Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har tenkt litt på å utdanne meg til barneskolelærer (1-5 trinn f.eks), og jeg bare lurer på om det er noen som kan fortelle litt om dette? Hvilke utfordringer møter du i hverdagen? Er det mye hjemme-jobbing? Positive og negative sider ved yrket? Hvilke fag underviser du i?

Og et spørsmål til; Er det et must å være veldig glad i barn? Går det greit å være helt middels glad i barn?

Håper på noen gode svar  :blomst:

Anonymous poster hash: d835e...438
Skrevet

Er ikke lærer selv, men kjenner to veldig godt som er det. De er kontaktlærere da, og relativt ferske.

Har inntrykk av at det er veldig mye arbeid utenom skoletid. Mye planlegging og retting.

De har sagt de ofte jobber etter de kommer hjem fra jobb noen ganger i uken. Noen ganger helger også. Det blir også ekstra stress rundt elevsamtaler, konferansetimer og foreldremøter.

Noen barn er ufordragelige, noen sliter litt og må ha ekstra oppfølging, og noen er snille og flinke. Du finner nok en blanding av begge deler i de fleste klasser. Du kommer nok til å både elske og hate barn i en slik jobb, tror jeg.

De sier det er mye å gjøre, men at de trives og finner jobben så givende at det veier opp for det :)

Skrevet

Jeg er allmennlærer og jeg er på jobb fra ca 07.30 (+/- 15 minutt) til ca 16:00 mandag - fredag. Da har jeg undervisning, møter og planlegger undervisning. Etter at mine egne barn er lagt for kvelden jobber jeg i alt fra 1 til 3 timer her hjemme. Da forbereder jeg meg til undervisning, lager til oppgaver eller hefter til elevene, retter oppgaver o.l. Jeg prøver å ha to kvelder fri i løpet av uka (inkludert helg), men samtidig så liker jeg å planlegge, sette meg godt inn i ting og å lese meg opp på ulike metoder osv,  så jeg bruker nok mer tid enn jeg egentlig må. 

Jeg elsker jobben min. Jeg synes det er fantastisk å få være sammen med elevene på godt og vondt. Se de lære, utvikle seg, mestre og støtte de når de har nedturer. Ingen dag er lik og det er uttalige utfordringer, både faglig og sosialt, så jeg tror ikke jeg skal begynne å ramse alle opp. Av negative sider så er nok det som påvirker min og elevenes hverdag mest manglende ressurser på skolen jeg jobber på. 

Selv om det er en fordel å være glad i barn (de merker det fort om man ikke er det), så er det viktigste å bry seg om de og gjøre ditt beste for at de skal ha det bra, føle mestring og blir den beste utgaven av seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar dere!  :blomst:

Noen flere som har erfaringer de vil dele?

Anonymous poster hash: d835e...438
Skrevet

Jeg har jobbet som lærer på barnetrinnet i mer enn ti år (har gått over til en annen stilling på skole nå). Jeg har aldri jobbet spesielt mye hjemme. Jeg har stort sett vært på jobb fra kl. 8-16 de fleste dager. I perioder ved semesterslutt osv har jeg jobbet noe mer. Jeg har nesten alltid vært kontaktlærer og synes det er det beste.

Nå jobber jeg med skoleledelse. Det trives jeg også godt med, men savner av og til å jobbe tett med elevene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...