AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 Jeg bruker til vanlig maskin til å gjøre knebøy , mens andre ikke bruker maskinen. Hva er forskjellen og hvilken burde man gjøre?Anonymous poster hash: 4d778...eb1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Hva mener du med maskin? Anonymous poster hash: 95b1e...6ce
Gjest Gjest_lakrispia Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Vanlig maskin? vil det si smithmaskin? Ikke gjør knebøy i smithmaskin da du ikke bygger opp nødvendig støttemuskulatur. Skal du ta knebøy bør du ta det i et vanlig knebøystativ, dvs. et stativ der du ikke får annen hjelp enn safety rack'en som er nederst. 1
Erazor Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Jeg vil definitivt anbefale å kjøre knebøy med fri stang såfremt du har mulighet til det. Da får du bedre stabilitet og større utbytte i oppbygning av muskulatur i legger og lår. Her er noen flere argumenter for frivekter kontra smithmaskin: http://stronglifts.com/smith-machine-squats-power-rack-free-weights/
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #5 Skrevet 8. august 2015 knebøy med stang tar på kjernemuskelaturen. i smith-maskin tar den mer spesifikt på underkroppen (rompe, bein). jeg kjører i smith-maskin fordi jeg har problemer med korsryggen, samtidig så kjenner jeg at den tar mye bedre hos med da, og jeg får bedre kontakt. dette er svært individuelt. du må gjøre det som passer deg best du kan fint oppnå resultater uten knebøy også Anonymous poster hash: fcaa7...398
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #6 Skrevet 8. august 2015 De fleste burde ikke gjøre knebøy i det hele tatt, så mye dårlig form man ser. Evner du ikke gå parallell, eller dypere, slutt med det. De som gjør knebøy med smith maskin klarer neppe å gå parallell i knebøy, det har de verken balansen eller mobiliteten til å gjøre om de bare har gjort smithmaskin knebøy. Og for de som er i tivl, siden mange innbiller seg at halve knebøy er parallellt, du er parallell når hoftebenet ditt går lavere enn kneet, så med andre ord er det mye dypere enn mange som gjør knebøy evner å gjøre. Og grunnen til at man skal slutte å gjøre det hvis man ikke evner det er fordi man da aldri har lært seg å gjøre det på en skikkelig måte og alltid bruker en vekt som er for tung, som igjen betyr at knærne dine vil slite i lengden. Knebøy er en ekstremt overvurdert øvelse, og bør unngår med mindre man kan gjøre den skikkelig. GJør benpress i stedet hvis målet bare er hypertrofi i benmuskulaturen. Anonymous poster hash: 4ec3c...1cb
Lurium Skrevet 8. august 2015 #7 Skrevet 8. august 2015 (endret) Rumpa mi har en tendens til å løfte på seg i maskin, (hørt at det anbefales å kjøre Smith med ett ben av gangen). Personlig så foretrekker jeg dype front bøy, blir ikke så tunge løft, men stimulerer kjernemuskulatur bedre enn ordinær bøy. I tillegg så unngår en å komme "frempå" når en er sliten. Endret 8. august 2015 av Lurium
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #8 Skrevet 8. august 2015 Rumpa mi har en tendens til å løfte på seg i maskin, (hørt at det anbefales å kjøre Smith med ett ben av gangen). Personlig så foretrekker jeg dype front bøy, blir ikke så tunge løft, men stimulerer kjernemuskulatur bedre enn ordinær bøy. I tillegg så unngår en å komme "frempå" når en er sliten. Det unngår du i vanlig bøy om du kan å gjøre det også. Frontbøy er en assistanseøvelse for de som driver med olympiske løft. Anonymous poster hash: 4ec3c...1cb
sol87 Skrevet 8. august 2015 #9 Skrevet 8. august 2015 De fleste burde ikke gjøre knebøy i det hele tatt, så mye dårlig form man ser. Evner du ikke gå parallell, eller dypere, slutt med det. De som gjør knebøy med smith maskin klarer neppe å gå parallell i knebøy, det har de verken balansen eller mobiliteten til å gjøre om de bare har gjort smithmaskin knebøy. Og for de som er i tivl, siden mange innbiller seg at halve knebøy er parallellt, du er parallell når hoftebenet ditt går lavere enn kneet, så med andre ord er det mye dypere enn mange som gjør knebøy evner å gjøre. Og grunnen til at man skal slutte å gjøre det hvis man ikke evner det er fordi man da aldri har lært seg å gjøre det på en skikkelig måte og alltid bruker en vekt som er for tung, som igjen betyr at knærne dine vil slite i lengden. Knebøy er en ekstremt overvurdert øvelse, og bør unngår med mindre man kan gjøre den skikkelig. GJør benpress i stedet hvis målet bare er hypertrofi i benmuskulaturen. Anonymous poster hash: 4ec3c...1cb Godt å høre. Jeg velger beinpress fordi det er en teknisk lettere øvelse. Hva er hypertrofi?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #10 Skrevet 8. august 2015 Godt å høre. Jeg velger beinpress fordi det er en teknisk lettere øvelse. Hva er hypertrofi? Treningsrelatert er det økning av muskelmassen. Anonymous poster hash: 4ec3c...1cb
sol87 Skrevet 9. august 2015 #11 Skrevet 9. august 2015 Treningsrelatert er det økning av muskelmassen. Anonymous poster hash: 4ec3c...1cb Ja, det var i den sammenhengen jeg spurte. Takk.
Supraspinatus Skrevet 9. august 2015 #12 Skrevet 9. august 2015 Dårlig form er ikke en kontraindikasjon på å trene knebøy! Det er et stort rungende rop om at du MÅ kjøre den øvelsen. Hvis du ikke klarer å utføre en dyp knebøy med god form uten vekter så har du får dårlig bevegelighet. Det spiller ingen rolle om du ønsker større muskler eller bare vil bli sterkere. Det er viktig meg god bevegelighet før du laster opp mye vekter, men litt vekter og økende styrke vil gi kroppen bedre bevegelighet. Dårlig bevegelighet skyldes hovedsaklig at kroppen ikke tør å ta deg lengre ut i bevegelsesutslaget fordi du ikke er sterk nok. Dårlig knebøy mobilitet er først og fremst et tegn på at du sitter for mye på rumpen. Så til det du egentlig spør om. Forskjellen mellom knebøy i maskin (smith eller beinpress?) og fri. Forskjellen for nybegynnere er at maskinen låser deg inn i en bevegelsesbane som gjør at du ikke har mulighet til å finne ut hvor begrensningene dine er før det er for sent. Vet du dette kan maskiner være et fin supplement til å utvikle bevegelser og understimulerte muskler for å skape bedre bevegelser. Maskiner bør derfor ikke være en erstatning for frivekter, men et supplement. Brukt riktig er de veldig verdifulle.
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2015 #13 Skrevet 10. august 2015 Jeg kan anbfale et velfungerende alternativ uten vekter eller maskin: Forsøk å ta en vanlig knebøy så dypt og med så bra positur som du klarer. Så hopper du opp fra gulvet, snur deg 180 grader rundt mens du er i luften, lander smidig i knebøyposisjon og hopper opp igjen. Jeg gjentar i 4 serier på 10 repitisjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå