Gå til innhold

Hjemløs og blind katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei!

Nå trenger jeg hjelp til å løse en sak. I alle år har det gått en katt her i nabolaget, sunn og frisk. For noen uker siden begynte vi å legge merke til at han var blitt svært tynn og ruskete i pelsen. Vi begynte å kaste ut mat til han ( var svært redd), og etterhvert kom tilliten. Nå har han alle sine måltider her og har fri tilgang på både hus og terrasse. Vi oppdaget ganske raskt at han har blitt blid eller svært svaksynt. I tillegg slever han mye som kan være indikasjon på så mye..

Katten er chipet så jeg tok kontakt med dyrebeskyttelsen. Da kom jeg til ei relativt sur dame som sa at jeg burde ta ansvar og ta katten til dyrlege og adoptere katten. Jeg har jo tatt ansvar etter beste evne. Tro meg, jeg ønsker meg katt, og denne er herlig. Men jeg har ganske enkelt ikke råd til det, jeg har ikke råd til å ta han til dyrlegen uansett hvor mye jeg ønsker det. Det er jo derfor jeg ikke har skaffet meg dyr.

Hva skal jeg gjøre? Her lider katten av diverse plager, ble fraflyttet ( dette har vi fått sjekket opp i) og jeg klarer ikke hjelpe han mer. Tviler også på at han har det så bra med tanke på synet. Ser ut som det er grønn stær som har skylden.

Anonymous poster hash: 5feff...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres det ut som katten hadde fått det best om den hadde blitt tatt til dyrlegen og avlivet. Den vil ikke ha et godt liv med så mange skavanker når den går ute på det viset.

• Liker 2
Skrevet

Det er en del kattesider på facebook der man kan starte kronerulling og samle inn penger til behandling av et dyr.

Ellers dekker mattilsynet livreddende behandling opp til 1200 kroner, men vet ikke om dette faller inn under det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir egentlig litt rystet av det svaret du fikk.

Har du forklart situasjonen tydelig for dyrebeskyttelsen? Jeg vet (av erfaring) at det alltid er noen som smører i overmål tjukt på når de forsøker å få sin egen katt overtatt av en frivillig organisasjon.

Det er alltid beklagelig, og ødelegger mye av den imøtekommenheten de seriøse som ringer om hjemløse dyr trenger å bli møtt med :(

Dersom ingen har mulighet til å ta stakkaren inn så er den eneste humane løsningen faktisk avlivning hos vetrinær, og der mener jeg at Mattilsynet kan være til hjelp i en slik situasjon som du nå står i.

Det høres brutalt og kanskje litt hjerteløst ut, men når laternativet i realitet er å sulte ihjel fordi man ikke finner mat, eller fordi sykdom i munnen gjør det alt for smertefullt å spise det lille man klarer å finne (jeg vil tippe stakkaren har en tannsykdom nå siden det slevjes grovt).

Jeg ville tatt en telefon til Mattilsynet om jeg var deg, og så ville jeg grått de nødvendige tårene etterpå.

Jeg føler med deg, tro meg fordi jeg kjenner en meget svaksynt katt og han har FORL noe som har resultert i et par saftige vetrinærkostnader for fjerning av angrepne tenner.

:hug:

Anonymous poster hash: 98b62...590
AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takker alle for svar! Ja, mulig jeg var uheldig med hun jeg traff på i telefon. Når du sier det kan det godt være hun trodde jeg var en av de som ønsket å kvitte meg med min egen katt. Selv tror jeg denne har det best med å få slippe, men det er det jo strengt tatt en veterinær som må avgjøre.

Jeg vil så gjerne hjelpe, men forsto det slik på hun i DB at ansvaret ble mitt om jeg tok han til dyrlegen. Skal sies at jeg tilfeldigvis kom i prat med ei dame i NOAH i dag, og hun syns det var rart den ikke ble hentet umiddelbart.

Han ligger å sover god og mett på sofaen nå i vært fall, så prøver jeg å ringe DB en gang til i morgen. Går ikke det så blir det Mattilsynet.

Katten er jo chipet. Kan eieren stilles til ansvar for dette? Katten har et hjerte av gull og har tydeligvis vært elsket en gang. Skjønner ikke hvordan en så herlig krabat kan komme opp i en slik situasjon...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takker alle for svar! Ja, mulig jeg var uheldig med hun jeg traff på i telefon. Når du sier det kan det godt være hun trodde jeg var en av de som ønsket å kvitte meg med min egen katt. Selv tror jeg denne har det best med å få slippe, men det er det jo strengt tatt en veterinær som må avgjøre.

Jeg vil så gjerne hjelpe, men forsto det slik på hun i DB at ansvaret ble mitt om jeg tok han til dyrlegen. Skal sies at jeg tilfeldigvis kom i prat med ei dame i NOAH i dag, og hun syns det var rart den ikke ble hentet umiddelbart.

Han ligger å sover god og mett på sofaen nå i vært fall, så prøver jeg å ringe DB en gang til i morgen. Går ikke det så blir det Mattilsynet.

Katten er jo chipet. Kan eieren stilles til ansvar for dette? Katten har et hjerte av gull og har tydeligvis vært elsket en gang. Skjønner ikke hvordan en så herlig krabat kan komme opp i en slik situasjon...

Uten at jeg er skåsikker så vil jeg i det minste tro at Mattilsynet kan gi deg svaret på om regsitret eier kan holdes ansvarlig.

Utover det kan en svaksynt katt med 3 tenner i munnen og hans eier sende deg en velig stor klem på vegne av oss begge og en stakkar som nå sover på sofaen din.

:hug:

Anonymous poster hash: 98b62...590

Skrevet

En hjemløs katt vil avlives på mattilsynets regning, om det må gjøres. 

Skrevet

Heihei!

Nå trenger jeg hjelp til å løse en sak. I alle år har det gått en katt her i nabolaget, sunn og frisk. For noen uker siden begynte vi å legge merke til at han var blitt svært tynn og ruskete i pelsen. Vi begynte å kaste ut mat til han ( var svært redd), og etterhvert kom tilliten. Nå har han alle sine måltider her og har fri tilgang på både hus og terrasse. Vi oppdaget ganske raskt at han har blitt blid eller svært svaksynt. I tillegg slever han mye som kan være indikasjon på så mye..

Katten er chipet så jeg tok kontakt med dyrebeskyttelsen. Da kom jeg til ei relativt sur dame som sa at jeg burde ta ansvar og ta katten til dyrlege og adoptere katten. Jeg har jo tatt ansvar etter beste evne. Tro meg, jeg ønsker meg katt, og denne er herlig. Men jeg har ganske enkelt ikke råd til det, jeg har ikke råd til å ta han til dyrlegen uansett hvor mye jeg ønsker det. Det er jo derfor jeg ikke har skaffet meg dyr.

Hva skal jeg gjøre? Her lider katten av diverse plager, ble fraflyttet ( dette har vi fått sjekket opp i) og jeg klarer ikke hjelpe han mer. Tviler også på at han har det så bra med tanke på synet. Ser ut som det er grønn stær som har skylden.

Det koster deg ingenting å ta pus til dyrlegen siden den ikke er din. De som dyret er chippet på vil ta regningen om ikke tar mattilsynet å betaler

AnonymBruker
Skrevet

Avliving er i en del tilfeller det mest humane, og dette er nok en av dem. Kred til deg for å ta vare på stakkaren. Gi den en god avslutning, så den ikke blir gående ute blind, tannløs og med smerter.

Anonymous poster hash: be74a...a49

Skrevet

Jeg tror ikke det koster noe å få lest av chip for å få kontaktet eventuell eier?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spca?

Anonymous poster hash: 8463d...d5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...