Gå til innhold

"Det kommer en dag hos deg også"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg hørt folk si til meg, og jeg har hørt folk si det til andre, som er tynne "og spiser hva de vil". Jeg er en av de.. jeg er naturlig "undervektig" ikke anorektisk altså, men veldig tynn. De aller fleste jenter har jo ganske stor rumpe, og noe hofte og lår. og de fleste her vet jo at folk er mer opptatt av å holde seg slanke enn vi liker å innrømme. Når folk har kommentert vekta mi, så har de spurt om jeg er redd for å bli feit og kanskje spiser veldig lite.. men blir litt sånn "seriøst?" når jeg sier hva jeg spiser. Og enkelte ganger har jeg fått kommentarene som overskriften sier. Har også snakket med folk, som har syltynne venninner som spiser hva de vil uten at det synes, som sier de har sagt til disse venninnene "at det kommer en dag hos dem også". 

Vel.. jeg har vært vitne til at det er faktisk ikke hos alle det kommer. Noen er og blir tynne.

Så jeg bare lurer, er dette noe dere mer "lubne eller formfulle" håper? at andre også skal måtte passe på hva de spiser fordi dere selv må det? Det bare høres litt sånn ut noen ganger. 
Er det fler som har fått slike kommentarer, og tenkt at vedkommende bare håper at det skal skje, fordi de føler det urettferdig at enkelte bare kan spise hva de vil uten å passe vekta?

Anonymous poster hash: e3b4b...5f5
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper? Nei

Regner jeg med at "det kommer en dag hos dem også", dersom personen har en usunn livsstil, og fortsetter med det fordi de er "naturlig tynne", og "kan spise hva de vil, for jeg legger ikke på meg uansett hva jeg spiser"?  Ja, det gjør jeg.

Hvorfor?

Fordi jeg var en av dem som opplevde det.

Anonymous poster hash: 4c953...68d
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Håper? Nei

Regner jeg med at "det kommer en dag hos dem også", dersom personen har en usunn livsstil, og fortsetter med det fordi de er "naturlig tynne", og "kan spise hva de vil, for jeg legger ikke på meg uansett hva jeg spiser"?  Ja, det gjør jeg.

Hvorfor?

Beklager men dette ble litt uklart... hva opplevde du? å legge kraftig på deg?

Anonymous poster hash: 0c252...a9b

Skrevet

Som AB over sier så er jo sjansen stor for at en tynn person som stapper i seg alt hun/han vil og ikke er særlig aktiv, legger på seg med alderen. Forbrenningen synker og man må jobbe litt hardere for å holde figuren. Men det betyr ikke dermed at de eser ut og blir fettberg, det handler ofte om bare noen få ekstra kilo eller bittelitt rundere former. Tynn er ikke noe man bare er uten grunn, på samme måte som at det er en grunn til at man er tjukk, så mest sannsynlig spiser du ikke så mye som du tror og beveger deg mer enn du tror. Fortsetter du med det vil du ikke legge særlig mye på deg, selv når alderen begynner å tynge.

Kanskje noen sier det av misunnelse men det kan også være noen som sier det av erfaring. Jeg har sett tynne mennesker bli tykkere med alderen, noen beholdt sin slanke kropp mens andre gikk ned i vekt. Folk er forskjellige. Uansett har jeg aldri verken tenkt eller sagt til noen at "det kommer en dag for deg også". Det vet man jo uansett ikke, og så lenge folk er høvelig friske og glade så gir jeg nå blaffen i om de går opp eller ned i vekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager men dette ble litt uklart... hva opplevde du? å legge kraftig på deg?

At det kom en dag da jeg ikke lenger kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper? Nei

Regner jeg med at "det kommer en dag hos dem også", dersom personen har en usunn livsstil, og fortsetter med det fordi de er "naturlig tynne", og "kan spise hva de vil, for jeg legger ikke på meg uansett hva jeg spiser"? Ja, det gjør jeg.

Hvorfor?

Jeg å. Skjedde da jeg var 28. Gikk fra å kunne trekke i meg alt til å legge på meg bare av å kikke på en sjokolade. Med streng kaloritelling klarer jeg å holde vekten sånn nogenlunde. Men fy å jeg savner "the old days"

Anonymous poster hash: 4be0e...553

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig det er så enkelt at personer som deg har en tendens til å spise liiiitt og litt mer etter hvert. Etter som årene går legger man seg til en vane der man spiser seg stadig litt for overmett og man venner gradvis magen til å spise mer.

Så når man er sånn 18 så føler man seg mett og fornøyd på 2000kcal. Så spiser man kanskje et knekkebrød en kveld fordi man kjeder seg eller har den liggende. Dette blir en vane og man øker kcal bittelitt. Etter hvert som tiden går får man flere slike vaner og spiser litt større posjoner generelt.

På, la oss si, 25 så ser man kanskje et kosthold på 2900kcal.

Broren min pleide å være syltynn, men han skulle alltid tøffe seg og spise mye. Etter hvert ble han vant til å spise mer og mer og han er nå lubben på 30 år.

Anonymous poster hash: 8594d...5d3
Gjest Runforit
Skrevet

Det er ikke noe magisk med å være "naturlig tynn" annet enn at man spiser akkurat nok for å vedlikeholde vekten man har gjennom mat, livsstil, aktivtet etc.

Hadde du tatt en "naturlig tynn" person og satt vedkommende på en fetediett med lite aktivtet så hadde personen lagt på seg med mindre det er noe spesielle forhold som stoffskifte eller sjeldent unik og høy forbrenning.

De som en gang var tynne som ikke er det lenger har rett og slett spist mer enn de forbrenner med årene.

Om kiloene kommer snikende avhenger da av hva livsstil en fører.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Det er ikke noe magisk med å være "naturlig tynn" annet enn at man spiser akkurat nok for å vedlikeholde vekten man har gjennom mat, livsstil, aktivtet etc.

Hadde du tatt en "naturlig tynn" person og satt vedkommende på en fetediett med lite aktivtet så hadde personen lagt på seg med mindre det er noe spesielle forhold som stoffskifte eller sjeldent unik og høy forbrenning.

De som en gang var tynne som ikke er det lenger har rett og slett spist mer enn de forbrenner med årene.

Velkommen tilbake!  :)

Det er nettopp dette som er fakta.

Men det mange glemmer, er at energibehovet (basalforbrenningen) senkes med årene, og hvis en 30-åring spiser nøyaktig det samme som hun gjorde som 18-åring, og har nøyaktig samme energiforbruk, vil kiloene sakte, men sikkert, krype på.

Jeg gjorde et regnestykke for noen år siden, og jeg fant ut at med disse forutsetningene (samme mat, samme aktivitet), ville senkningen i hvilematabolismen alene føre en til 2-3 kg vektøkning i årene mellom 20 og 30, og 3-5 kg i årene mellom 30 og 40.

Det er ikke mye, men det viser at det kreves litt mer aktivitet for å opprettholde samme energibehov som 30-åring, som man hadde som 18-åring.

Og hvis man da samtidig får en litt mer sedat livsstil (student/kontorjobb eller lignende), rolige kvelder på grunn av barn, og litt mer energirik mat, er det nok mange som tidligere kunne spise hva de ville uten å legge på seg, som vil få seg en liten overraskelse.

Gjest Runforit
Skrevet

Velkommen tilbake!  :)

Det er nettopp dette som er fakta.

Men det mange glemmer, er at energibehovet (basalforbrenningen) senkes med årene, og hvis en 30-åring spiser nøyaktig det samme som hun gjorde som 18-åring, og har nøyaktig samme energiforbruk, vil kiloene sakte, men sikkert, krype på.

Jeg gjorde et regnestykke for noen år siden, og jeg fant ut at med disse forutsetningene (samme mat, samme aktivitet), ville senkningen i hvilematabolismen alene føre en til 2-3 kg vektøkning i årene mellom 20 og 30, og 3-5 kg i årene mellom 30 og 40.

Det er ikke mye, men det viser at det kreves litt mer aktivitet for å opprettholde samme energibehov som 30-åring, som man hadde som 18-åring.

Og hvis man da samtidig får en litt mer sedat livsstil (student/kontorjobb eller lignende), rolige kvelder på grunn av barn, og litt mer energirik mat, er det nok mange som tidligere kunne spise hva de ville uten å legge på seg, som vil få seg en liten overraskelse.

Jo, litt senkes det, men det er ikke så mye at man går fra tynn til tykk. Kanskje litt høyere fettprosent, men de må øke kcal betraktelig for å bli større enn gjennomsnittet.

Skrevet

Endelig er du tilbake😍
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helvetes kropp..som ikke klarer å holde forbrenningen ved like. Treig og ubrukelig.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Jo, litt senkes det, men det er ikke så mye at man går fra tynn til tykk. Kanskje litt høyere fettprosent, men de må øke kcal betraktelig for å bli større enn gjennomsnittet.

Som jeg skrev kan den naturlige reduksjonen i hvilemetabolismen føre til opptil 8 kg vektøkning i løpet av en 20-årsperiode.

Men, som jeg også skrev, hvis man samtidig får en liten endring i livsstil, for eksempel en litt mer sedat livsstil, og/eller litt hyppigere inntak av mer energirik mat og drikke (eks alkohol), kan mange oppleve at vekten øker uten at de skjønner hvorfor.

De mener jo selv at de spiser nøyaktig det samme som før, og er like aktive som før, og ser ikke at selv de minste endringene på sikt kan få større konsekvenser.

Det er på dette tidspunktet at mange ser at de ikke lenger kan spise det de vil, uten å legge på seg.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Helvetes kropp..som ikke klarer å holde forbrenningen ved like. Treig og ubrukelig.

Det er jo bare å trene litt ekstra styrke for å opprettholde muskelmassen fra barndommen/ungdommen det, så holder den forbrenningen ved like uten problemer.  ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...