Gå til innhold

Hvordan bli mer ryddig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke svært rotete av meg altså, men jeg er ikke 100% ryddig heller. Har hatt  samboer i 1 år (det er slutt, men av veldig andre grunner enn litt rot altså), og han ble av og til litt småsur av at jeg ikke rydda bra nok av og til. Jeg forstår det, men jeg klarer ikke helt å bli bedre heller. F.eks i dag var jeg ute med hageslangen og hadde absolutt ikke lyst å rydde opp igjen, men skjønte jo at jeg måtte det så jeg tvang meg selv og sa "jeg har tid til dette. Det går bra". Føler dog aldri at det blir bedre selv om jeg prøver. 

Nå skal jeg som student bo sammen med noen andre, og jeg vil ikke virke rotete. Skal naturlig nok ha alt på eget rom, men er redd for at jeg bare slenger fra meg ting uten at jeg gidder så mye å gjøre noe med det. 

Så lurer på om det finnes noen stalltips til hva jeg kan gjøre personlig for å legge fra meg ting uten å rydde sammen etterpå? Finnes det noe annen måte som er enklere enn denne tvangsgreia av meg selv? For synes det er så ubehagelig måte å gjøre det på, og føler aldri jeg får noe bedre forhold til rydding. 

Vasking er det ikke noe problem med. Det er jeg flink til. 

Anonymous poster hash: d5102...6e1
Videoannonse
Annonse
Gjest pærecider
Skrevet

Jeg er også en ryddig rotekopp. Jeg liker best å ha det ryddig, men min erfaring er at når jeg har for mange ting og ingen oversikt, så blir det bare rot. Så kvitt deg med unødvendige ting og klær, og når du har organisert/satt tingene der de skal være, så rydd opp etter deg med en gang, dvs legg tilbake tingen på sin faste plass når den har vært i bruk. Fungerer for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en ryddig rotekopp. Jeg liker best å ha det ryddig, men min erfaring er at når jeg har for mange ting og ingen oversikt, så blir det bare rot. Så kvitt deg med unødvendige ting og klær, og når du har organisert/satt tingene der de skal være, så rydd opp etter deg med en gang, dvs legg tilbake tingen på sin faste plass når den har vært i bruk. Fungerer for meg.

Takk! Ja, er det jeg tenker og. For mange ting og for liten plass! 

Anonymous poster hash: d5102...6e1

Skrevet

Som oftest er det for mange ting og for liten plass som nevnt her. Eller så tror jeg bare enkelte av oss tilhører mere skippertak-forening, vi rydder skikkelig når vi må. Ikke at vi bor i søppel, men det bare er litt orden i kaoset ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har nok mest med vilja å gjøre hehe. Jeg kan selv få det fryktelig rotete.

Men noe jeg har begynt med, er å ha en eske/skuff til småting og dill... sånne ting som ikke har en fast plass, og som man bruker ofte. I stedet for at det bare ligger og slenger på bordet så legger jeg de i esken.

Der jeg bodde før hadde jeg også en sånn shopping-bag i gangen hvor jeg slengte fra meg votter, luer og skjerf når jeg kom inn. Ble altfor mye styr å putte det pent i skapet haha. Jeg skal jo mest sannsynlig bruke det samme dagen etter, så da kan de likegjerne bare ligge i en bag. Hadde jo bare slengt det på gulvet eller noe ellers. Nå skal jeg prøve å skaffe meg en fin kurv å slenge det oppi, hvis ikke blir det samme shopping-bagen igjen. (driver å flytter nå) 

Ellers er jeg en stor fan av esker, og putter alt oppi der. Jeg syr, og har noen kjekke bittesmå "kommoder" for små sysaker :) Enkelt å putte de tilbake der etter bruk.

Kjøkkenet er litt verre da hehe. Og spesielt i kollektiv. Du har vel ikke vaskemaskin der heller, eller?? Hadde hvertfall ikke jeg. Har du ikke det, så bare skaff deg en 4-5 tallerkner og glass. Da tvinges du faktisk til å ta oppvasken ganske ofte. I tillegg kommer samvittigheten krypende når du vet at om du fyller kjøkkenbenken med oppvask får ikke de 4 andre som bor der lagd seg noe mat :P Sånn var det hvert fall for meg, så flyttet jeg til hybel alene, og da rotet jeg enda mer for det var jo bare jeg som bodde der!

Anonymous poster hash: 6da2e...7c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...