Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er ung ufør.
Hvofor er dere ufør?
Hvor mange % ufør?
Hvor mye får du utbetalt?
Jobber du litt ved siden av navpenga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet jeg pga datteren min er både ung og ufør :)

Ung ufør på aap: 6500 pr 2. uke

Ung ufør på uføretrygd 15-17 tusen(avhenger av sivilstand)

Er du kun vanlig ufør og ikke ung får man bare sånn 13-14 tusen...

Akkurat nå får jeg aap og kun 5400 pr 2. uke !! Litt lite føler jeg. :(

AnonymBruker
Skrevet

Det blir ca 11000 i mnd.

Det er lite. Du skal ha det resten av livet. Ikke tjene opp poeng. De går i alderdommen like fattig

Ikke får du lån i bank med en sånn inntekt.

Den summen der dekker ikke husleien min.

De må om de må leie hus,ta det dårligste og billigste. Og hva er billig i dag.

Tok et kjapt søk her jeg bor på utleie.

2 roms...7500 var billigste. Og dette er en liten by.

Så kan du regne på mat,for sikring, strøm,tlf,helse,klær.

Det er ikke nok penger.

Anonymous poster hash: 63af1...697

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Går på AAP med ung ufør-tillegget grunnet kronisk fysisk sykdom, ble syk da jeg var 11 og er 29 nå.

Får utbetalt ca. 6500 kr annenhver uke.

Er for syk til å jobbe, selv liten stilling. Vet ikke hva jeg får når/om jeg blir varig ufør. Har alltid vært syk, aldri jobbet.

Anonymous poster hash: 3096b...54a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går på AAP med ung ufør-tillegget grunnet kronisk fysisk sykdom, ble syk da jeg var 11 og er 29 nå.

Er for syk til å jobbe, selv liten stilling. Vet ikke hva jeg får når/om jeg blir varig ufør. Har alltid vært syk, aldri jobbet.

Men da får du noe i støtte til bolig utover det, eller skal 13 000 i mnd dekke absolutt alt? Får du dekket tannhelse? Lege? Noe annet?

Anonymous poster hash: 024ae...1e8

AnonymBruker
Skrevet

Man får bostøtte og sosialstønad om man ikke har til boutgiftene og 6.500 til livsopphold.

Anonymous poster hash: 36bde...53c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brutto 21 947 pr mnd, og betaler 4 553 i skatt pr mnd. 

Hvor mye skatt betaler dere?

Anonymous poster hash: 0723b...7f3
AnonymBruker
Skrevet

Man får bostøtte og sosialstønad om man ikke har til boutgiftene og 6.500 til livsopphold.

Da stemmer jo ikke det personen over her sier da? Hvis hun får bostøtte og sosialstønad i tillegg. Dette må jo plusses på de 13 000 i mnd. som man får. Da har de jo mye mer enn 13 000 i mnd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da stemmer jo ikke det personen over her sier da? Hvis hun får bostøtte og sosialstønad i tillegg. Dette må jo plusses på de 13 000 i mnd. som man får. Da har de jo mye mer enn 13 000 i mnd.

Man får ikke sosialstøtte på en fast sum.Det er behovsprøvd. Og du er heldig om du får bostøtte fra husbanken. Trygden gikk opp,når de fikk vanlig skatt. Dermed ble det for mye kr til bostøtte. Og det betydde At de fleste fikk mindre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle skal sitte igjen med ca 6.500 til livsopphold etter boutgift og strøm. Har personen husleie, strøm over 6.500 (livsopphold rukket fra de 13.000) får man sosialstønad ja. Bostøtte beregner sosialtjenesten som inntekt, så 6.500 til livsopphold er absolutt minimum en person skal ha til mat, reise, klær osv.

AnonymBruker
Skrevet

Det nest siste du skriver stemmer ikke. Min mor på 58år er ufør og får ca 20000. Hun har kun jobbet i butikk, men dog siden hun var ung.

Anonymous poster hash: 24775...9ae

Har du 20.000 så har du opparbeidet deg rettigheter. Den blir beregnet utifra hva du har jobbet. Du sier ikke om det er brutto eller netto. Hvor mange år arbeidet hun?

Så blir det regnet fra inntekt du hadde på uføretidspunktet...eller når du ble sykemeldt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle skal sitte igjen med ca 6.500 til livsopphold etter boutgift og strøm. Har personen husleie, strøm over 6.500 (livsopphold rukket fra de 13.000) får man sosialstønad ja. Bostøtte beregner sosialtjenesten som inntekt, så 6.500 til livsopphold er absolutt minimum en person skal ha til mat, reise, klær osv.

Livsholssatser er ikke lik i alle kommuner. Noen har lave satser. Her var det sist jeg så...3500. Da må klientercsom eks er syk.....springe til nav hver gang de har en resept .nedverdigende.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare aap som blir utbetalt annenhver uke? Andre ordninger er hver 14 dag,eller en g i mnd

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare aap som blir utbetalt annenhver uke? Andre ordninger er hver 14 dag,eller en g i mnd

Er ikke annen hver uke og hver 14. dag det samme, da?

Anonymous poster hash: a6230...35e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor syns folk at ufør er så mye å leve av?

Når du skal leve på 12-14 tusen en helt liv...er det noe å trakte etter? Du kan jo gå på tråden her inne,hvor det diskuteres hvor mye folk bruker på "tull og tøys".

Er du alene som ufør, så sitter du i gjørma uten muligheter til noen sprell.

Noen syns dette er mye penger, uten å gjøre noe. Hvilke situasjon og satser vil dere ønske de hadde. Hva er nok for dere?

Se på de mnd utgifter dere har. Se hva ting koster.

Da pleier disse flinke studentene å komme: ja jeg klarer meg på langt mindre.Jeg spiser havregrøt og bønner. Veldig billig.

Jeg sier det er folk som ikke klarer å tenke,lengre enn sin nese.

Alle kan klare å leve billig en kort periode. Når du skal leve sånn resten av livet...så går det ikke.

En annen ting er at uføre gar store helseutgifter. Behandlinger.

Jeg var hos tannlegen nå. Det kom på 8000. Tror dere en ufør kan koste på seg det?det hjelper heller ikke å få det i avdrag,når det ikke er noe å ta det fra.

Stikk fingeren i jorda og begynn å tenk

Tannlege får man dekket av sosialtjenesten man har minstesats ufør, da får man også penger til andre ting også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege får man dekket av sosialtjenesten man har minstesats ufør, da får man også penger til andre ting også.

Som medisiner og behandling som overstiger kr 300 per måned.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom noen skulle tro det, så er det faktisk ikke slik i Norge at man risikerer å sitte uten penger til mat og andre nødvendigheter, heldig vis, alle kan bli syke :)

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet var: hvilke liv og satser synd du de skal ha?

Jeg syns det er nedverdigende at de må oppsøke sosialtjenesten om det er medisiner. Og tannlege. Da skal også tannlege vite at det er sosialen som betaler. Du skal på sosialen å tigge deg til nødvendig beh. Syns ikke dette er greit. De blir aldri selvstendig.

Snakket med en som hadde vært på nav og lagt frem regnskapet sitt for x antall ganger. Det var etter vinteren som var kald.bor i dårlig isolert hus og fikk kjemperegning.

Da er det å legge frem kontoutskrifter igjen. Gå gjennom økonomi. Det er allerde minus der.

Og hun opplyser saksbehandler at jeg har kuttet ut forsikringer,for det er ikke penger til det.ingen respons fra saksbehandler.

De skal leve sånn. Evig tvungen sosialhjelpsmottakere for at trygden ikke er nok. Ja det er velferdssamfunnet på sitt beste

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

21300kr før skatt, uten ung ufør. Beregningen er basert på feilt år samt jeg har krav på ung uføre tillegget, så jeg har nylig klaget på vedtaket.

Har alvorlig ME, er avhengig av hjelp til det meste og selvfølgelig ikke i stand til å jobbe utenom.

Anonymous poster hash: dc181...3c2

AnonymBruker
Skrevet

Kun minstesats? Tror ikke de som har 2000 over minstesats har noe bedrecråd til å gå til tannlege .Det er folk i jobb som heller ikke har råd til tannlege Det er dyrt,så hvordan skal de uten jobb klare det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...