Gå til innhold

Forskjell på fløtepudding og fiskepudding?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei. Du har 3 varianter:

1. Vanlig fiskepudding. Denne er laget med fisk og melk. Dette er en middag.

2. Fløtepudding. Denne er laget med fisk og fløte. Dette er en middag.

3. Fløtepudding. Denne er laget med fløte (og ingen fisk!!!). Dette er en dessert.

Anonymous poster hash: 1c330...00a

Korrekt og +1

Du vil aldri finne en fløtepudding av deesertutgaven ferdig i en butikk, og definitivt ikke i avdelingen for fiskeprodukter ! 

Anonymous poster hash: 1b03b...d2b

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3. Fløtepudding. Denne er laget med fløte (og ingen fisk!!!). Dette er en dessert.

Takk for svar :) 

Du skrev i tråden her at fløtepudding ikke inneholder halvparten fisk selv, ("den gjør jo ikke det" ) og derfor synes jeg også at det var så rart i utgangspunktet at fløtepudding ble brukt til dessert. Men ser at fløtepudding ikke bare er ett alternativ så da var det ikke så rart at ved førstegangskjøp av jeg ikke helt forstod dette her.. :) 

Anonymous poster hash: 7cfb2...2f0

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) 

Du skrev i tråden her at fløtepudding ikke inneholder halvparten fisk selv, ("den gjør jo ikke det" ) og derfor synes jeg også at det var så rart i utgangspunktet at fløtepudding ble brukt til dessert. Men ser at fløtepudding ikke bare er ett alternativ så da var det ikke så rart at ved førstegangskjøp av jeg ikke helt forstod dette her.. :)

"Forstår du det nå?" er jo spørsmålet.

Det kan enkelt sammenliknes med at "kake" er samme begrep som brukes både for "kjøttkake" og for "bløtkake". To helt ulike retter, men begge kalles "kake".

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"Forstår du det nå?" er jo spørsmålet.

Det kan enkelt sammenliknes med at "kake" er samme begrep som brukes både for "kjøttkake" og for "bløtkake". To helt ulike retter, men begge kalles "kake".

Jajaja. Morkake, kake, sjokoladekake.. Hehe, skikkelig barnslig, morsomt at du tar den. Er lenge siden jeg har møtt den type humoren : ) 

Jeg forstår jo det du sier. Men som sagt igjen så ville jeg bare undersøke andre ting man kan bruke fløtepudding enn det som var tenkt da jeg kjøpte den v/ feiltagelse. Har aldri kjøpt fløtepudding før og søkte litt på google og mat-sider først. Da står det at det fløtepudding brukes i desserter. Og ville jeg bare spørre her på matforumet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du lurær! Da han far og jeg skulle gifte vårs, så laga vi tel et rimelig enkelt brøllop kan du si.Det var ikke mange gjestane vi hadde innvitert (det var litt sånn hastebrøllop, i februar, og eldstemann ploppa ut i mars, nesten som julenissen på kjerringa), så ho svigermor påtok seg å laga tel brøllopsmiddag. Siden ho fikk så ille mye å stå i med, med å skjæra opp alt kjøttet og grønnsakane tel lappskausen, så foreslo ho at mora mi skulle stå for desserten. Nå har aldri mora mi vært noen kløpper på kjøkkenet (det har vel mest vært soverommet, eller hobbyrommet som fattern kallær det, som har vært hennes domene kan du si), så ho gjorde forsyne meg samma tabben som deg, ho! Hællemåne, der satt vi, fortsatt småsultne etter å ha hatt i oss alt ho svigermor hadde laga av lappskaus. (Jeg kjente ho ikke den gangen, men nå veit jeg jo hvor ille gnien ho er, så ho hadde nok ikke fått et sånt oppdrag i dag, nei.)

Vi hadde jo gleda oss tel fløtepuddingen som mora mi skulle servere til dessert, men så fort dessertskålane kommer på bordet, så begynner jeg å stusse på om jeg hadde glømt å dusje te morran, for det lukta ikke mye fløtepudding kan du si! Neida, ho mor hadde gått stand og kjøpt fiskepudding, ho! Fra matbutikken nedi gata, liksom! Joda, det var nok fløte i puddingen, men den minna ikke mye om dessert kan du si! :hoho:

Litt praktisk var det jo, da, siden ingen av oss var mette etter dissa rasjoneringsporsjonane tel ho svigermor. Fiskepudding mettær jo på en annen måte enn fløtepudding som er dessert.

