AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Naboen mine er en godt voksen mann, som av ulike grunner er mye hjemme. Han passet en god stund en liten hund av diffus blanding, veloppdradd som stort sett lå på altanen eller satt i fanget hans, stille og snill. Denne var det naturlig nok mye selskap i, og da hunden skulle tilbake tilbake til eierne, bestemte han seg for å skaffe sin egen. Det har han nå gjort og her begynner mine (eller våre) problemer. Han har skaffet seg en jack russel terrier, en hund som trenger mye stimulering både fysisk og mentalt i det daglige, og som må trenes opp skikkelig. Mannen bor i første etasje, med lekeplass tre meter fra altanplattingen (ikke gjerde forran), og jct er som kjent ikke veldig småbarnsvennlig. Han setter hunden i langt tau (6-7 meter) fra sin egen dør, så den løper ut på lekeplassen og glefser og bjeffer på ungene. De blir selvfølgelig redd og går, eieren gjør ingenting. Det er heller ikke mulig å gå forran altanen hans for oss voksne uten at hunden bjeffer og glefser etter beina, så folk går omvei rundt. En dag jeg kom hjem ble jeg møtt av en gneldrende hund som forsøkte å bite i posene jeg bar på. Eieren lo bare og mente hunden var nysgjerring, men han hadde problemer med å få fatt på hunden fordi den gikk uten bånd og spratt unna. Dagen etter da jeg skulle gå på jobb, hadde han sluppet hunden for å trene på tilkalling. Selv stod han inne i leiligheten og blåste som besatt i en hundefløyte, men hunden har aldri lært å assossiere dette med noe som helst, og satt snuten mot lekeplassen. Den reagerte ikke på lyden i det hele tatt. De den begynne å bjeffe og glefse etter beina mine, skulle eieren forsøke å ta tak i hunden, men den løp fra han. Han har med andre ord ingen kontroll. I tillegg har han ikke trent hunden til å være alene hjemme, så når han går ut døren er det bjeffing og uling konstant til han kommer tilbake. Bare i dag har det vart nesten 5 timer, og jeg holder på å bli sprø. Han har rikelig tid til å trene hunden, men det virker nesten som han tror den skal bli lydig av seg selv. Har allerede sagt to ganger at han må ha hunden i bånd og får kontroll på den, men han bare ler og unnskylder seg med at det er en valp. Og det stemmer jo enn så lenge, men de vokser fort, og jeg er bekymret for hva som skjer når en voksen jrt ute av kontroll får springe løs rundt blokkene, hvem den biter og hopper på. I tillegg må han få den til å kutte bjeffingen når den er alene. Vi har mange i borettslaget med hunder og katter, og det er ikke noe problem, men han her er ett problem. Noen ideer til hvordan jeg bør angripe dette videre? Dere som har hund, hvordan ville dere fått beskjed om at hunden sjenerer andre? Anonymous poster hash: 4b761...b26
Tabris Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Vedkommende høres ikke ut som om han forstår helt hva det vil si å oppdra en hund. Han burde, både for egen, naboers og hundens del, få seg mer kunnskap og helst gå et kurs eller to. For din del, hvis det å prate med ham ikke hjelper, så ville jeg ringt politiet. Spesielt hvis hunden står i et bånd som er så langt at den kommer utenfor deres eiendom og over på en felles lekeplass. 14
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Her må dere gå til Styret, melde til Mattilsynet og Politiet. Hunden har det ikke bra med denne eieren, og kan fort bli farlig uten korrekt oppdragelse av eieren. Barn kan skades fordi eieren er kunnskapsløs Anonymous poster hash: f9f39...436 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 Gi han infobrosjyrer på hundeskoler. Han her trenger opplæring. Anonymous poster hash: 9551e...78d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 Her må dere gå til Styret, melde til Mattilsynet og Politiet. Hunden har det ikke bra med denne eieren, og kan fort bli farlig uten korrekt oppdragelse av eieren. Barn kan skades fordi eieren er kunnskapsløs Anonymous poster hash: f9f39...436 Å dra inn politiet og mattilsynet i denne saken her, er jo bare helt hinsides drøyt. Utfra det TS beskriver, så høres det ut som hun mistolker denne hundens oppførsel fullstendig. For meg virker det som om hunden bare har noen valpefakter. Og valper hopper og biter fordi de er ivrige og lekne. Noen leker mer voldsomt en andre, men dette er helt faktisk helt vanlig adferd hos valper. Dessverre er det mange idiotiske mennesker der ute, som tolker all slik oppførsel som aggresjon. Mange er tydeligvis overhodet ikke i stand til å skille mellom lek og aggresjon hos hunder. Hundeeiere skal visst tas for alt mulig i dag. Anonymous poster hash: 77603...d72 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #6 Skrevet 6. august 2015 (endret) Takk for konstruktive svar til dere som har kommet med det. Syns det virker vel drastisk med politi og mattilsyn, det må da finnes en måte å løse dette på uten å dra det så langt, tenker jeg. Å dra inn politiet og mattilsynet i denne saken her, er jo bare helt hinsides drøyt. Utfra det TS beskriver, så høres det ut som hun mistolker denne hundens oppførsel fullstendig. For meg virker det som om hunden bare har noen valpefakter. Og valper hopper og biter fordi de er ivrige og lekne. Noen leker mer voldsomt en andre, men dette er helt faktisk helt vanlig adferd hos valper. Dessverre er det mange idiotiske mennesker der ute, som tolker all slik oppførsel som aggresjon. Mange er tydeligvis overhodet ikke i stand til å skille mellom lek og aggresjon hos hunder. Hundeeiere skal visst tas for alt mulig i dag. Anonymous poster hash: 77603...d72 Jeg har ikke hund selv, men har venner og familie med hunder, exen min hadde hund, og jeg passer hunder for andre. Jeg snakker ikke om valpebiting og leking her, det hadde vært helt greit. Jeg snakker om en hun som flekker tenner, glefser, bjeffer konstant og biter kraftig på det han får tak i. Ikke valpeleking, jeg vet godt forskjellen. Jeg vet også at dressur av en hund må begynne tidlig, lærer hunden at all denne atferden er lov i enhver situasjon, blir det vanskelig å avlære den senere. Jeg har heller ikke bedt om hjelp til å få han til å kvitte seg med hunden, jeg ber om råd til hvordan vi (meg+ alle naboene som finner dette ubehagelig, spesielt de med barn) kan finne en løsning. Flere andre ahr som sagt kjæledyr uten vansker. Anonymous poster hash: 4b761...b26 Endret 7. august 2015 av Ann Christin 4
Gjest Skrevet 7. august 2015 #7 Skrevet 7. august 2015 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Ann Christin, mod
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #8 Skrevet 7. august 2015 Jeg ville anmeldt. Jeg har hatt hund i alle år og er veldig glad i hunder, men det er sånne personer som ikke tar ansvar som ødelegger for alle andre. Det er bedre å anmelde nå, det også i tilfelle det skjer noe senere så er det en anmeldelse på de. Det er bedre å anmelde nå før den biter et barn. Anonymous poster hash: b09ca...d2d 3
xinnia Skrevet 7. august 2015 #9 Skrevet 7. august 2015 Vanskelig å gi råd i en slik situasjon, ville kanskje forsøkt på en høflig måte fortalt naboen hva som resultatet av dette kan bli.. (skadet barn- død hund- han erstatningspliktig etc) og kanskje gitt han ett navn og tlf nr til en hundeskole eller instruktør som kan hjelpe og veilede han?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #10 Skrevet 7. august 2015 En riktig sosialisert jrt kan være en kjempeflott hund og ha i en småbarnsfamilie. Du skriver ikke om hunden er valp eller voksen, men tar han ikke tak i dette med en gang, så blir dette en omplasseringshund innen den er 2 år eller den blir avlivet fordi den har gjort et eller annet. En jrt må få tur, hjernetrim og grenser i hverdagen for at det skal bli den fantastiske rasen det er. Får den ikke dette, så blir den som du allerede har ramset opp, en kommende drittbikkje. Hvis du vet hvilken oppdretter hunden er fra, kan du finne nr. til den og fortelle situasjonen, kanskje den er villig til å kjøpe tilbake hunden eller hjelpe til med en omplassering. Anonymous poster hash: 4f29e...c41 2
Troyamin Skrevet 8. august 2015 #11 Skrevet 8. august 2015 Det virker ikke som om naboen din forstår dine hint (noe menn sjeldent gjør ) om at han ikke setter grenser for hunden. Vær tydelig og direkte. Si rett ut at hvis han ikke tar tak i problemet, ser du ingen annen utvei enn å gå til politiet. Som skrevet over, en veloppdragen jrt er en fantastisk hund. Men da krever det mye mental og fysisk trening
Skywise Skrevet 8. august 2015 #12 Skrevet 8. august 2015 Alliere deg med de andre beboerne i blokka og skriv et brev til ham hvor dere ber ham om å forandre på det dere ønsker (hjemmealenetrening, ikke slipp den løs på borettslagets eiendom, ikke ha den i bånd ute uten tilsyn), ellers kommer dere til å gå til styret i borettslaget. Om dere er mange sammen står dere mye sterkere, både ovenfor hundeeieren og styret. Om ikke styret kan gjøre noe direkte, kan det bli så pass dårlig stemning at han til slutt flytter frivillig. Om han ville ha en løshund, er ikke en JRT tingen å skaffe seg. En ting er at det er synd på hunden som har en eier som ikke tar ansvar, noe annet er det om barna deres eller noen andre mennesker skulle komme til skade. En JRT er en ganske vilter og ivrig hund som til tider kan ha dårlig bitehemning, uten at det er aggresjon i bildet. Om han ikke evner å forstå at hunden hans potensielt kan være til fare og bry for andre, får dere fortelle ham det på en slik måte at han skjønner det.
The Kitten Skrevet 9. august 2015 #13 Skrevet 9. august 2015 Kjæresten min har en jack russell terrier og da jeg begynte å passe den ante jeg ikke at de var lite barnevennlige. Siden jeg er veldig vant med hunder tolket jeg kroppspråket hans med en gang vi traff på den første ungen. Jeg er vant med hunder og hadde full kontroll over den når vi traff på barn når vi var ute og gikk tur, og lot ikke barn få klappe ham. Litt eldre barn fikk lov til å gi ham hundesnacks jeg hadde med (med streng beskjed om å ikke klappe ham) og noen fikk kaste pinner til ham. Nå etter at vi begge har tatt tak i dette, går det mye bedre, og han koser gjerne med barn forutsatt at de er rolige og lar ham ta initiativet. Hunden hans har ALDRI glefset etter et barn eller voksne NOENSINNE. Han bjeffet på en unge som kom løpende med armene viftende til alle kanter en gang, men det var fordi han ble skremt. TS: Helt ærlig høres det ut som om denne naboen aldri burde hatt en hund. Det virker som om han tror de kommer ferdig utviklet og bare vil kose og gå litt tur. Du vet tydeligvis hvor mye en jack russell krever, men det vet tydeligvis ikke han. Og som det også blir nevnt så er det tydelig forskjell på lek og alvor for en hund. Tabris (tror jeg det var) sa en gang at hunder har veldig god kontroll på tennene sine, og det stemmer. Nabolaget burde gå sammen og forklare ham hvor vikig riktig hundeoppdragelse er. Han bør lese seg opp på rasen, sette seg inn i treningsmetoder og melde seg på hundekurs. Tar han ikke skikkelig tak i dette burde han ikke ha hund i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #14 Skrevet 9. august 2015 Hallo!! Man kan ikke si at JRT ikke er barnevennlige. Det kommer jo an på hunden og eieren. Verste utsagnet jeg har hørt. Har selv en JRT som elsker barn. Eneste ulempe med min hund er at den bjeffer når det kommer folk. Den klarer fint å være hjemme alene uten noe styr, og er en lydig koselig hund ellers. Men bjeffingen er irriterende. I tillegg reagerer den på andre hannhunder. Men den har hele livet fått masse trening og stimuli, likevel er det noen rase som gir mere lyd enn andre. Jeg ville snakket med naboen og forklart situasjonen. Han mener sikkert ikke å overse hunden sin med vilje, men det er ikke sikkert han har tenkt på det. La mannen få en sjanse uten å involvere politi/Mattilsynet. Geezuz! Skjønner ikke at folk i det hele tatt foreslår det. Tror dere virkelig ikle politiet har viktigere ting å gjøre?? Anonymous poster hash: 4b6c6...e0d
The Kitten Skrevet 9. august 2015 #15 Skrevet 9. august 2015 (endret) Hallo!! Man kan ikke si at JRT ikke er barnevennlige. Det kommer jo an på hunden og eieren. Verste utsagnet jeg har hørt. Har selv en JRT som elsker barn. Eneste ulempe med min hund er at den bjeffer når det kommer folk. Den klarer fint å være hjemme alene uten noe styr, og er en lydig koselig hund ellers. Men bjeffingen er irriterende. I tillegg reagerer den på andre hannhunder. Men den har hele livet fått masse trening og stimuli, likevel er det noen rase som gir mere lyd enn andre. Jeg ville snakket med naboen og forklart situasjonen. Han mener sikkert ikke å overse hunden sin med vilje, men det er ikke sikkert han har tenkt på det. La mannen få en sjanse uten å involvere politi/Mattilsynet. Geezuz! Skjønner ikke at folk i det hele tatt foreslår det. Tror dere virkelig ikle politiet har viktigere ting å gjøre??Anonymous poster hash: 4b6c6...e0d Det ligger til rasen, men det kan selvfølgelig være individuelle forskjeller. Uansett så må det taes utgangspunkt i nettopp denne hunden! Det er forresten noe av det dummeste jeg har lest på kg at du tror din hund utelukkende er representativ for hele rasen. Endret 9. august 2015 av The Kitten 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #16 Skrevet 11. august 2015 Problemet er jo eieren. Jeg ville anmeldt før det går for langt. Kanskje eier får en vekker når han blir anmeldt. Gå gjerne sammen flere i nabolaget. Du kan også sende bekymringsmelding til Mattilsynet. Jeg gikk og var livredd en hund i nabolaget i 6 mnd. Til slutt så angrep den og holdt på å drepe hunden min og bet meg. Bedre å anmelde en gang for mye. Når du har hund så har du et ansvar og om du ikke tar det ansvaret så må du ta konsekvensene Anonymous poster hash: b09ca...d2d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #17 Skrevet 15. august 2015 Jeg ville meldt ifra til Mattilsynet, så kan de ta seg av saken istedet. :-)Anonymous poster hash: cf9eb...e71
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #18 Skrevet 15. august 2015 Å dra inn politiet og mattilsynet i denne saken her, er jo bare helt hinsides drøyt. Utfra det TS beskriver, så høres det ut som hun mistolker denne hundens oppførsel fullstendig. For meg virker det som om hunden bare har noen valpefakter. Og valper hopper og biter fordi de er ivrige og lekne. Noen leker mer voldsomt en andre, men dette er helt faktisk helt vanlig adferd hos valper. Dessverre er det mange idiotiske mennesker der ute, som tolker all slik oppførsel som aggresjon. Mange er tydeligvis overhodet ikke i stand til å skille mellom lek og aggresjon hos hunder. Hundeeiere skal visst tas for alt mulig i dag. Anonymous poster hash: 77603...d72 Folk som ikke eier hund har da ingen plikt til å sette seg inn i hundeadferd. Folk flest aner ikke hvordan de fleste ting fungerer, men det gjør dem ikke til idioter. Anonymous poster hash: 24989...522 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #19 Skrevet 15. august 2015 Jeg synes også første steg skal være å ta kontakt med styret og få dem til å gi beskjed om at dette ikke er ok. Funker ikke det; skriv et brev og tilby andre beboere om å signere. Hadde ikke det heller funket ville jeg nok vurdert mattilsynet ja. Anonymous poster hash: 7c2d2...470
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå