Gjest Flikkflakk Skrevet 12. september 2004 #1 Skrevet 12. september 2004 Hvordan er det med barna deres; trenger de mye hjelp til lekser? Her i huset har jenta begynt i 3. klasse, og jeg synes det er et slit hver dag, for hun klarer aldri å gjøre leksene alene. Og matteoppgavene hun fikk hjelp til forrige uke, og klarte fint til slutt, er det som om hun plutselig aldri har sett før. Hun husker ingenting, og skjønner ikke hva som skal gjøres. Engelske gloser som hun lærte forrige uke, som vi brukte flere timer på, er nå helt borte. Det virker som om ting ikke fester seg. Har snakket med lærereren, og han mener hun er særlig svak i matte,- men, han kan ikke gjøre noe, det er mange i klassen som trenger hjelp, og det er ikke ressurser til ekstralærere. Det er så slitsomt å måtte bruke to timer på noe som kunne vært lært inn på en halv time,- eller som hun allerede har lært og gjort hundre ganger før. Blir jo helt utslitt, og det er jo ikke noe artig for ungen heller. Blir helt oppgitt, jeg. Er det noen som har noen gode råd?! Blir sint noen ganger, og drita lei (sjøl om vi ikke burde det, ja), for når hun gjør ti oppgaver riktig, og virker som om hun skjønner noe, så er hun plutselig helt blank, og har ikke peiling. Som om alt detter ut. Er så lei av å bruke timesvis hver ettermiddag på dette. Hvordan er ditt barn når det gjelder lekser? Er dette vanlig?
alisia4 Skrevet 12. september 2004 #2 Skrevet 12. september 2004 Flikkflakk skrev: Blir helt oppgitt, jeg. Er det noen som har noen gode råd?! Blir sint noen ganger, og drita lei (sjøl om vi ikke burde det, ja), for når hun gjør ti oppgaver riktig, og virker som om hun skjønner noe, så er hun plutselig helt blank, og har ikke peiling. Som om alt detter ut. Er så lei av å bruke timesvis hver ettermiddag på dette. Hvordan er ditt barn når det gjelder lekser? Er dette vanlig? Skulle gjerne vist om det er andre ting din datter sliter med. Det beste du kan gjøre er å henvende deg til pp-tjenesten. De er de som må innvilge hjelp. Min datter sliter med det samme. Hun får hjelp og tilrettelagt plan fra skolen. Men hun har også adhd da. Har Din datter alltid slitt med konsentrasjonsvansker og det å ikke huske? Skolen har et ansvar for at din datter skal lære, men det er ikke alle skoler som vil påta seg det ansvaret og skylder på resurser. DET HAR DE IKKE LOV TIL, men du vil nok ikke komme noen vei før du har snakket med eller tatt kontakt med de rette instanser.
Gjest Embla s Skrevet 12. september 2004 #3 Skrevet 12. september 2004 Enig med Alisia4. Hvis læreren/skolen ikke er interessert i å gjelpe deg med å henvise datteren din, kan du veldig gjerne gjøre det selv. Ring ppt i kommunen og be de sende deg henvisningsskjema. Alle barn har rett til tilpasset undervisning. Hvis datteren din trenger noe mer, utover det læreren kan gi henne i vanlig klasse, må du ha et timevedtak. Dette er noe du og skolen søker om etter anbefaling fra ppt (etter at de har utredet henne og eventuelt konkludert med at hun trenger timer el. annet)
Ottine Skrevet 12. september 2004 #4 Skrevet 12. september 2004 For det første; datteren din er veldig heldig som har en mor som deg som klarer å følge så godt opp med lekser! For det andre: Det kan virke som om datteren din har et problem med minnet - det er vanskelig å få nye ting til å sitte. Du bør be om at hun blir kartlagt på skolen. Deretter må læreren tilrettelegge for henne på skolen og gi henne lekser etter hennes forutsetninger. Det er nemlig ikke sikkert det er nødvendig å gå veien om PPT, det kommer litt an på resultatet av kartleggingen. Det skal nemlig svært mye til for at datteren din skal få ekstra timer - at det blir gjort vedtak på det. Det er nemlig ikke så lett å få... Men skolen må ta disse vanskene på alvor; det er første bud! Lykke til
Gjest Embla s Skrevet 12. september 2004 #5 Skrevet 12. september 2004 Jo, men hun sier jo at hun har snakket med læreren og at han ikke kan gjøre noe. Selv om en utredning fra ppt ikke konkluderer med at hun har rett på spesialundervisning, vil dette uansett resultere i et forslag til tiltak som gåes gjennom sammen med foresatte og skolen. Det kan være med på å legge press på skolen angående tilpasset undervisning for henne. Det skal en del til for å få timer, men du kan jo uansett spørre på skolen om de vurderer henne som så svak at hun bør utredes.
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2004 #6 Skrevet 12. september 2004 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har selv en sønn som nå har begynt i 4.klasse. Lekser har alltid vært et strev og et ork. Konsentrasjonen har ikke vært på topp og til tider har jeg lurt på om det har vært noe virkelig galt med han, siden det man forklarer bare blir "borte". På lørdag var jeg med han til optiker, og det var ikke noe tvil om at han må ha lesebriller. Dette har han nok slitt med en stund. Jeg ble bare plutselig oppmerksom på at det var noe som ikke stemte med synet hans, og heldigvis fikk jeg time hos optiker fort. Det er mulig at han har hatt problemer med konsentrasjonen om leksene fordi han er sliten i øynen og hodet når han kommer hjem fra skolen. Så nå venter jeg spendt på at brillene skal komme og håper at det blir litt mindre suttring når leksene skal gjøres fordi han er sliten....
Ambi Skrevet 12. september 2004 #7 Skrevet 12. september 2004 jeg kjenner meg godt igjen i det du forteller - i forhold til vår 4.klassing. Og jeg har nok ingen god råd, annet enn kanskje å prøve å få barna til å gjøre unna lekser på SFO eller så snart de kommer hjem. Men jeg prøver å ikke ta det så tungt! Det betyr IKKE at jeg ikke tar leksene alvorlig eller at jeg ikke hjelper å støtter ham - men: jeg er av den oppfattning at lekser er en gammeldags, unødvendig og bakstreversk læremåte. :cry: Og det har både jeg og andre foreldre meldt til skolen. Tenk om vi ALLTID viste at vi hadde 1-2 timers overtidsarbeid når vi kom hjem?! grusomt! La barna gjøre unna pliktene sine i løpet av "arbeidsdagen". Så kan vi heller ha samtale-temaer om det de lærer hjemme. Jeg tror at lekser henger igjen fra de dager da ungene gikk på skolen 2. hver dag og var en dyd av nødvendighet for å få med seg alt.. Dessuten er kanskje lekser ment å skulle virke oppdragende, strukturerende og displinerende? Lekser er etter min mening en utdatert form for læring, det virker som en enorm stressfaktor for både barn og foreldre - lar seg vanskelig kombinere med fritidsaktiviteter og det stjeler knapp tid for hele familien. Så til min glede en svensk forsker som støtter dette synet for en tid siden: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/4023873.html ...en av de få fordelene med Clemet's heldags-skole måtte vel være at ungene burde kunne gjøre unna sitt arbeid i løpet av de 7-8 timene de tilbringer på skolen? Men nei, i et møte med skoledirektøren i Oslo for en tid tilbake sa hun at leksene vil vi beholde - de har en egenverdi i seg selv :o Ambi
Gjest Chanda Skrevet 13. september 2004 #8 Skrevet 13. september 2004 På skolen til ungene mine har de opprettet leksegrupper. Dvs. at en dag i uken har de mulighet til å sitte noen timer lenger og bli ferdig med så og si alle ukens lekser. Må legge til at de alltid har hatt ukeplaner for leksene - ganske greit for da har man mulighet til å ta fatt på det de sliter mest med først og ha det letteste til slutten av uken. Det er ikke lett å få støtte til ekstraundervisning for barna. Til og med i vårt tilfelle hvor et av våre barn har hatt en veldig turbulent tid i barneskolen, stadig skifte av lærere i tillegg til masse bråk i klassen - som igjen har resultert i at h*n ligger litt tilbake i enkelte fag. For å klare å rette opp dette betaler jeg selv nå for ekstraundervisning hjemme hos oss. Klart det er dyrt, men det å få barnet mitt inn på rett kjøl når det gjelder studievaner gjør det verdt hver eneste krone. Det er ikke alltid lett for foreldre å hjelpe barna med lekser - man tåler veldig lite av hverandre og det blir lett krangel og bråk av det. I barnas øyne har foreldrene ikke peiling på noe som helst - det blir noe helt annet når en profesjonell fremmed person er tilgjengelig kun for barnet noen timer i uken. Iflg. både barnet mitt og privatlæreren så er dette virkelig effektiv læring - jeg ser det med egne øyne og bruker mer enn gjerne penger på privatlærer for barnet mitt - anbefales
