Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst: ønsker ikke en diskusjon over at barn IKKE skal sitte foran pc/mobil/nettbrett. Vi er alle klar over at de bør sitte så lite som mulig/ikke i det hele tatt foran disse elektronikkene.

Jeg lurer på hva dere mener med barn som sitter på youtube for musikk og sang? 

Selv føler jeg det blir litt annerledes enn å sitte på spill og filmklipp (det finnes jo lærerike spill for barn, selv om det beste er uten).

Er det like "ille" synes dere, om barnet ser på youtube for musikk/sang som spill/filmklipp? 
Og hvor lenge er egentlig "ok" at de ser på dette (musikk/sang)?

Tenker spesielt alderen 1-5 år.

Skrevet

Ser ikke noe galt i det.

AnonymBruker
Skrevet

Babyer på 1 år? Du e f...ikke klok.

Anonymous poster hash: 2480c...154

Skrevet (endret)

Babyer på 1 år? Du e f...ikke klok.

Anonymous poster hash: 2480c...154

Nå får du roe deg ned. Dette var et spørsmål angående MENINGER. Ikke noe personlig.

Dessuten hadde du ingenting å komme med annet enn "anklagelser", så du kan like gjerne forsvinne fra tråden hvis det er slik du skal holde på.

Endret av Fliko
Skrevet (endret)

Vår datter har akkurat fått begynt å se på YouTube på ipaden. Hun er 2,5. Tv begynte hun å interessere seg for omtrent da hun ble 2, før det har hun aldri brydd seg om det. Nå vet jeg at tv ikke er anbefalt for barn under 3 år, men her snakker vi 30 minutt etter middag hver kveld.

Nå går det mest i YouTube i de 30 minuttene, og årsaken til det er de programmene som sendes på tv ikke er gode nok i min mening (for henne i alle fall). Noen få programmer engasjerer hun seg veldig i, snakker med oss om dem mens hun ser på, kommenterer og spør. Dette er programmer som av og til sendes på nrk3 (Disney junior skyr jeg som pesten, makan for noe bråk). Lodde og Linn, Flaskepost fra Stillehavet (en reisedokumentar for barn) og sanger er det hun liker. Tegnefilmer ser hun på, men da sitter hun passivt og bare glor. Jeg syns derfor det er bedre med de tingene som faktisk engasjerer til litt hjerneaktivitet hos henne, så da blir det barnetv på ipaden, styrt av oss. Og så ser vi selvfølgelig på sammen med henne og snakker om det som skjer.

En 1-åring hadde jeg ikke satt ned med en iPad. De er så små at de antagelig skjønner lite av det som skjer, da hadde jeg heller sunget sanger med barnet. Hjulene på bussen osv. Men så lenge det er snakk om kort tid er det nok ikke skadelig, men litt blir fort mye om de vennes på det tidlig etter min erfaring (kjenner folk der 2-åringen har egen iPad til fri bruk.).

Edit: sier ikke at du lar en 1-åring bruke iPad. ;) Så bare noen tok det opp, og ville si min mening om når sånt er for tidlig.

Endret av Lillemini
AnonymBruker
Skrevet

Har en baby som fikk se barnesanger på YouTube fra han var 3 mnd gammel pga vonde blodprøver og undersøkelser osv på sykehuset. Nå er han snart 1 år og elsker å se de samme barnesangene. Ser ikke på andre ting, bare de sangene. Og det synes vi bare er koselig.

Anonymous poster hash: 498cc...9c5

Skrevet

syns det er så rart at mange mener det er fælt å la barnet se filmklipp på youtube eller spille på ipad, men samtidig syns det er helt greit å la barna se på film eller disney chanel.

Min sønn ser ikke på film eller tv, men han ser på youtube. Hvis han ser youtube på ipad så får han selv mulighet til å bytte filmer og finne ting som interesserer han. Jeg føler at han får mer positiv stimuli med ipad spill eller youtube enn han ville fått ved å se på tv. Han har lært å snakke litt engelsk, fått bedret det verbale språket sitt, bedre finmotorikk og blitt flinkere til å finne løsninger på problemer.

For oss er ipaden et fint hjelpemiddel for barnets utvikling. Det gir han muligheter til å lære uten at noen stiller mange krav til han. (Dette er et barn med forsinket utvikling, men barn med normal utvikling vil også kunne lære mye av å bruke nettbrett).

Det er heller ikke et hinder for fysisk aktivitet. Han elsker å være ute og velger heller det enn å sitte inne med ipad.

Og jeg syns så absolutt ikke det er best for barn å aldri bruke nettbrett. Det er viktig at barna lærer seg hvordan man bruker dagens teknologi. Det er noe de får bruk for videre i livet, på skole og i arbeidslivet, og det er enklere å lære seg når man starter i ung alder.

• Liker 3
Gjest Magnifiq
Skrevet

For meg er iPad med YouTube det samme som tv med Disney. Ingen av delene har jeg satt mine små forran.

De lærer seg det fort nok, så det er ikke nødvendig å starte som ettåringer 😉

Seksåringen derimot er en kløpper på youtube. Har på filter, siden vi ikke henger over henne for å sjekke hva hun ser på.

Men hun får ikke lov til så mye, men begrenser det veldig selv. Max en halvtime-time med tv/iPad hver dag (dager med fint vær blir det ikke brukt).

Skrevet

Min på snart 3 år er en racer på ipaden. Vi bruker norsk og engelsk hjemme, så vi titter på engelske barnesanger på youtube og bruker forskjellige apper på norsk og engelsk. Her er Youtube mer interessant enn tv, da mini er glad i å trykke seg fram til filmklipp som ser morsomme ut. Ser svært lite på TV, som regel bare på kvelden i helgene at vi ser barnetv sammen. Ipaden brukes ofte ved siden av meg på kjøkkenet når jeg lager middag, hvis mini ikke vil hjelpe til.

Jeg er spesialpedagog og bruker ipad litt i jobben også. Finnes mange gode muligheter på den, både for språkutviklingen og regneferdigheter, har også brukt den litt for sosial læring alà rollespill. Synes det er en flott metodisk avveksling som fanger barnas interesse.

Anonymous poster hash: 485e4...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...