AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 En ung voksen er akkurat ferdig med utdannelsen sin. Han har ingen inntekt for tiden, og har flyttet hjem for å søke jobb. Han blir forsørget av foreldrene, ingen stønader fra NAV. Jobbmarkedet er vanskelig, men han står på, reiser rundt, snakker med kontakter, leverer cv-er, og er en meget aktiv arbeidssøker. Noen kortvarige vikariater fra Manpower har han hatt, men ellers ingenting. Han har en stor bekjentskapskrets i alle aldre, og veldig mange av dem synes det er veldig enkelt å spørre ham om han kan sitte barnevakt, lufte hunden, klippe gresset, kjøre dem på butikken, og annet forefallende arbeid. Det virker nesten som om de mener at de gjør ham en tjeneste ved å spørre ham om hjelp, for da "får han jo noe å gjøre, i stedet for å kjede seg hjemme hele dagen". De siste ukene har han brukt 3-4 timer dagen på å gjøre tjenester for andre. Dette er for så vidt greit nok, men ingen av de som spør ham om hjelp har noen gang tilbudt seg å betale for hans tjenester, ikke engang å dekke utgiftene han har for å kjøre dem på butikken. Den unge mannens mor skulle ønsket at han fikk betalt for disse tjenestene, han bruker tross alt mye tid og penger på dette, men forsvarer de som ber om disse tjenestene med at de sikkert ikke tenker så langt. Jeg derimot ble sjokkert av å høre om slik tankeløshet. Jeg mener dette er voksne mennekser som burde tenke lenger enn sin egen nesetipp. Jeg mener at de gjør ikke ham en tjeneste ved å spørre ham om hjelp, det er han som hjelper dem, og siden de vet at han er uten inntekt bør de også tilby seg å gi ham godgjørelse for hjelpen han gir dem! De bør i det minste dekke utgiftene han har for å hjelpe dem. Jeg mener de er frekke, og utnytter det faktum at den unge mannen er arbeidsledig til å gjøre hverdagen enkelere, og billigere, for seg selv. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 4d8d1...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Helt enig med deg. Kunne ikke falle meg inn å be noen kjøre meg hit og dit GRATIS. Det minste jeg gjør er å dekke bensin. Men jeg pleier også å spandere og/eller å lage middag som takk Anonymous poster hash: 93ded...108
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Det høres ut som utnytting ja, og for guttens del så er det på tide å få seg en ryggrad ellers kommer han ikke langt, selv når han får jobb.........Anonymous poster hash: 3cbd7...cf0 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Helt enig med deg. Kunne ikke falle meg inn å be noen kjøre meg hit og dit GRATIS. Det minste jeg gjør er å dekke bensin. Men jeg pleier også å spandere og/eller å lage middag som takk Anonymous poster hash: 93ded...108 Ja ikke sant, det å forvente gratis skyss her og der hadde ikke falt meg inn heller. Men det å spandere middag gjør du vel stort sett som takk for en vennetjeneste? Eller gjør du det til naboer og bekjente også? Her er det ikke snakk om vennetjenester, der alle hjelper hverandre på tur, men naboer og bekjente som ber om hjelp. Det høres ut som utnytting ja, og for guttens del så er det på tide å få seg en ryggrad ellers kommer han ikke langt, selv når han får jobb.........Anonymous poster hash: 3cbd7...cf0 Godt å se at det ikke er bare meg som mener at dette er utnytting. Men vedrørende ryggrad, jeg tror han har størst problem med grensesetting privat. På jobb (som lærling) klarte han seg i følge rapportene jeg har lest, veldig bra. Anonymous poster hash: 4d8d1...c4b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #5 Skrevet 7. august 2015 3-4 timer om dagen med tjenester for andre er mye, og det spiser jo en del av tiden hans, som han kanskje heller ønsker å bruke på jobbsøking og/eller videreutdanning etc. Å la noen jobbe for seg gratis er ikke greit. Ser det samme hos en annen jeg kjenner, der familien bruker han som barnevakt etc. og der vedkommende har vært arbeidsløs lenge. Det er jo greit nok en gang iblant, men problemet er at man venner folk til at en står til tjeneste nesten når som helst og at din egen kalender styres av andres agenda, og det syntes jeg er feil i forhold til at man som ung voksen bør bruke tiden til å etablere egen agenda og egne prioriteringer, både når det gjelder jobb, kjærligheten, evt. ønske om barn, trening, andre hobbyer etc. Skal en oppnå en balanse på alle av livets områder så bør man absolutt prioritere å sette egen agenda, det er også noe man bør greie arbeidslivet. Livet som ordinær arbeidstaker er litt annerledes enn som lærling, og det blir bla. i større grad forventet at man setter egne prioriteringer. Generelt er det også viktig å lære å sette grenser både jobb og privat, for hvis man viser at man lar seg utnytte så blir det gjerne slik. Mange folk er innerst inne noen svin og tar ikke fem øre for å bruke andre dersom muligheten byr seg. Særlig for menn er det også viktig å lære grensesetting når det gjelder relasjoner, hvis ikke kan han fort bli en taper på kjønnsmarkedet. Anonymous poster hash: 3e5d3...ed8
hjertesukka Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 Foreslår at han heller legger ut et tilbud under småjobber lokalt på Finn. Da kan han antyde et beløp pr time og han kan velge de småjobbene som passer. Da blir han sjefen på en måte. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 3-4 timer om dagen med tjenester for andre er mye, og det spiser jo en del av tiden hans, som han kanskje heller ønsker å bruke på jobbsøking og/eller videreutdanning etc. Å la noen jobbe for seg gratis er ikke greit. Ser det samme hos en annen jeg kjenner, der familien bruker han som barnevakt etc. og der vedkommende har vært arbeidsløs lenge. Det er jo greit nok en gang iblant, men problemet er at man venner folk til at en står til tjeneste nesten når som helst og at din egen kalender styres av andres agenda, og det syntes jeg er feil i forhold til at man som ung voksen bør bruke tiden til å etablere egen agenda og egne prioriteringer, både når det gjelder jobb, kjærligheten, evt. ønske om barn, trening, andre hobbyer etc. Skal en oppnå en balanse på alle av livets områder så bør man absolutt prioritere å sette egen agenda, det er også noe man bør greie arbeidslivet. Livet som ordinær arbeidstaker er litt annerledes enn som lærling, og det blir bla. i større grad forventet at man setter egne prioriteringer. Generelt er det også viktig å lære å sette grenser både jobb og privat, for hvis man viser at man lar seg utnytte så blir det gjerne slik. Mange folk er innerst inne noen svin og tar ikke fem øre for å bruke andre dersom muligheten byr seg. Særlig for menn er det også viktig å lære grensesetting når det gjelder relasjoner, hvis ikke kan han fort bli en taper på kjønnsmarkedet. Anonymous poster hash: 3e5d3...ed8 Foreslår at han heller legger ut et tilbud under småjobber lokalt på Finn. Da kan han antyde et beløp pr time og han kan velge de småjobbene som passer. Da blir han sjefen på en måte. Han passer på at tjenestene han gjør for andre ikke går på bekostning av jobbsøking og andre inntektsbringende tiltak, men tidkrevende er det jo. Hva han velger å gjøre er opp til ham, men det er holdningen til de han hjelper jeg undrer meg over. At de mener de gjør ham en tjeneste ved å be ham om hjelp, så han slipper å kjede seg, og ikke engang tilbyr seg å dekke utgiftene hans når han kjører dem. Anonymous poster hash: 4d8d1...c4b
blonden Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Jeg vil ikke kalle det frekt, fordi jeg tror ikke disse menneskene går inn for å være frekke. De er heller litt korttenkte. Ellers har det nok noe med sønnen din sin reaksjon å gjøre også - dersom han gladelig stiller opp hver gang er det jo vanskelig for dem å forstå at de burde kompensere ham på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #9 Skrevet 7. august 2015 Jeg vil ikke kalle det frekt, fordi jeg tror ikke disse menneskene går inn for å være frekke. De er heller litt korttenkte. Ellers har det nok noe med sønnen din sin reaksjon å gjøre også - dersom han gladelig stiller opp hver gang er det jo vanskelig for dem å forstå at de burde kompensere ham på en eller annen måte. Det er ikke sønnen min, det er nevøen min. Det er kanskje mer tankeløst enn frekt, men det gjenspeiler likevel en holdning som jeg undres veldig over. Anonymous poster hash: 4d8d1...c4b
blonden Skrevet 7. august 2015 #10 Skrevet 7. august 2015 Det er ikke sønnen min, det er nevøen min. Det er kanskje mer tankeløst enn frekt, men det gjenspeiler likevel en holdning som jeg undres veldig over. Anonymous poster hash: 4d8d1...c4b Ja det er bare å undre i vei Det å gjøre tankeløse ting er dessverre veldig vanlig og naturlig. Har du lest Thinking fast and slow? Den hadde du sikkert likt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå