AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Hei, Vi har en datter som sluttet med bleie på dagtid rett etter toårsbursdagen. Hun var også tørr på natten i to uker, men så reiste vi på sommerferie, hun ble stresset, og vi tok dermed på nattbleien igjen. Vi har prøvd flere ganger å slutte med bleie på nattersitid, men hun sover så utrolig tungt, at hun merker ikke at hun tisser i søvne. Hun tisser mye også, ikke bare litt. Vi har prøvd belønningsskjema og alt "etter boken", men hun blir stresset av det, og hun føler at hun skuffer oss. Vi forteller henne gang på gang at dette er ikke noe hun kan noe for. Nå er det kommet til et punkt der hun føler at dette er hennes "hemmelighet" og at ingen må få vite dette. Er det noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å hjelpe henne? Jeg vet mange tar barna med på do på natten før dere legger dere, men vil jo egnetlig ikke at kroppen skal bli vant til dette. Må påpeke at hun ellers er en veldig trygg jente, så ingen andre problemer enn nettopp dette. Nå har vi begynt på nytt med at hun ikke skal drikke etter kl 18, og må huske å gå på do som det siste gjør før legging. Er de noen andre som har erfaring med såpass gamle barn som fortsatt bruker nattbleie? Anonymous poster hash: 8c172...532
Gjest Magnifiq Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Jeg tisset på meg til jeg hvertfall begynte på skolen. Foreldrene mine prøvde alt uten hell. (Tissealarm, følge på do, ikke følge på do etc). Gikk over av seg selv, men husker jeg syns det var fryktelig flaut.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Vi bruker metoden med å bære barnet på do før vi selv legger oss. Funker kjempebra! Har gjort det i et par mnd nå, og kommer til å fortsette med det en god stund til. hadde uhell en gang i uka før. har bare hatt ett uhell etter vi begynte med det, og det var en dag hun hadde vert hos bestemor og der går det i store mengder saft, så jeg pleier å ta henne tidligere på do da,men glemte det denne dagen.... :/ Hun er fire år.Anonymous poster hash: 601a7...a44
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Det nye nå er jo at man ikke skal vekke barnet før man selv legger seg fordi barnet ikke er våkent og kjenner at det tisser. Så på den måten lærer ikke barnet å tisse selv om natten. Dere må bare ta tiden til hjelp. Det blir ikke sett på som unormalt at barn tisser på seg om natten langt over skolealder. Vi har prøvd mye, men ingenting har fungert. Vi har også prøvd medisiner (hormoner) som skal sette ned urinproduksjonen, for den er det mye av. Men problemet kom jo bare senere på natten, så det fungerte ikke. Vi har fått som råd å ta tiden til hjelp. Kroppen vil etterhvert modnes ordentlig og så går det over av seg selv. Her brukes det nattbleier som kjøpes i vanlig butikk. Anonymous poster hash: 09c92...91c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #5 Skrevet 7. august 2015 Hva med kladd i stedet for bleie? Det får man kjøpt på apotek. Og har dere snakket med lege om dette for å utelukke noe fysisk (for eks uvi eller diabetes)? Det er det første jeg hadde gjort. Å nekte et barn drikke om det er tørst synes jeg er på kanten. Da får man heller benytte andre tiltak.Anonymous poster hash: 791c3...356
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 TS her: Takk for svar alle sammen! Skal sjekke med lege og ta tiden til hjelp! Tar gjerne i mot flere erfaringer også! Anonymous poster hash: 8c172...532
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 Dette høres helt klart ut som et problem som bør utredes hos lege for å utelukke fysisk sykdom. Å bære på toalettet eller alarmmatter hjelper skjelden eller aldri for disse barna, de sover for tungt. Husker ikke om det er 4 eller 6 år som er grensen for å få bleier på blå resept. Anonymous poster hash: aff8c...eba 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Dattera til venninna mi hadde samme problem. Hun klarte å slutte med nattbleie nå i sommer, litt over 7 år gammel. Var ikke noe galt, hun trengte bare ekstra tid.Anonymous poster hash: 4564e...c5f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #9 Skrevet 8. august 2015 Dette høres helt klart ut som et problem som bør utredes hos lege for å utelukke fysisk sykdom. Å bære på toalettet eller alarmmatter hjelper skjelden eller aldri for disse barna, de sover for tungt. Husker ikke om det er 4 eller 6 år som er grensen for å få bleier på blå resept. Anonymous poster hash: aff8c...eba Vår datter er åtte og bruker bleie. Iflg lege er det ikke noe å stresse med. Vi tar tiden til hjelp. Eldstemann var syv da han plutselig var tørr. Tror det kommer når de er moden.Anonymous poster hash: e37e2...ee0
Rosalie Skrevet 8. august 2015 #10 Skrevet 8. august 2015 Siden jenta selv syns dette er flaut, så ville jeg bestilt legitime og hørt om Minirin er et alternativ. http://www.torrhelenatten.no/helsepersonell/minirin/
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #11 Skrevet 8. august 2015 TS her: Takk for alle svar og erfaringer, det setter jeg pris på. Jeg tok henne med til legen på fredag, egentlig i full panikk over at nå har hun sikkert diabetes, som absolutt ikke er noe å spøke med.... Uansett, hun er i tipp topp form, så det er ikke noe medisinsk galt med henne, av det vi vet om ihvertfall. Legen sa at 15 % av alle 5 åringer sliter med dette fortsatt, men at det ikke er noe som foreldrene nødvendigvis roper så høyt om. Han sa også at han ikke anbefaler noe som helst medisinering osv før barna er 6-7 år. For de aller fleste går dette over av seg selv, hun bare sover veldig tungt. Tar gjerne i mot flere erfaringer dersom noen har noen gode tips eller erfaringer. Alt hjelper. Anonymous poster hash: 8c172...532
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #12 Skrevet 8. august 2015 Hva med kladd i stedet for bleie? Det får man kjøpt på apotek. Og har dere snakket med lege om dette for å utelukke noe fysisk (for eks uvi eller diabetes)? Det er det første jeg hadde gjort. Å nekte et barn drikke om det er tørst synes jeg er på kanten. Da får man heller benytte andre tiltak.Anonymous poster hash: 791c3...356 Bare for å være tydelig - vi nekter henne ikke drikke, vi har bare fokus på å heller drikke mer på dagtid, og heller prøve å ikke drikke rett før sengetid. Men dersom hun er tørst får hun selvsagt drikke! Anonymous poster hash: 8c172...532 1
minister-mio Skrevet 8. august 2015 #13 Skrevet 8. august 2015 Er det noe å stresse med, hun er jo bare fem
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #14 Skrevet 8. august 2015 Vet om et par stykker som tisset seg ut om natten til de var 14 og 17 år. Og det er også en del som slipper militæret fordi de har dette problemet. Dere må bare ta tiden til hjelp. Og tror ikke plastlaken er noe bedre igrunn enn bleie. Er ikke noe særlig å våkne i våt seng hver natt, spessielt hvis det er mye urinproduksjon. Ta tiden til hjelp, og oppsøk lege.Anonymous poster hash: ea5fb...de6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå