AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Hei dere! Er helt fersk på dette! Har bestilt meg EL-testen. På bruksanvisningen snakkes det om syklus. Jeg aner ikke hva min syklus er. Det jeg vet er at jeg fikk mensen onsdag/torsdag forrige uke. Jeg forsto det slik at jeg skulle vente med å starte testingen til dag 11 etter første mensdag. Blir det riktig at jeg da starter å teste meg nå på lørdag? OG, jeg ser at flere her skriver dager nedover med resultat av EL-test. Feks 1 Dg: 2 Dg: 3 Dg. etc. Når er egentlig 1, 2, 3 dag etc? Er det bare tilfeldig når du starter å teste, eller er det feks. 1 mensdag ? Beklager, jeg henger ikke helt med på dette Håper på svar Anonymous poster hash: c45f9...3d7
Gjest Valmuen Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Man pleier å snakke om syklusdag, første dag med mensen er første dag i syklus. Hvis du har 28 dagers syklus, eller ikke vet, ville jeg startet rundt syklusdag 10. Etterhvert som du har gjort det noen ganger finner du ut når du burde starte med din syklus. Jeg får ikke positiv test før syklusdag 19, så begynner et par dager før det.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Syklus er fra første mensdag til første dag i neste mens.(telles ikke med på sykluslengde.) Sykluslengden er antall dager mellom hver mens. Eggløsnigen kommer en gang mellom hver mens. Stort sett 14 dager før neste mens. Har man 28 dagers syklus(som er det mest vanlige) har man eggløsning midt i, på syklusdag 13/14. Eggløsningstesting bør man begynne med på syklusdag 10/11 ja, men det vil avhenge litt av syklus lengde, jo kortere syklus jo tidligere vil eggløsning komme. Og senere ved lengre syklus. Når du nærmer deg eggløsning vil du sannsynligvis oppleve at testen blir gradvis sterkere. Det er fordi den slår ut på et hormon(LH) som stiger fram mot eggløsning. Når hormonet når en topp, vil testen slå positivt ut(strekene like sterke). Når LH når denne toppen vil kroppen gjøre seg klar til å slippe egget. Og eggløsningen skjer normalt sett 12-36 timer etter denne toppen. Etter at egget slipper fra eggstokken vil det leve i ca 24 timer. Det er i løpet av disse 24 timene at det vil kunne befruktes. 14 dager etter eggløsning kan man forvente mens eller positiv test(hvis graviditet) Ved sex annenhver dag i den fruktbare perioden(4 dager før el og en dag etter) vil man ha stor sjanse for å treffe eggløsningen Mer om syklus og eggløsning kan du lese her: http://www.syklus.info/ Anonymous poster hash: 7eebc...08b 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 Man pleier å snakke om syklusdag, første dag med mensen er første dag i syklus. Hvis du har 28 dagers syklus, eller ikke vet, ville jeg startet rundt syklusdag 10. Etterhvert som du har gjort det noen ganger finner du ut når du burde starte med din syklus. Jeg får ikke positiv test før syklusdag 19, så begynner et par dager før det. Takk! Det var oppklarende! 😊 Da skal jeg starte å regne min syklus! TS 😊Anonymous poster hash: c45f9...3d7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 Syklus er fra første mensdag til første dag i neste mens.(telles ikke med på sykluslengde.) Sykluslengden er antall dager mellom hver mens. Eggløsnigen kommer en gang mellom hver mens. Stort sett 14 dager før neste mens. Har man 28 dagers syklus(som er det mest vanlige) har man eggløsning midt i, på syklusdag 13/14. Eggløsningstesting bør man begynne med på syklusdag 10/11 ja, men det vil avhenge litt av syklus lengde, jo kortere syklus jo tidligere vil eggløsning komme. Og senere ved lengre syklus. Når du nærmer deg eggløsning vil du sannsynligvis oppleve at testen blir gradvis sterkere. Det er fordi den slår ut på et hormon(LH) som stiger fram mot eggløsning. Når hormonet når en topp, vil testen slå positivt ut(strekene like sterke). Når LH når denne toppen vil kroppen gjøre seg klar til å slippe egget. Og eggløsningen skjer normalt sett 12-36 timer etter denne toppen. Etter at egget slipper fra eggstokken vil det leve i ca 24 timer. Det er i løpet av disse 24 timene at det vil kunne befruktes. 14 dager etter eggløsning kan man forvente mens eller positiv test(hvis graviditet) Ved sex annenhver dag i den fruktbare perioden(4 dager før el og en dag etter) vil man ha stor sjanse for å treffe eggløsningen Mer om syklus og eggløsning kan du lese her: http://www.syklus.info/Anonymous poster hash: 7eebc...08b Tusen takk for langt og informativt svar! Uff, det blir mye 'matte' å ta hensyn til skjønner jeg. Men hvis jeg har sex hver dag i fire- fem dager fra EL-testen slår positivt ut (og gjerne når man ser at det nærmer seg), så bør man klare å treffe? Det jeg er engstelig for er at testene aldri vil slå ordentlig ut. Synes jeg leser så mye om at mange mener de ikke ser strekene tydelig nok etc. og at dette skaper mye tvil. Krysser fingrene 😊 Uansett, igjen, takk for svar! Jeg har blitt mye klokere 😊😊 TSAnonymous poster hash: c45f9...3d7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #6 Skrevet 7. august 2015 Tusen takk for langt og informativt svar! Uff, det blir mye 'matte' å ta hensyn til skjønner jeg. Men hvis jeg har sex hver dag i fire- fem dager fra EL-testen slår positivt ut (og gjerne når man ser at det nærmer seg), så bør man klare å treffe? Det jeg er engstelig for er at testene aldri vil slå ordentlig ut. Synes jeg leser så mye om at mange mener de ikke ser strekene tydelig nok etc. og at dette skaper mye tvil. Krysser fingrene Uansett, igjen, takk for svar! Jeg har blitt mye klokere TSAnonymous poster hash: c45f9...3d7 Det beste er å ikke stole blindt på testene og ikke la seg bli stressa av de. Jevnlig sex er det viktigste, ikke nødvendig med hver dag.. Om dere har sex annenhver dag fra syklusdag 10-18/20, skulle sjansen være stor for å treffe eggløsningen. Se samtidig etter tegn på eggløsning, som økt utflod, noen kan også å ha murring og lett smerte i eggstokkområdet Anonymous poster hash: 7eebc...08b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå