AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Jeg har en lengre periode hatt et problem med at fireåringen drar ut tiden på bade, både morgen og kveld, med tull. Jeg føler jeg stort sett har kontroll på ungen, men akkurat i situasjonen på badet så føler jeg slett ikke det. Jeg vurderer to muligheter: Dersom han hører etter på beskjeder på badet, og gjør disse med en gang (altså å ikke si at han ikke klarer å kle av seg, ikke si at han ikke klarer å sette seg på do, ikke bli gele i beina når jeg "tvinger" han på doskåla, ikke tuller med vaskekluten osv), så får vi tid til to eventyr. Eller gi beskjed om at dersom han ikke hører på beskjeder så blir det null eventyr. Hva mener du er best?Anonymous poster hash: f69c2...8ae
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Hadde kanskje prøvd meg på belønning siden du føler det har sklidd litt ut. Anonymous poster hash: 6ae9c...63f
Sushi Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Det første er absolutt best. "Hvis du er superrask med å kle av deg nå så rekker vi å lese TO eventyr!" "Skal jeg ta tida på deg? Klar, ferdig, gå!" "Tror du at du klarer å komme ut av baljen og tørke deg før jeg er ferdig med å tisse?" Osv. Sånt funker veldig bra på min fireåring. I tillegg funker det å si fra på forhånd at hun skal følge beskjedene med én gang - før selve beskjeden er gitt. Altså, jeg sier til henne "når jeg sier fra at du må komme opp så vil jeg at du skal trekke ut proppen og komme opp med én gang, ikke sant?" - og så skryter jeg av henne når hun gjør det. Det funker jo ikke alltid, men ofte. Nekter hun helt så teller jeg til tre før jeg løfter henne ut av badet/bærer henne på do/kler på henne nattkjolen osv. Men det er jo ganske mye hyggeligere når hun prøver å være rask pga. konkurransen eller at hun vil lese flere bøker. 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 Det første er absolutt best. "Hvis du er superrask med å kle av deg nå så rekker vi å lese TO eventyr!" "Skal jeg ta tida på deg? Klar, ferdig, gå!" "Tror du at du klarer å komme ut av baljen og tørke deg før jeg er ferdig med å tisse?" Osv. Sånt funker veldig bra på min fireåring. I tillegg funker det å si fra på forhånd at hun skal følge beskjedene med én gang - før selve beskjeden er gitt. Altså, jeg sier til henne "når jeg sier fra at du må komme opp så vil jeg at du skal trekke ut proppen og komme opp med én gang, ikke sant?" - og så skryter jeg av henne når hun gjør det. Det funker jo ikke alltid, men ofte. Nekter hun helt så teller jeg til tre før jeg løfter henne ut av badet/bærer henne på do/kler på henne nattkjolen osv. Men det er jo ganske mye hyggeligere når hun prøver å være rask pga. konkurransen eller at hun vil lese flere bøker. Dette tar jeg til meg! I dag følte jeg spesielt badet før leggetid var veldig utfordrende. Noen dager føler jeg han hører godt etter, andre dager syns jeg alt blir en kamp.Anonymous poster hash: f69c2...8ae
Biloba Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 Belønning. Skryte når han holder tråden. Og litt knapp tone og fokus på gjennomføring når han saboterer. Og snakk med ham om saken, kanskje han egentlig er enig i at baderutinene ikke er det han heller vil bruke mye tid på? Du kan også f.eks utsette barne-tv til et visst tidspunkt og han må klare å bli ferdig på en gitt tid for å rekke hele. Det som er stas med baderitualet er gjerne at han har din oppmerksomhet og derfor vil forlenge tiden og utsette legging. Hvis dere har litt mor og sønn-tid før badet om kvelden, hjelper det kanskje.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #6 Skrevet 6. august 2015 Belønning selvfølgelig... Konsekvenstull er bare surr, og fører bare til at barnet blir lei seg. Anonymous poster hash: 73266...397
Sushi Skrevet 6. august 2015 #7 Skrevet 6. august 2015 Dette tar jeg til meg! I dag følte jeg spesielt badet før leggetid var veldig utfordrende. Noen dager føler jeg han hører godt etter, andre dager syns jeg alt blir en kamp.Anonymous poster hash: f69c2...8ae Sånn er det nok for de fleste av oss. Og jo mer sliten man er selv jo vanskeligere er det å holde tonen positiv...
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #8 Skrevet 6. august 2015 Belønning. Skryte når han holder tråden. Og litt knapp tone og fokus på gjennomføring når han saboterer. Og snakk med ham om saken, kanskje han egentlig er enig i at baderutinene ikke er det han heller vil bruke mye tid på? Du kan også f.eks utsette barne-tv til et visst tidspunkt og han må klare å bli ferdig på en gitt tid for å rekke hele. Det som er stas med baderitualet er gjerne at han har din oppmerksomhet og derfor vil forlenge tiden og utsette legging. Hvis dere har litt mor og sønn-tid før badet om kvelden, hjelper det kanskje. Du har kanskje rett i det siste. Vi har første uka etter ferien nå, så kanskje en liten reaksjon på at det plutselig ble mye mindre oppmerksomhet. Og at det resulterer i litt vanskelig stilling på badet. Oppmerksomhet får han jo der, selv om den er negativ.Anonymous poster hash: f69c2...8ae
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #9 Skrevet 6. august 2015 Belønning selvfølgelig... Konsekvenstull er bare surr, og fører bare til at barnet blir lei seg.Anonymous poster hash: 73266...397 Noen ganger må det jo konsekvenser til også.Anonymous poster hash: f69c2...8ae
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #10 Skrevet 6. august 2015 Sånn er det nok for de fleste av oss. Og jo mer sliten man er selv jo vanskeligere er det å holde tonen positiv... Godt å høre. Jeg kjenner humøret daler litt i det han begynner å bli vanskelig å få med inn på badet.Anonymous poster hash: f69c2...8ae
Missy1 Skrevet 7. august 2015 #11 Skrevet 7. august 2015 Tenk på hva som vil motivere deg mest på jobb. Om du får skryt hver gang du har gjort en god jobb, eller om du får tilsnakk/kjeft hver gang du har gjort noe feil? Voksne og barn er ikke så forskjellige. Vi motiveres av å få skryt for det vi har gjort bra. Om den eneste oppmerksomheten man får fra sjefen og kollegaer er kritikk for ting vi har gjort feil, så mister vi motivasjonen til å gjøre en god jobb. Det gjør barn også. Gi oppmerksomhet på den positive atferden, vis barnet at du har lagt merke til at h*n var flink. Når barnet gjør noe feil så trenger du ikke gi noe oppmerksomhet på det, så lenge du er flink til å gi oppmerksomhet på de positive tingene det trenger ikke være belønningssystem med fysiske premier, det kan gjerne bare være en kommentar som "så flink du er til å kle på deg pysjamasen din " Vi bruker denne "metoden" når vi trener med barnet vårt. Forsterke det positive og ignorere det negative. Vi bruker det også i hverdagen ift atferd og andre ting og vi ser at gutten vår responderer veldig positivt på det. For meg har det blitt en vane, så jeg gjør det samme med mine tantebarn (som ikke er vant til å få "skryt" for ting de gjør bra, uten å ha bedt om det) og jeg ser de lyser opp når jeg kommenterer at de har vært flinke. Det kan kanskje føles litt unaturlig i begynnelsen, men barn vil ikke føle samme ubehag som voksne kanskje gjør når de får mye skryt for små ting de har gjort. Jeg vokste opp med foreldre som aldri gav noe oppmerksomhet på de positive tingene jeg gjorde. Om jeg hadde gjort noe galt derimot, fikk jeg virkelig høre det. Om jeg kom hjem og var stolt over gode karakterer f.eks fikk jeg bare høre at jeg kunne gjort bedre. Dette har gjort meg til en usikker person og det har også resultert i at jeg syns det er vanskelig å ta imot skryt og positive kommentarer. Hadde jeg vokst opp med foreldre som var flinke til å forsterke det positive, så hadde jeg nok vært mye flinkere til å faktisk ta til meg skryt. Ved at foreldrene gir barn bekreftelse uten at de har bedt om det, gjør også at de ikke hele tiden søker bekreftelse overalt. De vil bli mer bevisst på hvilken atferd som er bra og hvordan det "lønner seg" å oppføre seg 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #12 Skrevet 7. august 2015 Du har kanskje rett i det siste. Vi har første uka etter ferien nå, så kanskje en liten reaksjon på at det plutselig ble mye mindre oppmerksomhet. Og at det resulterer i litt vanskelig stilling på badet. Oppmerksomhet får han jo der, selv om den er negativ.Anonymous poster hash: f69c2...8ae Ikke gi dårlig atferd oppmerksomhet. Det skal være kjedelig å oppføre seg dårlig. Men fokuser mest på belønning når han gjør det rette, det er mest motiverende, selv om konsekvenser også er noe barn må lære seg for å fungere i et samfunn. Begge deler, men ikke direkte straff (kunn indirekte gjennom ignorering av dårlig atferd). Anonymous poster hash: fd742...612
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #13 Skrevet 7. august 2015 Se det fra denne vinkelen: Sjefen din lover deg 2 ekstra fridager hvis du blir ferdig med en krevende arbeidsoppgave i dag.... eller sjefen din trekker deg i lønn hvis du ikke blir ferdig med oppgaven i dag.... Hva tenker du, og hva synes du om sjefen sine forslag? Hva gir deg mest arbeidsglede og får deg til å føle deg bra?? Anonymous poster hash: 73266...397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå