Gå til innhold

Krav til matmerking av 13.12 2014. Slurv og manglende innføring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte jeg gjerne ville starte en tråd vedrørende matmerkingsforordningen som tredde i kraft 13.12.2014. Denne forskriften stiller krav til at alle allergener skal utheves og merkes tydelig på pakkede varer og merkes tydelig og skriftlig på ikke-pakkede varer. Det vil si mat servert i restaurant, kantiner, kafeer etc.

Her synes jeg det er mye slurv. I sommer opplevde jeg å gå fra utestedet som serverte mat av typen "på grillen". For det første var det ingen merking i menyen og for det andre ble det mye frem og tilbake med kjøkkenet før jeg fikk beskjed om at alt inneholdt spor av gluten på grillen, gluten var det i alle marinadene og sausene. Laktose var det visst også i alt. Høyst uproffesjonelt synes jeg. Burde jeg referert til matmerkingsforskriften? Eller meldt mattilsynet?

Er det flere som har samme erfaring og vil ytre sine synspunkter?

Ellers vil jeg si at veldig mange har innført allergeninfo på sine menyer og er også godt opplyst om eventuelle erstatningsprodukter som kan benyttes dersom man ikke kan ha alt. Andre steder møter man på veldig dårlig kundeservice og null forståelse for hva i det hele tatt allergener er...

Fra mattilsynet.no:

Det nye regelverket for merking av mat, matinformasjonsforordningen,

krever at informasjon om allergener skal være tilgjengelig skriftlig, direkte for forbruker.
Virksomheten må ha informasjonen tilgjengelig og de ansatte må kjenne til den. Kundene skal kunne lese informasjonen
uten å måtte spørre betjeningen. Opplysningene kan, for eksempel gis i menyen, på et skilt, på skjerm eller en plakat. 

Anonymous poster hash: 7e8c3...46e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen med matallergi som har lyst til å diskutere tema..?

Anonymous poster hash: 7e8c3...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...