Gå til innhold

Forsinkelsesrente når leier ikke har betalt leie på 2 måneder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi leier ut en leilighet til et par, og vu har vært sløve med å sjekke at husleien har kommet inn. Nå viser det seg at de kun har betalt halv husleie i februar, mai, juni og juli. Dette betyr at de ikke har betalt leie for to måneder totalt. Augustleia forfaller om noen få dager, så det blir spennende å se om hele månedsleia for august kommer da.

Ifølge kontrakten kan vi sende varsel der de må betale innen 2 uker, eller så kan de bli kastet ut. Det står at "I varselet, som tidligst kan sendes på forfallsdagen, skal det stå at utkastelse vil bli begjært dersom fraflytting ikke skjer, samt at utkastelse kan unngås dersom leien med renter og kostnader blir betalt før utkastelse gjennomføres." 

Det vi lurer på, er hvordan vi skal beregne renter på de pengene som de ikke har betalt? 

De har betalt inn tre måneder med depositum på depositumskonto, så om de ikke betaler så får vi vel ta det som mangler av depositumet.

Anonymous poster hash: 170d7...f65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

sørg for å få pengene øyeblikelig eller sett igang purring og utkastelse. Det tar ofte opp til 3 månder å bli kvitt leieboere somk ikke drar frivillig..

Anonymous poster hash: 3b3d8...79a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, vi skal sende dem purring i kveld eller i morgen, som er formulert som et varsel om at dersom de ikke betaler innen to uker, så vil det bli begjært utkastelse. Syns du vi skal henge oss opp i de rentene, eller bare fokusere på å kreve inn de pengene som mangler i dette varselet? Jeg vet egentlig ikke om vi har krav på renter en gang. Herlighet så sløvt at vi ikke har fått med oss dette. Vi er flere som eier sammen, og hun som sitter med innbetalingskontoen og ansvar for å sjekke denne har ikke fulgt opp. Så utrolig irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd å snakke med dem? Jeg ville gjort det før styret med utkastelse, dere vil kunne ende med å tape penger på det (tre måneders depositum, dekker de to de skylder pluss en måned frem i tid, og så tar det kanskje enda tre måneder før de er ute av huset, uten noen leie). 

Hva med å sende ei melding og spørre om de har penger til det som mangler av husleien de siste månedene? Foreslå at de betaler halvannen husleie i fire måneder frem i tid feks. Hvis de sier de ikke har penger så informerer du om at da må du sende formelt purrevarsel. Kan hende de plutselig hoster opp noen kroner da, og samtidig har du fremstått som en løsnignsorientert utleier. 

Anonymous poster hash: da2de...c57
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for godt forslag, c57! Jeg skal høre med de to andre hva de tenker om dette forslaget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for godt forslag, c57! Jeg skal høre med de to andre hva de tenker om dette forslaget.

Det eneste dere taper er et par sms og en ekstra dag før purrevarsel. :) 

Men dere kan oppnå takknemlige leietakere som kanskje har pengene, men at overføringen til en av de har stoppet opp e.l. Man vet jo aldri grunnen, og hvis dere viser at dere spør før dere handler så kan det hende dere får "trofaste" leietakere som blir i flere år fremover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er snodig at det har stoppet opp, for de kjøpte seg en splitter ny bil i juni og har vært på ferieturer i sommer, så det virker jo som at det finnes penger der. Det er mannen i paret som ikke betaler sin del, mens hun betaler sin del hver måned. Det hadde forsåvidt ikke gjort så mye om de flyttet heller, da de har en hund som står og bjeffer hver gang den er alene hjemme. Men de er jo hyggelige nok, og har betalt hele veien fram til de siste månedene, så er jo kjedelig om avslutningen på leieforholdet skal bli sånn. Nå skylder han jo nesten 20 000. Vi vil ikke tape penger heller, så er kanskje greit å være litt hyggelige og løsningsorienterte, heller enn å hoppe rett på skriftlig varsel og trussel om utkastelse dersom pengene ikke kommer innen to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg vil tro det er lurt. Det kan jo være at han ikke følger med på om husleia blir trekt fra regningskontoen, og ikke har oppdaget det? Når de tydeligvis har penger så forsøk å snakk med de ja, da slipper dere å tape noe. 

Det med hunden kan dere ta opp, men ikke i samme slengen med leia. (Hvis hunden bjeffer til sjenanse for andre når den er alene hjemme kan den jo ikke være alene hjemme.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker vi tar en ting om gangen, ja. Prøver å snakke med dem om husleia og håper det ordner seg. Jeg syns vel egentlig ikke de fortjener en nedbetalingsplan, men det er kanskje bedre enn å lage masse drama med utkastelsestrusler og det hele. De bor rett over oss. Bør vi sende SMS eller gå opp og snakke med dem?

Det med hunden har vi tatt opp flere ganger, men det hjelper ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker vi tar en ting om gangen, ja. Prøver å snakke med dem om husleia og håper det ordner seg. Jeg syns vel egentlig ikke de fortjener en nedbetalingsplan, men det er kanskje bedre enn å lage masse drama med utkastelsestrusler og det hele. De bor rett over oss. Bør vi sende SMS eller gå opp og snakke med dem?

Det med hunden har vi tatt opp flere ganger, men det hjelper ikke. 

Jeg ville sendt sms slik at det er skriftlig om det skulle være nødvendig senere. 

Angående hunden så må dere si fra at de må sørge for at hunden ikke er hjemme alene, ellers kan de ikke bo der. Les hundeloven angående sjenerende støy. Hvordan har dere tatt det opp tidligere? Dere må være bestemte, hunder som bjeffer når de er alene er plagsomt. Spør evt en advokat om råd, for det skal ikke være slik. http://www.dagbladet.no/2013/09/24/tema/bolig/klikk/29433787/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dama har betalt sin halvdel og mannen ikke hadde det jo vært veldig hyggelig av dere å sende sms først. Hun blir sikkert stressa og sint på kjæresten sin når hun finner ut hvor sløv han har vært og for hennes del er det jo greit å ikke bli truet med hjemløshet. Det kan ha skjedd en feil i nettbanken eller noe som er lett å fikse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er leit at hun har betalt og han ikke har betalt. Det er trist at hans manglende betaling skal gå ut over henne.

Når det gjelder hunden har vi vel egentlig vært det motsatte av bestemte. Vi har kjørt den forståelsesfulle linja med at det er fint om de kommer hjem, slik at hunden slipper å være alene, siden det høres ut som at den ikke har det bra når den står alene. Ofte svarer svarer de ikke i det hele tatt på de meldingene, og kommer ikke på flere timer. De jobber, så selvsagt kan de ikke komme hjem umiddelbart, men de burde muligens ikke ha hund, siden de ikke vil ta jobben med å trene den til å takle å være alene. Vi har hund selv, så vet at det ikke er lett, men det må gjøres. I tillegg kjører de pirattaxi noen helger, og da står hunden og bjeffer og uler helt til de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å snakke med dem? Jeg ville gjort det før styret med utkastelse, dere vil kunne ende med å tape penger på det (tre måneders depositum, dekker de to de skylder pluss en måned frem i tid, og så tar det kanskje enda tre måneder før de er ute av huset, uten noen leie). 

Hva med å sende ei melding og spørre om de har penger til det som mangler av husleien de siste månedene? Foreslå at de betaler halvannen husleie i fire måneder frem i tid feks. Hvis de sier de ikke har penger så informerer du om at da må du sende formelt purrevarsel. Kan hende de plutselig hoster opp noen kroner da, og samtidig har du fremstått som en løsnignsorientert utleier. 

TS burde absolutt sende purringen med trussel om utkastelse. Dersom de faktisk betaler kastes de jo ikke ut, og problemet er ute av verden. Det har ikke noe formål å bare "snakke med dem" - betale må de jo uansett, og om de mot formodning ikke skulle det må utkastelsesprosessen igang - den er lang og jo snarere den starter, jo bedre.

Det koster TS hverken tid eller penger å sende varsel om utastelse - det forsikrer bare om at hun har gjort det formelt riktige om det trengs. 

Om det er en enkelt "feil" så er det bare å betale resten. Ingen har tapt noe på at du har sendt det skriftlig, du har bare sikret deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentene vil jeg tro er den renta dere får i banken for å ha penger der. Om den er 1,70% vil det da bli et helt ubetydelig beløp som ikke er verdt å regne ut engang. Dere kan jo si at de skal slippe rentene, så virker dere hyggeligere enn dere er ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har snakket med en jurist nå, og hun sier at forsinkelsesrenten er på 9 % fra juli. Det er visst en egen lov om forsinkelsesrenter. Så da er det jo brått litt penger, siden det er et eget krav på renter for hver månedsleie som mangler, og det mangler jo leie helt fra februar. 

Jeg tenker at det kanskje er lurt å gjøre som Neeli00 sier, og sende varselet med en gang. Da har vi vårt på det rene når det kommer til det formelle. Vi kan jo skrive det og gå til dem (vi bor jo i samme hus) og levere det, og si på en hyggelig måte at "her er varselet, og dersom dere betaler umiddelbart så vil det ikke komme noe eget krav om forsinkelsesrenter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har snakket med en jurist nå, og hun sier at forsinkelsesrenten er på 9 % fra juli. Det er visst en egen lov om forsinkelsesrenter. Så da er det jo brått litt penger, siden det er et eget krav på renter for hver månedsleie som mangler, og det mangler jo leie helt fra februar. 

Jeg tenker at det kanskje er lurt å gjøre som Neeli00 sier, og sende varselet med en gang. Da har vi vårt på det rene når det kommer til det formelle. Vi kan jo skrive det og gå til dem (vi bor jo i samme hus) og levere det, og si på en hyggelig måte at "her er varselet, og dersom dere betaler umiddelbart så vil det ikke komme noe eget krav om forsinkelsesrenter."

Jeg ville absolutt gjort det. Skriv det slik du gjorde lenger opp, at utkastelse kan unngås om leien betales med renter. Så kan du separat opplyse om at rentene ikke er det viktigste og at de unngår utkastelse om de bare betaler leien. Men ha det korrekt formulert.

Jeg ville skrevet dette som et brev og sendt det i posten, med kvittering. Det formelle er faktisk viktig her, og du vet ikke hvor viktig inntil du har gjort det feil - de kan bruke det mot deg om du ikke har formalitetene i orden, eller benekte purringen.

Dersom du har nummeret kan du separat sende en sms og opplyse om at de mottar en purring, dersom du synes det virker for strengt å bare sende et brev.

Legger til at så lenge de har EN kontrakt, og ikke flere separate, så betaler de leien sammen. Om en av dem ikke har betalt er deres sak, ikke din. Du forholder deg til paret som en leietaker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk,  Neeli00! Skal sørge for at alt går helt korrekt for seg, slik at vi har vårt på det rene om det skulle gå så langt som at de faktisk må kastes ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi endte med å ikke sende brevet rekommandert, men leverte det personlig i går kveld, sammen med en oversikt over innbetalingene som er kommet i år. Da fikk de se svart på hvitt hvilke betalinger som mangler. Han var ikke hjemme, men hun var. Hun trodde det bare manglet tre halve leier, men tok det fint at det manglet fire. Vi fokuserte ikke noe på de forsinkelsesrentene. Vi nevnte dem ikke i brevet og nevnte ikke at det kommer til å komme et separat krav om det heller. Jeg angrer på det nå, fordi det viste seg at det absolutt ikke er noen glipp at de pengene ikke er betalt. Det er faktisk helt med overlegg. Han er nemlig student, og har derfor dårlig råd, ifølge samboeren, så han har vært på Nav og prøvd å få dem til å "ordne opp", men det vil de ikke, fordi han er student."
Åpenbart. Nav hjelper kun studenter med barn. At han tror at de vil hjelpe ham og går dit i stedet for å skaffe seg en jobb, er så tafatt at jeg ikke finner ord.

Så han har spekulert i å droppe leia, og håpet at han kan få betale senere. Litt merkelig at han da ikke har tatt kontakt med noen av oss om det, syns jeg. Samboeren ble glad da hun så at det var hele to uker til de må betale, for da kan han bruke den store summen han får av Lånekassen på det. Men Lånekassen betaler bare ut litt over 20 000 kroner nå. 20. august forfaller augustleia også, så da må han betale inn nesten 25 000 kroner. Om han ikke har jobbet i sommer, så forstår jeg ikke helt hvor han skal få de pengene fra. Det er jo ikke vårt problem - antagelig må hun legge ut for ham. Jeg er glad vi ikke tilbød noen nedbetalingsplan, da det åpenbart hadde vært en dårlig idé med tanke på at han helt bevisst har droppet å betale sin del av leien i flere måneder. I natt var det et veldig bråk med musikk og prat der oppe. Det har vi ikke opplevd før, så vi tolket det vel nesten som at han ikke har råd til leia uansett og nå har resignert. Han åpnet ikke døra da vi banket på for å be han dempe seg. 

Det viser seg dessverre at det er noe tull med depositumet til disse folka også. Hun av oss utleiere som har ansvaret for det økonomiske sa ja til Nav-garanti fra disse to. Da den gikk ut skulle det ordnes så det ble opprettet depositumskonto. I stedet har hun latt dem betale inn penger for to ekstra husleier, og de står på den vanlige betalingskontoen for husleie, ikke på noen egen depositumskonto. Jeg ble utrolig provosert da jeg fikk vite dette i går. I tillegg har hun rotet vekk kontrakten deres. Jeg kjenner at jeg nå ikke stoler på at hun kan ha dette ansvaret mer, og at vi to andre får overta dette fra henne, slik at ting blir på stell framover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff så kjipt ts, og ikke minst frekt av leietakerne! Syns absolutt du skal starte utkastelsesprosess hvis alt de skylder ikke kommer inn om to uker. Nav-garanti er dessverre ikke verdt papiret den er skrevet på, så det er utrolig syns at dere har blitt lurt vedr dette. Det lønner seg dessverre sjelden å være snill, og det er dyrkjøpt erfaring. Husk skikkelig depositumskonto neste gang, sjekke hver mnd at pengene kommer inn og bare lei ut til folk med jobb som du vet har inntekt. Da er det mulig å få tvangstrekk på det som skyldes fra lønna om alt annet går galt. 

Anonymous poster hash: 56749...20f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...