Gå til innhold

Besteforeldre som ignorerer det jeg sier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigerforeldrene mine forguder barnebarnet sitt, og vil selvsagt skjemme ham bort alt de klarer. Hvordan skal jeg håndtere det at de ignorerer det jeg sier angående f.eks leggetid eller mat?

Helt siden babyen ble født har jeg opplevd det, jeg kan f.eks si at nå må babyen få sove litt og besteforelderen sier "neii, babyen er vel ikke trøtt. Den trenger vel ikke sove nå". Eller nå når vi gir vanlig mat, jeg kan si at nå er det nok bolle eller kake for denne gang og besteforelderen sier "neii klart vi må ha litt til" og gir babyen mer. Jeg griper som regel inn, men det gjentar seg til stadighet og jeg har større og større problemer med å akseptere å ikke bli hørt. Jeg føler meg rett og slett ikke respektert. Det gjør også noe med tilliten føler jeg, jeg vil veldig gjerne vite at de følger opp de tingene som er viktig dersom de skal være barnevakt. Er opptatt av å ha et godt forhold til dem, og lar dem selvsagt skjemme bort innenfor rimelighetens grenser. Når jeg sier at babyen ikke skal ha mer bolle er det fordi babyen får vondt i magen og ikke vil spise vanlig mat dersom hn spiser for mye hveteboller, det er jo ikke for å være kjip.

Mannen er enig med meg, og har prøvd å si ifra til dem flere ganger at det vi sier gjelder, men det går ikke inn.. hvordan skal jeg gripe dette an?

Anonymous poster hash: c064e...2e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til info så treffer vi dem gjerne hver uke, så det er ikke slik at det bare er en gang i halvåret og dermed ikke så farlig.

Anonymous poster hash: c064e...2e9

Skrevet (endret)

Har du prøvd å være streng? Jeg opplever dette selv i blant, og da sier jeg at slik skal det være, ikke noe om og men. 

Nå hører jeg ofte at bestemor sier til bestefar "Det er foreldrene som bestemmer, så vi må bare høre etter". Helt ypperlig. 

Svigermor blir fort sur i den forstand at hun går til andre i familien og "baksnakker" oss. Da går jeg direkte til henne, og forteller henne at det vil jeg ikke ha noe av. Vi er voksne mennesker, og hun er nødt til å respektere våre valg. 

Edit: Streng var kanskje å ta litt hardt i, tydelig er vel kanskje bedre?

Endret av FruRaeder
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å være streng? Jeg opplever dette selv i blant, og da sier jeg at slik skal det være, ikke noe om og men. 

Nå hører jeg ofte at bestemor sier til bestefar "Det er foreldrene som bestemmer, så vi må bare høre etter". Helt ypperlig. 

Svigermor blir fort sur i den forstand at hun går til andre i familien og "baksnakker" oss. Da går jeg direkte til henne, og forteller henne at det vil jeg ikke ha noe av. Vi er voksne mennesker, og hun er nødt til å respektere våre valg. 

Edit: Streng var kanskje å ta litt hardt i, tydelig er vel kanskje bedre?

Enig med dette.

Sliter litt med det samme selv, men de hører som regel på meg (men kan finne på å gi bak min rygg).

Hadde faktisk en liten "event" i kveld, da de var på besøk. Datteren vår på 21 mndr hadde nettopp dusjet og pusset tennene, og skulle legges. Svigermor hadde laget til et fat med oppskåret frukt på stuebordet litt før datteren vår kom inn til stua. Jeg flyttet fatet til en høyde så hun ikke skulle bli fristet. Svigermor spurte hvorfor, og jeg fortalte at jeg ikke ville at hun skulle bli fristet å spise. Hun spurte hva som var så galt i det, det var jo bare frukt, hvorpå jeg svarte at hun hadde pusset tennene og skulle legge seg så hun skulle ikke spise noe nå - og dessuten er det jo sukker i frukt også. 

Hun tror nemlig ikke på at sukker kan gjøre et barn energifullt og forverre søvnen, siden hennes 2 barn og 2 andre barnebarn ikke har reagert på dette.

For noen er det greit, for andre ikke, og man skal respektere begge sider.

Anonymous poster hash: 74f69...bb8

AnonymBruker
Skrevet

Ab 22:31 her,

Mente det om dette

AnonymBruker
Skrevet

Hun tror nemlig ikke på at sukker kan gjøre et barn energifullt og forverre søvnen, siden hennes 2 barn og 2 andre barnebarn ikke har reagert på dette.

Barn blir ikke hyperaktive av sukker! Dette er bare en gammel myte, som voksne folk i 2015 bør vite....

Anonymous poster hash: 5172e...104

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Her har vi rett og slett lært oss å leve med det.

Hos besteforeldrene er det de som styrer.

Vi kjører et sunt kosthold hjemme, så den utskeielsen den dagen i uken de er hos besteforeldre spiller jo ingen rolle i det store og hele.

Husker jo selv hvordan vi koste oss hos besteforeldrene våre.

Men de har etterhvert lært at det er smart å gi skikkelig ungene mat før godis og boller 😉 Men det tok litt tid da..

Endret av Magnifiq
Skrevet

Og så lurer dere på hvorfor besteforeldre etterhvert ikke vil passe barna deres?

hvorfor skal de "gidde" det, når det er regler på alle bauger og kanter, samtidig som det skal snakkes "strengt" til de som ikke er pinlige nøyaktige med å oppfylle alle foreldrenes nykker?

Det er helt greit å ha regler etc for barna sine, men man må faktisk være litt romslig ifht besteforeldrenes omgang med de søte små - iallfall om man vil at de både skal ha en rolle i barnas liv OG orke å passe de når foreldrene etterhvert mener at de selv trenger avlastning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så lurer dere på hvorfor besteforeldre etterhvert ikke vil passe barna deres?

hvorfor skal de "gidde" det, når det er regler på alle bauger og kanter, samtidig som det skal snakkes "strengt" til de som ikke er pinlige nøyaktige med å oppfylle alle foreldrenes nykker?

Det er helt greit å ha regler etc for barna sine, men man må faktisk være litt romslig ifht besteforeldrenes omgang med de søte små - iallfall om man vil at de både skal ha en rolle i barnas liv OG orke å passe de når foreldrene etterhvert mener at de selv trenger avlastning.

Babyen i HI får vondt i magen av for mye hveteboller, da forstår jeg meget godt at de ikke kan være romslig på akkurat dette. TS poengterte jo også at de var romslige, innenfor rimlighetens grenser.

Det er ingenting i HI som tyder på at det er regler på alle bauger og kanter.

Anonymous poster hash: db25e...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...