Gå til innhold

Hypofysesvulst, noen erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har akkurat fått påvist hypofyaesvulst. Har pcos og fått lavt stoffskifte. De tror alt dette henger sammen. Hvilke symptomer hadde dere? Og hva skjedde etterpå? Er litt bekjymret og syns det høres ekkelt ut. Har vært mye dårlig. Håper på svar❤️

Anonymous poster hash: dc1a3...1a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så trist å høre :( Håper dette ikke er en malign tumor, og håper du får en god prognose  :hug:

Anonymous poster hash: d1563...ebd
AnonymBruker
Skrevet

Det håper jeg da det ikke er! Tenkte ikke på det en gang, har hørt det er så vanlig med slike svulster. Men etter det legen sa virket det bare som en vanlig hormonproduserende tumor?

Anonymous poster hash: dc1a3...1a2

Skrevet

Eg var 18 år når eg fekk påvist hormonproduserende svulst i hypofysen. Budde på hybel, og hadde ikkje nært nok forhold til foreldre til å fortelje om det. Eg googla masse (og fann heldigvis betryggande informasjon), og hadde ein lege eg hadde tillit til.

Eg fekk medisiner som dempa hormonproduksjonen, og blei godt ivaretatt og oppfulgt av legen (dvs spesialist i indremedisin).

3 år seinare fekk eg lavt stoffskifte. Godt mulig det er samanheng mellom desse to, det har eg aldri tenkt på. Stoffskiftet var tungt å få orden i. Med opptrapping på medisin og dosejusteringar tok det ca 1 år før kroppen var i orden igjen. Det er vanlig, i tilfelle du er i oppstart no. Men det blir bra til slutt.

Eg gjekk på medisinane mot hormonsvulsten til eg vart planlagt gravid i 2008. MR etter avangerskapet viste at svulsten hadde krympa inn. Borte vekk!

Til sist: svulster i hypofyse er relativt vanleg, opptil 5 % av befolkningen har dette. Dei færraste blir oppdaga. Og av desse er fåtallet ondarta. Det er verre plasseringa som er problematisk ved eventuell vekst, kan trykke på synsnerve bl.a.

Skrevet

Har du Cushings? Jeg har lavt stoffskifte, pcos og mange ubestemmelige symptomer... De tok MR av hypofysen min fordi de mistenkte at jeg hadde cushings. Hypofysen min var fin, så jeg fikk aldri noen løsning på problemet...

Spør og grav så mye du kan på legekontoret/spesialisten/sykehuset. IOM at de ikke har gjort noe med dette umiddelbart, vil jeg anta at svulsten er godartet, men den må vel fjernes uansett... Huff... Ikke hør på meg. Jeg har null medisinsk erfaring eller kunnskap, så dette er bare mine umiddelbare tanker.

Snakk med lege, si du er redd og bekymret og be om et svar. En endokrinolog vil nok kunne svare deg på dette siden problemene dine tilsynelatende er hormonelle :)

Skrevet

Spør og grav så mye du kan på legekontoret/spesialisten/sykehuset. IOM at de ikke har gjort noe med dette umiddelbart, vil jeg anta at svulsten er godartet,  men den må vel fjernes uansett...  Huff... Ikke hør på meg. Jeg har null medisinsk erfaring eller kunnskap, så dette er bare mine umiddelbare tanker.

Ein godarta smulst treng ikkje fjernast nei. Det er berre aktuelt dersom den er plassert slik at den pressar på nerver (synsnerva ligg ved hypofysen).

Min hypofysetumor var 6 mm, men hormonproduksjonen vart hemma av medisiner. No har den krympa heilt vekk av seg sjølv, og viser seg berre på MR som litt arrvev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...