Gå til innhold

Dere som spiser for under 1500,- i mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser en dagsmeny ut for dere?

Jeg prøver å finne inspirasjon til enkle, sunne, billige retter (ikke bare middag, men for hele dagen), men sliter med å få til noe variasjon. Kan jo ikke spise havregryn til hvert måltid fordi det er billig heller..

Anonymous poster hash: 8c5bd...3b5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser godt og variert for ca 1000 kr i måneden. Det kan gå litt opp dersom jeg unner meg litt snacks i helgene. 

Det er litt vanskelig å svare deg på spørsmålet ditt da jeg selv lager det meste. Jeg holder retter som inkluderer dyre råvarer, slik som biff, til et minimum. Jeg unngår også retter som har et hav av ingredienser da jeg umulig klarer å spise opp alt før det blir dårlig.

Jeg kan likevel gi deg noen tips:

- Har du fryser? Selv har jeg kun én fryseskuff, men jeg bruker den for alt det er verdt. Fryser ned alt fra kjøtt, ferdigskårede brødskiver, tacolefser etc. 

- Lag det meste fra bunnen av. 

- Når det gjelder retter som involverer kjøtt kan du kutte ned litt på kjøttet og øke mengden tilbehør. Dette gjør jeg vanligvis med taco. Jeg lager vanligvis kun 1/3 av karbonadedeigen (da jeg ikke spiser rester). 

- Å spise restemat er virkelig bra økonomisk. Dette er noe ikke jeg selv gjør, da jeg ikke er så glad i restemat, men dersom du ikke har noen problemer med å spise det passer det jo ypperlig. 

- Lag ukesmeny og handle kun én gang i uken. Da er det mye lettere å holde seg til budsjettet. I starten skrev jeg opp ulike varer i et excelark med tilhørende priser. Nå er det så innarbeidet at ukeshandlingen min alltid kommer på rundt 200-300 kr. :) 

- Når du lager ukesmeny bør du tenke litt på hva du setter opp. For at det du har ikke skal bli dårlig er det greit å ha retter som bruker mange av de samme ingrediensene. Det kan muligens være litt ensformig, men så lenge du er litt kreativ så blir det ikke så kjedelig. Ulik krydring kan også virkelig gjøre underverker. 

Prøv deg litt frem. Dette var noen tips jeg kom på nå i farten. Det er som skrevet litt vanskelig å svare deg spesifikt da jeg har et helt vanlig og normalt kosthold og spiser det de fleste spiser. Jeg har et langt sunnere og bedre kosthold enn de fleste andre studenter, selv om jeg spiser for mindre enn dem i måneden. 

Anonymous poster hash: 08e68...e2c
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og bruk internasjonale butikker (les: innvandrerbutikker). Her får man mye ris, grønnsaker, krydder etc. for svært rimelig pris. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser godt og variert for ca 1000 kr i måneden. Det kan gå litt opp dersom jeg unner meg litt snacks i helgene. 

---snip----

Kan du kanskje dele en av dine månedsmeny oppsett?

Spør fordi at å leve på 250 kroner uken er nesten ikke mulig !

Anonymous poster hash: daa07...35f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipsene. Kunne du gått litt innpå hva slags mat det er du spiser i løpet av en dag? Litt mer spesifikt hva dine måltider består av?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipsene. Kunne du gått litt innpå hva slags mat det er du spiser i løpet av en dag? Litt mer spesifikt hva dine måltider består av?

Hmm.. Det kan jeg gjerne gjøre, men jeg synes ikke at én dag gir et godt nok innblikk. Det er mange av varene som kjøpes inn og brukes over tid for eksempel, så alt i alt må man se på det som et månedsbudsjett, men det tar litt for lang tid å føre opp her. Ettersom jeg har det så innarbeidet nå er jeg ikke så nøye lenger i planleggingen og føringen. 

Jeg vil tro at det nedenfor samsvarer sånn ca med planen til de aller fleste. 

Jeg er ikke et spesielt frokostmenneske, men til frokost spiser jeg som oftest enten: 

- To knekkebrød med leverpostei og agurkskiver og evt. en yoghurt (der en 4-pakning koster 10 kr)

- To ristete kneippbrødskiver med banan

- Frokostblanding

- En toast (kneipp)

- Hjemmebakst. I enkelte helger kan det hende jeg unner meg litt ekstra god frokost. 