Neida, så du ernte den enaste som har tatt feil der, nei. :)

Anonymous poster hash: 238b8...b76
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du lurær! Da han far og jeg skulle gifte vårs, så laga vi tel et rimelig enkelt brøllop kan du si.Det var ikke mange gjestane vi hadde innvitert (det var litt sånn hastebrøllop, i februar, og eldstemann ploppa ut i mars, nesten som julenissen på kjerringa), så ho svigermor påtok seg å laga tel brøllopsmiddag. Siden ho fikk så ille mye å stå i med, med å skjæra opp alt kjøttet og grønnsakane tel lappskausen, så foreslo ho at mora mi skulle stå for desserten. Nå har aldri mora mi vært noen kløpper på kjøkkenet (det har vel mest vært soverommet, eller hobbyrommet som fattern kallær det, som har vært hennes domene kan du si), så ho gjorde forsyne meg samma tabben som deg, ho! Hællemåne, der satt vi, fortsatt småsultne etter å ha hatt i oss alt ho svigermor hadde laga av lappskaus. (Jeg kjente ho ikke den gangen, men nå veit jeg jo hvor ille gnien ho er, så ho hadde nok ikke fått et sånt oppdrag i dag, nei.)

Vi hadde jo gleda oss tel fløtepuddingen som mora mi skulle servere til dessert, men så fort dessertskålane kommer på bordet, så begynner jeg å stusse på om jeg hadde glømt å dusje te morran, for det lukta ikke mye fløtepudding kan du si! Neida, ho mor hadde gått stand og kjøpt fiskepudding, ho! Fra matbutikken nedi gata, liksom! Joda, det var nok fløte i puddingen, men den minna ikke mye om dessert kan du si! :hoho:

Litt praktisk var det jo, da, siden ingen av oss var mette etter dissa rasjoneringsporsjonane tel ho svigermor. Fiskepudding mettær jo på en annen måte enn fløtepudding som er dessert.

Neida, så du ernte den enaste som har tatt feil der, nei. :)

Anonymous poster hash: 238b8...b76

Haha! Takk for kjempeherlig deling og svar! : - ) 

Skrevet

Punkt 2: Hvis denne fiskepuddingen var blitt kalt fløtefiskepudding, nettopp for å poengtere at den er med fløte, ikke melk, ville det ikke blitt noen misforståelser. Jeg forstår ikke hvorfor produsentene ikke skriver det på pakningene.

AnonymBruker
Skrevet

Punkt 2: Hvis denne fiskepuddingen var blitt kalt fløtefiskepudding, nettopp for å poengtere at den er med fløte, ikke melk, ville det ikke blitt noen misforståelser. Jeg forstår ikke hvorfor produsentene ikke skriver det på pakningene.

Pakningen ligger i fiskeavdelingen da, så det burde jo ringe en bjelle for den som handler :P

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Veldig godt poeng. Og det var jo derfor jeg også ble litt forvirret. Jeg visste ikke at fløtepudding og fløtepudding var to så helt forskjellige ting. 

Takk for meg og takk for svar til alle sammen her ; ) Lært mye, ja! Ikke bare om fløtepuddinger, men også om oppførsel og reaksjoner ; ) 

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet (endret)

Hej.
Da jeg var barn skulle jeg til fiskehandleren for min bedstemor og skulle altid have fløtefiskepudding. Den var den bedste. Det var forskel på almindelig fiskepudding og fløtefiskepudding.  Jeg er vokset op 60érne og da var det forskel på disse to fiskepuddinger. Fløtefiskepuddingen var lavet i en flot randform med riller.

Endret av lecoultre13
Skrevet

Dronning Mauds pudding er et annet navn på fløtepudding.

Skrevet

Ts må ha inn fiskepudding med teskje 😥

Anonymkode: ebafe...4ee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...