Zzyzx Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 Jeg trenger litt hjelp. Jeg har fostått det slik at det eneste som kan hjelpe er å trene leggmuskulaturen, og at tøying ikke bidrar positivt. Jeg trener leggene, og det skal jeg gjøre hver dag etter det jeg har fått beskjed om, men jeg klarer ikke mer enn to dager på rad. Dvs jeg klarer å gjennomføre settene jeg skal, men på dag fire klarer jeg knapt nok å gå. Da er det både akillesen og leggmuskler i seg selv som gjør vondt. Jeg er i det hele tatt veldig stiv og vond i beina, spesielt på baksiden av lårene og helt ned til akillesen. Det er egentlig bare et lite punkt på ca 1-2 cm som gjør vondt ved direkte trykk. Hjelp? Jeg vil jo ikke ha det sånn at jeg knapt nok kan gå, men hva annet kan jeg gjøre for dette spesifikke problemet?
Wiggins Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Selvsagt skal du tøye! Jeg har hatt akillesproblemer, og fysioterapeuten foreskrev både øvelsen med å stå på en fot, gå på stortåa/tåballen og så senke hælen langsomt, samt tøying. Hvis leggmuskulaturen blir for stram vil den stramme på akillesen, og det kan vi betennelse eller forverring av betennelse. Du skal ha på deg sko, stå i en trapp med bare tærne og tåballene inne på trappetrinnet, og holde deg i gelenderet. Så senker du hælen ned med strakt bein slik at du får strekk på leggmuskelen. Det holder du i ca. 25 sekunder, så bytter du bein. Gjør dette 2-3 ganger på begge bein. Etterpå bør du ha planer om å sitte eller ligge rolig en stund. Når musklene blir tøyd slik vil de gå i avslapping etterpå. Ellers vil jeg anbefale deg å gå til en fysioterapeut som bruker mikrostrøm. På grunn av oppløste salter er det en spenningsforskjell mellom innsiden og utsiden av celleveggen, og det går en strøm i størrelsesorden mikroampère. Ved betennelse blir det mindre sirkulasjon og mindre strøm. Ved å indusere strøm i denne størrelsesordenen med et apparat økes sirkulasjonen. Send meg en privat melding hvis du vil ha kontaktinfo til fysioterapeuten som fiksa min akilles (holder til i Oslo).
Zzyzx Skrevet 7. august 2015 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2015 Tusen takk, det er litt annerledes enn det jeg har fått beskjed om å gjøre. Jeg kan forsøke strekking en stund. PM sendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå