AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #1 Del Skrevet 6. august 2015 Hei, min mann har nettopp booket flybillett til Italia, men jeg oppdaget noe krøll på flybilletten og vi har ikke mulighet til å bytte navn. Det er snakk om skrivefeil og manglende etternavn, f.eks "Andera Marie Pettersen" istedenfor "Andrea Marie Hansen Pettersen" Er det krise? Anonymous poster hash: f76d1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #2 Del Skrevet 6. august 2015 Hvis dere nettopp har booket billettene ville jeg ringt flyselskapet fort som fy. De fleste selskaper aksepterer navneendring så lenge den skjer forholdsvis umiddelbart etter at billetten er kjøpt (tror de som oftest opererer med innen 12 timer e.l) Ville aldri tatt sjansen på å fly med billetter med galt navn (med mindre dere faktisk ikke får rettet opp feilen). Sitter mange kverulanter rundt omkring på flyplasser i verden, så du kan risikere å ikke få reist. (Det med at det mangler et etternavn er ingen krise, men det at navnet ditt er stavet feil kan bli det)Anonymous poster hash: 15968...9d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 6. august 2015 #3 Del Skrevet 6. august 2015 Hvis dere nettopp har booket billettene ville jeg ringt flyselskapet fort som fy. De fleste selskaper aksepterer navneendring så lenge den skjer forholdsvis umiddelbart etter at billetten er kjøpt (tror de som oftest opererer med innen 12 timer e.l) Ville aldri tatt sjansen på å fly med billetter med galt navn (med mindre dere faktisk ikke får rettet opp feilen). Sitter mange kverulanter rundt omkring på flyplasser i verden, så du kan risikere å ikke få reist. (Det med at det mangler et etternavn er ingen krise, men det at navnet ditt er stavet feil kan bli det)Anonymous poster hash: 15968...9d0 Høyst enig. Enkelte land krever faktisk at det står riktig stavet og alle navn. Selvom jeg i det daglige ikke bruker alle navn, passer jeg alltid på å ha de med når jeg reiser. Det er tross alt hva som står i passet det skal stemme overens med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #4 Del Skrevet 6. august 2015 Hvis dere nettopp har booket billettene ville jeg ringt flyselskapet fort som fy. De fleste selskaper aksepterer navneendring så lenge den skjer forholdsvis umiddelbart etter at billetten er kjøpt (tror de som oftest opererer med innen 12 timer e.l) Ville aldri tatt sjansen på å fly med billetter med galt navn (med mindre dere faktisk ikke får rettet opp feilen). Sitter mange kverulanter rundt omkring på flyplasser i verden, så du kan risikere å ikke få reist. (Det med at det mangler et etternavn er ingen krise, men det at navnet ditt er stavet feil kan bli det)Anonymous poster hash: 15968...9d0 Takk så mye for svar. Flyselskapets kundeservice er stengt nå, men jeg skal definitivt prøve å ringe i morgen. Det er Lufthansa, og jeg har lest at de godtar 2-3 feil på navnet, så jeg håper det ordner seg. Jeg har lest om at andre har opplevd at de har slått seg helt vrang. Det burde da gå an med navneendring så lenge det er samme person som reiser.. Det er jo ikke store feilen, men som du sier så er det mange kverulanter der ute.. Anonymous poster hash: f76d1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #5 Del Skrevet 7. august 2015 Ok, verken bookingselskapet eller Lufthansa kunne endre på denne feilen, hva i helvete gjør jeg nå da.. Faen heller, at de ikke bare kan endre en jævla bokstav. Arhhhggg.. Anonymous poster hash: f76d1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #6 Del Skrevet 7. august 2015 Reiste nylig innen Europa, og viste ikke pass eller billett en eneste gang. Har du SAS app på tlf, så greier du deg med det. Jeg har et mellomnavn som jeg aldri bruker, og det har aldri skapt problemer på fly. SAS og Lufthansa codesharer. Anonymous poster hash: 6d816...44c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #7 Del Skrevet 7. august 2015 Reiste nylig innen Europa, og viste ikke pass eller billett en eneste gang. Har du SAS app på tlf, så greier du deg med det. Jeg har et mellomnavn som jeg aldri bruker, og det har aldri skapt problemer på fly. SAS og Lufthansa codesharer. Anonymous poster hash: 6d816...44c Sjekker de ikke om det stemmer overens da? Jeg har en mellomlanding hver vei, ganske redd for å bli værende igjen et eller annet sted fordi de ikke godkjenner navnet.. Usikker på om jeg skal satse eller kaste pengene ut vinduet og drite i hele turen.. haff.. Anonymous poster hash: f76d1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 7. august 2015 #8 Del Skrevet 7. august 2015 Sjekker de ikke om det stemmer overens da? Jeg har en mellomlanding hver vei, ganske redd for å bli værende igjen et eller annet sted fordi de ikke godkjenner navnet.. Usikker på om jeg skal satse eller kaste pengene ut vinduet og drite i hele turen.. haff.. Anonymous poster hash: f76d1...230 De sjekker somoftest ikke ID sammen med billetten med mindre du reiser til non-schengen-land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #9 Del Skrevet 7. august 2015 De sjekker somoftest ikke ID sammen med billetten med mindre du reiser til non-schengen-land. Men de sjekker vel passet? Eller om det går automatisk med scanner og at den oppdager at det ikke stemmer? Jeg har ikke flydd så mange ganger, kun en gang til England og en gang til Portugal. Mulig jeg er litt paranoid her, men google viste til mange artikler der folk har blitt nektet adgang Anonymous poster hash: f76d1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #10 Del Skrevet 7. august 2015 Sjefen min bestilte en gang billetter med feil kjønn på halve avdelingen Null problem. Og jeg har langt navn, på billettene mine kommer bare halve med. Aldri opplevd problemer.Anonymous poster hash: 5b2c0...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #11 Del Skrevet 7. august 2015 Jeg var i Italia tidligere i sommer, trengte ikke å vise pass én eneste gang på reisen. Anonymous poster hash: 9552b...09b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #12 Del Skrevet 7. august 2015 De sjekker som regel ikke passet når du skal til et annet land i Schengen, og Italia er med der. Når jeg har reist til Schengenland så har det ikke vært passkontroll. Er mellomlandingslandet også et Schengenland? Om du sjekker inn ved manuell skranke så kan det hende at de i praksis sjekker legitimasjon, men om du heller bruker appen eller sjekker inn på nett i forkant, og heller skriver ut bagasjeetikketer på automat på flyplassen så bør du komme deg gjennom rimelig greit. Jeg har hvertfall aldri opplevd at de er nøye på dette innen Europa. Hadde vært noe annet om du skulle til USA eller Australia, for der kan de være rimelig nøye. Anonymous poster hash: 40e90...796 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #13 Del Skrevet 7. august 2015 Takk så mye for svar, dere.. Mellomlandingene er i Tyskland. Jeg vil nok bruke online check in eller på app, men jeg er litt usikker på hvordan dette er i praksis. Da jeg reiste til Portugal viste jeg ikke pass, tror jeg. Billetten ble bare scannet om jeg ikke husker feil.. Jeg er bare veldig redd for å være kjempeuheldig sitte midt i krisa. Navnefeilen er jo ganske åpenbart en skrivefeil, for både mellomnavn og etternavn er jo riktig, og det står jo ikke "Julie" istedenfor "Linda", så jeg håper at de vil godkjenne det OM det skulle bli krise.. Anonymous poster hash: f76d1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #14 Del Skrevet 7. august 2015 Så ergerlig at du ikke fikk endret dette, da hadde jeg nok bare tatt sjansen og reist, ja. Som de andre her skriver, så vil du nok greit kunne komme deg UT av Norge (og dermed inn i Italia) på denne billetten, og da spesielt dersom du sjekker inn på forhånd eller evt på innsjekkingsmaskinene på flyplassen. Da er det jo ingen som faktisk sjekker at navnet i passet ditt stemmer 100 % overens med navnet på billetten. Når du skal hjem kan du imidlertid, dersom du skulle oppleve å møte på en skikkelig kverulant, bli nektet å reise på billetten der navnet er feilstavet. I utlandet må du med nesten 100 % sikkerhet sjekke inn manuelt, det er forholdsvis sjeldent at du får sjekket inn på automater. (Jeg har selv prøvd å sjekke inn på Lufthansa-automater på Frankfurt, men fikk beskjed om at dette ikke gikk fordi billettene mine ikke var kjøpt i Tyskland). Når du må sjekke inn manuelt i en skranke vil det jo være større sannsynlighet for at feilen oppdages, og du kan dermed dessverre risikere å oppleve å bli nektet å reise på den billetten du har nå.Anonymous poster hash: 15968...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 7. august 2015 #15 Del Skrevet 7. august 2015 Men de sjekker vel passet? Eller om det går automatisk med scanner og at den oppdager at det ikke stemmer? Jeg har ikke flydd så mange ganger, kun en gang til England og en gang til Portugal. Mulig jeg er litt paranoid her, men google viste til mange artikler der folk har blitt nektet adgang Anonymous poster hash: f76d1...230 Hele navnet mitt får aldri plass på billetten og jeg har aldri hatt problemer med det. Ikke en gang i USA. I verste fall må du kjøpe ny billett. Da er det verdt å ta sjansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #16 Del Skrevet 7. august 2015 Takk så mye for svar, dere.. Mellomlandingene er i Tyskland. Jeg vil nok bruke online check in eller på app, men jeg er litt usikker på hvordan dette er i praksis. Da jeg reiste til Portugal viste jeg ikke pass, tror jeg. Billetten ble bare scannet om jeg ikke husker feil.. Jeg er bare veldig redd for å være kjempeuheldig sitte midt i krisa. Navnefeilen er jo ganske åpenbart en skrivefeil, for både mellomnavn og etternavn er jo riktig, og det står jo ikke "Julie" istedenfor "Linda", så jeg håper at de vil godkjenne det OM det skulle bli krise.. Anonymous poster hash: f76d1...230 Tyskland er også med i Schengen, så det bør ikke være noe problem. Når du sjekker inn med App/på nett eller på flyplassens automat så har programvaren ingen forutsetning for å vite at navnet ditt ikke stemmer, så vidt meg bekjent kjøres det aldri noen sjekk mot personregisteret, alt den gjør er å sjekke deg inn, tilordne deg en plass og evt. skrive ut bagasjeetikett om du ønsker det. Jeg har heller ikke opplevd noen innsjekkingsautomater med scanner for pass ennå. Som noen påpeker her, så er det en sannsynlighet for at du ikke får sjekket inn via automati i Italia, det er faktisk vanligere i andre europeiske land at dette ikke er mulig enn det er i Norge. Det betyr at du har to valg, enten å sjekke inn manuelt i skranke eller på app/nettside på Lufthansas sider. Gjør du det første så er det jo en viss sannsynlighet for at de sjekker pass, og treffer man på feil person så kan de være nøye på det. Som regel går det grei i Europa, men jeg ville heller gått for det siste alternativet (innsjekking på app eller nett også på tilbakereisen fra Italia). Hvis det ikke er automater på flyplassen i Italia får du dog ikke skrevet ut bagasjeetikett, men da ville jeg heller reist kun med håndbagasje, evt. lagt noe av det du har med deg i samboerens bagasje (gitt at navnet hans på billetten er riktig stavet), og så kan han sjekke inn manuelt i Italia. Anonymous poster hash: 40e90...796 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #17 Del Skrevet 7. august 2015 Tusen takk, da har jeg blitt litt klokere. Jeg tenkte å sjekke inn på app eller online også på hjemreisen. Forhåpentligvis går det vel på app selv om det ikke er automat i Italia? Om det ikke er automat så kan vel han sjekke inn manuelt med bagasje og jeg med feil navn via online? For vi må vel ikke sjekke inn via samme metode begge to? Eller sjekkes vi inn begge to om vi velger online? Vi tenker uansett å ha med oss en innsjekket bagasje på deling, så det hadde jo vært veldig flott om han med riktig navn kunne ta seg av det, mens jeg sniker meg inn på online innsjekk. Beklager dumme spørsmål, jeg er ganske fersk på reising, noe jeg nå prøver å endre på Anonymous poster hash: f76d1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
funginger Skrevet 7. august 2015 #18 Del Skrevet 7. august 2015 Jeg har fire(nå fem) navn totalt og jeg har ofte reis med bare to eller tre av de på billetten. Det går helt fint. Fløy i mai til London med kun for- og etternavn, ser jeg.(sjekket mailen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #19 Del Skrevet 7. august 2015 Hele navnet mitt får aldri plass på billetten og jeg har aldri hatt problemer med det. Ikke en gang i USA. I verste fall må du kjøpe ny billett. Da er det verdt å ta sjansen. Når navnet er for langt så blir det forkortet i systemet, og det synes på skjermen men ikke billetten. Det er noe helt annet enn problemstillingen her. Anonymous poster hash: a6bc7...0da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Taystee Skrevet 7. august 2015 #20 Del Skrevet 7. august 2015 Jeg har måtte vise pass på flytur norge-polen og tilbake. Reiste nå nylig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå