Gå til innhold

Den store pizza-tråden!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte vi kunne ha en tråd for oss pizza-elskere :)

Her kan vi vel diskutere forskjellige ting, for eks.

-Hva slags pizza er din favoritt?

-Hva bruker du på din hjemelagde pizza?

-Tips til gode pizza-restauranter

-Tips og triks for å få en god pizzabunn

osv osv :)

Anonymous poster hash: 7e462...e59
Skrevet

Jeg er mest glad i tynnbunnet italiensk pizza.  Favoritten er ganske enkelt skinkepizza. Er også glad i calzone med ost og skinke.

Når jeg lager pizza hjemme har jeg som oftest løvtynn kokt skinke, revet ost og litt fersk mozzarella på. En annen favoritt er å steke pizzaen med bare ost på og ha parma skinke, ruccola og parmesan på etter at den kommer ut av ovnen. Yum!!

Favoritt pizza restuaranter: Lizzi's pizza i Drammen for tykkbunnet pizza og Qui - Taste of Italy på Skøyen i Oslo for italiensk pizza.

Bor bare 10 minutters kjøring fra Italiensk Bakeri på Lierskogen og jukser litt og kjøper ferdige bunner der. De er frosne og har en veldig god tomatsaus på. Blir perfekt italiensk pizza med dem. Enkelt og godt!

Skrevet

Jeg anskaffet meg sånn stålplate til å steke pizza på og det var faktisk kjempelurt. Ikke noe negativt om den tradisjonelle lørdagspizzan med tykk bunn, men med det stålet gikk det plutselig an å lage god tynnbunnet pizza hjemme. Selv med en nokså elendig ovn fra Ikea.

Det jeg passer på å gjøre er å heve deigen skikkelig. Gjerne i et par døgn. Og så bruker jeg en kombinasjon av surdeig og gjær.

Alt går som fyll og jeg lager gjerne mye tomatsaus som jeg porsjonspakker og fryser. Hvit pizza er godt, og der bruker jeg creme fraiche med diverse tilsetninger som saus.

Skal jeg ha pizza ute så går jeg helst på Lofthus Samvirkelag. 

Skrevet

Favoritten er calzone eller vanlig pizza med ost og skinke.

Hjemme lager jeg gjerne bare pizza med ost og skinke

Olivia har god pizza, synes jeg. Ellers savner jeg Bella Napoli som ikke lenger finnes. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Favoritten er tynn hjemmelaget pizzabunn med pesto, spekeskinke og ost. Mmmm! 

AnonymBruker
Skrevet

Liker begge deler, men i det siste fått dilla på skikkelig tykkbunnet pizza, jeg er veldig glad i deig og skorper;p

Da for og etterhever jeg rundt 45 min mens jeg koker tomatsaus. Blir som regel kjøttdeig,løk og mais. Av og til jalapenos. Det er vel en del nostalgi med "norsk" lørdagspizza. Jeg syns hvertfall det er dritgodt.

Anonymous poster hash: d3466...356

• Liker 1
Skrevet

Elsker pizza med tynn og sprø bunn og enkelt fyll, er veldig kresen så foretrekker å lage med skinke/tynt lag tomatsaus med mindre det er peppes sin/ost/sjampinjong/mais/ananas og masse basilikum.

Pizzaene på de lokale kebabsjappene her er kjempegode, hvis ikke sverger jeg stort sett til peppes. Har dog bare smakt peppes/egon/dolly, men syns bunnene til egon og dolly smaker kunstig og blir for porøse.

Gjest Ennasus
Skrevet

Liker best tynn og sprø bunn, men det går fint an om den er litt tykkere også (men ikke sånn giga)

På litt tykkere bunn liker jeg best at det er kjøttdeig i sånn pizzasaus, med tynne skiver paprika, rødløk og vårløk.

På tynnere pizza liker jeg hamburgerrygg, vårløk, tynne skiver paprika, rødløk og tomat :)

Er ikke så glad i pizzaene du får ute, for skinka er alltid så rar, også syntes jeg det alltid er å mye ost og "fett" som legger seg på toppen, og det syntes jeg er litt ekkelt :P

Gjest Rose11
Skrevet

Favoritten er calzone eller vanlig pizza med ost og skinke.

Hjemme lager jeg gjerne bare pizza med ost og skinke

Olivia har god pizza, synes jeg. Ellers savner jeg Bella Napoli som ikke lenger finnes. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Åh Bella Napoli hadde kjempe god pizza! Synd de forsvant.

Jeg liker best hjemmelaget pizza. Lager grov bundet med speltmel, litt hvetemel, linfrø, gjær,olivenolje og havregryn.

Saus: hakkete tomater, tomatpuré, oregano og hvitløk

Fyll: Kjøttdeig eller noe slags form for kjøtt, tomat, purre, mais, svarte oliven og ost

AnonymBruker
Skrevet

Vi lager flere bunner og hver velger fyll selv, koselig med alle i sving på kjøkkenet. Tynn, sprø bunn. Gjerne oppskriften fra Pizza Paradiso, kan kaldheves fra dagen før. Finbakstmel eller tipo 00 hvis det er planlagt i forveien.

Vi bruker ofte Mutti pizzasaus fra boks hvis vi ikke lager saus fra bunn. Ekte mozzarella, mannen bruker ofte gulost.

Fjortisen lager margherita med mozzarella og god pesto, eller pepperoni/chorizo og strimlet rødløk.

Jeg lager ofte med gode, svarte oliven i biter og strimlet rødløk, toppes med rå spekeskinke, ruccola, olje og evt litt parmesan eller pinjekjerner etter steking. Noen ganger steker jeg med spekeskinke eller pepperoni, svart oliven, strimlet rødløk og chiliolje (olje med litt sambal oelek i) for sting.

Deigoppskriften er stor, de siste pizzaene havner ustekt, fylt og tildekket i kjøleskapet og stekes til lunsj neste dag.

Anonymous poster hash: 9929a...dd5

Gjest Ennasus
Skrevet

Peppespizzafyllet de selger i butikken er forresten veldig godt :)

Gjest Dårris
Skrevet

Liker best tynn italiensk pizza. Ikke glad i tykke bunner. Fyllet varierer, men tomat, løk og mozarella er et must selv om kjøttypene varierer. Er ikke glad i for mange kjøttyper på en og samme pizza. Pizzaer med 3-4 kjøttyper blir for tungt syns jeg, holder lenge med en eller max to.

Av pizzarestauranter foretrekker jeg Olivia og Peppes.

Skrevet

Her jeg bor hadde en pizzarestaurant favorittpizzaen min, men etter at den ble nedlagt har jeg måtte prøve å lage den selv.

Tacopizza med rund tjukk bunn fra bakeriet, kjøttdeig med tacokrydder. Mais, nachos, thousand island, isbergsalat og ost på toppen. Nam! Tror det blir til middag i dag 😜

Anonymous poster hash: dd268...ed1

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke jeg finner god pizza ute lenger. Samme hvor mye "steinovn" og sånt de har, så er pizzaene bare blasse og smakløse. En ganske ny pizzarestaurant har pizza det går gjetord om, men jeg syntes ikke den var mer enn passe, heller. Mange har på så altfor mye ost.

Dermed er det jo bare hjemmelaget som står igjen. Ganske tynn bunn, tomatsaus med vegetardeig, skivede minitomater, paprika, løk, marinert fetaost, oliven og gjerne knuste nachochips. Eller hvit pizza, saus av creme fraiche med svart pepper og masse hvitløk i. Der også med løk og oliven, og kylling.

Det er også godt med pizza lagd med pizzatortilla når det skal gå raskt. Og Coop har noen små pizzabunner av bygg som jeg syntes var ganske gode.

Endret av Emera
Skrevet

Min favoritt er vel med italiensk bunn, parmaskinke, ruccola, cherrytomater, pinjekjerner, mozzarella og en god tomatsaus. Eller mammas pizza med tykk bunn og masse fyll.

Er ikke så veldig dreven på pizza selv, siden jeg synes deig tar for lang tid i hverdagen, men liker å lage med tortillalefse som bunn med fyllet jeg har nevnt.

Om jeg skal spise ute, går jeg bare litt bort i gata der Lofthus samvirkerlag holder til. Deres pizza med hvit saus slår imo både Olivia, Paradiso og alt annet jeg har prøvd av pizza i Oslo. 

Annonse
Skrevet

Jeg anskaffet meg sånn stålplate til å steke pizza på og det var faktisk kjempelurt. Ikke noe negativt om den tradisjonelle lørdagspizzan med tykk bunn, men med det stålet gikk det plutselig an å lage god tynnbunnet pizza hjemme. Selv med en nokså elendig ovn fra Ikea.

Signerer denne!

Et tips til de som ikke har pizzastein eller -plate er å varme opp stekeplata en stund før man legger på pizzaen. Det funker nesten like bra.

Skrevet

Stålplate, lurt! Har også hørt at høy varme på nederste rist og funker greit.

En skikkelig god enkel calzone er min favoritt. Eller italiensk med tomatsaus, pinjekjerner, diverse oster og ruccola og en dæsj olje...Nå ble jeg sulten!

• Liker 1
Skrevet

Har vært innom pizzabakeren en del det siste året for å si det sånn...hehe. Går mye i nr 23 og nr 6.

Har også en favoritt fra Peppes som jeg synes er veldig god, men husker ikke helt hva den heter.

Men hjemmelaget er best! (Jeg skal forresten ha pizza i dag  :danse:  )

Skrevet

Jeg liker best tykk bunn, og masse fyll. Jeg er veldig glad i hvit pizza, spesielt i kombinasjon med blåmuggost og mozarella. 

Anonymous poster hash: 9283e...37e
Skrevet

Min "ego" pizza er.

1. Blande chreme fraiche og chillisaus og smøre utover bunnen.

2. Legg på surret løk, sopp, hvitløk, aubergine.

3. Kylling, pølse, eller kjøttdeig over der igjen. 

4. Gorgonzola ost her og der. Jeg sparer ikke på osten.

4. Et tykkt lag med ordinær hvitost med skåret tomatskiver opp på.

Serveres med bernaise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...