AnonymBruker Skrevet 5. august 2015 #1 Skrevet 5. august 2015 Sitter her å tenker for meg selv - og jo mer jeg tenker over det, jo mer sikker blir jeg i at det er mange flere single nå, enn det var for 10 år siden. Forklaring på hvorfor jeg tenker sånn følger.. Jeg er snart 35 år, mann og singel, og det er snart 15 år siden jeg var singel sist. Den gang var det ingen tinder, sukker, happn osv. Vi dro ut, var på fest, båtturer, øyturer, ferier - og der var det jammen noen å bli kjent med. Så delte vi telefonnummer, sendte noen flaue sms'er til hverandre, og møttes på neste fest. Så tok man motet til seg og ba med kino - og fra da av, ca. ble man sammen etterhvert. I dag så er tilgjengeligheten annerledes. Det virker som om denne tilgjengeligheten gjør at flere velger å gå single - eller kanskje ikke velger - men gjør det allikevel, fordi tilgjengeligheten er så stor, at man føler på seg at man kan være veldig kravstor. "H*n var nok ikke noe for meg, jeg tenker jeg kan finne noen som er enda bedre, det er jo så mange på tinder om dagen" Samtidig så mister vi helt begrepet om å oppføre oss sosialt, så de sosiale antennene / eller det i oss som vekker den potensielle-kjæreste-interessen i andre mennesker, blir borte. Vi blir rett og slett dårligere på å oppføre oss rundt andre mennesker. Det å være sosial er jo absolutt en "skill" som trenger trening. Denne treningen får man ikke på samme måte lenger. Dermed ender ofte en date fra Tinder eller Sukker opp med å bli helt klein. Først og fremst fordi man gjerne har spurt haugevis av spørsmål på meldinger først, så når man først møter noen - har man mindre å snakke om, fordi man vet så mye uansett - men også fordi få av oss er godt nok trent til å møte relativt ukjente mennesker. Men samtidig har vi fremdeles forventninger til sosiale ferdigheter overfor den vi møter på "date". Det er en kjennsgjerning, tenker jeg, at å møte noen som kan være en potensiell kjæreste, betyr at man må spille litt med bestemte teknikker - f.eks. kroppsspråk, øyekontakt, rett og slett flørting - men flørte-biten blir jo fullstendig borte, fordi nesten all flørting foregår over diverse tekst-meldinger, og nakenbilder på snap. På toppen av det hele, så har jo sex med villt fremmede blitt helt dagligdags, skal jeg tro på hva jeg leser her inne, og hører fra kamerater. Så mange får jo nettopp den biten av et kjæresteforhold servert på et sølvfat av datingapper og nettsider. Man sitter hjemme i sin egen stue, og avtaler nærmest når man skal ha seg, og hvor man skal møtes. Dermed blir ikke det spennende lenger heller. Og nettopp sex er jo en nokså stor del av et forhold, og når det er så lett tilgjengelig andre steder, hvorfor da "gidde" å finne seg en kjæreste? Singeltilværelsen er jo så perfekt uansett.. "kan gjøre akkurat som jeg vil". Vel, dette ble jo i overkant langt - men er det flere som synes at dette som jeg nå skriver kan stemme? Kommer antall single bare til å stige og stige fremover, og har det EGENTLIG blitt mye vanskeligere å finne seg en kjæreste nå som tinder og sukker liksom skal gjøre det så mye enklere? For meg virker hele greiene forvirrende - aner ikke lenger om det er passende å gå bort til ei jeg ikke kjenner, men som jeg møter over et fellesskap på en fest, på byen, på stranda etc. Jeg kjenner på meg at usikkerheten er mye større, fordi hun mest sannsynlig vil avfeie meg av den grunn at hun ikke kjenner meg fra tinder eller et annet sted hvor vi liksom skulle truffet hverandre først. Anonymous poster hash: 0be4e...23a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 ingen, ble det for langt? Kort oppsummering, uten forklaringer: Har det egentlig blitt mye vanskeligere å finne seg en kjæreste nå som tinder og sukker liksom skal gjøre det så mye enklere? Anonymous poster hash: 0be4e...23a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Ja jeg tror det.. Tilgjengeligheten er blitt så stor at ingen gidder legge særlig mye energi i hver enkelt date.Anonymous poster hash: c8727...d64 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 Ja jeg tror det.. Tilgjengeligheten er blitt så stor at ingen gidder legge særlig mye energi i hver enkelt date.Anonymous poster hash: c8727...d64 Tilgjengeligheten er blitt så stor at ingen gidder å satse på noe som ikke klaffer 110% fra første sekund. Anonymous poster hash: 600ab...7e7 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #5 Skrevet 9. august 2015 Er ikke det litt synd da? Eller er det bare evolusjonen som går sin gang - flere single, færre barn, mindre befolkning - alt på grunn av tinder Anonymous poster hash: 0be4e...23a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #6 Skrevet 9. august 2015 Nei, søk "Mouse Utopia Experiment" på youtube, der finner du en 8-minutters lang video. Se den og du vil få en bedre forståelse av hvordan de sosiale tendenser til en befolkning endrer seg.Anonymous poster hash: 06129...c30
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 9. august 2015 #7 Skrevet 9. august 2015 Flere fornuftige mennesker i dag en for 10-15 år siden
Gjest O.G. Skrevet 9. august 2015 #8 Skrevet 9. august 2015 Tror ikke det er flere single nu enn for ti år siden, du bare la ikke merke til de single fordi du var ikke en av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå