Gå til innhold

Hvor lenge før bryllupet bør man invitere? For at "alle" skal få det til.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor lenge før bryllupet er det lurt å invitere gjestene? Hvis bryllupet skal være neste sommer i juni, juli eller juli, ville dere sendt ut invitasjon nå? Eller i alle fall sånn save the date-greier? Og hvilket sted det skal være (ca)?

Er jo interessert i at alle vi ber skal ha en fair sjans til å få det med i planene sine... :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har styrt ferie fra arbeidsgiver, og ville ikke blitt glad for et julibryllup. Har også et stebarn som ferieplaner skal gå opp med, så kabalen i fellesferien vil vi helst legge opp etter våre ønsker, og ikke planlegge reiser innimellom andres bryllup og føler at vi "må" være hjemme da.

Anonymous poster hash: 5f4bf...198

Skrevet

Jeg har styrt ferie fra arbeidsgiver, og ville ikke blitt glad for et julibryllup. Har også et stebarn som ferieplaner skal gå opp med, så kabalen i fellesferien vil vi helst legge opp etter våre ønsker, og ikke planlegge reiser innimellom andres bryllup og føler at vi "må" være hjemme da.

Det var jo absolutt ikke det hun spurte om. Det er lov å takke nei til invitasjonen hvis man ikke ønsker å gå.

TS: så lenge dere er helt sikre på dato og gjesteliste syns jeg det er kjempefint med en "save-the-date" i god tid. Trenger jo ikke være et fancy kort heller, kan jo bare være en sms for den saks skyld. Veldig fint å vite om sånt før man legger ferieplaner, og mange bestiller jo ferie tidlig.

• Liker 7
Skrevet

Jeg er sånn menneske som sikkert hadde sendt det ut 6 måneder før, men jeg tror ikke nødvendigvis det er helt vanlig. Det er vel bare meg som ja, liker å planlegge ting i god tid.

Det hadde nok da endt opp med RSVP-kort for min del da.

• Liker 1
Skrevet

I de siste bryllupene jeg har vært i har vi fått en mail med save the date så fort brudeparet har satt en dato. Og så har selve invitasjonen kommet en stund senere. Jeg syns det er veldig greit og kan ikke se noen grunn til at man ikke kan sende ut tidlig hvis man vet datoen:)

Skrevet

I de siste bryllupene jeg har vært i har vi fått en mail med save the date så fort brudeparet har satt en dato. Og så har selve invitasjonen kommet en stund senere. Jeg syns det er veldig greit og kan ikke se noen grunn til at man ikke kan sende ut tidlig hvis man vet datoen:)

Sier meg i grunn enig i dette, om man har satt datoen - kan man jo begynne å varsle. Å så ta det deretter :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg tenker at dere kan bruke save the date om dere vil - vi tok det muntlig. "Forresten, bryllupet vårt er xx.xx, det kommer invitasjon når det nærmer seg". Det gjorde at de aller fleste noterte det ned i mobilen med en gang.

Men jeg ville kanskje ha sendt rett rundt nyttår. Et helt år i forveien tror jeg er for lenge, og mange får jo ikke spikret sine ferieplaner før rett før sommeren (deltidsjobber f.eks, noen studenter som blir invitert?). Men save the date nå er ikke feil altså, syns kanskje bare at selve invitasjonen kanskje er for tidlig :)

Skrevet

Haha, hva slags svar er dette? :vetikke:   Det er da ikke opp til deg når folk skal gifte seg. Du får heller takke nei hvis det ikke går opp med dine planer.

Jeg syns det er greit å få vite datoen i god tid, spesielt hvis bryllupet skal være om sommeren mtp ferier og ferieplaner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi spredde datoen litt muntlig gjennom foreldre osv. Syns ikke det var nødvendig å ta det skriftlig. Sendte invitasjoner ca 4mnd før.

Anonymous poster hash: e8a24...310

AnonymBruker
Skrevet

Når er det snakk om? Om det er neste sommer må man nesten si ifra nå. Vi som har styrt ferie eller veldig prosjektbaserte jobber kan finne på å planlegge neste sommer allerede nå. Skulle vi dratt i bryllup forrige helg måtte samboeren visst det senest november i fjor for å få tidskjemaet til å gå opp. Evt sagt fra seg prosjektet.

Anonymous poster hash: c9813...763
  • Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg tenker at 6 mnd i forveien er nok.

AnonymBruker
Skrevet

Typisk KG. Svarer på alt annet enn selve spørsmålet.

Anonymous poster hash: e20af...92f

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke satt datoen ennå, det kan jeg kanskje lage en annen tråd om, om hvilken dato/periode som er den beste. (Selv om dette varierer fra familie til familie.)

Men skjønner det er viktig å være ute i god tid med dato da. Og vi har selvfølgelig ikke bestemt oss ennå... så ja... forslag? Kan jo ta det i denne tråden selvfølgelig. :) Hva passer generelt for den gemene hop?

Skrevet (endret)

Der hvor jeg jobber må vi ønske tidlig eller sen ferie med frist ut desember. Derfor ville jeg foretrukket å fått invitasjon i god tid før dette. Men jeg ville også foretrukket å fått den enda litt før, nå eller tidlig høst. Noen har kanskje ferie (evt. avspasering) de ikke har tatt ut enda. Det er kanskje noen som da ønsker å forhøre seg med arbeidsgiver om muligheten for å overføre den til å bruke for å delta i et bryllup. Dersom det trengs :) Da er dette noe man bør snakke med arbeidsgiver om tidligst mulig :)

I tillegg er det alltid en del som bestiller ferie tidlig eller legger en del planer. Kjekt å ha med bryllup tidligst mulig i beregningen av slik planlegging. 

Ser også du nevner hvilke datoer som kan passe best. Sørg hvertfall for at de nærmeste som dere vet ønsker å delta (søsken, de dere tenker skal være forlovere, foreldre, folk som må komme tilreisende osv) får vite dato før invitasjon dersom dere tenker å invitere sent. 

Dere kan også forhøre dere med de nærmeste gjestene om når de skal ha ferie (fare for at folk reiser vekk/har andre planer). Ellers sikkert lurt å unngå fellesferieperioden. Den starter vel rundt 1juli? 

Endret av Luckiness
Skrevet

Vi sendte ut invitasjoner ca 6mnd før, vårt brylluper  om 14 dager. Sendte mld og sa i fra til alle om datoen, save the date er og en grei måte å gjøre det på. Fikk en gang invitasjon 1 mnd før og bryllupet var i fellesferien, vi måtte ha fly, hotell og fri fra jobb. Det lot seg ikke gjøre, det hadde kostet oss mer enn en ganske flott sydentur å få til. Alle hotell var booket og var bare de dyreste rommene  på de flotteste hotellene igjen. Synd siden vi gjerne ville, men da burde vi ha fått invitasjon litt før!

Skrevet

Men hvis man skal ta en sånn "Save the date" greie, så bør man kanskje være totalt sikker på at de man sender det til også blir invitert...

Skrevet

Har sendt ut save the date nå nettopp. Gifter oss i utlandet 1 oktober neste år. Alle har vært veldig positive til å få info så tidlig.

Ellers har eg fått beskjed før om å sette av datoen for bryllup som er i ferien 👍🏻 kjekt å vite det i god tid 😉

Skrevet

Har sendt ut save the date nå nettopp. Gifter oss i utlandet 1 oktober neste år. Alle har vært veldig positive til å få info så tidlig.

Ellers har eg fått beskjed før om å sette av datoen for bryllup som er i ferien kjekt å vite det i god tid

Sånn apropos ferie, 1.okt er høstferie store deler av landet og av erfaring kan jeg fortelle at du da bør være tidlig ute med frisør og foto. 

Skrevet

Frisør,sminke, kirke, lokale, overnatting og fotograf er på plass. Dette landet har ikke høstferie, så trenger ikke ta så mye hensyn til det 👍🏻😁

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du sprer invitasjonen muntlig, så er det vel vanlig med formell invitasjon 3-4 mnd før. Uansett hvor tidlig du tar det er det ikke sikkert alle kan.

Anonymous poster hash: e2fc1...eb5
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...