Gå til innhold

What to do?!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei helt vanlig dame, normalvektig, men i øvre del av det sjiktet. Jeg har dårlig fordeling mellom muskler og fett. Dvs burde gå ned litt fettvekt og gjerne trene på meg mer muskelmasse.

Problemet er motivasjon, og at jeg er enten/eller. Jeg vingler mellom at alt skal være "perfekt" og å skeie helt ut, uten å finne noen sunn middelvei. Jeg reagerer veldig på karbohydrater, dvs at om jeg spiser godteri/brød/... så havner jeg i en ond sirkel hvor jeg er sulten hele tiden, og bare vil ha mer av samme sort. Det gjør det vanskelig å "slappe av" med maten på kafe/besøk osv, men det å gi etter vil bety flere dager med sukkerhunger, hodepine, slapphet osv.

Jeg veksler mellom å ville gi opp hele sunnhetsgreia, og bare kose meg og drite i de ekstra kg. Samtidig vet jeg at det vil medføre mindre energi, flere kg og at jeg vil mistrives med meg selv, og jeg vil så gjerne føle meg fresh, være opplagt, være fornøyd med hvordan jeg ser ut osv osv

Er det noen som har kommer seg ut av denne floken? (Jeg har inntrykk av at det ikke er bare jeg som har det sånn...) Hva gjorde du? Hva tenkte du? Hvordan kom du deg unna alle fristelser og all tullematen som serveres rundtom? Jeg er så innmari lei av å ha det sånn....!

Anonymous poster hash: 7ec10...b1f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg reagerer ikke sånn på brød, men på nesten alt av godteri, sjokolade, is, kaker, salt snacks. "Bare litt" er en vits, jeg har ikke noe glede av den mengden som jeg har plass til i kaloribudsjettet mitt (og jeg slanker meg ikke lenger engang), jeg trenger MYE for å få "utbytte" av det, og da har jeg 1) fått i meg for mange kalorier 2) startet en karusell med overspising og beiting og søtsug som det er vanskelig å komme av igjen.

Min løsning har vært å finne alternativer, ikke nødløsninger og erstatninger, men alternativer som er bedre. Lettprodukter fungerer ikke. Jeg må ha god, sunn mat, med rikelig smak som jeg liker. Mye frukt, friske grønnsaker, kjøtt og melkeprodukter med naturlig fettinnhold, grove og fine kornvarer etter behag, en liten porsjon med nøtter hver dag, fet fisk ofte. Variasjon er viktig for meg. Begrenser samtidig inntaket av sukker/honning og unngår kunstige søtningsmidler. Dessuten spiser jeg måltider, hvor mange varierer, men jeg liker å spise, og så slutte å spise, og være fornøyd. I praksis har det blitt til at jeg lager det meste av det jeg spiser selv fra råvarer og spiser noe som ligner på traust, tradisjonell husmannskost, men med innslag fra mange steder i verden, og med litt mindre andel karbohydrat. Jeg blir god og mett og tilfredsstilt av denne spisemåten, og gleder meg til hver gang jeg skal spise.

Mange opplever at godterier ikke smaker godt lenger når de forandrer spisevaner. Sånn er det ikke for meg. Jeg har nesten alltid lyst på, av og til får jeg et utidig sug med tilhørende skjelvninger(!) Jeg vil ikke si at jeg skal, eller prøve på, å la være å spise godterier for all fremtid, jeg må bare skjerme meg så godt jeg kan. Jeg holder ut fristelsene i butikken, men å ha noe hjemme blir for slitsomt. Jeg kan ta et kakestykke eller to om jeg er i selskap, og både potetgull og sjokolade i bursdag, men jeg må stoppe der - tidligere har det startet et sånt sug at jeg har kjøpt godteri på vei hjem fra fest, stappet det i meg, og fortsatt dagen etter, og dagen etter... Jeg må sørge for at "spesielle dager" ikke kommer for ofte, og spise bra til hverdags. Da går det fint.

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

) ----klipp---

Ok. Takk for svar. Det du sier er fornuftig! Jeg vil helst bare holde meg unna all drittmaten, helt og totalt, men det skjærer seg når jeg er trøtt og mangler gode alternativer (søvnmangel gir cravings for min del). Da ender jeg opp med ferdigmat. Når jeg er ute og det føles for sært å la brødet ligge, ikke smake på kaken osv havner jeg også utpå.. Når jeg først har gode perioder er søtsuget nemlig helt borte, men det varer ikke særlig lenge. Jeg skulle ønske jeg kunne finne en "gylden middelvei" men det ser ut til at det går heller dårlig. Jeg må vel bare innse at jeg må være særs kresen med hva jeg putter i munnen.

Skrevet

Ok. Takk for svar. Det du sier er fornuftig! Jeg vil helst bare holde meg unna all drittmaten, helt og totalt, men det skjærer seg når jeg er trøtt og mangler gode alternativer (søvnmangel gir cravings for min del). Da ender jeg opp med ferdigmat. Når jeg er ute og det føles for sært å la brødet ligge, ikke smake på kaken osv havner jeg også utpå.. Når jeg først har gode perioder er søtsuget nemlig helt borte, men det varer ikke særlig lenge. Jeg skulle ønske jeg kunne finne en "gylden middelvei" men det ser ut til at det går heller dårlig. Jeg må vel bare innse at jeg må være særs kresen med hva jeg putter i munnen.

Man må legge planer når man er ovenpå, sånn at det bare er å følge dem når man ikke er det. Matplan er essensielt for meg. Jeg planlegger alle måltidene, litt i rykk og napp, alt etter hva jeg ellers har tenkt å gjøre og hva jeg har i skapene, men det fører til at jeg kan både spise sunt og variert, og bare spise det jeg liker. Når jeg har en plan, følger jeg den, jeg forstår ikke helt hvorfor/hvordan, men jeg gjør det, bare med små justeringer underveis. Da er jeg forberedt og jeg vet at jeg har alt klart til en rekke måltider jeg har lyst på. Det stopper meg fra mye impulsspising og det aller meste av impulskjøp.

Angående det å bli oppfattet som sær fordi man tar hensyn til egne behov, så tror jeg det er noe mange av oss må jobbe hardt med. Vi er vant til å tekkes andre, og vi har lett for å tro at andre blir sååå skuffet om vi ikke gjør akkurat som de foreslår. Men ingen tvinger i oss noe. Hvis de vil oss vel, så respekterer de også våre valg. Hvis noen feks har bakt/serverer kake, er det gjerne like mye for egne behov (kanskje vedkommende liker å bake, og føle seg flink/snill/høflig), som for gjestenes. 

Skrevet

Man må legge planer når man er ovenpå, sånn at det bare er å følge dem når man ikke er det. Matplan er essensielt for meg. Jeg planlegger alle måltidene, litt i rykk og napp, alt etter hva jeg ellers har tenkt å gjøre og hva jeg har i skapene, men det fører til at jeg kan både spise sunt og variert, og bare spise det jeg liker. Når jeg har en plan, følger jeg den, jeg forstår ikke helt hvorfor/hvordan, men jeg gjør det, bare med små justeringer underveis. Da er jeg forberedt og jeg vet at jeg har alt klart til en rekke måltider jeg har lyst på. Det stopper meg fra mye impulsspising og det aller meste av impulskjøp.

Angående det å bli oppfattet som sær fordi man tar hensyn til egne behov, så tror jeg det er noe mange av oss må jobbe hardt med. Vi er vant til å tekkes andre, og vi har lett for å tro at andre blir sååå skuffet om vi ikke gjør akkurat som de foreslår. Men ingen tvinger i oss noe. Hvis de vil oss vel, så respekterer de også våre valg. Hvis noen feks har bakt/serverer kake, er det gjerne like mye for egne behov (kanskje vedkommende liker å bake, og føle seg flink/snill/høflig), som for gjestenes.

Du har så rett! Tusen takk Må få kastet all dritten ut av kjøkkenskapene, og inn med bedre alternativer. Å alltid ha noe man virkelig liker lett tilgjengelig er nok viktig ja!

Skrevet

Bare vær forsiktig med å kaste alt du liker. Det er ikke sånn at du må kutte ut noe og spise noe helt annet. Du må ikke innføre en total omlegning over natta. Faktisk kan en hel rekke bittesmå endringer i vanene få en like stor positiv innvirkning, og det nesten uten at du merker det. Test ut en ny grønnsak hver uke? Snart spiser du grønnsaker til alle måltidene, og du skjønner ikke hva som har skjedd. Ikke kjøp inn godterier, og du vil ikke gå og tenke på det hele tiden. Lag middag fra bunnen en gang i uka, og plutselig vil du få lyst til å lage mat. Kanskje. Finn ut hva om passer for deg og din livsstil. Hvis du får det til å være lett og hyggelig, vil det være noe du vil holde deg til, istedenfor at motivasjonen daler fordi du går lei. Og du vil bli lei om det ikke er hyggelig og lett, uansett hvor store og gode intensjonene dine er.

• Liker 1
Skrevet

Bare vær forsiktig med å kaste alt du liker. Det er ikke sånn at du må kutte ut noe og spise noe helt annet. Du må ikke innføre en total omlegning over natta. Faktisk kan en hel rekke bittesmå endringer i vanene få en like stor positiv innvirkning, og det nesten uten at du merker det. Test ut en ny grønnsak hver uke? Snart spiser du grønnsaker til alle måltidene, og du skjønner ikke hva som har skjedd. Ikke kjøp inn godterier, og du vil ikke gå og tenke på det hele tiden. Lag middag fra bunnen en gang i uka, og plutselig vil du få lyst til å lage mat. Kanskje. Finn ut hva om passer for deg og din livsstil. Hvis du får det til å være lett og hyggelig, vil det være noe du vil holde deg til, istedenfor at motivasjonen daler fordi du går lei. Og du vil bli lei om det ikke er hyggelig og lett, uansett hvor store og gode intensjonene dine er.

Hmm, jeg kan å lage mat, og jeg liker grønnsaker osv. Problemet er vel mest at jeg synes det blir for mye av det gode når jeg skal lage alt fra grunnen, mens når jeg skal gi meg selv en pause fra matlaging ender jeg opp med søppelmat. Må finne enklere, raskere retter som jeg kan lage flere porsjoner av i slengen, tror jeg :) Og så mangler jeg litt gode dressinger/sauser og variasjon i krydder/smak. Blir ofte mye av det samme, og så går jeg lei.

Klarer jeg dette samtidig som jeg klarer å gjøre gode valg når jeg spiser ute/er på besøk er nok mye gjort. Nå lengter jeg bare etter den freshe følelsen som kommer etter noen dager med ordentlig mat og litt trening. :)

Skrevet (endret)

Ja, gjør det enkelt. Jeg gjør det ihvertfall enkelt. Jeg liker rene smaker og bruker ganske lite krydder og sauser (stort sett salt og pepper, kanskje hvitløk og chili). Jeg trodde det skulle bli ensformig, men jeg synes det tvertimot blir veldig mye mer variert når jeg lager mer av maten min fra enkle råvarer, selv om det ikke er så mange ingrediensene det dreier seg om (hva jeg har/roterer med i matskapet). Ferdigmat er stort sett bare mel, salt og fett, til kjøttpris. Ikke tar det noe mindre tid eller arbeid heller, synes jeg. Og smaken av hjemmelaget får de ikke til. Fra før liker jeg å spise, men nå liker jeg også å leke med matplanen, kjøpe inn, lage mat, og glede meg til mat. Du kan si jeg har fått meg en ny hobby. Det beste er at jeg nå er glad også etter at jeg har spist!

Endret av Pringle
Skrevet

Ja, gjør det enkelt. Jeg gjør det ihvertfall enkelt. Jeg liker rene smaker og bruker ganske lite krydder og sauser (stort sett salt og pepper, kanskje hvitløk og chili). Jeg trodde det skulle bli ensformig, men jeg synes det tvertimot blir veldig mye mer variert når jeg lager mer av maten min fra enkle råvarer, selv om det ikke er så mange ingrediensene det dreier seg om (hva jeg har/roterer med i matskapet). Ferdigmat er stort sett bare mel, salt og fett, til kjøttpris. Ikke tar det noe mindre tid eller arbeid heller, synes jeg. Og smaken av hjemmelaget får de ikke til. Fra før liker jeg å spise, men nå liker jeg også å leke med matplanen, kjøpe inn, lage mat, og glede meg til mat. Du kan si jeg har fått meg en ny hobby. Det beste er at jeg nå er glad også etter at jeg har spist!

Høres ut som du har funnet en god balanse. Jeg må rett og slett lære meg å gjøre det som er best for meg. Praktisere litt egenkjærlighet. Så enkelt og så vanskelig!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du bør finne en aktivitet som du liker og som vil gi deg mestrings-følelse. Er litt som deg på det med alt eller ingenting. Dersom jeg tar pause fra trening en dag eller to har jeg for vane å skeie helt ut. Jeg vil derfor råde deg til å finne noe lystbetont som du etterhvert kan tenke deg å gjøre nesten hver dag (må bli en vane). Det er mange gode råd vedrørende kosthold her i tråden. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg tenker at du bør finne en aktivitet som du liker og som vil gi deg mestrings-følelse. Er litt som deg på det med alt eller ingenting. Dersom jeg tar pause fra trening en dag eller to har jeg for vane å skeie helt ut. Jeg vil derfor råde deg til å finne noe lystbetont som du etterhvert kan tenke deg å gjøre nesten hver dag (må bli en vane). Det er mange gode råd vedrørende kosthold her i tråden. Lykke til! :)

Ja, dette har du helt rett i. Nytter ikke i lengden å skulle tvinge seg til å gjøre noe en synes er pyton. Jeg sliter litt med logistikken, og å få tiden til å strekke til. Ender ofte opp med hverdagsaktivitet (ta trappen, gå når jeg skal noe sted, ta noen spurter når det passer sånn etc) og turgåing. Har planer om å prøve litt nye ting framover, på jakt etter en ny favorittaktivitet

• 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg holdt på i godt over en uke. Har funnet en slags balanse; noen planlagte måltider som jeg gjerne lager mye av så det rekker til flere porsjoner, i tillegg til å alltid ha ingredienser til enkle, men sunne måltider i hus. Frosne bær + kokosmelk = smoothie, f eks.

Resultatmessig har jeg litt mere energi og føler meg freshere. Urenheter i huden holder på å forsvinne og treningsviljen er tilbakevendende. Jeg har ikke gått ned noe i cm, men synes jeg ser mindre oppblåst og litt fastere ut.

Så var det bare å holde hjulene i gang og se hva som skjer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...