Gå til innhold

Kcal i fetaost-terninger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om man tilegner seg øyemålet ved hjelp av vekt eller telling må jo være det samme. Det fortjener hvertfall ikke masse idiotiske, avsporende svar på KG.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om man tilegner seg øyemålet ved hjelp av vekt eller telling må jo være det samme. Det fortjener hvertfall ikke masse idiotiske, avsporende svar på KG.

Jeg opplever vel mer at vi forsøker å gi gode råd enn avsporende svar.

Dersom TS ønsker å vite hvor mye kalorier det er i maten hun spiser, må hun skaffe seg nødvendige verktøy for å finne ut av dette. Vekt er ett bra verktøy. (Øyemål er ett annet, men det må gjerne trenes litt mer først, og er gjerne ikke for nybegynnere.)

TS og andre kan ikke forvente at andre skal svare på alle spørsmål om "hvor mange kalorier er det i... " 1 bit av en hamburger fra McDonalds, eller 1 skive ost fra Tine.

Da må man ty til kalkulatorer for dette, og standardtabeller, eller informasjonen utenpå pakken.

Det finnes mange gratis og lett tilgjengelige matvarekalkulatorer. F.eks. greteroede.no som har andre kvantum enn gram tilgjengelig. (Som 1 stk, eller 1 dl.)

Det er langt mer informativt å legge denne informasjonen inn der, enn å stille ett spørsmål på ett forum.

Muligens varierer også fettinnholdet i fetaost fra merke til merke, slik at svaret TS får i beste fall er usikkert uansett.

Det blir litt som antall kalorier i en banan. Det kommer faktisk an på om det er en stor eller liten banan.

Anonymous poster hash: c5995...c89

• Liker 3
Skrevet

Dersom TS ønsker å vite hvor mye kalorier det er i maten hun spiser, må hun skaffe seg nødvendige verktøy for å finne ut av dette. Vekt er ett bra verktøy. (Øyemål er ett annet, men det må gjerne trenes litt mer først, og er gjerne ikke for nybegynnere.)

TS og andre kan ikke forvente at andre skal svare på alle spørsmål om "hvor mange kalorier er det i... " 1 bit av en hamburger fra McDonalds, eller 1 skive ost fra Tine.

Da må man ty til kalkulatorer for dette, og standardtabeller, eller informasjonen utenpå pakken.

Det finnes mange gratis og lett tilgjengelige matvarekalkulatorer. F.eks. greteroede.no som har andre kvantum enn gram tilgjengelig. (Som 1 stk, eller 1 dl.)

Det er langt mer informativt å legge denne informasjonen inn der, enn å stille ett spørsmål på ett forum.

Muligens varierer også fettinnholdet i fetaost fra merke til merke, slik at svaret TS får i beste fall er usikkert uansett.

Det blir litt som antall kalorier i en banan. Det kommer faktisk an på om det er en stor eller liten banan.

Det er egentlig enda mer som "hvor mange kalorier er det i en fisk". Det finnes utallige arter av fisk, eksemplarer innenfor hver art kan variere i størrelse, og de kan tilogmed ha forskjellig sammensetning alt etter årstiden. McDonalds og TIne har næringshold for sine produkter på nettet, men her spørres det ofte etter hvor mange kalorier det er i hjemmelaget mat. Vi er ikke synske, selv om vi ofte kan virke veldig kloke  :rolleyes:

Å svare "skikkelig" i tråder er jo som å gi en sulten person en fisk, istedenfor å gi ham/henne en fiskestang så han/hun kan fiske selv  :dry:

• Liker 1
Skrevet

Når man stiller spørsmål om noe så standardisert som en fetaost er det faktisk ikke særlig vanskelig å gi et svar på det det faktisk spørres om. Gode råd er ganske greit, men det er IKKE nødvendig at alle gjentar det samme "rådet" på en småspydig måte i stedetfor å svare på det faktiske spørsmålet! Det er faktisk ikke alle som kan kjøpe seg en vekt på dagen. Jeg greide å telle kalorier i et halv år før jeg fikk meg vekt - det gikk helt fint!

• Liker 2
Skrevet

Det er egentlig enda mer som "hvor mange kalorier er det i en fisk". Det finnes utallige arter av fisk, eksemplarer innenfor hver art kan variere i størrelse, og de kan tilogmed ha forskjellig sammensetning alt etter årstiden. McDonalds og TIne har næringshold for sine produkter på nettet, men her spørres det ofte etter hvor mange kalorier det er i hjemmelaget mat. Vi er ikke synske, selv om vi ofte kan virke veldig kloke :rolleyes:

Å svare "skikkelig" i tråder er jo som å gi en sulten person en fisk, istedenfor å gi ham/henne en fiskestang så han/hun kan fiske selv :dry:

Nei det er mer som å spørre hvor mye kalorier det er i Findus laksefilet. Ikke noe hokus pokus. Hadde ts vært i Hellas hadde saken vært en annen, men i Norge er det liksom ikke så mange fetaostterninger å velge mellom...

Skrevet (endret)

Nei det er mer som å spørre hvor mye kalorier det er i Findus laksefilet. Ikke noe hokus pokus. Hadde ts vært i Hellas hadde saken vært en annen, men i Norge er det liksom ikke så mange fetaostterninger å velge mellom...

Det er forskjellige problemstillinger. Vi har mangelen på pålitelig informasjon om enkelte matvarer, så er det hjelpeløsheten man havner i når man verken har en vekt eller kan enkel matte, og når man nekter å skaffe/lære seg, og så irritasjonen som oppstår når det stadig spørres om det samme. (Og jeg synes "hvor mange kalorier er det i den halve brødskiven med leverpostei og liiitt majones jeg spiste" og "hvor mange kalorier er det i den halve brødskiven med gulost og en skive paprika som jeg spiste" i praksis er det samme spørsmålet.) Jeg synes folk kan titte gjennom ihvertfall førstesiden på forumet før de lager nytt tema. Jeg mistenker dessuten at det er samme person som står bak de fleste av disse innleggene.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet

Dersom du vil unngå for mange kalorier er kanskje naturell fetaost bedre? Eller om du liker smak så kan du kjøpe ekstra lett hvitost, dele i terninger og legge i hjemmelaget lake med olivenolje, hakket chilli (pulver), hvitløk og litt sitron?

Vet forøvrig ikke kcal per terning i slike glass.

Men regnet på Apetina Mild nå nettopp. Slik naturell firkant. Dersom tykkelsen deles på to først og deretter lager 12 biter av hver av de to "platene". Det er 223kcal per 100g altså 446kcal i hele pakken på 200g. 446kcal delt på 24 biter blir tilnærmet 18,5 kcal per terning. 
Anyways kanskje oppdelingen her gjør bitene litt store. Men jeg pleier å dele opp slik selv. For den naturelle fetaosten smuldrer lett. Og for meg er poenget vekke når fetaostbitene smuldrer seg i salaten...Jeg liker "kosen" med hele biter :)

Har også regnet ut hva en terning med "så lett- synnøve" ost inneholder av kcal. Dersom du ønsker å redusere kalorier. 
480g per stykke ost. 214kcal per 100g, altså 1027kcal for hele osten. Dersom denne deles i 5 "plater" på langs først og deretter blir hver plate delt i 20 biter (tilsammen 100 biter) så blir det 1027kcal delt på 100 som gir tilnærmet 10kcal per bit.

Selvfølgelig lettere å bare veie :) Nå kjedet jeg meg og gjorde bare dette i hode. Men dette er jo også en måte å regne kalorier på, men mer tungvindt. Muligens det kan lages flere/færre biter av hver, gikk ut i fra hva jeg pleier å gjøre/tankene sa. 

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjellige problemstillinger. Vi har mangelen på pålitelig informasjon om enkelte matvarer, så er det hjelpeløsheten man havner i når man verken har en vekt eller kan enkel matte, og når man nekter å skaffe/lære seg, og så irritasjonen som oppstår når det stadig spørres om det samme. (Og jeg synes "hvor mange kalorier er det i den halve brødskiven med leverpostei og liiitt majones jeg spiste" og "hvor mange kalorier er det i den halve brødskiven med gulost og en skive paprika som jeg spiste" i praksis er det samme spørsmålet.) Jeg synes folk kan titte gjennom ihvertfall førstesiden på forumet før de lager nytt tema. Jeg mistenker dessuten at det er samme person som står bak de fleste av disse innleggene.

Førstesiden besvarer jo ikke TS sitt spørsmål. Ja, en vekt gjør det enklere, men det er ingenting i veien for å måle på andre måter når man mangler vekt, og ts sitt spørsmål er ikke umulig å besvare utifra informasjonen hun har gitt. Da skjønner jeg ikke hvorfor folk skal gjøre seg så vrange. Klassisk KG-oppførsel.

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

En terning veier ca 3 gram. Det er va 10 kcal i en terning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...