Alt dette er jo veldig rimelige løsninger og ofte med varer man bruker over lang tid. Det er ikke akkurat her pengene forsvinner. Jeg kjøper som skrevet et helt kneippbrød, noe som er veldig billig (det jeg kjøper koster vel 7-8-9 kr), skjærer det opp i butikken og legger det i fryseren i poser med to brødskiver hver. Det hender også at jeg lager brød selv. Av annen hjemmebakst kan man for eksempel lage scones. Dersom du lager f.eks 4 stk trenger ikke dette havne på mer enn rundt 4-5 kr totalt. 

Til lunsj varierer det veldig. Dersom jeg er hjemme lager jeg meg enten noe varmmat, slik som omelett (her bruker jeg brokkoli, ost, bacon og evt. noen andre grønnsaker), eller noe som nevnt til frokost. Dersom jeg er på skolen kommer det helt an på hvor god tid jeg har. Jeg unngår helst å kjøpe noe i kantina da dette fort kan bli dyrt. Jeg pleier ofte å ta med meg salat, slik som kyllingsalat eller pastasalat. Det er også mange som tar med seg knekkebrød og pålegg som er greit å ta med seg. Jeg har for eksempel hamstret litt syltetøy i små bokser (slike som er persontilpasset). 

Mellommåltider går det i alt fra grønnsaker, frukt, nøtter, bær etc. Selv kjøper jeg rå peanøtter, som er kjempebillig, og tilbereder dem selv. Jeg synes honningristede peanøtter er kjempegodt, og også veldig greit å lage selv. Dette er mer snacks enn mellommåltid, men jeg tenkte det var et godt tips. 

Jeg er et skikkelig middagsmenneske, så jeg liker godt å variere her, og det er jo også middagen som sluker mest penger. Jeg lager mye fra bunnen av, og dette sparer jo tid. Når jeg lager hjemmelaget pizza lager jeg 1/4 deig (2 dl mel, 0,75 dl vann, 1 ts tørrgjær, 1 ts olje, litt salt) og valgfritt tilbehør. Jeg kjøper alltid en stor norvegiaost og river ost selv fremfor å kjøpe revet ost. Dette tar litt ekstra tid, men er rimeligere i lengden. Dersom jeg vil ha karbonadedeig på pizzaen bruker jeg kun 1/3 av pakningen. Dersom jeg bruker pepperoni forsvinner vel 1/4 eller 1/3 av pakningen. Jeg lager hjemmelaget rømmedressing av rømmen som allerede står i kjøleskapet. Dersom du er litt lei av pizza kan du også lage calzone for eksempel. Også er det veldig mange som bytter ut bunnen med pitabrød, polarbrød, tacolefse etc. Dette er et raskt alternativ som også er ganske rimelig. 

Noe som også er veldig billig og godt er ovnsbakte kyllinglår med ovnsbakte grønnsaker. Jeg kjøper helt vanlige, rå kyllinglår som du får i frysedisken. Her er det vel kanskje rundt 10-12 stk og pakningen koster rundt 80-90 kr. Du krydrer selv. Jeg kjøper ofte søtpotet, og bruker rundt 1/3-1/2 (avhengig av hvor stor den er). Søtpotetene krydrer du også selv. 

Ovnsbakt laks er også veldig godt og heller ikke særlig dyrt. Det koster vel rundt 50 kr for en pakke med 4 fileter. Du kan fint spise to laksefileter dersom det er nødvendig og fortsatt holde deg innenfor månedsbudsjettet, men for min del holder det med som oftest med én filet da jeg lager så mange deilige grønnsaker ved siden av. 

Ellers liker jeg godt å lage suppe og hjemmelaget foccaciabrød eller hvitløksbrød som jeg tilbereder selv. Dette er jo veldig billig. Dersom du tyr til posesupper bør du lage 1/3 eller 1/2 av posen. Grøt er også veldig billig. Rømmegrøt er godt og mettende, og dersom du vil kose deg litt ekstra passer det ypperlig til spekemat. 

Av drikkevarer går det mye i melk, saft og te. Dersom jeg skal kose meg litt kan jeg gjerne lage kakao eller kjøpe cola. Man skal jo skeie ut litt i blant. :) 

Jeg vet ikke helt om dette var hjelpsomt eller ikke. Det er jo selvsagt at jeg har noen dager som er dyrere enn andre, men det utjevner seg jo i det lange løpet. Det er også mange varer jeg kun trenger å kjøpe en gang i måneden, men så er det andre varer jeg må kjøpe hver uke. Så har jeg jo også en god del i fryseren. 

Er det noe spesifikt du lurer på? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...