Gå til innhold

Strikkere: Hvordan legger dere opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier: HVordan legger dere opp?

Jeg bruker den hvor jeg må ha lang nok ende og så stikker jeg pinnen på hver side av tommel og pekefinger, men det er jo et sabla stress når du legger opp 250 masker, du er tom for ende og må ta opp alle for å gjøre det på nytt.

Føler det tar fra meg all strikkegleden:p 

Så hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Ja, som overskriften sier: HVordan legger dere opp?

Jeg bruker den hvor jeg må ha lang nok ende og så stikker jeg pinnen på hver side av tommel og pekefinger, men det er jo et sabla stress når du legger opp 250 masker, du er tom for ende og må ta opp alle for å gjøre det på nytt.

Føler det tar fra meg all strikkegleden:p 

Så hvordan gjør dere det?

Jeg bruker som oftest kryssopplegg/Long-tail cast on (det samme som du har beskrevet). Når jeg skal strikke f.eks. vrangbord, så bruker jeg en kombinasjon av Continental Long-tail cast on og English long-tail cast on. Da får jeg automatisk rette og vrange masker allerede i oppleggskanten. 

Ellers er det prosjektet i seg selv som bestemmer. Holder på med en jakke akkurat nå, og der har jeg brettekant nederst, så der ble det brukt provisorisk opplegg.

Bruker også en del Chinese waitress cast on, da den er lik på begge sider. Tubular cast on/Italiensk opplegg bruker jeg en del på tepper som "ramme". 

Beklager at jeg bruker de engelske betegnelsene, jeg har ikke satt meg særskilt inn i hva alle disse oppleggsmetodene heter på norsk. 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Et lite tips: Når jeg skal bruke kryssopplegg der det kreves maaange masker, så setter jeg alltid en maskemarkør etter hver 50. maske. Legger altså opp 50 masker, teller over at det stemmer, setter på en maskemarkør, og legger opp nye 50 masker. Og slik gjentar jeg det til jeg har fått det nødvendige maskeantallet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta tråden fra inne i nøstet i tillegg til tråden på utsiden, eller bruk to nøster så kan du legge opp uten å risikere å få for lite tråd.

Forøvrig synes jegnikke noe om å bruke engelske ord/begrep i massevis inne i en tekst med beskrivelser, slik at vi som bruker Norsk ikke har peiling på hva det vises til.

Anonymous poster hash: 32758...2d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

dytt

Anonymous poster hash: 4bada...86c
AnonymBruker
Skrevet

Ta tråden fra inne i nøstet i tillegg til tråden på utsiden, eller bruk to nøster så kan du legge opp uten å risikere å få for lite tråd.

Forøvrig synes jegnikke noe om å bruke engelske ord/begrep i massevis inne i en tekst med beskrivelser, slik at vi som bruker Norsk ikke har peiling på hva det vises til.

Anonymous poster hash: 32758...2d9

De fleste av disse engelske betegnelsene har ikke noen gode, norske oversettelser. Det norske "strikkespråket" er, etter min mening, ganske "fattig". Andre språk, som engelsk, har et større og mer presist ordforråd. I tillegg er det enklere å søke opp ulike utfordringer på nett om man bruker det engelske uttrykket enn det norske.

Anonymous poster hash: db784...f79

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Nå skal det googles og undersøkes!:D

Det med å ta tråden fra begge endene på nøstet var jo kjempelurt, det hadde jeg ikke tenkt på.

Og jeg teller 10 eller 20 masker og setter på markør. 

Uansett hvor "lettvindt" jeg gjør det for meg selv, synes jeg opplegg og de første rundene er noe forbanna møl. Lagt fra meg en del arbeid bare fordi jeg ikke kommer meg forbi den første delen.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Nå skal det googles og undersøkes!:D

Det med å ta tråden fra begge endene på nøstet var jo kjempelurt, det hadde jeg ikke tenkt på.

Og jeg teller 10 eller 20 masker og setter på markør. 

Uansett hvor "lettvindt" jeg gjør det for meg selv, synes jeg opplegg og de første rundene er noe forbanna møl. Lagt fra meg en del arbeid bare fordi jeg ikke kommer meg forbi den første delen.

Jeg har opplevd at når jeg tar tråden fra yttersida og innsida av nøstet, så tvinner de seg etterhvert sammen. I stedet vikler jeg garnet rundt hånda (fingre utstrakt, men samlet, som om jeg skulle fike til noen) - en gang rundt hånda er omlag ti masker. Dette fungerer stort sett veldig greit for pinnestørrelsene 3-3,5. 

Et annet tips:

1. Legg opp ti masker med den oppleggsmetoden du vil bruke, samt garn og pinnestørrelse

2. Marker hvor første og siste maske i opplegget er (bruk sikkerhetsnåler e.l.)

3. Ta opplegget av pinnen og rekk det forsiktig opp

4. Mål hvor langt det er mellom sikkerhetsnålene (dette gir deg lengden garn det tar å legge opp ti masker)

5. Del antall masker du skal legge opp i hovedoppskriften på 10. Multipliser så dette tallet med garnlengden du brukte til å legge opp 10 masker. Dette gir deg den nødvendige garnlengden du trenger. 

6. Mål den garnlengden som du kom frem til i punkt 5 og legg til 15-20 cm (for å være på den sikre siden). Husk på at denne garnlengden skal være rundt tommelen din, og garnet fra nøstet rundt pekefingeren. Ved vanlig kryssopplegg vil du bruke mer garn fra nøstet enn fra det du målte opp i punkt 4.

Regneeksempel:

1) 10 masker bruker 8 cm med garn. 

2) I oppskrifta skal jeg legge opp 140 masker. Divider 140 masker med 10: 140/10 = 14.

3) Multipliser dette tallet med 8 cm: 14x8 cm = 112 cm

4) Legg til 20 cm sikkerhetsmargin: 112 cm +20 cm = 132 cm. 

Du skal altså måle opp en garnlengde på 132 cm for å legge opp 140 masker. Denne lengden er på venstre siden av oppleggshånda, garnnøstet på høyre. 

Skrevet

Jeg har opplevd at når jeg tar tråden fra yttersida og innsida av nøstet, så tvinner de seg etterhvert sammen. I stedet vikler jeg garnet rundt hånda (fingre utstrakt, men samlet, som om jeg skulle fike til noen) - en gang rundt hånda er omlag ti masker. Dette fungerer stort sett veldig greit for pinnestørrelsene 3-3,5. 

Et annet tips:

1. Legg opp ti masker med den oppleggsmetoden du vil bruke, samt garn og pinnestørrelse

2. Marker hvor første og siste maske i opplegget er (bruk sikkerhetsnåler e.l.)

3. Ta opplegget av pinnen og rekk det forsiktig opp

4. Mål hvor langt det er mellom sikkerhetsnålene (dette gir deg lengden garn det tar å legge opp ti masker)

5. Del antall masker du skal legge opp i hovedoppskriften på 10. Multipliser så dette tallet med garnlengden du brukte til å legge opp 10 masker. Dette gir deg den nødvendige garnlengden du trenger. 

6. Mål den garnlengden som du kom frem til i punkt 5 og legg til 15-20 cm (for å være på den sikre siden). Husk på at denne garnlengden skal være rundt tommelen din, og garnet fra nøstet rundt pekefingeren. Ved vanlig kryssopplegg vil du bruke mer garn fra nøstet enn fra det du målte opp i punkt 4.

Regneeksempel:

1) 10 masker bruker 8 cm med garn. 

2) I oppskrifta skal jeg legge opp 140 masker. Divider 140 masker med 10: 140/10 = 14.

3) Multipliser dette tallet med 8 cm: 14x8 cm = 112 cm

4) Legg til 20 cm sikkerhetsmargin: 112 cm +20 cm = 132 cm. 

Du skal altså måle opp en garnlengde på 132 cm for å legge opp 140 masker. Denne lengden er på venstre siden av oppleggshånda, garnnøstet på høyre. 

Takk for flott eksempel :) Det skal jeg prøve neste gang (allerede lagt opp og rekt opp 3 ganger, så blir sikkert en god runde til).

Jeg må bare spørre om noe: Jeg har lagt opp 209 masker, og skal strikke en rett og en vrang, men på den første maska og den siste maska blir det to rette uansett. Skal ikke slike ting gå opp?

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Takk for flott eksempel :) Det skal jeg prøve neste gang (allerede lagt opp og rekt opp 3 ganger, så blir sikkert en god runde til).

Jeg må bare spørre om noe: Jeg har lagt opp 209 masker, og skal strikke en rett og en vrang, men på den første maska og den siste maska blir det to rette uansett. Skal ikke slike ting gå opp?

"En rett og en vrang" danner jo et par, så i rundstrikk bør antallet opplagte masker være delelig på to.

Hvis det er rundstrikk, så kan du alltids legge opp ei ekstra maske slik at du får 210 masker. Bare husk å noter det ned, slik at du vet at du har ei maske mer enn oppgitt. 

Hvis du derimot strikker frem og tilbake, så vil ei rettmaske i begynnelsen og slutten av arbeidet muligens være et stilistisk valg (de er jo kantmasker), men også fordi det er lettere å sy to rettmasker sammen enn ei rett og vrang maske. 

Dette er hvis det er snakk om vrangbord.

Hvis du derimot skal strikke perlestrikk frem og tilbake, så vil et oddetalls antall masker gjøre at man får automatisk ei rettmaske over den vrange, og vice versa. 

Håper dette var til hjelp! Og god helg og happy knitting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...