Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #1 Skrevet 11. september 2004 FINNES det en kennel i det hele tatt som har MØRKE (som de var for et par ti år siden) golden retrievere lenger? synes jeg bare ser de hvite, og ingen mørke lenger :-(
Væren Skrevet 11. september 2004 #2 Skrevet 11. september 2004 "Mørke" retrievere heter vel ikke "golden" (gyllen) retriever? Nå er jeg ikke hundeekspert, men mener å huske at de heter "flatcoated retriever" eller noe sånt? Eller er det "Blackcoated retriever"???
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2004 #3 Skrevet 11. september 2004 Jeg skrev da MØRK golden retriever, ikke de creme fargede, men de som er ganske så brune (noe ala irsk setter farge), flatcoated retriever er SVARTE, ikke BRUNE.....
Væren Skrevet 11. september 2004 #4 Skrevet 11. september 2004 Det var da bare meningen å hjelpe... Uff, da... :o
Gjest Xavia Skrevet 12. september 2004 #5 Skrevet 12. september 2004 Jeg skjønner hva du mener! Synes også bare jeg ser hvite Golden Retrievere. Som barn hadde vi en mørk golden. Vi ville ikke ha hvit. Hvor er de mørke hen?? Kanskje du kan ta kontakt med NKK og bli videreformidlet til oppdrettere av rasen. De kan sikkert svare!
nessi Skrevet 13. september 2004 #6 Skrevet 13. september 2004 Her tror jeg det er rasen som har forandret seg gjennom årene. Man avler jo gjerne på det som er populært til en hver tid.
Quinden Skrevet 13. september 2004 #7 Skrevet 13. september 2004 Det fins faktisk brune flatcoated retrievere, men sjeldne i Norge. Jeg vet hvilken type farge du er på jakt etter. Hørte at denne typen ikke lenger ble avlet, de skal være hvite, ikke forstår jeg hvorfor det gyldne var penere, så jeg tror det kan være vanskelig å få tak i nå.
Gjest Eir Skrevet 13. september 2004 #8 Skrevet 13. september 2004 Jo, de mørke goldene blir fortsatt avlet, det er snakk om en brukslinje og en utstillingslinje, tror jeg. Ta kontakt med raseklubben, så kan nok de hjelpe deg videre.
Litz Skrevet 13. september 2004 #9 Skrevet 13. september 2004 Stemmer nok det som Eir sier, de hvite Golden Retriverne kommer fra oppdrettere som avler til utstilling, mens de mørke gjerne er bruks/jakthunder. Utstillingslinjene er blitt lysere og lysere med årene, min tante kjøpte en hvit Golden for 12 år siden og da var det meget sjelden å få så lyse goldener. Var bare ett par oppdrettere i landet som hadde den fargen da mens de andre var gyldne... etterhvert som den hvite fargen ble mer og mer populær så begynte oppdretterene å avle denne fargen for å få bedre resultater på utstilling. De som avler brukshunder "driter" stort sett i fargen på hunden da dette ikke har så veldig mye å si i jaktsammenheng. Så prøv å finn en oppdretter soim avler jakthunder så finner du nok de mørke.
Lee Skrevet 13. september 2004 #10 Skrevet 13. september 2004 Det fins faktisk brune flatcoated retrievere, men sjeldne i Norge. ....men det var ikke FLATCOATED RETRIVER hun var på jakt etter. Det var GOLDEN RETRIVER, i en mørk gyllenbrun farge!
Quinden Skrevet 14. september 2004 #11 Skrevet 14. september 2004 Jeg skrev da MØRK golden retriever, ikke de creme fargede, men de som er ganske så brune (noe ala irsk setter farge), flatcoated retriever er SVARTE, ikke BRUNE..... Jeg forstod det, refererte bare til denne her, hvis det er greit for deg...
Leviin Skrevet 14. september 2004 #12 Skrevet 14. september 2004 Stemmer nok det som Eir sier, de hvite Golden Retriverne kommer fra oppdrettere som avler til utstilling, mens de mørke gjerne er bruks/jakthunder. Utstillingslinjene er blitt lysere og lysere med årene, min tante kjøpte en hvit Golden for 12 år siden og da var det meget sjelden å få så lyse goldener. Var bare ett par oppdrettere i landet som hadde den fargen da mens de andre var gyldne... etterhvert som den hvite fargen ble mer og mer populær så begynte oppdretterene å avle denne fargen for å få bedre resultater på utstilling. De som avler brukshunder "driter" stort sett i fargen på hunden da dette ikke har så veldig mye å si i jaktsammenheng. Så prøv å finn en oppdretter soim avler jakthunder så finner du nok de mørke. Sånt er litt trist syns jeg. Det gjelder nok mange raser at de endres over tid pga avl som fremelsker trekk som er populære der og da... kanskje litt ubetenksomt i forhold til hva som etter hvert går tapt. Har alltid syntes det var litt underlig med de nesten hvite golden retrieverene... nettopp fordi det jo heter GOLDEN.... Et annet eksempel på lignende avl er jo forresten allerede nevnt, flatcoated... etter hva jeg forstår i hvert fall avler man nå frem mindre str. Husker en stor flott flat fra mange år tilbake, og fikk sjokk da jeg så en flat nylig, måtte selvfølgelig snakke med eieren om den, og spørre om den ikke skulle bli større... men nei..... den var så stor som den skulle være... Sporer vel av tråden nå jeg... :oops:
LaToya Skrevet 14. september 2004 #13 Skrevet 14. september 2004 Hei. Ser at noen sier at jakthund/bruks golden er mørk, men de finnes lyse også. Så du må nok sjekke opp med ulike oppdrettere så finner du nok noen mørke. Jeg synes forøvrig at de lyse er finest jeg da :D
Litz Skrevet 15. september 2004 #14 Skrevet 15. september 2004 hehe... ja, selvfølgelig finnes de lyse hos brukshundeoppdretterene også, men det er nok færre av dem der enn hos utstillingsoppdrettere. Og jeg tviler sterkt på at du finner de mørke Golden retriverne hos utstillingsoppdretterene da det er de lyse som scorer best på utstilling og ikke de mørke. Så de som satser på utstilling vil jo da helst ikke ha de mørkeste. Logikk er en fin ting.
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 15. november 2008 #15 Skrevet 15. november 2008 hehe... ja, selvfølgelig finnes de lyse hos brukshundeoppdretterene også, men det er nok færre av dem der enn hos utstillingsoppdrettere. Og jeg tviler sterkt på at du finner de mørke Golden retriverne hos utstillingsoppdretterene da det er de lyse som scorer best på utstilling og ikke de mørke. Så de som satser på utstilling vil jo da helst ikke ha de mørkeste. Logikk er en fin ting.
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 15. november 2008 #16 Skrevet 15. november 2008 Hei! Du går inn på www.google.no og søker på: golden retriever mørke, da får du fram flere oppdrettere som satser på den mørke varianten... jeg er helt enig med deg. Synes den mørke fargen er penere. Tina
NovaFlare Skrevet 15. november 2008 #17 Skrevet 15. november 2008 Mange som misforstår dette med "mørk". Det dere mener er at dere vil ha en GOLDEN retriever, og ikke en som er hvit Golden= gyllen (les ca gullfarget) Hehe.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #18 Skrevet 16. november 2008 se på finn.no kanskje du finner noe der :gjeiper:
la Flaca Skrevet 16. november 2008 #19 Skrevet 16. november 2008 Mange som misforstår dette med "mørk". Det dere mener er at dere vil ha en GOLDEN retriever, og ikke en som er hvit Golden= gyllen (les ca gullfarget) Hehe. Ja, det er jo de røde/gylne som egentlig gav opphavet til navnet Golden retriever. Nå er det nesten bare hvite/creme igjen, fordi det ser lekrere ut i utstillingsringen. De er også en tyngre, mer massiv type. De røde finnes, men som nevnt før her er det nesten utelukkende brukslinjer.
NovaFlare Skrevet 16. november 2008 #20 Skrevet 16. november 2008 Nå gjør jo du akkurat det samme som meg, noen hadde skrevet før meg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå