AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Min bror har tatt over min leilighet da jeg har flyttet inn med samboer. Her om dagen var jeg innom for å hente noen småting, og tok samtidig inn posten. Bror er på ferie nå, men posten som lå i postkassa var over en måned gammel. Bror har altså postkasseskrekk. Det skjønner jeg, fordi det lå over 20 brev fra forskjellige inkassobyråer der. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre! Det er bare småbeløp det er snakk om, men det hoper seg jo opp noe enormt. Prøver jeg å ta det opp med ham, blir han bare sur. Trenger han økonomisk hjelp så stiller foreldrene våre opp. Men han bare fornekter hele greia, og graver seg dypere og dypere ned. Han er fortsatt ung, og ser nok ikke konsekvensene i det helt ennå, men likevel... Går det for langt, og de f.eks. sperrer strømmen, så ringer han far. Men da sitter jo foreldrene mine der med enorme purregebyrer osv. Hadde han bare bedt dem betale regninga tidligere, hadde de gjort det og spart seg for alt det ekstra. Men han tør ikke spørre! Ikke før det er for sent. Hva kan jeg gjøre for at han skal respondere og skjønne alvoret i det? Jeg blir flau på hans veiene! Anonymous poster hash: 6d217...1ce
Gjest Wei Wei Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Den gode måten: Pørv å snakke med ham en gang til. Spør om hvordan du/dere kan hjelpe, om han kjønner hvordan regninger skal behandles osv. Den mindre gode måten: Gi ham noen tusenlapper mot at han må vise utskrift fra nettbanken om at pengene er brukt til nedbetaling av gjeld. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Her er foreldrene dine nøkkelen: de må slutte å betale for han bare fordi han har konvoluttskrekk. Se noen velvalgte luksusfellen programmer sammen med han. Forøvrig synes jeg det er frekt av deg å åpne posten, med mindre han har gitt deg lov til dette?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Jeg er ikke enig i Blondie om at det var frekt av deg å åpne posten til broren din. Det er ikke vanskelig å se at det kommer fra inkassobyråer og når det er mange av dem, så skjønner jeg at du er bekymret. Jeg har gjort det samme og kommer til å gjøre det igjen. Foreldrene dine må slutte å betale for broren din. Få foreldrene dine med på dette og la han åpne konvolutten sammen med dere og på den måten vil han skjønne at regningen ikke er så farlig. Det er når man unnlater å betale dem at de begynner å bli skumle Lykke til! Anonymous poster hash: 92c9f...eb2 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2015 #5 Skrevet 7. august 2015 Jeg er ikke enig i Blondie om at det var frekt av deg å åpne posten til broren din. Det er ikke vanskelig å se at det kommer fra inkassobyråer og når det er mange av dem, så skjønner jeg at du er bekymret. Jeg har gjort det samme og kommer til å gjøre det igjen. Foreldrene dine må slutte å betale for broren din. Få foreldrene dine med på dette og la han åpne konvolutten sammen med dere og på den måten vil han skjønne at regningen ikke er så farlig. Det er når man unnlater å betale dem at de begynner å bli skumle Lykke til! Anonymous poster hash: 92c9f...eb2 Hvor går grensen din for snoking? Kan hvem som helst gå i din postkasse og åpne konvolutter? Hun får jo tross alt vite like mye om den økonomiske situasjonen av å telle inkassokonvikutter som å lese innholdet, bortsett fra at innholdet er konfidensielt.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 Meld han på Luksusfellen. Anonymous poster hash: f3321...06e 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 Hvor går grensen din for snoking? Kan hvem som helst gå i din postkasse og åpne konvolutter? Hun får jo tross alt vite like mye om den økonomiske situasjonen av å telle inkassokonvikutter som å lese innholdet, bortsett fra at innholdet er konfidensielt. Nei, selvsagt ikke. Men det er snakk om ts sin bror og h*n kjenner vel broren sin bedre enn alle oss. Jeg tenker at handlingen til ts er velmenende og er bekymret for broren sin. Nå er det vel ikke mine konvolutter det er snakk om her, men dersom noen i min familie åpner posten min fordi de er bekymret så må de gjerne gjøre det. Faktisk så har min søster åpnet posten min mens jeg var på ferie. Anonymous poster hash: 92c9f...eb2 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Nei, selvsagt ikke. Men det er snakk om ts sin bror og h*n kjenner vel broren sin bedre enn alle oss. Jeg tenker at handlingen til ts er velmenende og er bekymret for broren sin. Nå er det vel ikke mine konvolutter det er snakk om her, men dersom noen i min familie åpner posten min fordi de er bekymret så må de gjerne gjøre det. Faktisk så har min søster åpnet posten min mens jeg var på ferie. Anonymous poster hash: 92c9f...eb2 Og min familie eller hvem som helst andre som passer på min post får ikke åpne konvolutter med mindre jeg eksplisitt tillater det.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #9 Skrevet 7. august 2015 Men har du månedsgammel post med brev fra 20 inkassoselskaper? Jeg er helt enig med deg i prinsippet, men dette er en rimelig spesiell situasjon.Anonymous poster hash: a7b49...b62 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2015 #10 Skrevet 7. august 2015 Men har du månedsgammel post med brev fra 20 inkassoselskaper? Jeg er helt enig med deg i prinsippet, men dette er en rimelig spesiell situasjon.Anonymous poster hash: a7b49...b62 Jeg hadde det når jeg ble skilt ja. Det forandrer ingenting. Det går an å kommentere konvoluttene uten å åpne de.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #11 Skrevet 7. august 2015 Men har du månedsgammel post med brev fra 20 inkassoselskaper? Jeg er helt enig med deg i prinsippet, men dette er en rimelig spesiell situasjon.Anonymous poster hash: a7b49...b62 Det er faktisk ulovlig å åpne andre sin post. Spesiell situasjon eller ei. Jeg hadde blitt rimelig forbanna om jeg kom hjem og oppdaget at noen hadde snoket i posten min. Anonymous poster hash: 3967a...131
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #12 Skrevet 7. august 2015 Og min familie eller hvem som helst andre som passer på min post får ikke åpne konvolutter med mindre jeg eksplisitt tillater det. Jeg skjønner at det med posten er privat og respekterer det. Jeg har aldri åpnet andres post utenom nærmeste familie jeg var bekymret for. Den gangen jeg gjorde det, var det lignende situasjon som ts. Ja, den som posten var siktet til ble forbannet, men hun har en sunn forhold til økonomi og regninger nå. Familie åpner posten min, når jeg er på ferie og det plager meg ikke. Økonomi er så avgjørende for om man blir ett sosialt utskudd eller ikke i samfunnet vårt. Det er så vanskelig å komme seg ut av den onde sirkelen når man først har inkassoproblemer. Anonymous poster hash: 92c9f...eb2 1
Puny Skrevet 8. august 2015 #13 Skrevet 8. august 2015 Prøv å snakk med han på nytt TS. Han vil sikkert stritte imot, men ikke gi deg. Dette greier han tydeligvis ikke alene, og det kommer ikke til å fikse seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå