AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Jeg skal holde kurs i høst, og i den forbindelse skal jeg ha en person som skal holde et foredrag på en av kursdagene. Hun spør meg hva jeg ønsker å betale for hun vet ikke hva som er normalt å ta for dette. Foredragsholder skal snakke om et emne hun tidligere har skrevet en hovedoppgave om, og foredraget skal være totalt 4 timer. Er det noen som vet hva som er normalt å betale i timelønn for dette? Anonymous poster hash: abd97...590
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Ei venninne driver med noe av det samme, og hun fant ut at 5000 var vanlig for halvdags foredrag. Pluss reise og opphold. Dette er da noen få år siden.Anonymous poster hash: 73cc3...9d3
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Det er ikke uvanlig at et slikt oppdrag prises mellom 2.500 og 5.000 kr.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 5-6000 + utgifter Anonymous poster hash: 2851b...786
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #6 Skrevet 6. august 2015 Så 1250 i timen + kjøring er det som er vanlig med andre ord? Anonymous poster hash: abd97...590
Gjest Magnifiq Skrevet 6. august 2015 #7 Skrevet 6. august 2015 Mannen min får rundt titusen for et foredrag. Men om dette ikke er noe hun driver med til vanlig, så holder det nok med 5000kr+transport.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #8 Skrevet 6. august 2015 Regn kr 1000 per time + mat, transport og eventuelt opphold, så har du mer enn nok. Noe over dette vil være overbetalt. Anonymous poster hash: 340f8...bd9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #9 Skrevet 6. august 2015 Jeg vil tro at de som har spesialisert seg på foredrag og jobber med dette antagelig har andre priser. Vet jo at man kan ta mange tusen hvis man er en kjent person osv. Dette er en person som ikke jobber med å holde foredrag, men som gjerne kommer å forteller om sin hovedoppgave. Hun bor i samme by, og tar bussen bort liksom. Så det er ikke noen store transportutgifter. Anonymous poster hash: abd97...590 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #10 Skrevet 6. august 2015 Husk at "timeprisen" du regner ut (sum lønn/antall timer) ikke dekker forberedelse. Selv om selve oppgaven er skrevet fra før av, så regner du jo med at vedkommende møter forberedt: at selve foredraget har en struktur, og at hun har forberedt de delene hun skal gjennomgå, tatt høyde for spørsmål osv. Anonymous poster hash: f5ef1...b8e 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #11 Skrevet 6. august 2015 Husk at "timeprisen" du regner ut (sum lønn/antall timer) ikke dekker forberedelse. Selv om selve oppgaven er skrevet fra før av, så regner du jo med at vedkommende møter forberedt: at selve foredraget har en struktur, og at hun har forberedt de delene hun skal gjennomgå, tatt høyde for spørsmål osv. Anonymous poster hash: f5ef1...b8e Joda det er jeg klar over. Begge mine foreldre er lærere. Anonymous poster hash: abd97...590
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #12 Skrevet 6. august 2015 Jeg vil tro at de som har spesialisert seg på foredrag og jobber med dette antagelig har andre priser. Vet jo at man kan ta mange tusen hvis man er en kjent person osv. Dette er en person som ikke jobber med å holde foredrag, men som gjerne kommer å forteller om sin hovedoppgave. Hun bor i samme by, og tar bussen bort liksom. Så det er ikke noen store transportutgifter. Anonymous poster hash: abd97...590 Korrekt, da må du gjerne opp i 15000-20000+ for det tidsrommet TS forespeiler. Hadde det vært snakk om en kjendis hadde det glattt vært 50000 og oppover. Anonymous poster hash: 2851b...786 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #13 Skrevet 6. august 2015 Men selv uten å være kjendis, så er det jo veldig godt betalte jobber. Tror jeg har valgt feil yrke gitt! Anonymous poster hash: abd97...590 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #14 Skrevet 6. august 2015 Så 1250 i timen + kjøring er det som er vanlig med andre ord? Anonymous poster hash: abd97...590 Ja. Husk at det også må regnes inn tid til forberedelser, samt tapt arbeidstid, og demred mulig inntekt, denne dagen. Anonymous poster hash: 73cc3...9d3
Zzyzx Skrevet 6. august 2015 #15 Skrevet 6. august 2015 Men selv uten å være kjendis, så er det jo veldig godt betalte jobber. Tror jeg har valgt feil yrke gitt! Anonymous poster hash: abd97...590 Ikke hvis du tar hele regnestykket. Da blir det ikke så godt betalt likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #16 Skrevet 6. august 2015 Ja. Husk at det også må regnes inn tid til forberedelser, samt tapt arbeidstid, og demred mulig inntekt, denne dagen. Anonymous poster hash: 73cc3...9d3 Joda, jeg forstår alt det der. Men når det gjelder forelesere finnes det jo mange typer - de som er kjendiser og snakker om livet sitt noen timer og får betalt 50.000 som nevnt lengre opp i tråden. Og de som jobber et annet sted og som gjør det som en del av jobben sin. I dette tilfelle er det en som har skrevet en hovedoppgave og som har tilbudt seg å komme å fortelle om denne. Det er ingen tapt arbeidstid eller inntekt fordi personen ikke jobber. Jeg mener på ingen måte at jeg ikke skal betale godt. Det er derfor jeg opprettet denne tråden. men nå kommer det mye annet som ikke er så relevant til akkurat dette tilfellet. Men jeg har jo fått svar på hva som er normalt, og det er ca 1250 kr pr foredragstime inkludert forarbeid. Jeg har selv en gang i tiden hatt oppdrag som lærer i prosjekt og fikk da 450 kr timen inkl. for og etterarbeid. Så da ser jeg at forskjellen på å være midlertidig ansatt som lærer (30 timer) og bli hyret inn som foredragsholder er to vidt forskjellige ting hva angår lønn. Godt å få med seg! Anonymous poster hash: abd97...590
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #17 Skrevet 6. august 2015 Når jeg foreleser på høgskolen får jeg timelønn på rett under 300. Denne ganges med 3,5 pr forelesningstime. Foreleser jeg i 2 timer får jeg betalt for 7 f.eks.Har master.Anonymous poster hash: 265f5...d83
smilo Skrevet 8. august 2015 #18 Skrevet 8. august 2015 I dette tilfellet bør du ikke lønne henne, men bedre henne sende faktura på summen. Lønn vil gi både arbeidsgiveravgift, og feriepenger i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #19 Skrevet 8. august 2015 I dette tilfellet bør du ikke lønne henne, men bedre henne sende faktura på summen. Lønn vil gi både arbeidsgiveravgift, og feriepenger i tillegg. Men jeg kan vel ikke sende faktura når hun ikke har eget firma? Eller kan jeg det? TS Anonymous poster hash: abd97...590
Gjest Blondie65 Skrevet 8. august 2015 #20 Skrevet 8. august 2015 Men jeg kan vel ikke sende faktura når hun ikke har eget firma? Eller kan jeg det?TS Anonymous poster hash: abd97...590 Hun skal sende faktura, uten mva, til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå