Gå til innhold

Bør barn (13) bidra i betalingen av knust mobilskjerm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på snart 13 var flink og sparte opp penger til en iphone 5c i fjor. Så har hun klart å miste den i asfalten nå så skjermen er helt knust. Siden dette er en nyere modell koster det en del å skifte glass, rundt 1000 de fleste steder. 

Spørsmålet er; burde hun bidra med litt penger selv (2-300?) i dette? 1000 kr er ganske mye penger for oss og 2-300 er selvsagt mye for henne som nå er i gang med sparing til noe nytt. Hun er flink å spare, for øvrig og sløser ikke. Ny skjerm må hun i alle fall ha.

Jeg tenker på en side at det er bra læring i å føle at man må bidra litt selv, med innsats hjemme/penger, og ikke bare erfare at når man ødelegger noe så fikser mamma og pappa det. På den annen side ser jeg at hun har lite lyst til å gi av egne penger og skjønner at det er surt for henne. 

synspunkter?

Anonymous poster hash: 6dce7...007
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun burde selvsagt enten ha en telefon hun ikke ødelegger så lett, eller så burde hun betale for hele reperasjonen av skjermen, så hun kan lære seg å passe på dyre ting. Hvorfor har hun egentlig en så dyr telefon sin Iphone 5c uten beskyttelsesdeksel? (regner med hun ikke har det, da skjermen knuste fra å ha mistet den)

Endret av Fraggzy
  • Liker 10
Gjest Sådetså
Skrevet

Helt enig med Fraggzy. 

Bare å lære dem tidlig at man ikke bare kan ødelegge ting så fikser mamma å pappa opp. Er selvsagt surt men slik er det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun burde selvsagt enten ha en telefon hun ikke ødelegger så lett, eller så burde hun betale for hele reperasjonen av skjermen, så hun kan lære seg å passe på dyre ting. Hvorfor har hun egentlig en så dyr telefon sin Iphone 5c uten beskyttelsesdeksel? (regner med hun ikke har det, da skjermen knuste fra å ha mistet den)

Takk for svar. 

Som sagt sparte hun opp hele beløpet selv og valgte denne modellen. Jeg og faren ville ikke brukt så mye på mobil til henne og gjør det heller ikke til oss selv!! Du aner ikke hvor stort iphone-hysteriet er i den alderen og oppover- det er visst bare det som duger så har skjønt at det bare er såå viktig å ha dette. Anyway, hun hadde deksel, men det hjalp ikke, dessverre.

andre synspunkter?

Skrevet (endret)

Jeg går for et kompromiss: dere betaler skjermen, og hun kjøper et beskyttelsesdeksel for egne penger.

Å miste en telefon i bakken kan skje den beste, både barn og voksne. Det trenger ikke bety at hun er sløv og ikke bryr seg og trenger å "lære en lekse". Men nå har hun fått demonstrert hvor fort ulykken er ute, og at det kan være greit å beskytte seg mot det.

Edit: ser at du i mellomtiden har svart at hun hadde deksel, men det ikke hjalp. Da er ikke rådet mitt mye verdt lenger, men intensjonen var god (?) :ler:

Endret av Mafalda
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal barn på 12 år ha så dyre mobiler?

Og hvorfor har hun ikke fått skjermbeskytter på mobilen?

Spørsmålet om hun skal bidra med betaling eller ikke er avhengig av hvordan skaden har skjedd. Men 200 kr. Må være greit at hun enten betaler eller jobber hjemme for å tjene.

Anonymous poster hash: 2c479...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Vår 13-åring har både mistet mobiler så han har måttet kjøpe ny, og knust skjerm to ganger. Selvsagt må han betale selv. Han har spart opp av månedslønn (300 pr mnd), bursdagspenger, og har i tillegg gjort jobber han har tjent litt penger på.

Anonymous poster hash: 8e0b5...d73
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Som sagt sparte hun opp hele beløpet selv og valgte denne modellen. Jeg og faren ville ikke brukt så mye på mobil til henne og gjør det heller ikke til oss selv!! Du aner ikke hvor stort iphone-hysteriet er i den alderen og oppover- det er visst bare det som duger så har skjønt at det bare er såå viktig å ha dette. Anyway, hun hadde deksel, men det hjalp ikke, dessverre.

andre synspunkter?

En god anledning for å stå opp mot presset om å ha den nyeste mobilen da. Jeg hadde aldri den nyeste modellen uten at jeg ble utstøtt for den grunnen.

Anonymous poster hash: 72039...c2a

• Liker 2
Skrevet

Har dere en forsikring som kan dekke dette? Isåfall ville jeg brukt den. Det er jo rent uhell...Blir det samme som å miste en verdifull pyntegjenstand som knuser i gulvet. 

Men kommer også an på hvordan skaden har skjedd. Om hun lekte med mobilen og kastet den opp og ned i luften og den deretter knuste...da er det uansvarlig av henne og hun bør betale selv. Om det derimot var et helt rent uhell så bør dere betale eller la henne betale en liten del (200kr kanskje?). Eller at hun betaler igjen til dere i form av husarbeid, rydding i hagen e.l. Om dere velger å betale hele så kan dere si at neste gang noe lignende skjer så må hun betale selv. Da er hun forberedt. Bli hvertfall enig om hva som skjer dersom noe lignende skjer, slik hun vet hva hun kan forvente/konsekvensen er. 

• Liker 1
Skrevet

om hun har brukt for det eller ei, er jammen meg ikke spørsmålet TS stiller-jentungen har vært flink å spart penger selv, så må hun jo også få lov til å kjøpe hvilken telefon hun vil også..

Tror jeg hadde gått for å betale reperasjonene denne gang- og eventuelt fikk hun gjøre noen ekstra oppgaver hjemme.. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har betalt, når det har skjedd. Har klart å knuse selv også. Uhell kan skje. 

Bare så det er sagt, barna våre har ikke dermed lært at det bare er å ødelegge... 

Anonymous poster hash: 4bd47...372
  • Liker 2
Skrevet

om hun har brukt for det eller ei, er jammen meg ikke spørsmålet TS stiller-jentungen har vært flink å spart penger selv, så må hun jo også få lov til å kjøpe hvilken telefon hun vil også..

Tror jeg hadde gått for å betale reperasjonene denne gang- og eventuelt fikk hun gjøre noen ekstra oppgaver hjemme.. 

Det er klart at hun kan kjøpe den telefonen hun ønsker når hun betaler for det selv, jeg mener likevel at det er foreldrene sin oppgave å veilede barnet/ungdommen til å ta de riktige avgjørelsene og å kjøpe veldig dyr telefon er ikke alltid så lurt når man er ung.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på snart 13 var flink og sparte opp penger til en iphone 5c i fjor. Så har hun klart å miste den i asfalten nå så skjermen er helt knust. Siden dette er en nyere modell koster det en del å skifte glass, rundt 1000 de fleste steder.

Spørsmålet er; burde hun bidra med litt penger selv (2-300?) i dette? 1000 kr er ganske mye penger for oss og 2-300 er selvsagt mye for henne som nå er i gang med sparing til noe nytt. Hun er flink å spare, for øvrig og sløser ikke. Ny skjerm må hun i alle fall ha.

Jeg tenker på en side at det er bra læring i å føle at man må bidra litt selv, med innsats hjemme/penger, og ikke bare erfare at når man ødelegger noe så fikser mamma og pappa det. På den annen side ser jeg at hun har lite lyst til å gi av egne penger og skjønner at det er surt for henne.

synspunkter?

Helt klart. Sånn ser hun at hun må passe bedre på

Anonymous poster hash: 22b6e...5b8

Skrevet

La henne betale deler av reperasjonen selv, gjerne så mye som halvparten, men gi henne samtidig noen ekstra oppgaver hjemme så hun får mulighet til å tjene inn det hun må betale for reperasjonen. Det er hun selv som har valgt å kjøpe en så dyr telefon, og hvis konsekvensen da er at reparasjonen er dyrere enn på andre telefoner bør hun også være med på å betale for det.

Hvis det ikke var et uhell, men ren uforsiktighet kan hun godt betale alt selv.

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet

Da mine måtte betale reprasjon på glass selv, nye ladere, øreklokker osv. Så ble det fort slutt knuste mobiler, og ødelagt utstyr, så Ja de vil da ta bedre vare på tingene sine om det koster dem litt.

Gjest Gemini7
Skrevet

Har dere en forsikring som kan dekke dette? Isåfall ville jeg brukt den. Det er jo rent uhell...Blir det samme som å miste en verdifull pyntegjenstand som knuser i gulvet. 

Men kommer også an på hvordan skaden har skjedd. Om hun lekte med mobilen og kastet den opp og ned i luften og den deretter knuste...da er det uansvarlig av henne og hun bør betale selv. Om det derimot var et helt rent uhell så bør dere betale eller la henne betale en liten del (200kr kanskje?). Eller at hun betaler igjen til dere i form av husarbeid, rydding i hagen e.l. Om dere velger å betale hele så kan dere si at neste gang noe lignende skjer så må hun betale selv. Da er hun forberedt. Bli hvertfall enig om hva som skjer dersom noe lignende skjer, slik hun vet hva hun kan forvente/konsekvensen er. 

Støtter dette og tenker at det er greit at hun kan betale en liten andel selv med penger/husarbeid og dere resten. Så lenge det ikke var ren uansvarlighet. Uhell kan skje alle, jeg har selv knust en skjerm da jeg beinet etter en p-vakt som skulle ilegge meg bot. 

Pssst mytrendyphone på Majorstua tar 762 for skjermbytte av denne modellen! 

Skrevet

Jeg synes også en liten andel er en god løsning. Uhell kan skje alle, samtidig som det er greit å lære viktigheten av å ta vare på ting.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Ser noen stiller spørsmål ved hvorfor hun har en så dyr telefon. Som xinnia riktig påpeker er det hun selv som har spart og hun fikk kjøpe den modellen hun ønsket når det var hun selv som betalte den. Vi synes det var dyrt, men samtidig er ikke hun en som pleier å ha det nyeste og dyreste av ting og når jeg så hvor utrolig mye dette betydde for henne så fair enough- det var hennes valg.

Skjermen var knust ved et rent uhell. Det er også en ting her; hun er generelt ansvarsfull og forsiktig med tingene sine så et føles helt urimelig å skulle kreve henne for hele beløpet i alle fall. Uhell kanskje alle, og jeg har selv knust en skjerm. men iom at reparasjon koster mer for denne enn tidligere modeller synes jeg hun kan bidra noe. 

hvis vi da bruker mytrendyphone kan jo vi betale 500 og hun resten. jeg tror selv det beløpet vil kjennes for henne. Hun er også flink til å gjøre oppgaver hjemme og vi "skylder henne" alt en utbetaling for dette som kan inngå i denne betalingen. 

:) ts

• Liker 2
Skrevet

jeg hadde nok fikset det for kid'en, etter en samtale om dette med å passe på verdier. følelsen og skuffelsen har allerede vært der, og burde være såpass stor at det merkes. 

får inntrykket av at dere ikke er en sløsende familie, du skriver også at hun har spart selv, derfor tror jeg ikke datteren din blir bortskjemt av litt hjelp med uhellet. alle kan ha uhell, og jeg tror mer på å vise barna at man som familie trår til og hjelper når det skjer uforutsette hendelser. 

og, jeg spør retorisk på bakgrunn av andre svar. hvorfor kan ikke barn få ha en og annen dyr ting de ønsker seg selv?

Skrevet

jeg hadde nok fikset det for kid'en, etter en samtale om dette med å passe på verdier. følelsen og skuffelsen har allerede vært der, og burde være såpass stor at det merkes. 

får inntrykket av at dere ikke er en sløsende familie, du skriver også at hun har spart selv, derfor tror jeg ikke datteren din blir bortskjemt av litt hjelp med uhellet. alle kan ha uhell, og jeg tror mer på å vise barna at man som familie trår til og hjelper når det skjer uforutsette hendelser. 

og, jeg spør retorisk på bakgrunn av andre svar. hvorfor kan ikke barn få ha en og annen dyr ting de ønsker seg selv?

Hvor mye av alt som finnes på slike telefoner har en trettenåring (eller for den saks skyld voksne også) i realiteten bruk for? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...