Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da var det nytt år og ny "søknad". 1700 kr mindre i bostøtte. De kunne like godt kuttet helt, for 400 kr gjør ikke mye. Jeg har jo ikke mer utbetal selv om jeg liksom har mer "inntekt" nå etter de nye reglene. Ung ufør, ja. 

Hvordan er det med dere andre? 

Skulle det ikke bli endringer i reglene der sånn at vi ikke skulle få mindre bostøtte??

Anonymous poster hash: 2a5da...59a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

M-mm, samme her. Jeg er begynt å se meg om etter et annet sted å flytte til/bo alt. For selv om jeg ikke betaler mye her jeg bor (4500) så gjør den voldsomme nedgangen i bostøtte mye på min økonomi. 

Anonymous poster hash: b65c4...b08
AnonymBruker
Skrevet

(Ung uføre her også for øvrig)

Anonymous poster hash: b65c4...b08
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke flytte. Her finnes ikke noe billigere. Og jeg har en sønn på 12 år som trenger eget rom og litt mer plass en en hybel liksom.. 

Skal ta å ringe de på mandag. Det er går ikke an!

Anonymous poster hash: 2a5da...59a
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ca 300 kr mindre, lettet over at de ikke kuttet mer, men kjipt uansett med så lav inntekt (har minstesats AAP). Absolutt ikke mulig å finne noe rimeligere sted å bo her.

Anonymous poster hash: a0e67...054
AnonymBruker
Skrevet

Dere som er ung ufør og får bostøtte, har dere samboer eller er dere single?

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg er samboer med en som er ung ufør,

og han får hverken bostøtte eller tillegg for små barn som mange andre får.

Dette er jo da fordi jeg tjener for mye iflg NAV, men jeg syns det er tåpelig.

De sier med andre ord at jeg er nødt til å forsørge han og barna og han må

ha mindre inntekt ved å bo sammen med meg, enn han ville hatt hvis vi

flytter fra hverandre. Tragisk. Det værste er at det er ganske mye mer han får

hvis vi flytter fra hverandre, men det er jo uaktuelt, og det kommer vi ikke til å gjøre

pga penger selvfølgelig.

Anonymous poster hash: f5303...d15
AnonymBruker
Skrevet

Får 200kr mindre.

Startet med AAP + bostøtte i juni eller juli 2014. Fikk da mindre skatt, siden jeg ikke fikk utbetalinger for 12 måneder. 

Nå så er det jo et helt år, og da blir jeg trekt mer i skatt (så klart) og samtidig så får jeg mindre bostøtte.. som da gjør at jeg får 400-500kr mindre i år enn i fjor. 

Anonymous poster hash: ba41c...2a4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg er samboer med en som er ung ufør,

hvis vi flytter fra hverandre, men det er jo uaktuelt, og det kommer vi ikke til å gjøre

pga penger selvfølgelig.

Når du er samboer så er det meningen at dere skal hjelpe hverandre økonomisk. 

Samboer kan bety så mangt, den kan være to 18 åringer som nettopp har flyttet sammen, men også voksne i 40 årene som har vært sammen i over 20 år som kun er "samboere". 

Bare fordi han sliter økonomisk, så betyr ikke det at du kan ha 400 000 i året + hans uføretrygt + tillegg + bostøtte! Mens en som er alene får usle 200kr i tillegg og 2000 i bostøtte, og kun har 120 000 i året! 

Dersom det blir trangt økonomisk så må du få deg en bedre betalt jobb. 

Verken NAV eller husbanken kan endre reglene for dere to. 

Dersom du finner deg en grei nok jobb, så skal det gå rundt. Mens en som er enslig og ufør har ingen som kan hjelpe med regningene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

pga penger selvfølgelig.

Hvorfor skal han få barnetillegg av det offentlige, når den som har plikt til å forsørge barnet sitt (deg) har råd til å forsørge det?

Anonymous poster hash: 62f32...de1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal han få barnetillegg av det offentlige, når den som har plikt til å forsørge barnet sitt (deg) har råd til å forsørge det?

Anonymous poster hash: 62f32...de1

Enig. 

De som roper etter mer, mer, mer.. det er de som har mer enn alle andre! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

400 ned, og jeg er på flyte fot til noe som er dyrere enn det jeg har nå(har ikke noe valg)

Anonymous poster hash: d9e42...e7b
Skrevet

Jeg får bostøtte og er alenemor. Kutt på 1500 kr her. Må nok også kontakte servicetorget over helga, for dette blir trangt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da var det nytt år og ny "søknad". 1700 kr mindre i bostøtte. De kunne like godt kuttet helt, for 400 kr gjør ikke mye. Jeg har jo ikke mer utbetal selv om jeg liksom har mer "inntekt" nå etter de nye reglene. Ung ufør, ja.  Hvordan er det med dere andre? Skulle det ikke bli endringer i reglene der sånn at vi ikke skulle få mindre bostøtte?? Anonymous poster hash:

2a5da...59a

De nye reglene for uføretrygd har ikke noen innvirkning på bostøtten før i juli/august 2016! Først da brukes intektstallene for

2015. Uføretrygden ble omlagt fra 1.1.2015.

Med andre ord, uten omlegging av uføretrygden fra pensjon til trygd, så ville din og alle dere andres bostøtte ha blitt nøyaktig den samme fra august 2015. Mindre bostøtte må dere sette på kappem til de blå som ikke har regulert satsene opp.

Anonymous poster hash: cf99a...cee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

fikk avslag. hadde 5000 kr for mye i inntekt i fjor, men har jo mindre inntekt i år...

Anonymous poster hash: 3b134...d42
AnonymBruker
Skrevet

fikk avslag. hadde 5000 kr for mye i inntekt i fjor, men har jo mindre inntekt i år... Anonymous poster hash: 3b134...d42

Da søker du på nytt for neste måned, og ber om at dagens intekt legges til grunn. Legg ved dokumentasjon på dagens intekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da søker du på nytt for neste måned, og ber om at dagens intekt legges til grunn. Legg ved dokumentasjon på dagens intekt.

skal det :) tror du det holder å legge ved siste lønnslipp hvor det står hvor mye jeg har tjent hittil i år eller må jeg sende inn for hver måned? har variabel inntekt...

Anonymous poster hash: 3b134...d42

AnonymBruker
Skrevet

skal det :) tror du det holder å legge ved siste lønnslipp hvor det står hvor mye jeg har tjent hittil i år eller må jeg sende inn for hver måned? har variabel inntekt... Anonymous poster hash: 3b134...d42

Husker ikke alt i hodet. Det står på veilederen til bostøtteskjemaet hva du skal legge ved av dokumentasjon. Tror duskal krysse av for dagens inntekt i skjemaet og. Gå inn og fyll ut nå så er det gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får dere som har ung ufør bostøtte? 

Jeg har en niese som sa at bostøttekalkulatoren kom hun ut med for stor inntekt, hun er ung ufør enslig. 

Anonymous poster hash: bc66c...e6b
AnonymBruker
Skrevet

Får dere som har ung ufør bostøtte? 

Jeg har en niese som sa at bostøttekalkulatoren kom hun ut med for stor inntekt, hun er ung ufør enslig. 

Anonymous poster hash: bc66c...e6b

Hvis man har minstesats skal man kunne få det. Det spørs nok litt hvor man bor og ikke minst hva man betaler i leie. Hvis hun har jobbet tidligere og dermed opparbeidet seg rett til mer aap/uføretrygd kan det hende hun har for høy inntekt for å få det ja.

Anonymous poster hash: d6f3a...8bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...