AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 Hei! Etter flere mnd med venting skal endelig saken opp til møte nå i Aug. Lurer litt på hvordan dette fungerer og vil gjerne høre fra dere som vet noe om dette. Har engasjert adv i saken og han sier saken er opplagt i forhold til det bevis jeg har mot motparten. Men har også lest flere steder at forliksrådet har tatt mye rare dommer. Meget lite lysten på en ny runde med venting viss resultatet skulle bli en runde i tingretten. Hvor bevandret er egentlig disse representantene for forliksrådet på norsk lov og bevisets stilling? Sitter stor pris på svar.Anonymous poster hash: 56eea...8f3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Jeg er redd for at jeg må ta en sak dit selv og lurer på det samme.. Føler jeg har en god sak, men hører også fra flere at en ofte blir dømt til å betale halvparten hver. Det er uaktuelt. Stiller også spørsmål ved hvor flinke de er, siden det skal skje lokalt. Bor på et veldig lite sted. Anonymous poster hash: 58fdd...587
lager83 Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Er langt ifra jurist men mener og å ha lest at dommerene i forliksrådet ikke er jurister, men "avdankede" politikere som blir valgt inn fra kommunestyret.
Gjest O___o Skrevet 8. august 2015 #4 Skrevet 8. august 2015 Hva lurer du/dere på? Hvor fornøyd folk er, er vel veldig avhengig av om de får medhold eller ikke. De som taper saken & må betale motpartens saksomkostninger, vil jo etter all sannsynlighet være misfornøyd. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #5 Skrevet 8. august 2015 Hva lurer du/dere på? Hvor fornøyd folk er, er vel veldig avhengig av om de får medhold eller ikke. De som taper saken & må betale motpartens saksomkostninger, vil jo etter all sannsynlighet være misfornøyd. Hei og takk for svar Lurer på hvordan møtet fungerer i praksis? Og hvor kompetente folkene som sitter der er?Anonymous poster hash: 56eea...8f3
Gjest O___o Skrevet 8. august 2015 #6 Skrevet 8. august 2015 Hei og takk for svar Lurer på hvordan møtet fungerer i praksis? Og hvor kompetente folkene som sitter der er?Anonymous poster hash: 56eea...8f3 Jeg hadde såpass med omfattende dokumentasjon, at jeg aldri ble innkalt til noe møte. Hadde ingen kontakt med motparten under prosessen, eller etter. Hvis jeg ikke husker feil, så var dommen signert av en advokat og jeg vet ikke hvem det var som satt i selve rådet. Hvor kompetente et forliksråd er, er jo en litt vanskelig vurdering å gjøre. Kommer jo litt an på hvilket syn man har på bruk av lekdommere. Lekdommerene skal jo helst representere "folket" - og hva kan "folket" om jus? Er "folket" to menn og én kvinne i mellom 45 år og 65 år? Har mer enn en treårig høgskole- og universitetsutdanning, eller selvstendig næringsdrivende? Forliksrådet vil jo variere noe fra kommune til kommune. Vil et forliksråd være inkompetente fordi klageren ikke får medhold?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #7 Skrevet 8. august 2015 Jeg hadde såpass med omfattende dokumentasjon, at jeg aldri ble innkalt til noe møte. Hadde ingen kontakt med motparten under prosessen, eller etter. Hvis jeg ikke husker feil, så var dommen signert av en advokat og jeg vet ikke hvem det var som satt i selve rådet. Hvor kompetente et forliksråd er, er jo en litt vanskelig vurdering å gjøre. Kommer jo litt an på hvilket syn man har på bruk av lekdommere. Lekdommerene skal jo helst representere "folket" - og hva kan "folket" om jus? Er "folket" to menn og én kvinne i mellom 45 år og 65 år? Har mer enn en treårig høgskole- og universitetsutdanning, eller selvstendig næringsdrivende? Forliksrådet vil jo variere noe fra kommune til kommune. Vil et forliksråd være inkompetente fordi klageren ikke får medhold? Takk for svar nei sier selvsagt ikke at forliksrådet er inkompetent fordi klager ikke får medhold. Tenkte mer på om de følger norsk lov når de avsier dom, og hvor mye bevisene vektlegges. Anonymous poster hash: 56eea...8f3
Gjest O___o Skrevet 8. august 2015 #8 Skrevet 8. august 2015 Takk for svar nei sier selvsagt ikke at forliksrådet er inkompetent fordi klager ikke får medhold. Tenkte mer på om de følger norsk lov når de avsier dom, og hvor mye bevisene vektlegges. Anonymous poster hash: 56eea...8f3 Tja. Jeg henviste til de paragrafene i de lovene jeg mente at personen hadde brutt, la ved dokumentasjon på kontaktbrudd, kommunikasjonen i ettertid, + +. Jeg vet ikke om jeg på den måten bidro til prosederingen, men jeg håper og tror at det var først og fremst fordi de visste hva de gjorde
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #9 Skrevet 19. august 2015 Er det noen som vet hvordan møtet foregår? Anonymous poster hash: 56eea...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå