Gå til innhold

Anbefalinger høytlesningsbok 5-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Noen som har bøker å anbefale for ei jente på 5 år? Vi har vært gjennom Kardemomme By, alt av Pulverheksa, alt av Karsten og Petra, Mamma Mø og kråka, det meste av Albert Åberg, Ole Brumm, Mormor og de åtte ungene ++ Nå er jeg rett og slett tom for ideer, og i dag hadde jeg bomtur innom biblioteket. Fant liksom ingenting (kan jo også skyldes kombinasjonen av lavt blodsukker og første jobbuke, hehe...).

Alle tips tas i mot med takk:-)

Anonymous poster hash: ee0c9...5d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pippi, Emil, barna i bakkebygrenda, bøkene om Mummidalen (de som er for de yngste er litt spredd på ulike navn).

AnonymBruker
Skrevet

Pippi, Emil, barna i bakkebygrenda, bøkene om Mummidalen (de som er for de yngste er litt spredd på ulike navn).

Takk for svar. Prøvde Emil, men språket var så gammeldags at jeg bare ble sittende å forklare ord. Men det finnes kanskje utgaver med mer oppdatert språk? Den vi har er fra jeg var barn...

Gjest Mythic
Skrevet

"Gutta i trehuset med 13 etasjer". Den er knallbra, og jeg tipper 5.åringen vil elske den. Det er i hvert fall to til i serien. "37 etasjer og 59 etasjer", tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en serie som heter Smarte små som jenta di er i ypperlig alder for! Bøkene er laget av kartong, og de har klaffer som barnet kan åpne opp. Ganske pedagogiske bøker. Noen av titlene er: I trafikken, Glad, sint redd, Kroppen vår, Fantastiske farger, Barnehagen min ++.

Sånn ellers vil jeg også anbefale bøkene til Jakob Martin Strid! Han har en god humor i bøkene sine, og flotte farger! 

Hilsen fra en bibliotekar.

Anonymous poster hash: dd16c...581
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en serie som heter Smarte små som jenta di er i ypperlig alder for! Bøkene er laget av kartong, og de har klaffer som barnet kan åpne opp. Ganske pedagogiske bøker. Noen av titlene er: I trafikken, Glad, sint redd, Kroppen vår, Fantastiske farger, Barnehagen min ++.

Sånn ellers vil jeg også anbefale bøkene til Jakob Martin Strid! Han har en god humor i bøkene sine, og flotte farger! 

+ Alle har en bakside av Anna Fiske. Her er det mange nyttige fakta om hvordan kroppen forandrer seg fra når man er barn, gjennom puberteten, og når man blir gammel. Man får vite hvor det er greit å ta andre på kroppen, og hvor det ikke er greit. Det er også mye lærdom om motsatte begreper i boka. Det er en fin bok som barna kan øve seg til å lese selv i, men den egner seg også som høytlesningsbok. Den er særlig fin til å innlede mange samtaler om kroppen vår.

AnonymBruker
Skrevet

Bøkene om knerten og lillebror og aurora i blokk z av anna-cath vestly, leste min mamma til meg på den aderen. Kjempekoselige bøker!:) 

Anonymous poster hash: 50f71...b6a
Skrevet

Er 5-åringen din med på biblioteket? Stikk begge to en dag du har god tid. Så tar dere det som en aktivitet og ikke et ærend. Mine barn er ekspert på å finne gøye bøker selv som jeg ikke ante de likte. De ansatte kan gjerne gi tips til aldersgruppen også. Og så kan du gjerne spørre i barnehagen om de leser noen gøye bøker som også ditt barn liker!

Skrevet

Jeg elsker bildebøker, det er så mange fantastiske! Pleier bare å låne en diger haug... og lese dem selv.

Bøkene om Garmann, Fugl, snill, Alvin Pang, Polly Ester... og Hullet! Den er fantastisk!

AnonymBruker
Skrevet

Prinsessen på fjerten

Saltkråkan

Det var en gang et menneske

Anonymous poster hash: 063a6...3d8

Skrevet

Ja, og så er sakprosa undervurdert. Mange små barn foretrekker faktabøker.

Skrevet

Leste nettopp denne. Fin!

post-19083-0-85061100-1438978140_thumb.j

Skrevet

Trollkrittet er en morsom bok!

Og de originale Mummi-bøkene - det er lite bilder, men språket er rikt og har du god innlevelse når du leser, inviterer du barn inn i en fantastisk verden.

Skrevet

Bøkene av Roald Dahl ^^
Elsket de bøkene når jeg var liten...Og ellers andre eventyr :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Noen som har bøker å anbefale for ei jente på 5 år? Vi har vært gjennom Kardemomme By, alt av Pulverheksa, alt av Karsten og Petra, Mamma Mø og kråka, det meste av Albert Åberg, Ole Brumm, Mormor og de åtte ungene ++ Nå er jeg rett og slett tom for ideer, og i dag hadde jeg bomtur innom biblioteket. Fant liksom ingenting (kan jo også skyldes kombinasjonen av lavt blodsukker og første jobbuke, hehe...).

Alle tips tas i mot med takk:-)

"Den kjempestore pæra" har vært populær her i huset. Nå nettopp fant jeg ei bok fra da jeg selv var lita. Den heter "Jorda rundt m Elisabeth og Martin" og handler om en familie som reiser jorda rundt og er borte i fem år. Den har så langt slått veldig an! Ellers likte vår jente på 5 også Vaffelhjarte, selv om jeg ikke er helt sikker på om hun fikk mwd seg absolutt all handlingen.

Anonymous poster hash: 368f8...0bd

AnonymBruker
Skrevet

"Smarte små" bøkene synes jeg passer for barn som er litt yngre enn 5 år! Vår 5-åring har iallefall vokst fra dem for lenge siden. Husker vi leste mye i bl.a den som

handlet om babyer da hun var 3 år og skulle bli storesøster. De er veldig pedagogiske og temaene er fine altså, men personlig tenker jeg at mane 5-åringer kanskje trenger litt mer utfordringer enn akkurat det disse bøkene gir...

Anonymous poster hash: 368f8...0bd

Gjest Mythic
Skrevet

Glemte å nevne "Bukkene bruse på badeland og Bukkene bruse vender tilbake". Og Anna Fiske sine bøker om byen, havet, barnehagen og andre steder jeg ikke husker. Masse detaljerte tegninger som gir utgangspunkt for samtaler og undring. Mine barn elsket bøkene om Bella og Gustav, Albert Åberg og Roald Dahl sine bøker. Også har du jo "Doktor Proktors prompepulver" av Jo Nesbø.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Smarte Små serien har vi vært grundig igjennom, og faktabøker er populært. Spurte ikke spesielt etter det, siden vi har mange gode faktabøker for alderen hennes her hjemme. Har notert ned flere titler og forfattere, så blir det bibliotek og geocaching på hele familien i morgen:-)

Skrevet

Historien om den kjempestore pæra var en stor favoritt her i huset 😊 lillebror på 4 elsker den også! Bøkene om Alvin Pang var også morsomme. Også Trollet Tambar da 😊

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også "Bukkene Bruse på badeland" og den andre boka i samme serien. Solveig Blindheim Bendixen har skrevet en serie om en gutt som heter Teo, første boka heter "Teo i trøbbel", veldig gode bøker!

Rampete Robin er også populært i den alderen:)

Anonymous poster hash: 83fca...7d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...