Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bestille klær fra utlandet, over 200 kroner som jeg har skjønt at tollgrensen er på. jeg betaler 26 euro i porto.. hvor mye ekstra kan jeg forvente å måtte betale? og er det en mulighet å komme seg unna tollen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
er det en mulighet å komme seg unna tollen?

Det tror jeg ikke!

Skrevet

du kan be butikken om å skrive ned prisen på pakken. det hender iblandt at ikke alle pakker blir åpnet og sjekket i tollen, så du kan være heldig.

toll, eller mva som de sier det er, kommer vel på 24%

Skrevet

Så når det koster 169 kroner, så slipper man toll ikke sant? :-)

Skrevet

For under 200 kr kan du handle tollfritt. Porto kan komme i tillegg til de 200,- kr, men dersom det du kjøper koster mer enn 200 kr må du betale mva av portobeløpet også.

Dersom du handler for under 1000 kr er toll= 24% mva. I tillegg skal posten ha gebyr, dersom du fortoller selv på Internett er post-gebyret kr 62, hvis posten skal fikse alt for deg er gebyret ca 140-150 kr, mener jeg å huske.

Den kan være lurt å registrere seg hos www.toll.no først som sist, da det tar litt tid før passord kommer slik at du kan nett-fortolle selv.

Skrevet

Takk for tips. jeg har hørt om noen som bestiller klær o.l som gave og slipper tollen?

Alterna: koster det under 200 slipper du toll ja.

For under 200 kr kan du handle tollfritt. Porto kan komme i tillegg til de 200,- kr, men dersom det du kjøper koster mer enn 200 kr må du betale mva av portobeløpet også.

Dersom du handler for under 1000 kr er toll= 24% mva. I tillegg skal posten ha gebyr, dersom du fortoller selv på Internett er post-gebyret kr 62, hvis posten skal fikse alt for deg er gebyret ca 140-150 kr, mener jeg å huske.

Den kan være lurt å registrere seg hos www.toll.no først som sist, da det tar litt tid før passord kommer slik at du kan nett-fortolle selv.

Det kan være det er seint, men jeg skjønner ikke helt hva du mener.. kunne du forklart det en gang til? :-)

Skrevet

Forklare mer om hva? Registreringen på toll.no eller det med Posten? Eller tollgrense med og uten fraktkostnader?

Eller alt sammen? (da er det sannsynligvis forklaringen det skorter på.. :ler: )

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg skulle registere meg på www.toll.no ?

Skrevet

Dersom verdien på pakken din ikke er skrevet ned og du må fortolle har du to valg;

1. Du kan la posten fikse det for deg. For jobben skal de ha et gebyr på ca 150 kr, i tillegg til de 24%mva du må betale.

2. Du kan fortolle selv på www.toll.no For å kunne fortolle varer selv på Internett må du være registrert. Fra du får melding fra Posten har du 10 dager på deg til å fortolle. På toll.no står dette:

Registrering

Før du kan foreta en fortolling må du registrere deg som "kunde" hos Tollvesenet. For å registrere deg, må du registrere fødselsnummer, navn og e-postadresse. Du vil motta et brev i posten fra Tollvesenet med passord ditt. Fordi prosessen tar noen dager, er det lurt å registrere seg før varene ankommer landet. Registrering foretas her

Dersom du velger å fortolle på denne måten slipper du unna med kr 62 til Posten i tillegg til de 24%mva.

Skrevet

Og jeg som er helt grønn på fortolling har et par spm:

# Hvis jeg ikke registrerer meg på www.toll.no , kommer det da bare en regning på toll med pakken når jeg henter den på posten? (betaler med kreditt-kort)

# Hvis jeg registrerer meg på www.toll.no , har jeg da bare 10 dager på å fortolle? hva om pakken kommer senere enn forventet? og hvordan i huleste fortoller jeg?

:oops:

Joda, jeg er veldig grønn på dette området.

Skrevet
Og jeg som er helt grønn på fortolling har et par spm:

# Hvis jeg ikke registrerer meg på www.toll.no , kommer det da bare en regning med pakken når jeg henter den på posten? (betaler med kreditt-kort)

# Hvis jeg registrerer meg på www.toll.no , har jeg da bare 10 dager på å fortolle? hva om pakken kommer senere enn forventet? og hvordan i huleste fortoller jeg?

:oops:

Joda, jeg er veldig grønn på dette området.

1: Jeg vet faktisk ikke helt, for jeg har ikke overlatt det til Posten. Men du får et brev fra Posten med melding om ankommet sending fra utlandet, og der mener jeg det står hvordan du skal gå frem.

2: Du har ti dager på deg fra du mottar det brevet fra Posten, dvs at pakken din er ankommet når du får brevet. Men det kan gå lenger tid å vente på passord fra tollvesenet.

Dersom du handler litt fra utlandet er det like greit å registrere seg og fortolle seg. Gebyrene til Posten er ille nok i utgangspunktet, etter min mening ihverfall.

Skrevet

Så slik jeg har skjønt det så er det ikke bare å gå ned på posten og hente pakken når den kommer?

Skrevet

Kjøpte akkurat sko fra USA .. riktignok var frakten omtrent like dyr som skoene .. :wink: så totalt ble det vel ca. 600,- kroner.

Pakken kom i posten på vanlig måte - og var merket tollfritt.. - så det virker ikke som satsene er absolutte..

Veldig greit.. ikke noe styr.. bare å gå og hente på posten - ca 10 dager etter bestilling.

Skrevet

Jeg hentet pakken min på Posten før jeg fortollet den.

(Mener å huske at det finnes noen regler som sier at den ikke skal åpnes før den er fortollet, men det kan det være jeg har drømt... Uansett; who cares.. :wink: )

Skrevet
Kjøpte akkurat sko fra USA .. riktignok var frakten omtrent like dyr som skoene .. :wink: så totalt ble det vel ca. 600,- kroner.

Pakken kom i posten på vanlig måte - og var merket tollfritt.. - så det virker ikke som satsene er absolutte..

Veldig greit.. ikke noe styr.. bare å gå og hente på posten - ca 10 dager etter bestilling.

Og da hadde du registrert deg på www.toll.no , eller bare ble de ikke fortollet hos deg?

Skrevet
Jeg hentet pakken min på Posten før jeg fortollet den.

(Mener å huske at det finnes noen regler som sier at den ikke skal åpnes før den er fortollet, men det kan det være jeg har drømt... Uansett; who cares.. :wink: )

Aha, men da er jeg ikke så grønn lenger. tror pakken kommer 4-5 uker at jeg har bestilt den, og den er ennå ikke bestilt, så da kan jeg vente en god stund før jeg registrerer meg på www.toll.no

Skrevet

Og det kan jo være du er heldig og slipper å fortolle i det hele tatt. Uansett så er ingen skade skjedd selv om du har registrert deg.

Skrevet

Sendte mail til det firmaet jeg skal bestille fra i dag, og jeg trenger visst ikke bekymre meg for toll likevel. de sender toll-fritt til norge :D

Skrevet
Sendte mail til det firmaet jeg skal bestille fra i dag' date= og jeg trenger visst ikke bekymre meg for toll likevel. de sender toll-fritt til norge :D

Det er det norske tollvesenet som bestemmer hva som skal betales toll på ved innførsel til Norge, da. Uansett er det moms og ikke toll du skal betale hvis varen koster mellom 200 og 1000 kroner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...