0a0...097
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...