Ottine Skrevet 15. september 2004 #9 Skrevet 15. september 2004 Hvis det skal bli praksis å ikke lenger ha lekser, må hele skolehverdagen forandres. Elevene skal gjennom så mye i pensum, at de timene de nå er på skolen må brukes til gjennomgang - i all fall i redskapsfagene engelsk, norsk og matte. Man kan f.eks skjele litt til engelsk skole, de har en lengre pause midt på dagen - ofte med varm lunsj og det hele - og så er forskjellige estetiske fag og div sportsaktiviteter lagt til slutten på dagen. Tror de har skole fram til rundt 16. Det er en laaaang vei å gå dit.... Samtidig skal det bare kutte,kutte og kuttes ned på ressursene. Ikke bra! :veldigsur:
Gjest Sissi Skrevet 15. september 2004 #10 Skrevet 15. september 2004 Jeg har ingen gode råd til trådstarter, men tenkte jeg skulle slenge på noe om forskjellige typer skole. Vi har i høst flyttet utenlands, så ungen min på 10 har nå begynt på internasjonal skole. Her er det ikke mye dulling akkurat.... En ting er at alt nå går på engelsk, og det er tungt, selv om ungen får ekstraundervisning for å lære. En annen ting er at kravene som stilles iforhold til det vi er vant til hjemme er noe helt annet. De ukene skolen har vart har det vært MYE matte og lese/skrivelekse. De får leksen mandag og den skal leveres fredag, så man kan dele det inn. Men det forutsettes i leseplanen at elevene bruker ca 1 time på lekser hver dag + 1/2 time lesing, hvorav halvparten skal være høytlesning. Dette er etter at de har hatt 6 timer på skolen. De sitter ikke bare å pugger på skolen, det er flere timer gym, arts, music e.l. i løpet av uka, men det er også mye regning, skriving, lesing. Akkurat nå har de prosjekt - hvor hver elev har sitt tema. Dette skal de drive research på og skrives en oppgave. Den skal både ha med fakta, men også mye som er mer abstrakt. Dette skal leveres både i kladd og i pent skrevet form. Denne måten å arbeide på er helt ukjent for min unge. De har absolultt hatt prosjekter hjemme også, men det har ikke vært stilt tilnærmelsesvis de samme kravene. Kanskje det er den største forskjellen - her kreves det at elevene skal jobbe, mens - i allfall i min erfaring - i norsk skole så ber man om det. Min unge er en smule lat, så når han får beskjed om at "du kan godt gjøre, men du trenger ikke....", ja da blir det som regel ikke gjort. Nå har han ikke noe valg lenger..... Det er mye bra med norsk skole, det har jeg også sett de årene jeg har hatt skolebarn. Samtidig ser jeg at det gjør ingengting å stille krav til unger.
Amarone Skrevet 16. september 2004 #11 Skrevet 16. september 2004 Har ikke så mange gode råd jeg heller, unntatt det Ambi skriver: Prøv å få henne til å gjøre leksene med en gang hun kommer hjem fra skolen, og ikke etter å ha sett på tv/ spist middag/ vært med venner hjem osv... Det er vanskeligere å lære seg ting og å huske dem etter en lang dag og ettermiddag!
Ottine Skrevet 16. september 2004 #12 Skrevet 16. september 2004 Tror vi har litt godt av å oppleve verden litt utenfor Norge av og til... Slik som Sisi gjør nå! Det er nok litt mye sutring i norsk skole...
Gjest Mayamor Skrevet 16. september 2004 #13 Skrevet 16. september 2004 Jeg har en gutt som også går i 3.klasse. Her slet vi med litt av det samme: Ting blir glemt. Men for all del: Gi ikke opp. Kunnskapen er som en grunnmur: Lag for lag blir den dannet. Huller i grunnmuren fører til et dårlig "hus". Var au-pair i Irland for to 5 år gamle gutter. De var på skolen fra 08.30 - 16.00 hver dag. I tillegg hadde de mer lekser enn min 8-åring... Personlig tror jeg ikke barna har vondt av lekser. Kanskje noen foreldre mener det, men dem om det. Lærerene har begrensede ressurser. Og da mener jeg at det er min jobb som forelder og hjelpe mitt barn. Ikke bare skyve alt ansvaret over på skolesystemet. Og dette er heller ikke en kritikk mot dem som benytter ppt el. Dette var bare en liten sidekommentar som ikke er myntet på hovedinnlegget. Jeg synes det er viktlig at vi følger opp barna våre. Sitter selv mellom 1-2 timer som leksehjelper hver dag. Som regel blir det ca. 1 time. I tillegg leser vi en del utenom. Håper og tror at noe av den kunnskapen blir sittende. Lykke til videre. Mayamor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå