Gå til innhold

Hvordan like selleri?

Gjest Mocchhaa

Anbefalte innlegg

Gjest Mocchhaa

Jeg har fått sansen for grønnsakssuppe, og jeg lager det ganske enkelt med spinat, gulrøtter, løk, purreløk, kål og hva enn man kan bruke i en grønnsakssuppe. 

Jeg vet at selleri er veldig vanlig å ha i suppe, og jeg har jo lyst å bruke dette da det er veldig bra for deg. MEN, jeg takler ikke lukten av selleri eller smaken. Det er noe av det støggeste jeg har smakt, for å være ærlig.. Men dette er jo når den er rå. 

Blir sellerismaken dempet når den blir kokt, eller? Hvordan smaker egentlig selleri når den er kokt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke stangselleri, men sellerirot er ikke så ille. Det finnes mye annet som er bra for deg her i livet, så om du ikke liker EN rotgrønnsak, overlever du nok med god helse i behold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Jeg liker ikke stangselleri, men sellerirot er ikke så ille. Det finnes mye annet som er bra for deg her i livet, så om du ikke liker EN rotgrønnsak, overlever du nok med god helse i behold. :)

Hehe, ja det gjør jeg nokk, men jeg vil jo så gjerne lære meg å like det! :P 

Er sellerirot bedre i suppe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selleri er da ikke så fantastisk sunn. Inneholder ikke spesielt mye næring sammlignet med andre grønnsaker. Fordelen med selleri er at den er så kalorifattig at man vel bruker flere kalorier å tygge og fordøye den enn man faktisk får ut av den.

Dessuten hvis du absolutt lurer på hvordan det smaker kokt er det jo for farsken bare å prøve det da. Herrejemini.

Endret av MinnisMus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke mulig å like selleri, så du kan like gjerne legge fra deg tanken, først som sist.

Anonymous poster hash: d3def...a3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Selleri er da ikke så fantastisk sunn. Inneholder ikke spesielt mye næring sammlignet med andre grønnsaker. Fordelen med selleri er at den er så kalorifattig at man vel bruker flere kalorier å tygge og fordøye den enn man faktisk får ut av den.

Vel, det sies at den er veldig sunn, men mulig du har rett. Uansett vil jeg lære meg å like det, og også ha noe for å fylle suppen eller hva enn jeg lager med, mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker både stangselleri og vanlig sellerirot når jeg lager grønnsaksuppe. Man kjenner smaken av selleriroten, men ikke så mye av stangsellerien. Man trenger jo ikke bruke så mye i suppa da. Er jo mye annet godt man kan tilsette også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det gjør jeg nokk, men jeg vil jo så gjerne lære meg å like det! :P

Er sellerirot bedre i suppe? 

Seleriroten har en mildere smak enn stangsellerien. Du kan bruke den i supper ja, den må kokes en stund. Den er også fin bakt i ovnen sammen med andre grønnsaker og evt. poteter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Seleriroten har en mildere smak enn stangsellerien. Du kan bruke den i supper ja, den må kokes en stund. Den er også fin bakt i ovnen sammen med andre grønnsaker og evt. poteter.

Takk! Får manne meg opp å prøve da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kaste bort penger og tid på mat du ikke liker? Livet er for kort for det. Så drit i hele selerien.

Anonymous poster hash: 9cdbe...59b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker heller ikke selleri. Men jeg pleier å ha det i div mat så lenge smaken blir skjult. 

Anonymous poster hash: b0ec9...2c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selleri eller sellerirot er nesten uvurdelig i supper, sauser, gryter og i kraft. Enhver kokk vil bruke bl.a denne for å lage god kraft. Det er stor forskjell på rå og kokt selleri.

Når det gjelder sunnhet. Selleri er stappfull av C vitaminer, den inneholder kostfiber kalium, folsyre, mangan, vitamin B6, kalsium vitamin B1, B2, magnesium, vitamin A, fosfor og jern.

Studier viser at selleri senker blodtrykket og motvirker alzheimer og demens. Den bremser også utviklingen av kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte litt smått kuttet selleri (stangselleri, stilkselleri) i gryteretter, den setter en fin spiss om det ikke blir for mye. Har prøvd å spise den rå, men måtte gi opp. Livet er for kort til å tvinge i seg ting man ikke liker. Det er så mye annet man kan spise isteden. Nesten alle grønnsaker passer fint i supper om du først surrer grønnsakene i litt fett, og etter at de er kokt møre i buljong, kjører dem med stavmikser - kjempegreit for alle som "ikke liker grønnsaker"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...