Gå til innhold

Vegetarianer hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er feks i besøk og får servert kjøtt er det greit å bare plukke vekk kjøttet og spise det andre? Og hvis man feks kjøper pizza som inneholder kjøtt, er det greit å bare plukke det av?

Anonymous poster hash: d9140...a98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det du som er vegetarianeren? Det er absolutt helt innafor, hvis du selv synes det er greit. Hvis det er derimot du som skal lage mat og skal servere, så hadde det jo vært greit å kanskje lage en liten bit av pizzaen kjøttfri. Er ikke alle som liker å plukke av kjøttet fordi man klarer aldri få av 100% alt. 

Anonymous poster hash: e3f4b...899
  • Liker 4
Skrevet

Som vert ville jeg helst fått vite det hvis noen av gjestene er vegetarianere, så jeg kunne tilrettelagt litt for det. Men selvfølgelig greit å plukke av hvis vegetarianeren synes det er greit selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vegetarianer for noen år tilbake. Jeg hadde ikke bestilt f.eks pizza med kjøtt og så plukket det av. Da er jo kjøttpizzaen allerede bestilt, og det gir ingen mening å bare kaste kjøttet. Det gir et mye bedre signal om man bestiller vegetarpizza. 

Anonymous poster hash: 00ffb...a73
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke spist mat der kjøttet var plukket av. Kjøttsmaken er der fremdeles, og som noen sier - da er kjøttet kjøpt - og det sparer ingen dyreliv å kaste det. Hvis du selv er veggisen og syns det er greit er det jo såklart det, men om du skal servere ville jeg heller sett på alternativer. Feks vegatarpizza.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom noen som kommer på besøk til meg er vegetarianere foretrekker jeg at de sier fra på forhånd fremfor at de plukker vekk kjøttet og kaster det. Jeg liker ikke å kaste mat. 

Anonymous poster hash: d59f5...6c5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke spist mat der kjøttet var plukket av. Kjøttsmaken er der fremdeles, og som noen sier - da er kjøttet kjøpt - og det sparer ingen dyreliv å kaste det. Hvis du selv er veggisen og syns det er greit er det jo såklart det, men om du skal servere ville jeg heller sett på alternativer. Feks vegatarpizza.

Men hvis noen andre har kjøpt kjøttpizza er det greit å plukke av?

Skrevet

Nei, det har jeg da ikke sagt? Jeg ville ikke spist kjøttpizza og plukket av kjøttet. Det blir ikke som å feks plukke av paprika siden jeg ikke liker paprika. Å gjøre som TS foreslår hadde føltes helt feil for meg. Jeg er ikke vegetarianer fordi jeg ikke liker kjøtt, kjøtt er kjempegodt. Jeg er det fordi jeg ikke vil bidra til hvordan dyr har det når de blir til mat og fordi det for meg er feil å spise noe som har vært et pustende, tenkende og levende individ med nervesystem og smertefølelse.

Jeg ville ikke plukket av kjøttet av pizzaen fordi det fortsatt smaker kjøtt og fordi det fremdeles bidrar til kjøttindustrien ved å være en del av et "kjøttprodukt" om jeg kan kalle det det. Samme om jeg har bidratt økonomisk til pizzaen eller ikke. Kjøttet er kjøpt (generelt) og da bør det spises av de som ønsker det, og ikke kastes (slik at det - satt på spissen- blir slik at dyrene har dødd forgjeves). '

Jeg er relativt fersk vegetarianer (har levd veldig hyklersk i mange år og ment det veggiser mener uten å leve sånn), så det er litt vanskelig å forklare, merker jeg. For meg går det vel bare på at det hadde føltes moralsk feil. 

• Liker 2
Skrevet

Kan jo legge til at jeg kjøper ting med kjøtt i (som pølser og svenske kjøttboller) til hunden min. Føles skikkelig ekkelt å kjøpe, men det er jo viktig for ham å få i seg kjøtt. Og da er jeg opptatt av å fryse det, slik at jeg ikke må kaste noe av det, men alt blir spist opp.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du vegetarianer, TS? Du virker ikke som om du er helt inneforstått med hva det vil si å være vegetarianer.

Uansett, du bestemmer jo selv om du vil spise kjøttpizza og plukke av kjøttet. Eller om du ikke vil gjøre det. Det er det ingen her som kan avgjøre. Folk er vegetarianere av forskjellige årsaker. 

Anonymous poster hash: f2ae0...02b

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er du vegetarianer, TS? Du virker ikke som om du er helt inneforstått med hva det vil si å være vegetarianer.

Uansett, du bestemmer jo selv om du vil spise kjøttpizza og plukke av kjøttet. Eller om du ikke vil gjøre det. Det er det ingen her som kan avgjøre. Folk er vegetarianere av forskjellige årsaker. 

Anonymous poster hash: f2ae0...02b

Jeg tror ikke TS er vegetarianer, jeg tror hun eller han skal invitere til fest og en eller flere av gjestene er det! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo legge til at jeg kjøper ting med kjøtt i (som pølser og svenske kjøttboller) til hunden min. Føles skikkelig ekkelt å kjøpe, men det er jo viktig for ham å få i seg kjøtt. Og da er jeg opptatt av å fryse det, slik at jeg ikke må kaste noe av det, men alt blir spist opp.

Altfor mye salt i kjøttboller og pølser til en hund (og katter).

Men er enig i ditt syn på vegetarmat. Laget vegetarpizza en gang når min eksentriske svigerbror skulle komme på besøk. Vi unnlot å si at det ikke var kjøtt i pizzaen og han skrøt veldig og spiste som en hest. Han ble lang i maska når han fikk høre at det var vegetar. Og kom ikke med den vanlige kritikken sin.

Anonymous poster hash: 864fd...8c3

• Liker 1
Skrevet

Altfor mye salt i kjøttboller og pølser til en hund (og katter).

Men er enig i ditt syn på vegetarmat. Laget vegetarpizza en gang når min eksentriske svigerbror skulle komme på besøk. Vi unnlot å si at det ikke var kjøtt i pizzaen og han skrøt veldig og spiste som en hest. Han ble lang i maska når han fikk høre at det var vegetar. Og kom ikke med den vanlige kritikken sin.

Ja, jeg bruker de som det er minst salt (eller er det ikke salt i det hele tatt i de i blå pakning, tro?) og pølser som ikke har det i alle fall. Men han får det kun på utstilling og kurs, så det skal være ekstra stas og samtidig ikke skadelig når han får det sjelden. Vanlige godbiter duger ikke i sånne anledninger. 

Så bra at du kunne overraske med god veggismat! :) Vi var hos samboerens foreldre, og da lagde mora to lasagner - en til oss og en til dem med henholdsvis soyakjøtt og kjøttdeig. For gud forby å skulle spise vegetarisk en sjelden gang. Broren nekta til og med å smake på vår. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke ment som kritikk, men på sikt kan dyr får problemer med nyrene. Kjøp vom&hundemat på dyrebutikken hvis du vil gi noe ekstra godt eller gi det fast. Du kan også lage hundemat med usaltet kjøttdeig, lever og grønnsaker hunder tåler. En venninne gjør det, men jeg har ikke oppskriften.

Skrevet

Jeg tror ikke TS er vegetarianer, jeg tror hun eller han skal invitere til fest og en eller flere av gjestene er det! :)

Det tror jeg og. Og om det er tilfelle er svaret: Nei det går ikke bra. TS er en dårlig vert om hun ikke klarer å finne på noe til en vegetarianer-gjest. For enkelte vegetarianere er restene av kjøttet nok til at de kan bli dårlige iom at kroppen ikke er vant til kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke ment som kritikk, men på sikt kan dyr får problemer med nyrene. Kjøp vom&hundemat på dyrebutikken hvis du vil gi noe ekstra godt eller gi det fast. Du kan også lage hundemat med usaltet kjøttdeig, lever og grønnsaker hunder tåler. En venninne gjør det, men jeg har ikke oppskriften.

Han blir dessverre veldig dårlig i magen av vom, og det funker ikke som godbit. Bruker pølser og kjøttboller som sagt bare på utstilling og kurs som godbit, så det må være noe som ikke er spesielt klissete og som kan deles opp i små biter og som smaker sykt godt (levergodbiter, frolic, provit også videre vil han ikke ha i sånne situasjoner). Men jeg vil selvsagt ikke gi noe som kan skade ham, så er åpen for forslag! Prøver hvertfall å se på pølsepakka og finne pølser uten løk og minst mulig eller ikke neo salt.

Sorry OT! Du kan godt sende meg pm om du har noen forslag til noe som vil funke som godbit (ikke mat) når det virkelig må serveres noe som smaker supergodt for ham! :)

AnonymBruker
Skrevet

En vegetarianer jeg jobbet med for en tid tilbake forsøkte seg på noe lignende, hun fikk ostesmørbrød med ost og skinke og plukket vekk skinka. Men kjøttsmaken satt fortsatt i, så resten av smørbrødet ble også kastet.

Festlig å lese innlegg 13, jeg har nemlig også gjort noe lignende. Laget vegetarlasagne til en kjøttspiser som mente vegetarmat var smakløst og fælt, og som tidligere hadde smakt og etter eget utsagn lidd seg gjennom diverse vegetarretter. Denne gangen var det annerledes, ansiktet lyste opp og vedkommende proklamerte "Endelig lager du mat med kjøtt i!"

Haha neidu, var vegetarlasagne, det.  :fnise:

Anonymous poster hash: d59f5...6c5
AnonymBruker
Skrevet

Er du vegetarianer så er det jo opp til deg selv. Får du besøk av en vegetarianer er nok svaret som oftest nei. For mange av dem er kjøtt ekkelt enten i smak eller tanken på det, og det blir ikke appetittlig å spise mat som har vært i kontakt med kjøtt.

Jeg er vegetarianer og jeg bruker å spise før jeg reiser på besøk, evt har med niste.

Anonymous poster hash: 7f70c...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...