AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #1 Skrevet 8. august 2015 Når er det vanlig at barn begynner å lese, og hvordan er prosessen? Tar det lang tid fra de leser enkle ord, til de kan lese setninger? Og når kommer skriving inn i bildet? Er det mye senere? Hilsen spent mamma til en liten gutt som nettopp har lest noen ord.Anonymous poster hash: fdb13...3f1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #2 Skrevet 8. august 2015 Det varierer. Mine lærte å lese da de var fem. Ord hadde de skrevet en stund før. Før det var det pseudoskriving. Prosessen til flytende leser/skriver tok vel et par mnd. Andre barn bruker kortere eller lengre tid. Jeg vet om en gutt som kunne alfabetet og lese enkelte ord da han var fem, men han kan fortsatt ikke lese nå et år etter. Det er altså individuelt og kommer an på mange ulike faktorer. Anonymous poster hash: 3217a...cf1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #3 Skrevet 8. august 2015 Min begynner på skolen om en ukes tid. Han er veldig flink til å lese enkelt-bokstaver. Her hjemme spiller vi også et kortspill som består av kort med store bokstaver i tillegg til en figur som begynner på denne bokstaven + lignende kort med små bokstaver og andre figurer som begynner på denne bokstaven. Spiller det som et memory-spill der det er om å gjøre å finne de som hører sammen. Det er med på å øke den bevisstheten. Vi har også et spill som er et rent stave-spill; nesten et puslespill som består av en litt stor "plansje". Her er det mange ulike bilder, så er det en eller to store bokstaver ved siden av hver. Så blir da oppgaven å finne ut hva disse bildene heter, og hvilke lyder/bokstaver deres navn består av for deretter å lete etter riktige "puslespillbiter" med bokstaver som mangler. Her er det kun store bokstaver. Begge disse spillene finnes i vanlige lekebutikker som har et godt utvalg. Ellers leser vi for barnet hver dag. Prøver inni mellom å se med korte ord om barnet vil øve seg selv med korte ord. Det blir en lang prosess, men vi kan ikke ha for høye forventninger til de helt enda heller synes jeg. Det kan skrive navnet sitt, som består av fem bokstaver, på en forståelig (dog ikke 100% perfekt) måte. Anonymous poster hash: 0f419...ccf
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #4 Skrevet 8. august 2015 Dette er veldig individuelt. Min første kunne hele alfabetet og begynte å lese (kunne gjenkjenne 50-60 ord skrevet i store bokstaver) da han var 2,5. Da han var 3,5 kunne han lese helt perfekt med både store og små bokstaver, leste for de andre barna i bhg osv. Nr to har vært mye mindre interessert i bokstaver, ord osv, så hun er nå 4,5 og kan ikke stort mer enn å gjenkjenne sitt eget navn. Man må ta det i barnas eget tempo, og til syvende og sist lærer jo uansett alle å lese i løpet av de første par skoleårene!Anonymous poster hash: 06f3a...079
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 For 20 år siden lærte vi å lese når vi begynte på skolen som 7-åringer. Det gikk fint med oss. Slapp av sier jeg. Dette er ingen konkurranse om hvem som først lærer å lese.Anonymous poster hash: 9db9d...ea2
Gjest Vena Cava Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 (endret) Datteren min kunne alfabetet og begynte å lese og skrive da hun var 3. Begynte også å regne enkle regnestykker i den alderen. På eget initiativ, men har oppmuntret henne til å fortsette og hun er fortsatt veldig glad i å regne, lese og skrive nå som hun snart er 5. Hennes stebror på 6 er ikke glad i sånt overhodet og kunnskapene blir jo dermed deretter. Men man må jo se an barna. Noen begynner tidlig andre begynner sent eller aldri greier å like det. Ta det etter barnets premisser. Ikke press eller mas. Ikke la det bli en "jobb" men prøv å gjør det til noe moro. Har du iPad fins det masse bra skrive/lese apper å få tak i. Datteren min elsker dem:) Endret 10. august 2015 av Hakkepeiling
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 For 20 år siden lærte vi å lese når vi begynte på skolen som 7-åringer. Det gikk fint med oss. Slapp av sier jeg. Dette er ingen konkurranse om hvem som først lærer å lese.Anonymous poster hash: 9db9d...ea2 Dette er en sannhet med store modifikasjoner! Jeg selv, som er 35 år gammel, lærte å lese som treåring. Da jeg begynte i 1. klasse i 1987 kunne ca halvparten av barna i klassen min lese. Noen som har behov for å rettferdiggjøre at egne barn, evt en selv, var veldig sent ute med å lære å lese, kanskje?Anonymous poster hash: 06f3a...079
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå