Gå til innhold

Kan jeg bruke denne kjolen i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den første kjolen er altfor kort (bortsett fra det b var den fin). I bryllup bør kjolen gå til kneet eller være lenger. Man bør også unngå heftig utringning med dyp kløft. Noen kleskoder krever lang kjole.

Bunad kan brukes i alle festanledninger, også når kleskoden er galla. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den første kjolen du la ut, var altfor kort til å passe i et bryllup! Personlig syntes jeg den var for lys i fargen og for lite pyntet også, en kjole du kan gå med i 20-årsbursdag eller på byen. Ikke i bryllup.

Kjole nr 2 var bedre, men ikke ideell. Kommer an på hvor stive familiene til brudeparet er. Safe er du først om du velger kjole som har lengde fra knærne og ned, ikke for mye hud og ikke for flashy. Og ikke hvitt, rødt eller svart.

Anonymous poster hash: a4ff2...1fe

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

jeg syns den første kjolen var dritfin,syns absoulut du burde ta den,kan jeg få spørre hvor du har kjøpt den

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Synes forresten ikke at bunad har noe med en religiøs sermoni å gjøre. Men ser gjentatte ganger at folk bruker det på slike ting...

Bunad passer veldig bra til det aller meste av tilstelninger! Et bryllup er noe det passer veldig godt i som gjest, bortsett fra dersom det skal være veldig uformelt vel å merke.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du har kommet på den "koblingen", forresten?

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Er den i korteste laget så er et alternativ å bruke helt tette, sorte strømper under for å bli mer påkledd, men det passer seg jo ikke helt heller om det er varmt og fint vær ute.

Skrevet

Kjolen passerer og med bunad i kirken går det helt greit. Sorte strømper er ikke greit spør du meg, nude hvis det er kaldt.

Skrevet

Kjolen passerer og med bunad i kirken går det helt greit. Sorte strømper er ikke greit spør du meg, nude hvis det er kaldt.

Hvorfor mener du at det ikke er greit?

Gjest Tigress
Skrevet

Eg har litt vondt for å fatte kvifor bunad i kjerka ikkje skulle vere greitt, eg har faktisk litt vanskeleg for å tenkje meg til eit høve der bunad passar betre enn i bryllaup!? Ein har jo ikkje bunad berre for å bruke på 17. mai, liksom...

Skrevet

Den første kjolen ser utrolig flott ut!
Skjønner at det er mange som reagerer på at den er litt kort. Men så lenge du ikke bøyer deg over og viser rumpa til bruden ser jeg ikke problemet ;)

Skrevet

Den første kjolen ser utrolig flott ut!

Skjønner at det er mange som reagerer på at den er litt kort. Men så lenge du ikke bøyer deg over og viser rumpa til bruden ser jeg ikke problemet ;)

Som gjest vil jeg heller ikke se rompa til de andre gjestene. I flere bryllup har jeg sett trusa til gjester når de går opp trappa. Dette har utelukkende vært unge kvinner i korte kjoler :spy:
  • Liker 3
Skrevet

Som gjest vil jeg heller ikke se rompa til de andre gjestene. I flere bryllup har jeg sett trusa til gjester når de går opp trappa. Dette har utelukkende vært unge kvinner i korte kjoler :spy:

Det skjønner jeg godt. Man får ta noen forhåndsregler. Ingen nedbøyning, ingen trappegåing, og veeldig forsiktg nedsitting og oppstång ved stolbruk ;)

Noen korte hvite thights under kunne jo ha hjulpet, og til og med sett litt fint ut f.eks :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hvis kjolen er så kort at den må "reddes" med tights så er det for meg 100 % opplagt at den ikke passer i bryllup.

Endret av Blondie65
Skrevet

Har en kjole i samme fasong som den første og den er ikke så kort. Men, jeg er bare 160 høy, så den rekker meg til knærne. Synes den første var finest :)

Anonymous poster hash: 8fb3f...e21
Skrevet

Bunad passer veldig bra til det aller meste av tilstelninger! Et bryllup er noe det passer veldig godt i som gjest, bortsett fra dersom det skal være veldig uformelt vel å merke.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du har kommet på den "koblingen", forresten?

Nja, men så er bunad til for nasjonale markeringer, mens å gifte seg er en religiøs markering. Å gifte seg har jo ingenting med nasjonen å gjøre. Derfor føler jeg at det bør skilles litt ad.

(Kom på koblingen fordi TS skrev noe om at hun skulle bruke bunad i ett av innleggene sine ;) )

• Liker 1
Skrevet

Nja, men så er bunad til for nasjonale markeringer, mens å gifte seg er en religiøs markering. Å gifte seg har jo ingenting med nasjonen å gjøre. Derfor føler jeg at det bør skilles litt ad.

(Kom på koblingen fordi TS skrev noe om at hun skulle bruke bunad i ett av innleggene sine ;) )

Føler du ja, betyr ikke at det er sånn det er :)

Bunad er helt innafor å bruke i bryllup, dåp, konfirmasjon. Så vel som store nasjonale markeringer

Anonymous poster hash: 2f9b7...c85

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, bunad er en festdrakt. Det er helt vanlig å ha bunad på i barnedåp, gifte seg - i kirken - i bunad, og bruke bunad i bryllup.

Skrevet

Et stort NEI fra meg! Eier du ikke integritet, blir faktisk litt satt ut av at du i det hele tatt spør om noe slikt.

Anonymous poster hash: 08089...577
  • Liker 1
Skrevet

Så fordi jeg gifter meg i bunad ser jeg på bryllupet mitt som en nasjonal markering og ikke noe noe religiøst? Den må du lenger på landet med...

Anonymous poster hash: d4c61...03e

• Liker 3
Skrevet

Wow, for en reaksjon :P

Så fordi jeg gifter meg i bunad ser jeg på bryllupet mitt som en nasjonal markering og ikke noe noe religiøst? Den må du lenger på landet med...

Anonymous poster hash: d4c61...03e

Lol, hvorfor så følsom? Må vi mene det samme? Har ikke akkurat tenkt å starte et opprop mot mennesker som bruker nasjonaldrakten i religiøse markeringer :P Bryr meg ikke om hva du gjør.

Nei, bunad er en festdrakt. Det er helt vanlig å ha bunad på i barnedåp, gifte seg - i kirken - i bunad, og bruke bunad i bryllup.

Hva som er vanlig er ikke relevant ;) Jeg klarer å ha meninger uten å følge strømmen.

Føler du ja, betyr ikke at det er sånn det er :)

Bunad er helt innafor å bruke i bryllup, dåp, konfirmasjon. Så vel som store nasjonale markeringer

Anonymous poster hash: 2f9b7...c85

Vel, finnes det et fasitsvar i moteverdenen? :)

Noen mener at svart kun er i begravelse, at ankellange kjoler er det eneste akseptable på stive sammenkomster som ball, at svart er uaktuelt i bryllup, at ballkjoler ikke er ok på Rema 1000, at joggebukse ikke er ok på store teateråpninger...

Og jeg mener at man bør skille religion og nasjon når man er en religionsløs nasjon. Men krever jo ikke at alle skal tenke som meg! TS ba om råd angående bryllupsantrekk, og da henter man naturligvis fra egne meninger :P

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forholder meg til skikk og bruk. Det betyr:

* bunad er i orden i bryllup

* rød, hvit og sort kjole er ikke ok uten videre, men kan gå hvis godkjent av brudefolket

* alt for kort kjole passer ikke i bryllup

* dyp utrigning passer ikke i bryllup

Ut fra skikk og bruk kan man ikke si at trådstarter ikke kan bruke bunad. Kjole Nr 1 trådstarter har valgt er mest sannsynlig for kort. Den er også i feil materiale/utforming for anledningen - men dette siste er min personlige smak (på lik linje med at jeg synes brun beige er en stygg farge på festkjole og at de aller færreste kler stroppeløs topp eller kjole).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...