Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat byttet fra ytelses til innskuddspensjon. Lurer på dette med avkastning. Er det sånn at avkastning 'låses' med jevne mellomrom - eller kan jeg risikere å miste alt? Nå har jeg etter et halvt år ca 500 i avkastning. Når neste beløp fra arbgiver kommer inn, vil det da være kjøpte aksjer pluss avkastning som er sikret, eller er det alltid bare aksjer som er kjøpt som er sikret?

Anonymous poster hash: 97420...fd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "sikret".

Poenget med innføring av innskuddspensjon, var å flytte risiko fra arbeidsgiver til arbeidstaker. Arbeidsgiver setter inn en % av lønn og betaler kostnader assosiert med forvaltningen og da er deres rolle ferdig. Om fondene i planen din skulle tape seg i verdi, er det du som taper, ikke selskapet du jobber for - du har altså ingenting sikret. 

Anonymous poster hash: 8cf87...3a8
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Har hatt lignende ordning selv, 5% innskudd, hatt det i drøyt 4 år nå. 

Selv kan jeg velge risikoprofil. Dvs at du kan velge andel i aksjer og hvor mye som er knyttet i sikrere og mindre risikable alterantiver. 

Historisk sett har akjsemarkedet bare gått en eneste vei, i alle tider. Det er selvfølgelig nedturer, men i det lange løp går det bare en vei. 

Selv satte jeg til 80% andel i aksjer, men økte nettopp til 100% andel i aksjer, dvs høyest risiko. Jeg er bare 29 år og skal ikke pensjonere meg før jeg blir 75 år eller noe slikt så ingen grunn for meg til å ta lav risiko før jeg nærmer jeg pensjonsalder.. Da anbefales det å endre risikoprofil. 

Du har antageligvis en plass du kan logge inn, selv har jeg via Nordea Liv. Der kan jeg forvalte og følge med på innskuddene, endre risikoprofil og se historisk avkastning osv.

Siste året har vært formidabelt, jeg har hatt 40% avkastning på innskutt kapital, så det er jo knall! 

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt lignende ordning selv, 5% innskudd, hatt det i drøyt 4 år nå. 

Selv kan jeg velge risikoprofil. Dvs at du kan velge andel i aksjer og hvor mye som er knyttet i sikrere og mindre risikable alterantiver. 

Historisk sett har akjsemarkedet bare gått en eneste vei, i alle tider. Det er selvfølgelig nedturer, men i det lange løp går det bare en vei. 

Selv satte jeg til 80% andel i aksjer, men økte nettopp til 100% andel i aksjer, dvs høyest risiko. Jeg er bare 29 år og skal ikke pensjonere meg før jeg blir 75 år eller noe slikt så ingen grunn for meg til å ta lav risiko før jeg nærmer jeg pensjonsalder.. Da anbefales det å endre risikoprofil. 

Du har antageligvis en plass du kan logge inn, selv har jeg via Nordea Liv. Der kan jeg forvalte og følge med på innskuddene, endre risikoprofil og se historisk avkastning osv.

Siste året har vært formidabelt, jeg har hatt 40% avkastning på innskutt kapital, så det er jo knall! 

Men da lurer jeg på; er/blir disse 40 % sikret, eller kan du risikere å miste dem? og er det avkastning på avkastningen?

Skrevet

Men da lurer jeg på; er/blir disse 40 % sikret, eller kan du risikere å miste dem? og er det avkastning på avkastningen?

Det er avkastning på det jeg har fått innskutt for samme periode. For eksempel har arbeidsgiver satt inn ca 22k siste 12 mnd. Min avkastning er 49% som tilsvarer litt over 11k. Ingen av de er sikret. Alt blir investert i aksjer hele tiden da jeg har valgt 100% aksjer. Dette kan du velge selv.

AnonymBruker
Skrevet

Som allerede sagt, ingen av pengene, hverken avkastning eller det arbeidsgiver skyter inn, er sikret. Du kan i teorien miste alt.

Anonymous poster hash: 8cf87...3a8

Skrevet

Pengene er ikke sikret, nei. Men du kan selv velge å sikre dem ved å justere ned aksjeandelen din etter en periode med mye oppgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...