Gå til innhold

Servering i dåp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vanlig med snitter / koldtbord. Kaffe og kaker etterpå . Det er veldig spesielt og kun servere kake . Det er gjerne noen timer etter frokosten , og kake holder ikke til lunsj. Og blir ju veldig lenge og leve på kake , om man kun har spist frokost også skal hjem og lage middag rundt fire.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok... Er det en god ide å be gjestene ta med seg noe til fellesen? En tar med salat, en annen eggerøre? Og så er det fortsatt kaker her?

TS.

Anonymous poster hash: 01a86...6ac

Skrevet

Aldri hørt om noen som ikke serverer mat i dåp, så det hadde ikke falt meg inn at jeg ikke skulle spise slik at jeg var sulten igjen til selskapet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok... Er det en god ide å be gjestene ta med seg noe til fellesen? En tar med salat, en annen eggerøre? Og så er det fortsatt kaker her?

TS.

Nei, det er ingen god ide annet enn å be foreldre om hjelp. Men det er helt vanlig å spørre om noen vil ta med kake til kakebordet! :) Så det kan du gjøre. 

Anonymous poster hash: 0bf8b...c03

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men har du aldri vært i dåp før? Eller konfirmasjon? Det er det samme omtrent, av type selskap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS.

Eh, nei!

Forventer at en invitasjon til dåp innebærer at maten står fremme på bordet.

En dåp er ikke noe spleiselag som i 14-åringer som møtes lørdag kveld der en tar med popcorn, en sjokolade og en annen tar med brusen...

Har du aldri vært i bryllup/konfirmasjon/dåp/selskap??!!

Anonymous poster hash: 45fe6...6cb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Virker som du ikke har tenkt og ordne til noe mat , i hvert fall ikke selv.

Du MÅ ikke ha dåpselkskap. Dere kan døpe barnet og dra hjem .

Anonymous poster hash: 49c5c...5da

• Liker 4
Skrevet

I de dåpene jeg har vært i har det alltid blitt servert mat. Man drar hjemmefra på morgenen, er ferdig i kirken i 12-13 tiden og så begynner selskapet rundt 14. Da er det på høy tid med et måltid igjen.

Det trenger ikke være så voldsomt, snitter eller koltbord er normalt som flere sier. Jeg hadde blitt veldig overrasket om det ikke var mat i dåpen.

Og nei, jeg syntes ikke dåp passer seg som "spleiselag", men er det det dere ønsker så kjør på :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Virker som du ikke har tenkt og ordne til noe mat , i hvert fall ikke selv.

Du MÅ ikke ha dåpselkskap. Dere kan døpe barnet og dra hjem .

Man må jo ha dåpsselskap. Det er jo så hyggelig når gjester kommer. :) Det er bare serveringen jeg er usikker på.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det var da voldsomst. Det blir jo alltid så mye rester når man lager sånt, er det noe vits? Folk kan vel bare dra om de blir sulte?

Det er jo ikke middagstid før rundt 16... Da kan jo folk dra. 

Folk er forskjellige og har middag til forskjellige tider. Ikke alle forventer middag rett etter selve dåpen, men jeg kan garantere at de aller, aller fleste av gjestene forventer noe ordentlig servering før kaker. Vi hadde snitter før kakene da vårt barn ble døpt. Det behøver ikke å være varm mat.

AnonymBruker
Skrevet

Man må jo ha dåpsselskap. Det er jo så hyggelig når gjester kommer. :) Det er bare serveringen jeg er usikker på.

Det var nå voldsomt til usikkerhet!

Server mat og vin! Ferdig og klart til gjestene!

• Liker 1
Skrevet

TS.

Nei det er ingen god ide. Hvis dere ikke makter, enten økonomisk eller av andre grunner, å holde et dåpselskap, er det bedre å la være. Barnet blir like fullt døpt selv om dere ikke holder selskap i etterkant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo ha dåpsselskap. Det er jo så hyggelig når gjester kommer. :) Det er bare serveringen jeg er usikker på. Anonymous poster hash: 01a86...6ac

Alle i denne tråden har sagt at det må være mat.

Ikke veldig hyggelig , om det ikke er noe mat , eller verten er så lat/ gnien at gjestene må ordne maten . Ditt barn = ditt ansvar og ordne for dåpen. Virkelig ikke så mye styr , og hvor ofte gjør dere dett ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var nå voldsomt til usikkerhet!

Server mat og vin! Ferdig og klart til gjestene!

Jeg har aldri servert alkohol hverken i dåp eller konfirmasjon. Så lenge hovedpersonen ikke kan drikke skal det ikke drikkes er min tanke. Lettøl har vi alltid hatt, sammen med tilbud om brus og vann til maten. 

• Liker 18
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Nei, det er ingen god ide annet enn å be foreldre om hjelp. Men det er helt vanlig å spørre om noen vil ta med kake til kakebordet! :) Så det kan du gjøre. 

Men man bør ikke spørre foreldrene om hjelp til slikt. Man bør forvente å ordne det selv, og heller takke ja dersom foreldrne ens tilbyr seg å hjelpe. Kaker er en annen sak som du sier. Der går det an å spørre noen av gjestene om de vil ta med en kake.

Skrevet

Folk kan vel bare dra om de blir sulte?

For en gjestfrihet overfor nær familie som setter av en helgedag for å feire barnet deres?

Jeg er vant til at dåp alltid har et måltid, deretter kaffe/kaker.

Eksempler:

Snitter

Koldtbord

En god gryte, salat og brød

Spekemat og tilbehør, evt med rømmegrøt

Full middag

En mettende suppe

Sodd i Trøndelag

Buffet

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men man bør ikke spørre foreldrene om hjelp til slikt. Man bør forvente å ordne det selv, og heller takke ja dersom foreldrne ens tilbyr seg å hjelpe. Kaker er en annen sak som du sier. Der går det an å spørre noen av gjestene om de vil ta med en kake.

Lager man koldtbord selv så mener jeg det er normalt å spørre foreldre om feks. å steke eggerøre. Men når det er sagt så har vi pleid å bestille koldtbord levert, nettopp for å slippe jobben med maten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en gjestfrihet overfor nær familie som setter av en helgedag for å feire barnet deres?

Hva mener du med det ?

Takk for forslag alle sammen forresten.

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Ingen god ide. Du kan eventuelt spør mor og svigermor...tanter om de orker å bidra med kake. Dere selv kan eks bidra med selve dåpskaken

Man inviterer ikke til dåp,og ber gjester ra med mat.

Her har folk startet et voksenliv, enten det skyldes detcene eller andre .....les boken skikk og bruk. Ser dette gjentar seg både i bryllupstråder.. dåp ol.

Skal dere springe fra kirken og hive gjestene til kake bordet kl 13?

Alltid forsinkelser .Tar tid i kirken. Spørs hvor mange barn. Man stopper opp utenfor kirken. .prater.. Tar bilder. Kø for å komme seg fra parkeringen. Vel hjemme vil folk prate. Ta bilde av dåpsbarnet. Sammen med faddere. Kaffe skal lages...kaker settes frem ol.

Da har kanskje folk vært oppe siden kl 8...så er det kaker

Skjerp deg.

Jeg har aldri måttet gå hjem fra dåp kl 16 for å lage middag.

Aldri har det vært ferdig så tidlig heller.

Hva sier folk når de blir spurt om hvordan dåpen var og selskapet? Husk dette er en dag folk minnes.

Når barnet selv en dag skal ha dåp, og du får spørsmål hva du gjorde?

Jeg har vært i " selskap" en gang hvor det ble servert kjeks. Da skal jeg si at personen ikke var helt god i nøttene. Psykiatri.. så hun var unnskyldt. Og det var sammenkomst etter en begravelse.

Anonymous poster hash: 3e588...32b

Skrevet

Jeg synes ikke det passer seg med alkohol i dåp, det foregår jo tidlig på dagen også, og man feirer et spedbarn ... men ellers bør det være en form for servering. Hvis det bare blir kaker (jeg synes ikke det er bare, men folk forventer gjerne noe i tillegg), må du si ifra på forhånd. Men du trenger ikke diske opp med et overdådig koldtbord og lignende som noen skriver. Hva med nybakte rundstykker med pålegg, ev. med salat og eggerøre til? Eller spekemat hvis du ønsker? Alkoholfri øl, brus og mineralvann til drikke. Så kan du servere kake og kaffe etterpå.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...