Gå til innhold

Hva skjer med vår leilighet om boligbobla sprekker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca ett år siden kjøpte vi leilighet i enden av Groruddalen.

Vi er ikke rike mennesker, og med tanke på fremtiden vår (starte familie) og mulig nedgang i økonomien fremover (boligboble!) så prioriterte vi stor leilighet og lite lån. 

Men hva kommer egentlig til å skje hvis den berømte bobla sprekker? Er det overprisede leiligheter i sentrum som synker mest i verdi, eller er det sånne som vår?

Jeg leste et sted at under forrige boligkrise, på åttitallet, så sank verdien på boligene i Groruddalen med 50 %. Samme sted sto det at attraktive leiligheter i sentrum ville holde seg relativt stabile under en eventuell prisnedgang. 

Er det virkelig sånn at de leilighetene som ligger nærmere "normal" pris per kvadratmeter kommer til å synke mest i verdi? 

Anonymous poster hash: 3b782...e90
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok sånn ja. Deres ligger ikke på 'normal' deres heller, den ligger like kunstig høyt for deres område.

Anonymous poster hash: 2a4cb...c76

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg kan ikke forstå annet enn at boenhetene med høy kvadratmeterpris er de som blir rammet hardest. Det er jo her spekulantene holder på stort sett, og de er vel førstemann til å slutte handelen om det blir en sprekk i boblen. 

Er ofte sånn innen økonomi i hvert fall. Den som steg fort og høyt er også den som får den store smellen, men det er selvfølgelig ingen regel uten unntak. 

Så konklusjonen er vel at man burde ikke kjøpe noe man ikke har råd til. Ville også regnet med at selv om du ikke bor midt i smørøyet så vil det være et fall der også! 

Vanskelig og sammenligne med 80-tallet kanskje, er jo en stund siden. Har vi kanskje flere spekulanter i dagens boligmarked? I tilfellet vil nok de dyre områdene merke en nedgang i større grad enn på 80-tallet.

AnonymBruker
Skrevet

Forige gang sank verdien i boligene drastisk.

Renten steg. Folk solgte med tap. Dro med seg boliglånet videre,da salg ikke dekte lånet

De som korte seg fast så ble det dyrt. Rente på 16-17 prosent. Mindre sikkerhet for banken ble det også...dyrere lån.

Mange satt med boliglån i mange år etter dette...de hadde ikke råd til å bo i husene.

Jeg etablerte meg den tiden,og det er min store skrekk. Derfor sparer jeg...i tilfelle krakk

Anonymous poster hash: fa0ce...78f

AnonymBruker
Skrevet

Forige gang sank verdien i boligene drastisk.

Renten steg. Folk solgte med tap. Dro med seg boliglånet videre,da salg ikke dekte lånet

De som korte seg fast så ble det dyrt. Rente på 16-17 prosent. Mindre sikkerhet for banken ble det også...dyrere lån.

Mange satt med boliglån i mange år etter dette...de hadde ikke råd til å bo i husene.

Jeg etablerte meg den tiden,og det er min store skrekk. Derfor sparer jeg...i tilfelle krakk

Anonymous poster hash: fa0ce...78f

Sist gang vi hadde finanskrise, kom jo myndighetene på banen og ga bankene pengestøtte. 

Det skal veldig mye til for at vi havner i en dyp krise. Det kan godt hende at det blir en liten nedgang, men Oslo og andre pressede områder blir nok ikke rammet i stor grad. 

I vårt tilfelle har vi kjøpt oss hus vi ikke trenger å flytte ut av, og har lite lån. Så får krisen rase over oss. 

Anonymous poster hash: c0c9a...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å si noe med sikkerhet, om man så følger økonomisk teori så er det alltid variable faktorer.

Boligene med høyest kvadratmeterpris er ikke der spekulantene er ivrigst - spekulanter skal hente ut mest mulig penger i form av en god investering, og man foretar ikke gode investeringer der prisene allerede er høyest. Det er som regel mer lønnsomt å spekulere i at et halvveis slitent område blir "hipt" enn at et allerede attraktivt nabolag stiger vanvittig. Den prosentvise veksten er jo sterkere f.eks. i Drammen enn på Frogner.

Så når det gjelder hva som er "trygt" å investere i, så er det det folk alltid vil ha. Noen nabolag har vakrere bygninger enn andre, ligger i kort avstand til fasiliteter, sogner til gode skoler osv. 

En leilighet som ligger i 5.etasje er alltid mer attraktiv enn en i 1.etasje og et nabolag som ikke har rom for utbygning er alltid mer etterspurt enn ett der det kan poppe opp blokker.

Slik sett er f.eks. en leilighet i Thomas Heftyes gate som regel ikke en knallinvestering, men et trygt kjøp. Prisene kan synke, men disse boligene vil ikke gå for en slikk og ingenting. Boligmarkedet svinger alltid, og den dagen det tar seg opp er disse de første som tar seg opp.

Så det er flere ting som spiller inn her - ja det er mulig at du taper mer ved en evt. nedgang enn folk på en annen kant av byen, men det er også mulig at du tjener på leiligheten. Oslo er faktisk hovedstaden og med en voksende befolkning vil nok ikke prisene stupe fullstendig. 

Anonymous poster hash: 0c033...ef9
AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere har stor leilighet og lite lån, jeg antar du da mener at belåningsgraden er liten i % av antatt markedsverdi da dere kjøpte?

Skal dere selge? Hvis ikke, og med lav belåningsgrad, så tenk forover og vurder eventuelt et fastrentelån.

Da betaler du riktignok litt mer, men du har forutsigbarheten knyttet til månedlig beløp i den perioden du binder renten på lånet.

Hvis dere ikke tenker selge, ikke må selge når/dersom/hvis bunnen i boligmarkedet faller ut, så ta de forholdsregler dere finner gunstige mht. å ha faste utgifter i forbindelse med fall i markedsverdi og renteutgifter.

Anonymous poster hash: fe8ef...64b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere har stor leilighet og lite lån, jeg antar du da mener at belåningsgraden er liten i % av antatt markedsverdi da dere kjøpte?

Skal dere selge? Hvis ikke, og med lav belåningsgrad, så tenk forover og vurder eventuelt et fastrentelån.

Da betaler du riktignok litt mer, men du har forutsigbarheten knyttet til månedlig beløp i den perioden du binder renten på lånet.

Hvis dere ikke tenker selge, ikke må selge når/dersom/hvis bunnen i boligmarkedet faller ut, så ta de forholdsregler dere finner gunstige mht. å ha faste utgifter i forbindelse med fall i markedsverdi og renteutgifter.

Anonymous poster hash: fe8ef...64b

Hei! Det jeg mente var at lånet er på en forholdsvis lav sum, i forhold til det vi kunne ha tatt opp og i forhold til det jeg har inntrykk av er vanlig (blant venner og bekjente). I forhold til det vi gav for leiligheten er det vel på ca 80%. 

Vi skal nok selge en gang, men ser for meg at vi blir her i hvertfall fem år. Skal vurdere dette med å binde renta. Da vi snakket med banken om det for et halvt år siden sa de at det nok var lurt å vente litt til. 

Anonymous poster hash: 3b782...e90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...