AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 Vi har fått ny sjef som krever at navnene våre og bilde av oss skal stå på hjemmesiden og på facebooksiden vår. Jeg bor på hemmelig adresse og ønsker ikke at navn og bilde av meg skal ligge synlig på nett. Så langt har jeg ikke fortalt sjefen min hvorfor jeg ikke ønsker at navnet mitt skal ligge ute, for hun har ikke noe med det. Det er flere på jobb som heller ikke ønsker at navnet deres ligger synlig på nett. Dette har sjefen ikke tatt hensyn til og oppdaterte nett og facebooksiden vår igår med våre navn. Har jeg noen rettigheter på min side ang dette? Jeg trives i jobben og hjemmet mitt og ser ikke frem til å måtte flytte igjen. Anonymous poster hash: 71c79...d59
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Har du lagt det frem for henne på en slik måte at hun forstår alvoret i det? Er hun klar over at du må flytte og evt. bytte jobb dersom navn og bilde blir publisert? Jeg synes det høres veldig rart ut at dere ikke kan få velge dette selv.. Anonymous poster hash: 6efb9...f1c 13
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Tror du må ta det opp med sjefen din, og forklare bakgrunnen. Evt med HR-avdeling om dere har en. De er kanskje litt bedre på å håndtere slikt. Er det av sikkerhetsmessige årsaker så skal de selvsagt ikke legge ut navn og bilde på deg. Anonymous poster hash: dbf60...a65 8
Leo Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Både du og de andre har full rett til å nekte bedriften å legge ut bilde og navn uten å måtte oppgi noen grunn. Men det kan jo være lurt å komme med en forklaring. For eksempel at du har vært utsatt for en plagsom stalker som du ikke ønsker at skal kunne finne deg på nettet. Ikke så uvanlig og du trenger ikke å fortelle hele historien. Men det kan kanskje være lurt likevel? Slik at ingen i bedriften legger ut bilder av deg eller gir ut opplysninger uten å vite bedre? 13
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #5 Skrevet 7. august 2015 Har du lagt det frem for henne på en slik måte at hun forstår alvoret i det? Er hun klar over at du må flytte og evt. bytte jobb dersom navn og bilde blir publisert? Jeg synes det høres veldig rart ut at dere ikke kan få velge dette selv.. Anonymous poster hash: 6efb9...f1c Jeg har kun sagt at jeg ikke er komfortabel med at navnet mitt ligger på nett. Det samme har flere av mine kolleger gjort. Det syns jeg burde holdt, men jeg må tydeligvis begrunne dette mer. Anonymous poster hash: 71c79...d59
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 Både du og de andre har full rett til å nekte bedriften å legge ut bilde og navn uten å måtte oppgi noen grunn. Men det kan jo være lurt å komme med en forklaring. For eksempel at du har vært utsatt for en plagsom stalker som du ikke ønsker at skal kunne finne deg på nettet. Ikke så uvanlig og du trenger ikke å fortelle hele historien. Men det kan kanskje være lurt likevel? Slik at ingen i bedriften legger ut bilder av deg eller gir ut opplysninger uten å vite bedre? Det er ingen på jobb som vet om at jeg bor på hemmelig adresse. Jeg vil ikke ha spesialbehandling eller bli ekskludert i sosial setting pga at jeg bor på hemmelig adresse. Denne avgjørelsen er tatt på bakgrunn av tidligere erfaringer, hvor kolleger holder seg unna og blitt utelatt i sosiale sammenkomster etter jobb. Jeg tar bare mine forholdsregler, som å ikke invitere kolleger hjem til meg, og er heller ikke på facebook. Da slipper jeg å bli tagget og unngå å havne i situasjon hvor denne mannen og en kollega har felles bekjente på facebook. Anonymous poster hash: 71c79...d59 1
Leo Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 Det er jo ditt valg, men det er nok lurt å oppgi en eller annen grunn i stedet for bare å bli oppfattet som "vanskelig". Selv har jeg hatt plagsomme opplevelser med kunder/klienter og har derfor i alle år etterpå sagt nei til å ha presentasjon/bilde på bedriftens hjemmeside. Det har aldri vært noe problem. 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Det er jo ditt valg, men det er nok lurt å oppgi en eller annen grunn i stedet for bare å bli oppfattet som "vanskelig". Selv har jeg hatt plagsomme opplevelser med kunder/klienter og har derfor i alle år etterpå sagt nei til å ha presentasjon/bilde på bedriftens hjemmeside. Det har aldri vært noe problem. Det har ikke vært ett problem med gamle-sjefen heller. Men hun nye kjører dessverre sitt eget løp og driter i å høre på andre. Jeg kan ikke gjøre noe mer før hun kommer tilbake, for hun har vært så feig og tatt langhelg og la ut navnene våre på nett etter at vi hadde dratt fra jobb igår. Jeg er så sint på henne at jeg håper hun får svi for dette. Anonymous poster hash: 71c79...d59
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #9 Skrevet 7. august 2015 Nå er det ikke så mange med hemmelig adresse som samtidig er på kg. Så jeg velger å tro at du er den samme som bestilte ting på nettet og laget en tråd av det for kort tid siden. Bor du på sperret adresse, så har du og vært i kontakt med politiet tidligere. Politiet skal ha gitt deg informasjon om forhåndsregler du skal ta og hvem du kan kontskte dersom du får problemer også av denne sorten som du nå beskriver. Så hvorfor tar du ikke kontakt med dem som sksl hjelpe deg, i stedenfor å opprette en tråd på kg? Jeg er skeptisk til om du virkelig har sperret adresse fra Folkeregisteret, fordi du da heller ikke sksl være på nettet og legge ut opplysninger slik du gjør i tråden her. Hvilken kode er din sperrede adresse på? Politiet og ikke kg, eller arbeidsgiver er den du søker hjelp hos! Anonymous poster hash: 46d58...386 3
Erazor Skrevet 7. august 2015 #10 Skrevet 7. august 2015 (endret) Det er ingen på jobb som vet om at jeg bor på hemmelig adresse. Jeg vil ikke ha spesialbehandling eller bli ekskludert i sosial setting pga at jeg bor på hemmelig adresse. Denne avgjørelsen er tatt på bakgrunn av tidligere erfaringer, hvor kolleger holder seg unna og blitt utelatt i sosiale sammenkomster etter jobb. Jeg tar bare mine forholdsregler, som å ikke invitere kolleger hjem til meg, og er heller ikke på facebook. Da slipper jeg å bli tagget og unngå å havne i situasjon hvor denne mannen og en kollega har felles bekjente på facebook. Anonymous poster hash: 71c79...d59 Når du ønsker å bli utelatt fra bedriftens hjemmeside, der bedriften tydeligvis har valgt en policy der alle skal listes opp, så ønsker du i grunnen spesialbehandling. Selv om det er forståelig at du ønsker å ikke fortelle hva det gjelder, er åpenhet ofte det beste likevel. Det kan være vanskelig for en sjef å få forståelse for situasjonen din uten å få noen informasjon. Om du får det slik du vil uten begrunnelse, må sjefen også gjøre det samme for andre, og derfor velger gjerne sjefen å behandle alle på samme måte for å unngå konflikt. Endret 7. august 2015 av Erazor 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #11 Skrevet 7. august 2015 Nå er det ikke så mange med hemmelig adresse som samtidig er på kg. Så jeg velger å tro at du er den samme som bestilte ting på nettet og laget en tråd av det for kort tid siden. Bor du på sperret adresse, så har du og vært i kontakt med politiet tidligere. Politiet skal ha gitt deg informasjon om forhåndsregler du skal ta og hvem du kan kontskte dersom du får problemer også av denne sorten som du nå beskriver. Så hvorfor tar du ikke kontakt med dem som sksl hjelpe deg, i stedenfor å opprette en tråd på kg? Jeg er skeptisk til om du virkelig har sperret adresse fra Folkeregisteret, fordi du da heller ikke sksl være på nettet og legge ut opplysninger slik du gjør i tråden her. Hvilken kode er din sperrede adresse på? Politiet og ikke kg, eller arbeidsgiver er den du søker hjelp hos!Anonymous poster hash: 46d58...386 Jeg opprettet bruker her igår kveld og det er første tråden jeg har laget. Noen nærmere detaljer om min situasjon vil jeg ikke ut med utover det jeg allerede har skrevet på tråden. Jeg opprettet denne tråden da jeg ikke ser behovet for å sløse politiressurser på dette. Det burde være opp til meg å bestemme om jeg vil lage en tråd om dette eller ikke. Anonymous poster hash: 71c79...d59 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #12 Skrevet 7. august 2015 Jeg opprettet bruker her igår kveld og det er første tråden jeg har laget. Noen nærmere detaljer om min situasjon vil jeg ikke ut med utover det jeg allerede har skrevet på tråden. Jeg opprettet denne tråden da jeg ikke ser behovet for å sløse politiressurser på dette. Det burde være opp til meg å bestemme om jeg vil lage en tråd om dette eller ikke. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 71c79038b03f57918cb5ff2bbbefad59"] 71c79...d59 Min konklusjon her er at du ikke har sperret adresse fra Folkeregisterets hovedkontor. Fordi du da ville opptrådt helt annerledes og fulgt prosedyrene du får informasjon om å følge når du får sperret adresse. Sprret adress får du og bare invilget for et år om gangen og politiet er inne og vurderer behovet underveis. Anonymous poster hash: 46d58...386 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #13 Skrevet 7. august 2015 Min konklusjon her er at du ikke har sperret adresse fra Folkeregisterets hovedkontor. Fordi du da ville opptrådt helt annerledes og fulgt prosedyrene du får informasjon om å følge når du får sperret adresse. Sprret adress får du og bare invilget for et år om gangen og politiet er inne og vurderer behovet underveis.Anonymous poster hash: 46d58...386 For du har helt sikkert innsikt i saken min. Anonymous poster hash: 71c79...d59 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #14 Skrevet 7. august 2015 Du kan ikke forvente spesialbehandling uten å gi sjefen en kort innsikt i hvorfor. Mange bedrifter har policy om at ansatte skal ha bilde og kontaktinfo på nett, ønsker du fritak fra dette må du forklare mer enn at du syns det er ubehagelig. Jeg vet ikke hvilken bransje du jobber i, men det kan være andre situasjoner som gjør at bildet ditt blir spredd uten at du er klar over det. Jeg har f.eks havnet som linselus i avisa fra en sak på jobb, visste ikke om at noen tok bildet i gangen før jeg så det i avisa. Havnet også noen uforvarende på forsiden av en reklamebrosjyre, det var ikke det bildet opprinnelig skulle brukes til. Det er også derfor viktig at du sier fra til sjefen om situasjonen, for å unge slike hendelser. For øvrig syns jeg også det er merkelig at du har sperret adresse, men ikke får råd fra politiet ifb med dette. Med mindre det er du som har valgt å ikke ha adressen offentlig, så pleier de å gi en hel del råd. Har en kamerat som bodde på hemmelig adresse, og han fikk beskjed om ikke å ha profiler på sosiale medier i det hele tatt, nettopp fordi du aldri vet hvem som følger med. Syns derfor det er rart at du har fb. Anonymous poster hash: 60b5d...051 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #15 Skrevet 7. august 2015 Du kan ikke forvente spesialbehandling uten å gi sjefen en kort innsikt i hvorfor. Mange bedrifter har policy om at ansatte skal ha bilde og kontaktinfo på nett, ønsker du fritak fra dette må du forklare mer enn at du syns det er ubehagelig. Jeg vet ikke hvilken bransje du jobber i, men det kan være andre situasjoner som gjør at bildet ditt blir spredd uten at du er klar over det. Jeg har f.eks havnet som linselus i avisa fra en sak på jobb, visste ikke om at noen tok bildet i gangen før jeg så det i avisa. Havnet også noen uforvarende på forsiden av en reklamebrosjyre, det var ikke det bildet opprinnelig skulle brukes til. Det er også derfor viktig at du sier fra til sjefen om situasjonen, for å unge slike hendelser. For øvrig syns jeg også det er merkelig at du har sperret adresse, men ikke får råd fra politiet ifb med dette. Med mindre det er du som har valgt å ikke ha adressen offentlig, så pleier de å gi en hel del råd. Har en kamerat som bodde på hemmelig adresse, og han fikk beskjed om ikke å ha profiler på sosiale medier i det hele tatt, nettopp fordi du aldri vet hvem som følger med. Syns derfor det er rart at du har fb. Anonymous poster hash: 60b5d...051 Hun er jo ikke på facebook, sier hun.. Anonymous poster hash: cd507...dfa 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #16 Skrevet 7. august 2015 Du kan ikke forvente spesialbehandling uten å gi sjefen en kort innsikt i hvorfor. Mange bedrifter har policy om at ansatte skal ha bilde og kontaktinfo på nett, ønsker du fritak fra dette må du forklare mer enn at du syns det er ubehagelig. Jeg vet ikke hvilken bransje du jobber i, men det kan være andre situasjoner som gjør at bildet ditt blir spredd uten at du er klar over det. Jeg har f.eks havnet som linselus i avisa fra en sak på jobb, visste ikke om at noen tok bildet i gangen før jeg så det i avisa. Havnet også noen uforvarende på forsiden av en reklamebrosjyre, det var ikke det bildet opprinnelig skulle brukes til. Det er også derfor viktig at du sier fra til sjefen om situasjonen, for å unge slike hendelser. For øvrig syns jeg også det er merkelig at du har sperret adresse, men ikke får råd fra politiet ifb med dette. Med mindre det er du som har valgt å ikke ha adressen offentlig, så pleier de å gi en hel del råd. Har en kamerat som bodde på hemmelig adresse, og han fikk beskjed om ikke å ha profiler på sosiale medier i det hele tatt, nettopp fordi du aldri vet hvem som følger med. Syns derfor det er rart at du har fb. Anonymous poster hash: 60b5d...051 Jeg er IKKE på sosiale medier, unngår å bli avbildet. Alltid edru på sosiale events, drar alltid tidlig fra fester, hvis jeg skal være med på fester. Jeg trener ikke engang på noen senter, eller tar kollektiv. Det er ikke det at jeg ikke får råd fra politiet. Jeg vil i minst mulig grad være avhengig av politi og vil løse denne saken selv og håper og tror at noen her inne har noen gode råd å komme med. Anonymous poster hash: 71c79...d59 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #17 Skrevet 7. august 2015 Har dere et verneombud du kan snakke med? Jeg synes det burde holde at du sier noe om en stalker. Anonymous poster hash: 36d23...9dc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #18 Skrevet 7. august 2015 Har dere et verneombud du kan snakke med? Jeg synes det burde holde at du sier noe om en stalker.Anonymous poster hash: 36d23...9dc Ja, og flere har tatt kontakt om dette. Det blir en stund til jeg svarer i denne tråden, da jeg kun låner wifi på en kafè. Anonymous poster hash: 71c79...d59
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #19 Skrevet 7. august 2015 Er du fagorganisert? Anonymous poster hash: 36d23...9dc
xinnia Skrevet 7. august 2015 #20 Skrevet 7. august 2015 Vet ikke hva slags firma du jobber i, men personlig så får jeg mer tillit til en firma som presenterer sine ansatte med bildet og navn,, linket til privat facebookside har jeg aldri sett eller hørt at noe firma gjør.. Siden du ikke vil være på ansatt side- så må du faktisk fortelle sjefen din det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå