Gå til innhold

Skal/skal ikke - kjøpe nybil (økonomi)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i fasen jeg skal kjøpe meg bil. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe helt ny eller brukt. Den vurderingen skal jeg dog ikke ta her.

Dersom jeg kjøper helt ny bil, sitter jeg igjen med 4000 kroner, etter at ALT er betalt, som regninger, lån, forsikringer, mat, sosiale aktiviteter, sparing, absolutt alt).

Jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg for om 4000 i overskudd hver måned er greit nok. Kjøper jeg meg bruktbil vil jeg sitte igjen med tilsvarende 6500 og ingen bil gjør at jeg sitter igjen med 12 000 i måneden.  

(Ja, jeg vet det er mange som mener det er penger ut av vinduet å kjøpe helt nytt, men det er noe jeg isåfall kommer til å unne meg.)

Anonymous poster hash: b2adb...470
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i fasen jeg skal kjøpe meg bil. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe helt ny eller brukt. Den vurderingen skal jeg dog ikke ta her.

Dersom jeg kjøper helt ny bil, sitter jeg igjen med 4000 kroner, etter at ALT er betalt, som regninger, lån, forsikringer, mat, sosiale aktiviteter, sparing, absolutt alt).

Jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg for om 4000 i overskudd hver måned er greit nok. Kjøper jeg meg bruktbil vil jeg sitte igjen med tilsvarende 6500 og ingen bil gjør at jeg sitter igjen med 12 000 i måneden.  

(Ja, jeg vet det er mange som mener det er penger ut av vinduet å kjøpe helt nytt, men det er noe jeg isåfall kommer til å unne meg.)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Hva hadde forumet gjort?

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Hva hadde forumet gjort?

Hvor gammel er du?

Eier du bolig?

Hvor mye har du allerede satt av til sosiale aktiviteter? Og hvor mye til mat?

Anonymous poster hash: 37474...b18

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags bil, og hva slags budsjett det er snakk om. Når man kjøper bil er det for eksempel viktig å ha i bakhodet at man får en del ekstra utgifter i tillegg til bare billånet. Dette må bakes inn i det øknomiske regnskapet.

AnonymBruker
Skrevet

TS: Eier bolig, 4000 på mat, 1500 kroner på sosiale aktiviteter.

AnonymBruker
Skrevet

TS: Eier bolig, 4000 på mat, 1500 kroner på sosiale aktiviteter.

Og sparing da? (Beklager glemte å spørre ;))

Anonymous poster hash: 37474...b18

AnonymBruker
Skrevet

Nok til at jeg har en god buffer. Samtidig er det et veldrevet og relativt nytt sameie med en god kapital, god tannhelse så kan ikke forvente meg store kostnader der. Kjøkken og bad er nytt, så kommer ingen store regninger der. Jobber innenfor et felt som ikke vil lide av nedbemanning.

Så selv om jeg har en grei buffer, så ser jeg ingen steder der jeg skal få utgifter på 50k pluss (utenom bilen), så jeg har helt klart økonomien til å unne meg helt ny bil. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi foretrekker nye biler med garanti, forhandlerforsikring og ingen uventede reperasjonskostnader. Spørsmålet er og om du kan være heldig med et bruktbilkjøp, eller får en mandagsbil? Hva gjør det med økonomien?

Har du lagt inn parkering, bompenger, drivstoff, veiavgift og alle de utgiftene i regnestykket ditt?

Har du buffer dersom tven eller kjøleskapet tar kvelden? Og hvilken prisklasse snakker vi bil her?

Anonymous poster hash: bece9...4e6

Skrevet

Vell.. Hvis du sitter igjen med 4000 når Alt er tatt i beregning som du skriver.. Da har du jo mer en god råd. Et klassisk budsjett er jo en andel inn og lik andel ut, her har du jo 4000 i pluss mtp mat, regninger og generell tøys og tull tatt med i beregningen.. Kjøp bil!

Skrevet

Jeg ville kjøpt en brukt bil, 2-3 år gammel.

Gammel nok til å unngå det verste verditapet (avhengig av model), og ny nok til fremdeles ha garanti osv...

I mitt hode er helt ny bil totalt bortkastet!

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært/er i samme situasjon etter hus og bilkjøp. Ifølge budsjettet sitter jeg igjen med rundt 4000 i måneden. Dog, så skal jeg og mannen betale ned på private lån snart, og da blir det bare rundt 2000 hver. Til sammen får vi da 4000 ekstra. Har hatt 4000 ifølge budsjettet i et halvt år nå og det har gått over all forventning. Kanskje jeg har tatt i litt på noen av postene, for jeg synes jeg har hatt mye å rutte med og kjøpt det jeg ville ha. Bare de gangene jeg har hatt shoppinganfall har det blitt trangt på privatkontoen  :lillesky:

Vi kjøpte forøvrig helt ny bil etter mye frem og tilbake. er SÅ glad for det! Veldig kjekt med den garantien når man ikke har så mye å rutte med etter alle utgiftene. Da er det lite uforutsett. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Kjøpte ny bruktbil til 136.000,- (2010mod) solgte min gamle bil etter bilkjøpet (lån). Nå angre jeg hverdag! har nylig lagt inn 40.000,- på lånet, så jeg kan bli gjeldsfri snart! Har bestemt meg for å aldri mere ta lån! Vil heller ha 20.000,- i brukspenger kontra 4000,- hver mnd. 

Huskeregel, aldri ha mere en et lån! 

Anonymous poster hash: 9c123...3b5
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte forøvrig helt ny bil etter mye frem og tilbake. er SÅ glad for det! Veldig kjekt med den garantien når man ikke har så mye å rutte med etter alle utgiftene. Da er det lite uforutsett. 

Enig med garantien men å evig balle seg i billån pga garanti, det er idioti på høy skala mener jeg

Anonymous poster hash: 9c123...3b5

Skrevet

Hvis du eier bolig, så refinansierer du lånet så du slipper billån. Kjøp en tre år gammel bil. Da får du en ny og moderne bil som har det mest brutale verditapet bak seg.

Skrevet

Enig med de som fraråder billån, men husk at det fort blir dyrere å refinansiere inn i boligen om du da betaler ned over 20-30 år i stedet. Da må man betale inn ekstra på lånet tilsvarende f.eks 5 års betaling på billånet for at det skal lønne seg med lavere rente.

Det beste er i min menig å kjøpe bilen for cash og ikke ha noen ekstra utgifter til lån og renter i det hele tatt. Deretter ville jeg også kjøpt en minst 3 år gammel bil, da det er helt unødvendig å ta det største verditapet fra egen lomme. Du får like god bil om den er tre å gammel, og også enda eldre.

Det billigste er å kjøpe privat og styre unna forhandlere. Er gjerne 10-15% billigere å kjøpe privat iflg Dine Penger. Sier seg selv, forhandlere skal jo tjene på handelen også. På privatmarkedet kan man også gjøre kupp og gode kjøp om man er tålmodig. Og faren for å gjøre et dårlig kjøp kan du redusere ved å koste på en NAF-test på de interessante objektene, se etter biler med la km.stand ifht alder, kanskje bare en eier, servicehistorikk osv. For verditapet du sparer ved å ikke kjøpe helt ny bil kan du koste på deg vanvittig mange NAF-tester for å være sikrere på å gjøre et godt bruktbilkjøp.

Jeg sjekket noen artikler hos Dine Penger ang dette, og fant flere skremmende eksempler på hvor høyt verditapet er de første tre årene for en nybil. Et eks var en Volvo V70 2014-modell, ny pris 416.000 og etter tre år var verditapet ca 200.000 kr. Dvs, bilen har omtrent halvvert seg i verdi. Mao, kan du om du kjøpe brukt, kjøpe like god bil, tre år gammel, for ca halv pris. Er det å skryte av å ha helt ny bil virkelig verdt 200.000 kroner? Du får ikke MER reparasjoner på en 3 år gammel bil for å si det sånn. Kanskje få du færre, og mindre tid på verksted, da første eier tok seg av alle "barnesykdommene" som kommer på nye biler. Nå vil jo verdifallet fortsette etter 3 år også, men i et lavere tempo. Jo eldre bil jo lavere verditap. Økonomene anbefaler 3-5 år gammel bruktbil som det mest økonomiske.

Og til dere som kjøper ny bil fordi dere har lite å rutte med, så er det helt feil tankegang, og forklarer kanskje hvorfor dere har lite å rutte med. Dere burde i hvertfall være ute etter de mest økonomiske løsningene, hvilket det å kjøpe nybil virkelig ikke er.

Selv kjøpte vi i fjor en 2008-modell Skoda Oktavia, for 100.000 kroner som vi hadde spart opp over ca 1/2 år. Selger hadde det travelt med å bli kvitt bilen, så bilen som var verdt ca 120.000 ble vår for bar 100.000. Selger var lett å overtale da pengene sto på konto og hun kunne få de samme dag. Bilen har oppført seg helt feilfritt hittil, men første eu-kontroll kommer til vinteren, så får vi se. Vi må jo regne med litt utgifter, men samtidig har vi relativt lavt verditap, ingen låneutgifter, og setter derfor av litt på en bilkonto hver mnd, som sparing til nødvendige reparasjoner og vedlikehold og sparing til neste bilbytte. Fortsatt mye billigere for oss år mnd enn om vi skulle tatt billån til nybil OG tatt verditapet selv. Tror vi kan reparere bilen vi har nå i mange mange år for det vi sparer i verditap på å ha kjøpt en eldre bil.  

Så jeg anbefaler deg å ikke ta billån, kjøpe en bil du har råd til, finne et godt kjøp på privatmarkedet og minst 3 år gammel bil. 

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor er du så besatt av ny bil?

En ny bil taper 30-40% av sin verdi de første to årene. Dessuten må du vel ha lån på en ny bil, noe som er helt høl i huet. 

Kjøp en 3-4 år gammel KIA. SÅ har du fortsatt 3-4 år igjen med garanti, du får en relativt ny og driftstikker bil til 90-100.000. 

Skrevet

Billån er dyrt, og verditapet er enormt på helt nye biler. Verdien er vel omtrent halvert etter tre år, og den er fortsatt ganske ny og i god stand. Jeg ville kjøpt en 3-5 år gammel bil.

Skrevet

Jeg har kjøpt ny bil 1 gang. Betalte riktignok ned lånet på 2 år, men skal aldri låne penger igjen til bil. Jeg skal heller aldri kjøpe ny bil igjen, med mindre vi ikke vet hvor vi skal gjøre av pengene. 

Kjøpe brukt er bedre slik jeg ser det. Fint mulig å finne biler som er i god stand som forhåpentligvis ikke vil koste hundretusenvis i vedlikehold. Verdifallet er så brutalt at du kan koste på deg ganske mye verkstedtimer for det du slipper av verdifall ved å kjøpe en som er fint brukt. Som regel er alltid brukt bil billigere ut i fra hva jeg har skjønt. 

Skrevet

Er du bilentusiast og er på jakt etter en spesiell modell og skal ha den i mange år? Da kan du vurdere nytt.

Ser du kun på bil som et fraktmiddel, kjøp 3 år + brukt.

Anonymous poster hash: 47564...75f
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...